Trafikbefälet återuppfunnet?

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Stefan B
Inlägg: 617
Blev medlem: söndag 01 september 2002 11:09
Ort: Bagarmossen

Trafikbefälet återuppfunnet?

Inlägg av Stefan B »

Citat från dagens Metro i Stockholm:

"Nu ska man försöka minska de ojämna tidsluckorna mellan de blå bussarna. SL har i samarbete med Busslink, som kör innerstadens busstrafik, startat ett pilotprojekt på linje 1 för att förbättra regulariteten.

Försöket innebär att det ska finnas trafikpersonal ute på stan för att dirigera bussarna och få jämna tidsintervall. Trafikledningen ska förstärkas för att ge bättre styrning. Trafikledningen ska också få bättre tekniska hjälpmedel för att det ska bli lättare att upptäcka att bussarna är för nära eller för långt ifrån varann.

Det ska också finnas extra bussar tillgängliga så att man kan täppa till stora luckor. ----"


Ibland är det svårt att låta bli att småle... För 125 år sedan hade Stockholms Nya Spårvägs AB "trafikpersonal ute på stan för att dirigera". Han kallades kontrollör Gundersen, och fick sedan många efterföljare som trafikmästare etc. Hr Gundersen kunde också plocka fram extra vagnar, som senare kom att kallas förfogandevagnar i Stockholm, när det behövdes t.ex. för att fylla ut luckor.

Vad jag vill minnas fungerade detta system i huvudsak väl fram till 1980-talet (eller kanske ännu senare), då det raserades av besparingsskäl och tron att allt kunde reglera sig självt i trafiken.

Det kunde det uppenbarligen inte, och man kan dessutom undra vad de sattelitbaserade postitionssystemen som NU finns på stomlinjerna gör, eftersom trafikledningen nu skall få tekniska hjälpmedel för att kunna se var bussarna befinner sig???

Kan någon begripa vad det är som behöver testas i detta fantastiska projekt? Trafikledning är väl just det som beskrivs, att se till att fordonen går när de skall med lagom belastning? Vad har trafikledningen gjort sedan 1980-talet??

Vad blir nästa projekt? Ett förslag: om bussarnas hjul sätts i små rännor längs gatorna kanske motståndet minskar? Och man kanske kan spänna någon form av tråd över gatan med ström i, så kan fordonen drivas av det. Kanske, men vi måste givetvis testa ett halvår först och utvärdera och, som det heter, "ta ställning till ett fortsatt eller utvidgat prov"...

Stefan

PS. Är alla i ledningarna födda efter 1980 numera, finns ingen äldre farbror att fråga?
Användarens profilbild
TimK
Inlägg: 1368
Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
Ort: Jackson i Mississippi, USA
Kontakt:

Re: Trafikbefäl och trafikledning

Inlägg av TimK »

Hej Stefan,

I dagsläget tror jag nog att satellitsystemet på blåbussarna endast används för att visa tiden till nästa buss på hållplatserna. Jag har aldrig hört att information från systemet finns tillgänglig hos bussens trafikledning. Eventuella rättelser mottas tacksamt.... :-)

Mvh Tim
Skriv svar