Ny Klistrad C20

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
KentaB

Ny Klistrad C20

Inlägg av KentaB »

Delar av den nya reklamen som är klistrad på C20, tursätts antagligen till trafiken på måndagen den 16/1-06.

Bild

Bild
AGR
Kontakt:

2059

Inlägg av AGR »

2059 ska gå på 19-53 16/1. 19-53 är ett av förstärkningstågen mellan Vällingby och Gullmarsplan.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Yess!! Äntligen någon nytt att jaga :D

Den ser cool ut, mer proffsig ut än de som klistrades sist...hoppas fler får ny reklam :D
Kim Hassel

Inlägg av Kim Hassel »

Varför vill ni ha reklam men inte gr-ff-t- på era vagnar?
Är det för att staten får pengar för reklamen och gr-ff-t- är gratis?

Kapitalister.
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Kim Hassel skrev:Varför vill ni ha reklam men inte gr-ff-t- på era vagnar?

Kapitalister.
Ett enkelt svar: för att det är skillnad mellan dekorering som ägaren bett om och dekorering som ägaren inte bett om.

Fråga i stället SL varför de inte vill ha fantasifulla aerosolfärgmålningar på sina tåg. (Svaret blir förmodligen "för att företaget XYZ betalar si och så mycket för det". En relevant följdfråga vore då om en aerosolmålare skulle kunna köpa sig plats på tåget? Först då börjar diskussionen bli riktigt intressant.)

Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
Kim Hassel

Inlägg av Kim Hassel »

Anders Norén skrev:

Kapitalister.
Ett enkelt svar: för att det är skillnad mellan dekorering som ägaren bett om och dekorering som ägaren inte bett om.

Fråga i stället SL varför de inte vill ha fantasifulla aerosolfärgmålningar på sina tåg. (Svaret blir förmodligen "för att företaget XYZ betalar si och så mycket för det". En relevant följdfråga vore då om en aerosolmålare skulle kunna köpa sig plats på tåget? Först då börjar diskussionen bli riktigt intressant.)

Anders
Håller med dig, men det jag är lite nyfiken på är varför folk som inte är ägaren till dessa blir överlyckliga över reklam på vagnarna istället för målningar av gatukonstnärer?
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Re: 2059

Inlägg av Bussmicke »

17AGR skrev:2059 ska gå på 19-53 16/1. 19-53 är ett av förstärkningstågen mellan Vällingby och Gullmarsplan.
Vet du hur den ska rulla i morgon?
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Kim Hassel skrev:
Anders Norén skrev:

Kapitalister.

Anders
Håller med dig, men det jag är lite nyfiken på är varför folk som inte är ägaren till dessa blir överlyckliga över reklam på vagnarna istället för målningar av gatukonstnärer?
M224 verkar bo i Stockholm och är således delägare till vagnen. Och även om man inte bor i Stockholm, utan bara nyttjar kollektivtrafiken kan man glädjas åt att reklamen minskar biljettpriserna (medan kl-tt-r har precis motsatt effekt). Dessutom kan man ju helt enkelt tycka att reklamen är snyggare än kl-ttr-t.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Kapitalister.
1) Reklamen hjälper SL (SLL?) med intäkter, vilket är välkommet från min sida.

2) Jag fotar ofta C20 vagnar, det är kul med lite variation bland allt blått.
Jag tycker att det är ganska kul med folks reaktioner när en av dessa vagnar dyker upp, tror många ser det som en kul grej.

3) gr-ff-t- är olagligt, det är inte reklam, jag ser reklam överallt, varför då inte på en vagn, det handlar inte ens om en permant grej.

Gatukonstnärer? Kallas dom så? Jag kallar dom inte för det, kul namn på folk som förstör nya fina fordon med färg som knappt går bort, rispar rutor, etsar tags på fönster mm, och yes, jag ser ingen skillnad på en kl-ttr- eller en gr-ff-t-, parasiter vore ett bättre namn.
Kim Hassel

Inlägg av Kim Hassel »

M224 skrev:

Kapitalister.

Jag tycker att det är ganska kul med folks reaktioner när en av dessa vagnar dyker upp, tror många ser det som en kul grej.

3) gr-ff-t- är olagligt, det är inte reklam, jag ser reklam överallt, varför då inte på en vagn, det handlar inte ens om en permant grej.

Gatukonstnärer? Kallas dom så? Jag kallar dom inte för det, kul namn på folk som förstör nya fina fordon med färg som knappt går bort, rispar rutor, etsar tags på fönster mm, och yes, jag ser ingen skillnad på en kl-ttr- eller en gr-ff-t-, parasiter vore ett bättre namn.
Tycker färgen går bort väldigt bra, eftersom att det inte syns något.

2) Var bara helt idiotisk. När jag fotograferar tåg ser jag många som ser målningar på tåg som en kul grej - faktiskt.

Om en gatukonstnär skulle betala SL för att göra en målning på ett tåg. Skulle du tycka det var okej då?
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

M224 skrev:

Kapitalister.

Danne: Dessväre är jue inte gr-f-tt- olagligt, däremot att "måla" på tåg,bostadsfasader eller liknande är olagligt. kl-tt-r är onödigt och fult däremot så kan gr-f-tt- vara snyggt om det är målat på en laglig vägg!
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Kim Hassel skrev:
M224 skrev:

Kapitalister.

Tycker färgen går bort väldigt bra, eftersom att det inte syns något.

2) Var bara helt idiotisk. När jag fotograferar tåg ser jag många som ser målningar på tåg som en kul grej - faktiskt.

Om en gatukonstnär skulle betala SL för att göra en målning på ett tåg. Skulle du tycka det var okej då?
Då tycker jag du ska kolla noggrannare när du är ute nästa gång, speciellt på dragspelen. Cx vagnarna kan du också slänga ett getöga på...dom är inte vackra direkt...

Vissa C14 vagnar kom nylackarade från Hammarby, dom hann inte vara ute mer än några dagar förrens dom var "nymålade" på nytt. Om du jobbade i Hammarby med att lackera vagnar, skulle du tycka att det var kul?

2) Det finns det säkert folk som tycker, precis som många tyckte att det var kul med reklamvagnarna, många tyckte ex att 2257 Gallerian var väldigt fin. Däremot var 2269 Eniro inte lyckad alls, tycker jag.

Ärligt talat, nej. Jag tycker att gr-ff-t- förslummar samhället. Men det finns ju många som tycker att det är snyggt, jag tillhör dock inte dom. Jag är inte mycket för reklam heller, men om man får in mycket pengar på det så javisst.

Huddinge Sjukhus är ju en av världens fulaste byggnader, grå betong så långt ögat kan se, när ska man få se lite olaglig färg där måntro? Det är ju ofta argumentet bland gr-ff-t-, att man ska måla bort all grå betong.
essin

Inlägg av essin »

Och även om färgen går att få bort, finns det inget som säger att det går lika lätt som att ta bort "reklamklistringen". Jag må vara kemistudent, men det betyder inte att jag gillar kemikalier...
virtual1

Inlägg av virtual1 »

Kapitalister.
Därför att reklamen a) ger pengar till SL som är ruskigt välbehövligt, graf-itti kostar pengar att sanera och
b) Reklamen är faktiskt i många fall ofantligt mycket snyggare än de flesta halvtaskiga kl-otterförsök!
Användarens profilbild
Peter S
Kontakt:

Inlägg av Peter S »

Såg vagnen idag. Tycker inte den är speciellt snygg, den är alldeles för mörk.

Hann inte få upp kameran tyvärr.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Peter S skrev:Såg vagnen idag. Tycker inte den är speciellt snygg, den är alldeles för mörk.

Hann inte få upp kameran tyvärr.
Det var trist att höra, den ser snygg ut på bilderna, men då har man ju bara sett en liten del av den :(
Joohan

Inlägg av Joohan »

Ang kl-ttr-t , Så länge som håller sig till "Statligt ägda saker" & "Större företag" är jag nog glad för kl-tt-r lär inte gå och stoppa.

Det är väll "bättre" att någon gör en målning på ett tåg än på erat hus?

(Försvarar inte kl-ttr- bara sa det)
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

BussJohan skrev:Ang kl-ttr-t , Så länge som håller sig till "Statligt ägda saker" & "Större företag" är jag nog glad för kl-tt-r lär inte gå och stoppa.

Det är väll "bättre" att någon gör en målning på ett tåg än på erat hus?

(Försvarar inte kl-ttr- bara sa det)
Staten, det är du och jag de! Ingen ska fan få sabotera det som vi äger gemensamt. De pengarna kna helrle läggas på exempelvis sjukvården, så folk får vård och inte dör i vårdköerna! Indirket kan man säga att kl-ttr- ser till att folk dör, då de snor pengar från sjukvården. Häpp! :evil:

Så bättre vette fan, ALLT ägs av NÅN! Och som sagt, i detta fallet är nån just du och jag.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Joohan

Inlägg av Joohan »

Jo, jag vet det är rent åt helvete.

Men jag menade på att det är ju lite bra att dom inte går på folkshus det drabbar ju den enskilda individen mera.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

BussJohan skrev:Jo, jag vet det är rent åt helvete.

Men jag menade på att det är ju lite bra att dom inte går på folkshus det drabbar ju den enskilda individen mera.
Gör det? Det ser lika förjävligt ut, och det är samma person som får betala!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Skriv svar