Bergensere er en veldig sær folkegruppe som har mange spesielle meninger. Det merker en godt når en kommer utenfra og flytter inn i byen.
Ofte er Bergenserne imot alt som andre er for, og for alt det andre er imot. Hvorfor? Tja, den som visste det...
Det kan virke som mye av motstanden mot bybanen i stor grad skyldes vinklingen av informasjonen rundt en bybane. Forkjemperne når ikke frem i mediene, mens motstanderne ofte slår opp med store oppslag om hvordan de blir overkjørt av politikere, hvordan en bybane vil bli ett gedigent pengesluk ol...
Dessuten er motstanderne utrolig flinke til å stadig gjenta hvor dyrt det er med en bybane.
Nå dreide ikke denne spesielle underskriftskampanjen seg om for eller mot bybane. (iallefall mente ikke de som startet den at det var det den handlet om) De mente at en så viktig sak for byen, var noe som det var riktig at byens innbyggere skulle stemme over. (Men bak fasaden så var nok målet å få stanset bybanen)
Bergensere har ikke hatt trikker i byen siden 1965, og kansje sitter det i litt frykt mot å få noe nytt, når vi har noe "som fungerer så bra"?
Problemet bunner nok ut i at folk stadig får høre hvor dyr bybanen er (gjerne 10% dyrere enn ett fantasifullt uprøvet metrobussalternativ var det? (De opererer jo med forskjellige tall hver gang). Og at den bare går til Nesttun (hvor 70-80% av befolkningen ikke bor eller arbeider?), og at de må bytte fra matebussene og over på banen på Nesttun terminal (og huff og så tungvint og fysj og fy).
Det de får høre veldig lite av i mediene er at bybanen har større kapasitet enn metrobussen (og at den er mye billigere enn de 5-6 bussene som nå idag kjører i samlet flokk på denne strekningen), at banen skal bygges ut i fremtiden til flyplassen, Åsane, Fyllingsdalen og mot Sotra, og dette med matebusser? Tja, idag er det overgang fra alle distrikstbussene på Nesttun terminal uansett, (bortsett fra noen avganger i rushet).
Propaganda kan det vel nesten kalles. Og det er synd at kun motstanderne i debatten er de som får sine meninger ut i media.
Egentlig er det ganske rart at mennesker som står som sild i tønne på 20,21,22 og 24 i rushet i det hele tatt ikke innser at en bybane er det eneste som vil fungere på strekningen Nesttun - Sentrum. (og sikkert bli bra til Åsane og fyllingsdalen også)
Ett helt vanlig scenario i rushet er 3-4 "100 Busstasjonen" busser i samlet flokk fra Nesttun til Sentrum i rushet. Bussene er heeelt fulle når de passerer Minde (ikke alle kommer med den bussen de vil), så mange mennesker som hindrer sikten at vi må stå leeenge på holdeplassene for å slippe av og på )og dermed blir 10-15 sen inn/ut fra byen. (noe som igjen fører til at neste "flokk" busser blir stampende bak oss") Og ekstra gøyalt er det når vi ankommer 4-5 busser på samme holdeplass samtidig og må stå i kø for å komme inn på holdeplassene, eventuelt slippe av/på folk der vi står midt i veien.
Ett annet faktum er vel at Bergen sentrum (som er lite i areal med noen få "hovedveier" ut og inn stort sett er overfyllt av busser. Bilene har de klart å lede vekk fra sentrum ved å stenge busstraseene for biler og å lage kollektivfelt flere steder, men når en blir forsinket så skyldes det som regel at en ikke kommer ut av busstasjonen når det er grønt lys (fordi en har 10-15 busser foran seg i køen) og i andre kryss skjer også det samme, rett og slett fordi det blir en kø av busser som hoper seg opp, og ikke aller rekker over. Fisketorget er jo ett annet klassisk eksempel på hvor det hoper seg opp: Det er rett og slett ikke mer plass til å lage bussholdeplass, holdeplassen er jo rundt 200 meter lang og strekker seg oppover hele gaten og over ett fotgjengerfelt.
Bak fotgjengerfeltet stanser vel linje. 5,6,9,20, 21, 22, 24, og foran linje: 50, 71, 80, 90, 80X, 90X, 240, 270/275, 280, 285. For å nevne noen?
Nåja, ofte er det ikke plass til alle når 7-8 busser ankommer holdeplassen samtidig.
Og? Trenger det å være sånn? Både linje 80/90/240/275/280/285 følger nøyaktig samme trase fra sentrum til Åsane terminal. Mens linje 50 og linje 71 aviker bittelitt. Må da være mye mer økonomisk å gjøre om 6-8 busslinjer til en trikkelinje? Når alle følger nøyaktig samme trasee frem til terminalen?
Bergen er jo en fantastisk by når det gjelder baneløsninger, nettopp fordi de aller fleste busslinjene følger samme trase 90% av tiden. Dette grunnet fjellene, som gjør at hovedfartsårene og bebyggelsen presser seg inn i ett belte som er omtrent en til en og en halv kilometer bred eller så.
Men uansett hva motstanderne mener er visst bybanen vedtatt, og anleggsarbeidene påbegynnes i Kaigaten så fort telen går til våren. Gaten skal visst stenges for busser fra og med 31 januar, så det er tydelig at noe er på gang.
Bybanen kommer, jeg er iallefall overbevist om det. Og Bergen trenger den!
Men det at det er mange som ikke har forstått det i Bergen, det er helt sikkert
Kansje vil folk bli mer vennlig innstilt når banen er i drift, og de ser at utgiftene til kollektivtrafikken går ned? At det blir mindre forurensing som ligger og kveler byen som en sky om vinteren? Og at det faktisk går ann å gå på ett fortau i Bergen og kun bli avbrutt hvert kvarter av en trikk som suser forbi? Fremfor den kontinuerlige diesel/gassbuss lyden som gjør det umulig å føre samtaler i Bergen sentrum?
"Er du imot bybane er du imot Bergen?"
