Sida 1 av 1

Folkomröstning i Luleå

Postat: måndag 13 januari 2003 20:09
av Anders Norén
Kommunstyrelsen i Luleå har i dag beslutat att det ska anordnas folkomröstning i början av april om hur den nya bussgatan ska se ut. Bussterminalen som ska anläggas på Smedjegatan är en del i kommunens stombussplan, där dagens nät ska ersättas av ett stjärnformat nät med ändar på Bergnäset, Hertsön, Björkskatan, Porsön och vid Sunderby sjukhus. Vilket nät som väljs är inte helt klart än, men det finns ett examensarbete från förra året att läsa på adress http://epubl.luth.se/1402-1617/2002/064/index.html (varning, PDF-filen är 11 meg stor och grafiskt tung).

Luleborna, med sitt Lapplandskomplex som innebär att transportalternativen i första hand är bil (gärna stor och fyrhjulsdriven) och i andra hand snöskoter (märk väl att snöskotertrafik är förbjuden i tätbebyggt område) har reagerat mycket starkt mot kommunens förslag att göra om Smedjegatan till bussgata. En avstängning av Smedjegatan för biltrafik skulle leda till orimliga trafikökningar på Kungsgatan och Rådstugatan eftersom Smedjegatan är den viktigaste genomfartsleden för privatbilismen, hävdas det. Vad som inte sägs i debatten är att 90-95 % av trafiken på centrumhalvön har start eller målpunkt på centrumhalvön, varför det är ganska irrelevant att tala om genomfartstrafik.

Nåväl, nog med mina privata åsikter. Jag vet i alla fall vad jag ska rösta för.

Kuriren har en extranotis på sin hemsida, och länken gäller förmodligen endast i dag. I morgon lär det komma mer, på en annan adress (som i sin tur bara gäller i morgon...). http://www.kuriren.nu/nyheter/extranytt/extra1.html.

Anders

Postat: måndag 13 januari 2003 21:44
av Ulrik Berggren
Anders skrev:
Kommunstyrelsen i Luleå har i dag beslutat att det ska anordnas folkomröstning i början av april om hur den nya bussgatan ska se ut.
Jaha, jag som trodde att den (bussgatan) skulle invigas i höstas... Blev lite snopen vid mitt Lulebesök sistlidna helg... Var förslaget inte beslutat än, eller har man omprövat ett eventuellt beslut :shock: ?

Ska själv rösta förresten, är ju fortfarande officiellt Lulebo... Går det att göra på distans :roll: ?

Postat: tisdag 14 januari 2003 23:06
av Anders Norén
Dagens NSD har en artikel om folkomröstningen.

http://www.nsd.se/index.php?artikel=71947&ort=14

Anders

Postat: tisdag 14 januari 2003 23:25
av Jörgen_G
Anders, har ju ingen koll på vad vad det hela handlar om egentligen, utöver vad som står i dina länkar. Men jag har aldrig hört talas eller sett någonting om en "folkomröstning" som handlat om kollektivtrafik i Sverige tidigare. Det ska bli mycket intressant att följa "valrörelsen" och så småningom också se resultatet.

Det vore mycket tacknämligt om du kunde flagga för när det händer något intressant under vintern. Det är lite svårt att hänga med så här på avstånd när man inte riktigt vet vilka nyhetskanaler man ska följa för att hålla sig à jour. I synnerhet när man som jag brukar ha noll koll...

mvh /Jörgen G

Postat: tisdag 14 januari 2003 23:51
av Anders Norén
Jörgen Gustavsson skrev:Anders, har ju ingen koll på vad vad det hela handlar om egentligen, utöver vad som står i dina länkar. Men jag har aldrig hört talas eller sett någonting om en "folkomröstning" som handlat om kollektivtrafik i Sverige tidigare. Det ska bli mycket intressant att följa "valrörelsen" och så småningom också se resultatet.

Det vore mycket tacknämligt om du kunde flagga för när det händer något intressant under vintern. Det är lite svårt att hänga med så här på avstånd när man inte riktigt vet vilka nyhetskanaler man ska följa för att hålla sig à jour. I synnerhet när man som jag brukar ha noll koll...

mvh /Jörgen G
Jodå, jag ska hålla mig och er uppdaterade.

Man kan fundera på varför detta är en så infekterad fråga i Luleå, när man just nu gör nästan samma sak i Gävle, utan bråk.

I Gävle pågår just nu detaljplanearbetet för en ny huvudhållplats för lokalbussarna. Av de tre alternativ som fanns - Nygatan/Stortorget, Nygatan/Hattmakargatan och Rådhusesplanaden så valdes Rådhusesplanaden trots att det egentligen inte var bäst vare sig när man beaktar kopplingen till Centralen eller till regionalbussarna. Förmodligen valdes det för att det innebar minst intrång i befintlig miljö, eftersom lokalbussarnas huvudhållplats har legat vid Rådhustorget sedan någon gång på 70-talet.
I Gävle rådde däremot aldrig någon partipolitisk oenighet om behovet av en förbättrad huvudhållplats. Gävle är dessutom möjligen bättre försett med genomfartsleder för biltrafiken - något som Rådhusesplanaden på det aktuella avsnittet heller inte har fungerat som sedan E4-motorvägen färdigställdes på 70-talet.

Liggande förslag för Gävle innebär att man kommer att tillåta biltrafik förbi hållplatserna, men signalprioritering för bussarna ska installeras. Biltrafiken tillkom i våras, möjligen för att tillfredsställa de som inte ville ha någon begränsning av biltrafiken. Vad jag är förvånad över är att ingen ännu har genomskådat dimridån - biltrafik kommer att bli praktiskt omöjlig när busstrafiken kommer igång :-)

Personligen tror jag att folkomröstningen i Luleå kommer att förorda en fortsatt tillåten biltrafik på Smedjegatan, men att den (som oppositionen har konstaterat) kommer att tas bort efter några år eftersom den inte kommer att kunna samsas rent praktiskt med bussarna. Det nya linjenätet kommer i alla fall att bli ett lyft och ge Luleå ett begripligt bussnät. Bara man inför styv tidtabell...

Anders

Postat: tisdag 28 januari 2003 9:05
av Anders Norén
Kommunfullmäktige i Luleå har beslutat att sänka rösträttsåldern i folkomröstningen om bussgatan till 16 år.

Omröstningen kommer att ha två alternativ - ska Smedjegatan endast trafikeras av bussar, eller ska också bilar tillåtas? Folkpartiet och centern driver att ett tredje alternativ ska finnas, nämligen om Smedjegatan inte ska trafikeras av bussar alls, men inga andra partier är inne på deras linje.

Apropå skillnader mellan Gävle och Luleå så kan konstateras att medan alla partier och en stor majoritet av invånarna i Luleå (som inte har någon professionell symfoniorkester) är rörande överens om att ett konserthus måste byggas, så var konserthusfrågan i Gävle (som har en professionell symfoniorkester) mycket infekterad i 75 år och en stor del av invånarna, kanske t.o.m. en majoritet, är fortfarande fem år efter invigningen motståndare till konserthuset...

Anders

Postat: torsdag 20 februari 2003 21:17
av Joar
Fyra partier (c, fp, kd, ns) uppmanar alla att rösta blankt för att det inte finns nåt alternativ med bara biltrafik på Smedjegatan:
http://www.nsd.se/index.php?artikel=74736

"De fyra partiernas förslag till blankröstning är i praktiken en röst för en ny långbänk som leder till sämre kollektivtrafik, ökade avgasutsläpp och en ekonomisk baksmälla för kommunen. Det är samtidigt goda skäl till att inte rösta blankt, skriver vänsterpartiets Bertil Bartholdson."
http://www.nsd.se/index.php?artikel=74912

"Rösta blankt om Smedjegatan", svar:
http://www.nsd.se/index.php?artikel=75170


/Joar

Postat: torsdag 20 februari 2003 21:24
av Joar@citroen.nu
I september invigs LLTs busshållplats på Smedjegatan och det nya linjenätet börjar gälla, oavsett om det Smedjegatan blir en ren bussgata, eller om biltrafik kommer att tillåtas. Det ska bli skönt att slippa åka runt halva centrum varje gång man åker buss.

http://www.nsd.se/index.php?artikel=73669

/Joar, har två bilar men åker buss till stan varje dag.

Postat: måndag 24 februari 2003 16:06
av Anders Norén
Luleå kommun har nu fått upp webbplatsen Rådslag Smedjegatan där man kan läsa om vad alternativen innebär och hur omröstningen går till. Omröstningen sker mellan 31 mars och 6 april.

Anders

Postat: måndag 24 mars 2003 18:10
av Anders Norén
Förnuftiga studenter har de senaste veckorna satt in följande annons i studentannonsbladet Knyst:
Cyklister!

Cyklande studenter. Luleå kommun genomför den 31/3-6/4 ett rådslag om trafiken på Smedjegatan. Frågan är "Buss" eller "Buss och bil" på Smedjegatan (ett kvarter på vardera sidan om korsningen med Storgatan). Bevaka våra intressen som cyklister, gående och kollektivtrafikresenärer genom att rösta på bussalternativet! Buss och bilalternativet är sämre för alla och sämst för oss och miljön eftersom det blir för trångt för cyklister, mer avgaser för de som vistas på gatan och krångligare att byta buss. /Cyklande student
Anders

Postat: lördag 05 april 2003 17:54
av Anders Norén
Ålrajt, nu har jag röstat, på bussalternativet såklart.

Jag har inte sett några opinionsmätningar men tror att det kommer att bli ca 70-30 för "buss & bil"-alternativet. Det ska fan vara stadsbo i den här stan...

Om tillräckligt många har röstat blankt (i protest mot att alternativet "bara bil" saknas) så kan "bara buss"-alternativet få flest röster, men knappast annars.

Anders