Elspårvagnssläp tillfälligt åter hästspårvagn?
Postat: måndag 13 januari 2003 11:26
För bortåt 10 år sedan hade Stefan Back en historik över hästspårvagnslinjerna i Stockholm (MfSS 4/95 om jag inte helt missminner mig).
En av bilderna som visas är på en sommarvagn på Djurgårdslinjen vid ändhållplatsen Allmänna gränd.
När jag tittade närmare på bilden upptäckte jag
a) att seldonen var fästade i något som såg ut som ett trumpetkoppel.
b) Mitt på fronten fanns någonting i avvikande färg som till form och placering såg ut som kopplingsdosan för (elektriska) släpvagnsbromsen.
c) Trucken ser ut som en elspårvagnstruck snarare än en hästspårvagnsdito (men där kan jag ha fel förstås).
Dessutom verkade det som om luftledningen fanns på plats.
Jag vet att Stockholm byggde om sina hästspårvagnar till elspårvagnssläp, men jag visste inte att SNS tursatte ombyggda vagnar som hästspårvagnar - och det är vad bilden antyder.
Stämmer teorin borde fotografiet vara taget sommaren 1904 en kort tid före starten av eldrift.
Det betyder också att ombyggnaden av hästspårvagnarna påbörjades långt innan elektrifieringen genomförts - Djurgårdslinjen var en av de tidigaste linjerena som omställdes till eldrift (nummer två lite slarvigt räknat).
Med tanke på att SNS fick 120 nya vagnar just de här åren, är jag mycket förvånad över att ombyggnaden av hästspårvagnarnan genomfördes så tidigt att vagnbrist på dessa uppstod - men det är just vad som tycks ha hänt.
Var det vanligt att elspårvagnar tursattes eller var det bara en nödlösning som tillgreps ibland?
En annan fråga är om ombygda vagnar kunde tursättas över hela nätet eller bara på några enstaka linjer (läs Ringlinjen och Djurgårdslinjen dvs de linjer som i princip saknade stigningar) - elspårvagnar hade ju som regel grövre dimensioner på hjul och underrede vilket gjorde dem tyngre.
Eller är fotografiet taget vid ett helt annat tillfälle (och därmed en riktig slamkrypare)?
Någon som vet mera?
SI
En av bilderna som visas är på en sommarvagn på Djurgårdslinjen vid ändhållplatsen Allmänna gränd.
När jag tittade närmare på bilden upptäckte jag
a) att seldonen var fästade i något som såg ut som ett trumpetkoppel.
b) Mitt på fronten fanns någonting i avvikande färg som till form och placering såg ut som kopplingsdosan för (elektriska) släpvagnsbromsen.
c) Trucken ser ut som en elspårvagnstruck snarare än en hästspårvagnsdito (men där kan jag ha fel förstås).
Dessutom verkade det som om luftledningen fanns på plats.
Jag vet att Stockholm byggde om sina hästspårvagnar till elspårvagnssläp, men jag visste inte att SNS tursatte ombyggda vagnar som hästspårvagnar - och det är vad bilden antyder.
Stämmer teorin borde fotografiet vara taget sommaren 1904 en kort tid före starten av eldrift.
Det betyder också att ombyggnaden av hästspårvagnarna påbörjades långt innan elektrifieringen genomförts - Djurgårdslinjen var en av de tidigaste linjerena som omställdes till eldrift (nummer två lite slarvigt räknat).
Med tanke på att SNS fick 120 nya vagnar just de här åren, är jag mycket förvånad över att ombyggnaden av hästspårvagnarnan genomfördes så tidigt att vagnbrist på dessa uppstod - men det är just vad som tycks ha hänt.
Var det vanligt att elspårvagnar tursattes eller var det bara en nödlösning som tillgreps ibland?
En annan fråga är om ombygda vagnar kunde tursättas över hela nätet eller bara på några enstaka linjer (läs Ringlinjen och Djurgårdslinjen dvs de linjer som i princip saknade stigningar) - elspårvagnar hade ju som regel grövre dimensioner på hjul och underrede vilket gjorde dem tyngre.
Eller är fotografiet taget vid ett helt annat tillfälle (och därmed en riktig slamkrypare)?
Någon som vet mera?
SI