Sida 1 av 1

Duospårväg rekommenderas för Tammerfors

Postat: onsdag 15 januari 2003 11:34
av Mikko Laaksonen
Tammerfors måndag 13.1.2003

Konsulten rekommenderar en duospårvägssystem av ca. 60 km för
Tammerforsregionen. Systemen skulle infatta sex linjegrenar:
- Tre i väster, till Nokia, Ylöjärvi och Lentävänniemi
- Tre i öster, till Vuores, Hervanta och Kangasala.
Grenar till Lentävänniemi, Vuores och Hervanta (Stora Tammerforsförorter) skulle vara nytt snabbspårväg, till grannstäder / kommuner Nokia, Ylöjärvi, Kangasala duospårväg på befintlig bana.
I Tammerfors centrum vill man bygga en tunnel under stan för att
undvika intrång i centrumtrafik :wink:

Kostnaderna har beräknats på ca 340 Meur. Biljettintäkternä väntas
täcka en stor del av investeringar, men finansiering behövs både från kommunerna och staten.

En mycket hög genomsnittshastighet har räknats pga. långa hållplatsdistanser (i genomsnitt 2 km). Man väntar också att kollektivtrafiksandel skulle öka ävsevärt och folk skulle välja spårvagn
i stället för bil.

Vidare info, rapporter och kartor (tyvärr bara på finska):
http://www.tampere.fi , klicka på spårvagnen.

Grannstäderna/kommunerna har varit reserverade men i princip intresserade. Planerna måste säkert utredas närmare: den främsta kritiken har varit att spårväg skulle underkuva busslinjernas lönsamhet
utan att direkt ersätta dom.

I Åbo har utredning mottagits med stor intresse, en ledare i dagens Turun Sanomat påpekade redan att det är mycket mer sannolikt att statens och EU:s kista öppnas för Åbo om Tammerfors är också med i att söka pengar för spårväg.

Mvh Mikko

Postat: torsdag 16 januari 2003 10:26
av Johannes Erra
Det intressantaste i projektet är att de första linjerna skulle vara färdiga redan år 2008. Det skulle vara mera än fint om Tammerfors blev Nordens andra "nya" spårvägsstad efter Bergen. Det är ju också fråga om Nordens första duospårväg av Karlsruhe-modell.

mvh
J Erra

Postat: lördag 18 januari 2003 5:06
av Johan Eriksson
x

Postat: lördag 18 januari 2003 21:24
av Mikko Laaksonen
Tammerfors 2008: Jag är nog lite skeptisk över Tammerfors's tidtabell för fyra orsaker:
1) Deras planer är inte så färdiga för omedelbar beslut och byggande. Det behövs fortfarande alternativstudier. Bla. saknar man spårväg till Kaleva / TaYS (universitetsjukhus) riktningen, dvs. till östra delen av innerstan. Också behöver hållplatslägen och ändpunkter av linjer justeras.
2) Regionell samtycke är inte enhetlig än. I Nokia, Ylöjärvi och Kangasala finns det kritik mot projektet, som är inte besvarat än. Särskilt måste lönsamheten av den kvarblivande busslinjenät studeras (och detta göras som fortsättningsarbeter).
3) Att driva 3 km tunnel är svårt att projektera och förverkliga och kan leda till förseningar.
4) Sist men inte minst, det har inte varit något allvarlig allmän diskussion om statlig finansiering för Tammerfors / Åboprojekterna. Det blir en programm på finsk TV2 tisdag kl. 21 (22 Svensk tid) om detta. Med svensk text!

Trådbuss: Tyvärr, har Tammerfors inte tagit reda på sina gamla trådbusslinjer. Detta har varit en möjlig orsak varför Hämeenkatu-Itsenäisyydenkatu som kunde vara (stadsstrukturellt sett) den allra bäst lämpad gata i Finland för spårväg (hela stadscentrum sträcker sig längs gatan) har förbisetts.

Bergen: Enligt sin internet-sida skulle första etapp vara i drift 2006. Den enda fråga som finns kvar är om statliga pengar viljas i budgett.

Åbo: Här har Tammerforsplanen tagits emot med stor intresse. Det finns en (vänlig) kamp mellan den andra och tredje finska stadsregionen, och den kan "sparra" båda städer att förverkliga projekten snabbare så att inte den andra blir färdig tidigare ...

Mvh Mikko

Postat: onsdag 29 januari 2003 14:42
av Johan Eriksson
x

Postat: onsdag 29 januari 2003 15:11
av Johannes Erra
Den officiella sidan:

http://www.tampere.fi/projekti/raideliikenne/index.htm

Denna sida är nog tyvärr bara på finska.

mvh
J Erra

Postat: onsdag 29 januari 2003 17:30
av Johan Eriksson
x