Duospårväg rekommenderas för Tammerfors
Postat: onsdag 15 januari 2003 11:34
Tammerfors måndag 13.1.2003
Konsulten rekommenderar en duospårvägssystem av ca. 60 km för
Tammerforsregionen. Systemen skulle infatta sex linjegrenar:
- Tre i väster, till Nokia, Ylöjärvi och Lentävänniemi
- Tre i öster, till Vuores, Hervanta och Kangasala.
Grenar till Lentävänniemi, Vuores och Hervanta (Stora Tammerforsförorter) skulle vara nytt snabbspårväg, till grannstäder / kommuner Nokia, Ylöjärvi, Kangasala duospårväg på befintlig bana.
I Tammerfors centrum vill man bygga en tunnel under stan för att
undvika intrång i centrumtrafik
Kostnaderna har beräknats på ca 340 Meur. Biljettintäkternä väntas
täcka en stor del av investeringar, men finansiering behövs både från kommunerna och staten.
En mycket hög genomsnittshastighet har räknats pga. långa hållplatsdistanser (i genomsnitt 2 km). Man väntar också att kollektivtrafiksandel skulle öka ävsevärt och folk skulle välja spårvagn
i stället för bil.
Vidare info, rapporter och kartor (tyvärr bara på finska):
http://www.tampere.fi , klicka på spårvagnen.
Grannstäderna/kommunerna har varit reserverade men i princip intresserade. Planerna måste säkert utredas närmare: den främsta kritiken har varit att spårväg skulle underkuva busslinjernas lönsamhet
utan att direkt ersätta dom.
I Åbo har utredning mottagits med stor intresse, en ledare i dagens Turun Sanomat påpekade redan att det är mycket mer sannolikt att statens och EU:s kista öppnas för Åbo om Tammerfors är också med i att söka pengar för spårväg.
Mvh Mikko
Konsulten rekommenderar en duospårvägssystem av ca. 60 km för
Tammerforsregionen. Systemen skulle infatta sex linjegrenar:
- Tre i väster, till Nokia, Ylöjärvi och Lentävänniemi
- Tre i öster, till Vuores, Hervanta och Kangasala.
Grenar till Lentävänniemi, Vuores och Hervanta (Stora Tammerforsförorter) skulle vara nytt snabbspårväg, till grannstäder / kommuner Nokia, Ylöjärvi, Kangasala duospårväg på befintlig bana.
I Tammerfors centrum vill man bygga en tunnel under stan för att
undvika intrång i centrumtrafik

Kostnaderna har beräknats på ca 340 Meur. Biljettintäkternä väntas
täcka en stor del av investeringar, men finansiering behövs både från kommunerna och staten.
En mycket hög genomsnittshastighet har räknats pga. långa hållplatsdistanser (i genomsnitt 2 km). Man väntar också att kollektivtrafiksandel skulle öka ävsevärt och folk skulle välja spårvagn
i stället för bil.
Vidare info, rapporter och kartor (tyvärr bara på finska):
http://www.tampere.fi , klicka på spårvagnen.
Grannstäderna/kommunerna har varit reserverade men i princip intresserade. Planerna måste säkert utredas närmare: den främsta kritiken har varit att spårväg skulle underkuva busslinjernas lönsamhet
utan att direkt ersätta dom.
I Åbo har utredning mottagits med stor intresse, en ledare i dagens Turun Sanomat påpekade redan att det är mycket mer sannolikt att statens och EU:s kista öppnas för Åbo om Tammerfors är också med i att söka pengar för spårväg.
Mvh Mikko