gunnar nordström skrev:
I Göteborg hade bussarna Bokstavslinjebeteckningar fram till slutet av 40-talet. Som liten grabb minns jag att A, B, C och D linjerna gick på Hisingen.
Blev A 31 B 32 osv?? F blev ju 35 och L 39, så någon rak ordning blev det inte, varför? Vem vet??
Vissa spårvagnsstäder har ju oxå Bokstäver istället för nummer bla San Francisco.
Hur var det tex i Sthlm? Jag har inte sett blider på Bokstävslinjebeteckningar.
Mig veterligt har det aldrig förekommit, utan alltid nummer eller möjligen inga beteckningar alls (t ex Kvarnholmsbussarna som länge drevs av ett bolag som endast hade denna linje)
Romerska siffror använder på Södra bolagets linjer.
Linje I: Slussen-Hornstull
Linje II: Slussen-Tegelvikstorget
Dessa romerska siffror skyltades aldrig, utan användes internt.
1919 fick linje I det nya numret 10, som den i praktiken behöll ända fram till 1967.
Linje III, var inte det Enskedelinjen?
Först en petimeterkommentar: är det belagt att SSB använde romerska och inte arabiska siffror?
Annars är det lätt att tänka sig att de romerska siffrorna är en modern uppfinning (gissningsvis i så fall gjord av Jan Jangö i Hej Spårvagn) för att på ett enkelt (och elegant) sätt skilja linjerna från SNS linjer.
Annars finns det en rolig regularitet i hur SSB linjer inordnades när SS tog över och gjorde gemensam linjenummerserie för stockholmsspårvägarna:
SNS linjenummerserie togs över av SS utan ändring dvs linjerna 1-5 och 7. Linje 6 var ett vakant nummer.
SSB linjer fick nummer från linje 10 och nedåt. Således:
Linje I (Hornsgatslinjen) -> linje 10
Linje II (Danvikslinjen) -> linje 9
Linje III (Skanstullslinjen, blivande Enskedelinjen) -> linje 8
Linje IV (Katarinalinjen?) -> linje 6
Samtliga linjer (även SNS) var extremt seglivade. I de flesta fallen behöll de sin trafikuppgift fram till spårvägens nedläggning, (undantaget var väl linje 8 eftersom den försvann redan 1950, den "moderna" linje 8 har ingen anknytning till den gamla) och i den mån de utsattes för stora ändringar var det i de flesta fallen vid den stora linjeomläggningen 1922.
Det är väl linjerna 1, 3, 4 och 6 som utsattes för de grövsta ändringarna, och alla dessa ändringar inträffade i princip före 1935. Men det fanns i samtliga fall kvar något av linjens ursprungliga trafikuppgift.
SI