x
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Hmm... När stomlinjerna introducerades vill jag minnas att en av förutsättningarna var att snabba upp busstrafiken i stan. En av de åtgärder som det talades mycket om var just att tillåta ingång genom bussarnas alla dörrar.Ted Selander skrev:Fråga 1
Inget SL-beslut ännu. Frågan behöver utredas med avseende på säkerhetsfrågor, bl.a. är fordonen inte anpassade för detta.
Men när jag läser det delvis citerade inlägget av Ted ovan, får jag intrycket av att man inte alls tagit hänsyn till detta när man handlade upp de stora blå bussarna. Är det korrekt uppfattat? Och i så fall: Är det någon av skribenterna som vet varför?
mvh/ Jörgen G
Blåbussarna är utrustade med traditionell teknik för trafikantcirkulation.
Det är dels en fråga om att kunna manövrera dörrarna från utsidan på ett säkert sätt (jämför Tvärbanans vagnar och bussar i städer med dylikt system), dels att kunna övervaka dörrarna vid hållplats (med t.ex. kameror/monitorer).
Det är f.ö. mycket som inte blev som det var tänkt med trafiken i Stockholms innerstad, och som påverkar stombussarnas medelhastighet.
/Ted
[/quote]
Det är dels en fråga om att kunna manövrera dörrarna från utsidan på ett säkert sätt (jämför Tvärbanans vagnar och bussar i städer med dylikt system), dels att kunna övervaka dörrarna vid hållplats (med t.ex. kameror/monitorer).
Det är f.ö. mycket som inte blev som det var tänkt med trafiken i Stockholms innerstad, och som påverkar stombussarnas medelhastighet.
/Ted
[/quote]
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Hmm. Man undrar ju lite vad SL egentligen kräver för mirakelteknik för att dra igång påstigning bak och i mitten.Ted Selander skrev:Det är dels en fråga om att kunna manövrera dörrarna från utsidan på ett säkert sätt (jämför Tvärbanans vagnar och bussar i städer med dylikt system), dels att kunna övervaka dörrarna vid hållplats (med t.ex. kameror/monitorer).
I Göteborg var det påstigning i valfri bussdörr som gällde fram till uppskattningsvis för tio år sedan. Togs bort av ekonomiska skäl. Andelen betalande lär ha ökat markant därmed.
Men kanske är det orättvist att jämföra med säkerhetsnormer som rådde på den tiden. Titta då istället på stombusskopiorna i Göteborg som på momangen drar förbi stockholmsbussarna. Här är det minnsan effektiv påstigning i samtliga dörrar som gäller.
Förstår inte riktigt att manövreringen av dörrarna utifrån är en knäckfråga. Kan man rekommendera knappar? Ska visst finnas på C20... Och kameror med tillhörande monitorer. Varför ökar behovet av uppsikt plötsligt när folk ska få gå på i dörrarna också. Finns det kameror i A32s samtliga dörröppningar?
/Michael
Påstigning fram eller i alla dörrar - Göteborgs stad
Alla ledbussar har alltid haft påstigning i alla dörrar sedan starten ca 1972. 1993 togs påstigning i alla dörrar på ledbussar bort. Och därmed faktiskt även den otillåtna påstigningen på normalbussarnas mitt- och bakdörrar (som blivit en föjd av ledbusspåstigningsprincipen).
Trafiken blev långsammare. Fler bussar fick sättas in. Men andelen betalande ökade, och intäkterna steg mycket. Mycket mer än kostnaden för fler bussar. Det visade sig också att A-laget i stor utsträckning flyttade över till spårvagnarna.
Trafiken blev långsammare. Fler bussar fick sättas in. Men andelen betalande ökade, och intäkterna steg mycket. Mycket mer än kostnaden för fler bussar. Det visade sig också att A-laget i stor utsträckning flyttade över till spårvagnarna.
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Precisering
Stämmer. Jag menar dåvarande Stadstrafikens i Göteborg (Trafikhuvudman Göteborgs Stad, Trafikkontoret) trafik (linjenummer 1 - 199). Yttre kännetecken: Användande av GS design från 70-talet på nästan alla bussar.
GLAB och Bohustrafiken (linjenummer 200 - 900serien) hade aldrig ändrat påstigningsförfarande, utan där gällde alltid framdörren (enkel & dubbel) för påstigning.
GLAB och Bohustrafiken (linjenummer 200 - 900serien) hade aldrig ändrat påstigningsförfarande, utan där gällde alltid framdörren (enkel & dubbel) för påstigning.
Om du/ni tror, dvs köpt det gamla SL-tragglet att förutsättningen för en fungerande stombusstrafik är att det byggs en motorvägsring först är en myt. Ett evigt mantra som bara är ett önsketänkande och som tydligt motbevisas av alla de städer som satsat på ett annat känt fordon på dessa sidor!
Vad är det för ett påhopp? Jag svarar snällt och sakligt på frågor, och får en massa uppfattningar pådyvlade mig.
Både du och många andra vet att jag stor spårvägsvän, och hade hoppats på en utveckling mot spår Stockholms stomnätet.
Stombuss var kopplat till Dennispaketet > Dennis havererade men stombussprojektet gick vidare = man visste 1998 att någon ring inte skulle stå klar fr o m då stomlinjerna skulle starta Hur kan man då begära ett resultat vars förutsättningar aldrig fanns
Det är väldigt svagt av SL, och dess anhängare i stombussfrågan, att i efterhand skylla problemen på något man redan visste om
Det börjar se rörigt ut med alla tjuriga gubbar...
Dessutom är merparten av stombussarnas signalprioritering utformad så att den släpper fram all trafik, inte kollektivtrafiken specifikt. En sådan lösning kopplat till att för få respekterade
bussfiler och en ökande bilism, kan aldrig ge de resultat SL önskar
Att densamma inte heller trott på ingång genom alla dörrar försenar projekten nu och blir en merkostnad, känns det igen
Försenar vilka projekt? Är det inte rimligt att det finns ett system där teknik, passagerare och personal fungerar tillsammans på ett logiskt och säkert sätt? Hade SL och politikerna velat ha systemet på allvar skulle det väl ändå införts i samband med 4:ans start.
Väl mött på nya 2an 2006 eller när det blir, hela DL byggdes på 10 månader [/quote]
Vad är det för ett påhopp? Jag svarar snällt och sakligt på frågor, och får en massa uppfattningar pådyvlade mig.
Både du och många andra vet att jag stor spårvägsvän, och hade hoppats på en utveckling mot spår Stockholms stomnätet.
Stombuss var kopplat till Dennispaketet > Dennis havererade men stombussprojektet gick vidare = man visste 1998 att någon ring inte skulle stå klar fr o m då stomlinjerna skulle starta Hur kan man då begära ett resultat vars förutsättningar aldrig fanns
Det är väldigt svagt av SL, och dess anhängare i stombussfrågan, att i efterhand skylla problemen på något man redan visste om
Det börjar se rörigt ut med alla tjuriga gubbar...
Dessutom är merparten av stombussarnas signalprioritering utformad så att den släpper fram all trafik, inte kollektivtrafiken specifikt. En sådan lösning kopplat till att för få respekterade
bussfiler och en ökande bilism, kan aldrig ge de resultat SL önskar
Att densamma inte heller trott på ingång genom alla dörrar försenar projekten nu och blir en merkostnad, känns det igen
Försenar vilka projekt? Är det inte rimligt att det finns ett system där teknik, passagerare och personal fungerar tillsammans på ett logiskt och säkert sätt? Hade SL och politikerna velat ha systemet på allvar skulle det väl ändå införts i samband med 4:ans start.
Väl mött på nya 2an 2006 eller när det blir, hela DL byggdes på 10 månader [/quote]
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Johan E skriver:
Enligt källa inom SPAN (SL strategisk planering) så ligger 2an allmänt risigt till då det inte tillverkas några etanoldrivna bussar längre. Så det finns alltså inget vagnmateriel att sätta in, om man då inte vill använda dieselbussar, men det kommer inte bli särskilt populärt, av naturliga skäl Gasbussar finns det som bekant ingen infrastruktur för ( m h t drivmedel mm)Håller tidtabellen dvs 2an startar till hösten?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ja, hur gör man nu allmänt, när man satsat på en "miljövänligare" drift, som inte finns längre? Eller iallafall supportas.
Vad händer med alla investeinagr, bussar? Finns reservdelar?
Köper man in vanliga dieselbussar nästa gång, vilket ju borde medföra en tillbakagång vad gäller miljön! Kanske bra för spårvägens favörer
Vad händer med alla investeinagr, bussar? Finns reservdelar?
Köper man in vanliga dieselbussar nästa gång, vilket ju borde medföra en tillbakagång vad gäller miljön! Kanske bra för spårvägens favörer
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Ja, det hela verkar ju inte alltför genomtänkt (känns som historien upprepar sig...) Får väl höra runt lite däruppe hur man tänkt egentligenbruse skrev:Ja, hur gör man nu allmänt, när man satsat på en "miljövänligare" drift, som inte finns längre? Eller iallafall supportas.
Vad händer med alla investeinagr, bussar? Finns reservdelar?
Köper man in vanliga dieselbussar nästa gång, vilket ju borde medföra en tillbakagång vad gäller miljön! Kanske bra för spårvägens favörer
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
-
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
- Ort: Förorten
Gävle kommun anslog förra året 31 miljoner (har jag för mig) till inköp av nya dieselbussar som skulle ersätta etanolbussarna. Detta eftersom moderna dieselbussar tydligen har betydligt bättre utsläppsvärden än etanolbussar!bruse skrev:Ja, hur gör man nu allmänt, när man satsat på en "miljövänligare" drift, som inte finns längre? Eller iallafall supportas.
Vad händer med alla investeinagr, bussar? Finns reservdelar?
Köper man in vanliga dieselbussar nästa gång, vilket ju borde medföra en tillbakagång vad gäller miljön! Kanske bra för spårvägens favörer :wink:
(Personligen hade jag hellre sett att man lagt pengarna på att återställa 2001 års krigstidtabell.)
Anders
-
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
- Ort: Förorten
Personligen tycker jag att de friskt ättiksdoftande avgaserna från etanolmotorer är betydligt trevligare än dieselavgaser!Jörgen Gustavsson skrev:Välrenade dieselbussar stinker i alla fall mindre än etanolbussar. Huruvida ämnena som emitteras från etanoldrivna fordon är farligare än dem från fordon med renade dieselemissioner vet jag inte.
mvh/ Jörgen G
(Och rapsdiesel luktar popcorn :-)
Anders
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Hmmm... undrar vad man skulle kunna satsa på då.. något som inte går spårlöst förbi kanske...Ulrik Berggren skrev:Johan E skriver:Enligt källa inom SPAN (SL strategisk planering) så ligger 2an allmänt risigt till då det inte tillverkas några etanoldrivna bussar längre. Så det finns alltså inget vagnmateriel att sätta in, om man då inte vill använda dieselbussar, men det kommer inte bli särskilt populärt, av naturliga skäl Gasbussar finns det som bekant ingen infrastruktur för ( m h t drivmedel mm)Håller tidtabellen dvs 2an startar till hösten?
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Odd frågar sig:
Det blir diesel med intill hundra procents sannolikhet . På sikt, så finns dock ideer om spårväg istället för kommande stombusslinje 5 (enl källa på SPAN)Hmmm... undrar vad man skulle kunna satsa på då.. något som inte går spårlöst förbi kanske...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...