Färgsättning M31,M21, M25 M28 och M29
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Färgsättning M31,M21, M25 M28 och M29
Hur står det egentligen till med designprogram för de göteborgska spårvagnarna. Här är en kort inventering av vad jag känner till:
Färgsättningar, kod:
58: Orginalfärgsättning i Blått och Crémè M25/28/29
7x: 70-talsfärgsättning blå-blå M25/28/29 (vilket år kom den?)
86: Orginalfärgsättning blå-blå M21 med Grått i leden.
8x: Standardfärgsättning blå-blå M21 med tvådelat hela vägen
97: M21-färgsättning blå-blå med röda pilar på 316
98: Tvådelad blå-blå med försänkta fönster (M31)
01: Tvådelad blå-crémè för M31 och M28
Om vi börjar med M25, vilka vagnar målades inte om till 7x, jag vet att 606 är en av dessa, men jag vet ockås att det fanns fler.
Fortsätter vi med M28 så har väl alla hunnit få 7x färgsättningen (dvs är det någon av de skrotade vagnarna som aldrig fick den) Enligt mina senaste noteringar så har följande vagnar fått 01-färgsättning:
701, 705, 709, 717, 723, 727, 728, 731, 739, 743, 750, 751, 753, 759, 766
Dessa siffror har dock ett tag på nacken.
Samma fråga ställs för M29 som ställdes för M28, var det någon av de skrotade som inte var ommålad till 7x?
Nåväl M21.
Hur många levererades med 86-färgsättning? (dvs med grått i leden) När var samtliga ommålade till 8x utförande med även leden i tvådelad blå-blå?
Så till slut M31:
Så här ser vagnparken ut idag:
300-(306)-'316'-'337'-'340'-'345'-'351'-'354'-'356'-'361-380'
(3xx) Ej byggd, vagnen skrotad som M21:a efter olycka.
3xx Vagnen i 98-lack
'3xx' Vagnen i 02-lack
'3xx'-3yy Vagn 3xx i 02-lack vagnar mellan 3xx och 3yy i 98 lack, 3yy i 98l ack
'3xx'-'3yy' Vagn 3xx i 02-lack vagnar mellan 3xx och 3yy i 98 lack, 3yy i 02 lack
316 är den enda som haft 97-lack. Dessutom är det högst troligt att 312 och dess gelikar kommer att få ny lack innan de sätts i trafik igen.
Kan någon komplettera?
/Tony
Färgsättningar, kod:
58: Orginalfärgsättning i Blått och Crémè M25/28/29
7x: 70-talsfärgsättning blå-blå M25/28/29 (vilket år kom den?)
86: Orginalfärgsättning blå-blå M21 med Grått i leden.
8x: Standardfärgsättning blå-blå M21 med tvådelat hela vägen
97: M21-färgsättning blå-blå med röda pilar på 316
98: Tvådelad blå-blå med försänkta fönster (M31)
01: Tvådelad blå-crémè för M31 och M28
Om vi börjar med M25, vilka vagnar målades inte om till 7x, jag vet att 606 är en av dessa, men jag vet ockås att det fanns fler.
Fortsätter vi med M28 så har väl alla hunnit få 7x färgsättningen (dvs är det någon av de skrotade vagnarna som aldrig fick den) Enligt mina senaste noteringar så har följande vagnar fått 01-färgsättning:
701, 705, 709, 717, 723, 727, 728, 731, 739, 743, 750, 751, 753, 759, 766
Dessa siffror har dock ett tag på nacken.
Samma fråga ställs för M29 som ställdes för M28, var det någon av de skrotade som inte var ommålad till 7x?
Nåväl M21.
Hur många levererades med 86-färgsättning? (dvs med grått i leden) När var samtliga ommålade till 8x utförande med även leden i tvådelad blå-blå?
Så till slut M31:
Så här ser vagnparken ut idag:
300-(306)-'316'-'337'-'340'-'345'-'351'-'354'-'356'-'361-380'
(3xx) Ej byggd, vagnen skrotad som M21:a efter olycka.
3xx Vagnen i 98-lack
'3xx' Vagnen i 02-lack
'3xx'-3yy Vagn 3xx i 02-lack vagnar mellan 3xx och 3yy i 98 lack, 3yy i 98l ack
'3xx'-'3yy' Vagn 3xx i 02-lack vagnar mellan 3xx och 3yy i 98 lack, 3yy i 02 lack
316 är den enda som haft 97-lack. Dessutom är det högst troligt att 312 och dess gelikar kommer att få ny lack innan de sätts i trafik igen.
Kan någon komplettera?
/Tony
Med reservation för tyckfel.
Tony!
Nu har du lyckats röra till det ordentligt!
Baslinjen är väl ungefär som följer: (räknat nedifrån)
Gbg-blå/creme/grå (silvergrå). ( -1980 )
Blå/Blå/Blå (mellanblå/mörkblå/ljusblå) ( 1980 - 2001 )
Gbg-blå/Creme ( 2001 - )
Övergången till blå/blå/blå är lite osäker ( 79 - 81 )
Om man skall räkna röda pilar och annat så måste man inkludera alla reklamtejpade vagnar ( det blir några stycken designprogram då ).
Jag kanske skall ta med mig några pajer nästa gång vi möts.
/JAgr
Nu har du lyckats röra till det ordentligt!
Baslinjen är väl ungefär som följer: (räknat nedifrån)
Gbg-blå/creme/grå (silvergrå). ( -1980 )
Blå/Blå/Blå (mellanblå/mörkblå/ljusblå) ( 1980 - 2001 )
Gbg-blå/Creme ( 2001 - )
Övergången till blå/blå/blå är lite osäker ( 79 - 81 )
Om man skall räkna röda pilar och annat så måste man inkludera alla reklamtejpade vagnar ( det blir några stycken designprogram då ).
Jag kanske skall ta med mig några pajer nästa gång vi möts.

/JAgr
Nyanserna på 70-talsfärgsättningen ändrades omkring 1986. Det finns alltså två varianter av den. De flesta M25 hade den första. Några M25, alla M21, M28 och M29 hade/har den andra. Dessutom skiljde det något mellan vagnar målade av Hägglunds/ABB resp. av GS, men det var oavsiktligt och berodde på att man hade olika färgleverantörer.
501, 502 och 503 fick aldrig 70-talsfärgsättningen.
764 skrotades innan den blev ommålad. Möjligen någon av vagnarna från Olskrokssmällen 1990 också, men det är jag inte säker på.
En eller två M29 skrotades efter brand men jag minns inte numren.
Sen finns det antal varianter på invändig färgsättning också, men det kanske vi ska lämna därhän.
501, 502 och 503 fick aldrig 70-talsfärgsättningen.
764 skrotades innan den blev ommålad. Möjligen någon av vagnarna från Olskrokssmällen 1990 också, men det är jag inte säker på.
En eller två M29 skrotades efter brand men jag minns inte numren.
Sen finns det antal varianter på invändig färgsättning också, men det kanske vi ska lämna därhän.
Jodå - visst har du rätt. Poängen med 316 var att den från början som M31:a inte hade den blå försänkningen under fönstren för att "få dem att se större ut", det är alltså inte de röda pilarna som var huvudpoängen.JAgr skrev:Tony!
Om man skall räkna röda pilar och annat så måste man inkludera alla reklamtejpade vagnar ( det blir några stycken designprogram då ).
Jag kanske skall ta med mig några pajer nästa gång vi möts.
/JAgr
Sen är det ju också - som Harald påpekat - färgförändringen i 79/80-målningen.
/T
Med reservation för tyckfel.
Är alldeles tvärsäker på att 316 hade maskering runt A och B-delens fönster. MGB föreslog detta när man såg vagnen "färdig" hos dem. Propotionerna mellan de gamla och nya fönsterna gjorde att fönstren i A och B del såg ut som små tittgluggar.TonyM skrev: Jodå - visst har du rätt. Poängen med 316 var att den från början som M31:a inte hade den blå försänkningen under fönstren för att "få dem att se större ut", det är alltså inte de röda pilarna som var huvudpoängen.
/JAgr
Bildbevis finns bl.a. i TÅG 10/98. Hur gick det förresten med barnvagns/rullstolsrampen. Hörde något om att den ska monteras i efterhand med början snart. Stämmer det?JAgr skrev:Är alldeles tvärsäker på att 316 hade maskering runt A och B-delens fönster. MGB föreslog detta när man såg vagnen "färdig" hos dem. Propotionerna mellan de gamla och nya fönsterna gjorde att fönstren i A och B del såg ut som små tittgluggar.
316 hade inte den extra blå ramen, det minns jag för jag tyckte att den vagnen såg ännu hemskare ut i sin standard M21 lackering....JAgr skrev:Är alldeles tvärsäker på att 316 hade maskering runt A och B-delens fönster. MGB föreslog detta när man såg vagnen "färdig" hos dem. Propotionerna mellan de gamla och nya fönsterna gjorde att fönstren i A och B del såg ut som små tittgluggar.TonyM skrev: Jodå - visst har du rätt. Poängen med 316 var att den från början som M31:a inte hade den blå försänkningen under fönstren för att "få dem att se större ut", det är alltså inte de röda pilarna som var huvudpoängen.
/JAgr
/T
Med reservation för tyckfel.
Jag lövar dig att blå fönsterramarna fanns på 316. I nämnt nummer av TÅG finns en leverans per trailer med 316 upplastad. Kanske du sett någon bild på vagnen i Tyskland, innan MGB föreslog ramtillägget. Scannar gärna in bilden och mailar den om du inte har tillgång till tidningen. Såvida inte någon vill fjäska med den berömde fotografen Åke Karlsson.TonyM skrev: 316 hade inte den extra blå ramen, det minns jag för jag tyckte att den vagnen såg ännu hemskare ut i sin standard M21 lackering....
Hö... Jag får uppenbarligen ge mig. Har sett bilder på 316 med blått fält under - och jag som var så tvärsäker på att jag sett den utan de blå ramarna.... Nåväl då är det en lackering mindre att tänka på...Spårvagnsmicke skrev:Jag lövar dig att blå fönsterramarna fanns på 316. I nämnt nummer av TÅG finns en leverans per trailer med 316 upplastad. Kanske du sett någon bild på vagnen i Tyskland, innan MGB föreslog ramtillägget. Scannar gärna in bilden och mailar den om du inte har tillgång till tidningen. Såvida inte någon vill fjäska med den berömde fotografen Åke Karlsson.TonyM skrev: 316 hade inte den extra blå ramen, det minns jag för jag tyckte att den vagnen såg ännu hemskare ut i sin standard M21 lackering....
Beträffande ZLoM:en som Harald hänvisade till så finns det en bild av 625 i Storås där åtminstone 625 har den nya färgsättningen. Det betyder att den färgsättningen senast kom 1979 eftersom boken 79, är det kanske så att vi skall flytta årtalet "79-80" till "78-79" eftersom det tar tid att få in bilder på rätt sätt i böcker (det är något lättare idag och ännu lättare på Forum...) Förvisso är 625 en angeredsvagn och angeredsvagnarna var om jag inte missminner mig först med den då nya färgsättningen.
/Tony
ZLoM=Zeppelinare Limpor och Mustanger, Stig Hammarson skriven som en historisk sammanfattning över perioden 1879-1979 över den då 100-åriga spårvägstrafiken i Göteborg. Finns i välsorterade antikvariat.
Med reservation för tyckfel.