Då va cirkusen igång igen...

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Värst vad Göteboirg var olycksdrabbat nu då...
Inte är det bra reklam för spårvägen heller...
Anti-spårvagnsmänniskor kommer nu kunna säga: "Titta spårvagnar bara spårar ur och krockar hela tiden, det gör inte bussar!"

Sen att det inte stämmer är en annan sak....

Säger som en förare på SB: "Järnvägar är bra, men när det händer nåt är dom mycket känsliga.#
Passar även in på Spårvagnar. Stannar en stannar alla
"En för alla alla för en"
Bantekniker
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Och vilka vagnar är aktuella denna gången? :roll:
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Björn J.

352 312

Inlägg av Björn J. »

2 M31:or
352 och 312 har frontalkrockat vid Polhemsplatsen/Åkareplatsen
Oklart varför, kanske någon växel legat fel.
Enligt en källa på plats har 20 personer förts till sjukhus, enligt SVTs text TV sid 118 det dubbla. 2 personer (förarna?) satt fastklämda och har med hjälp av räddningstjästen fått hjälp att komma loss, dessa skall tydligen vara allvarligt skadade.
Den ena vagnen var en sjua på väg mot Bergsjön, den andra en trea mot centrum.
Enligt text TV är trean och sjuan inställda, enligt källan på stan är det betydligt värre än så.

Tråkigt men sant!

Så säger jag som Elisabeth Höglund sade för 10 år sedan på vasaplatsen... "Undrar varför just alla spårvagnsolyckor händer i en stad som Göteborg"....

Bj.
Vadå jag dyster?
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Nya uppgifter strömmar in...
312 gick på trean, 352 på sjuan.
Just nu pågår bergningsarbete. Bogsering av den ena vagnen mot Rantorget.

Bj.
Vadå jag dyster?
Mr. Burns

Re: 352 312

Inlägg av Mr. Burns »

Björn J. skrev: Enligt text TV är trean och sjuan inställda, enligt källan på stan är det betydligt värre än så.
Det var väl de enklaste linjerna att gissa på :? Sanningen är alltså en annan. Vagnar (även på trean och sjuan) som inte stängts in någonstans kör naturligtvis vidare, om än på andra vägar i vissa fall.

Stoppet är tyvärr den mest kritiska delen av nätet och det är ånyo delat på mitten. Vagnar på västra delen kör ut på Hisinge island och vänder vid Wieselgrensplatsen. Är troligtvis den nu så berömda skyddsbrytningen av närliggande sektioner som förhindrar vändning runt Eggers. De på östra delen kör till Svingeln och vänder sedan på nollspåret runt Rantorgshallen.

/Michael
Användarens profilbild
Jonas
Kontakt:

Inlägg av Jonas »

Björn J. skrev:Nya uppgifter strömmar in...
312 gick på trean, 352 på sjuan.
Just nu pågår bergningsarbete. Bogsering av den ena vagnen mot Rantorget.

Bj.
Någon som har bilder från bärgningen?

/Jonas.
tomsa
Kontakt:

Inlägg av tomsa »

Bobjörk skrev:Anti-spårvagnsmänniskor kommer nu kunna säga: "Titta spårvagnar bara spårar ur och krockar hela tiden, det gör inte bussar!"
Hmm... det stämmer inte på långa vägar om man tänker på hur många bussolyckor som varit de senaste dagarna i Göteborg, och nu tänker jag inte bara på den där förarhytten på en flygbuss klövs av en kontaktledningsstolpe vid Korsvägen och 7 personer skadades när bussen kolliderade med en annan buss i linjetrafik på linje 51.
- tomsa
Leg Spvf i GBG
Q
Kontakt:

Inlägg av Q »

Dessvärre kommer de att gnälla ändå.. diskutionen har vart igång ett tag på postvagnen..

Senast va det en som tyckte att Centrumtunneln skulle lösa alla problem..

//Q
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Q skrev: Senast va det en som tyckte att Centrumtunneln skulle lösa alla problem..

//Q
En tunnel löser väl inte några problem, den döljer ju dem bara...

Nåväl det blir väl inget snökaos och intet strul med korsande buss och biltrafik... i tunneln då.

Bj.
Vadå jag dyster?
Johan

Inlägg av Johan »

Jonas, jag promenerade mellan centralen och Svingeln igår (därifrån det gick vagnar), och gick förbi platsen just under bärgningen. Jag tog lite med digitalkameran men kan tyvärr inte lägga ut förrän på måndag. Dessutom vet jag inget om kvalitén, det var liksom bara att rycka upp kameran och trycka av. Sedan är det ju inga vackra bilder... man kanske ska diskutera om det är rätt att visa olycksbilder?
Mr. Burns

Inlägg av Mr. Burns »

Johan skrev:Sedan är det ju inga vackra bilder... man kanske ska diskutera om det är rätt att visa olycksbilder?
Vill du ha åsikter kan du få min. Så länge inte personskador är motiven tycker jag inte det finns några större problem att lägga ut dem på nätet. Inblandade (och dessas närstående) i allvarligare trafikolyckor kanske inte upsskattar bilder på demolerade fordon upptryckta i nyllet. Men Forum är såpass avgränsat att någon större risk inte föreligger. Jmf. dagspress och teve som varit riktigt frikostiga i distributionen av bilder från olycksplatsen.
Senast redigerad av Mr. Burns den lördag 11 januari 2003 22:45, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Jonas
Kontakt:

Inlägg av Jonas »

Johan skrev:Jonas, jag promenerade mellan centralen och Svingeln igår (därifrån det gick vagnar), och gick förbi platsen just under bärgningen. Jag tog lite med digitalkameran men kan tyvärr inte lägga ut förrän på måndag. Dessutom vet jag inget om kvalitén, det var liksom bara att rycka upp kameran och trycka av. Sedan är det ju inga vackra bilder... man kanske ska diskutera om det är rätt att visa olycksbilder?
Säger som tidigare talan: Så länge personskador inte har med bilden att göra. Här handlar det ju om helt tekniska bilder då det är själva skadorna på fordonen. Altså har det inget att göra med var föraren klämdes fast, vilken stolpe passageraren slog i huvudet e.t.c.
Kan ju jämföras med de demolerade stolparna som nämnts i tidigare tråd - det är ju också olycksbilder av materiell karaktär, så vad är egentligen skillnaden?

/Jonas.
Användarens profilbild
Per Lind

Göteborgsolyckan

Inlägg av Per Lind »

Hejsan,
På Aktuellt nu ikväll, lördag, undrade reportern om inte spårvagnar var farliga?
GS intervjuoffer kontrade med att det passerar över 2.000 vagnar - per dygn - i denna korsning!
Ett bra svar mot bussmaffian.
Hälsningar
-Per
Mr. Burns

Re: Göteborgsolyckan

Inlägg av Mr. Burns »

Per Lind skrev:Hejsan,
På Aktuellt nu ikväll, lördag, undrade reportern om inte spårvagnar var farliga?
GS intervjuoffer kontrade med att det passerar över 2.000 vagnar - per dygn - i denna korsning!
Hälsningar
-Per
2000 avgångar per dygn i Brunnsparken var det som sades i Aktuellt. Grovt räknat kan tre linjer räknas bort (egentligen ytterligare två på morgnar och kvällar), vilket ger drygt 1400 passager förbi korsningen. Inte så dåligt ändå.
Användarens profilbild
2763

Re: Göteborgsolyckan

Inlägg av 2763 »

Per Lind skrev:Hejsan,
Hälsningar
-Per
Men visst är spårvagnar farliga! Man kan dö av dem, men det kan man av så mycket annat också - bussar, bilar och tunnelbanetåg. Jag är tämligen säker på att det är fler som skadas i personbilsolyckor och bussolyckor i Göteborg än vad det är som skadas i olyckor med spårvagn.

Det är allt för lättvindigt att säga att "spårvagnar är farliga" för det är de ju - men det är också farligt att leva - det är till och med farligt att sitta hemma och inte göra något för att slippa utsätta sig för faror.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Angående farlighet.
Lite så där vid sidan av men iallafall för att liksom skapa litet distans till saker och ting.

Jag jobbade under ett antal år på en av stadens akutmottagningar, vi förde noggrann statistik över alla våra patienter.
Särskillt noggrann var statisken över olycksfall och skador.
Jag minns inte några procentsatser så där noggrannrt men jag vet att olyckor i hemmet svarade för ungefär 40%.... Trafikolyckor svarade dessa år för ungefär 30% och i denna kategori delades det upp i cykelolyckor (en betydande del), fotgängare, personbil, tunga fordon, lokaltrafik och övrigt.
Det fanns en kategori som hette ungefär "fritid" också... där hamnade bl.a. ridolyckor och en betydande del av främst ögonskador vid innebandy (här var poliser och brandmän överepresenterade...)
En annan hette arbetsplatsolyckor, minns en snickare som skjutit sig med spikpistol i knäet...
Av de som skadade sig i hemmet skadade sig en klar majoritet i köket, stick- och skärskador, brännskador etc... halkolyckorna var också vanligt förekommande i hemmet och inte i trafiken... äldre människor som snubblade och bröt lårbenet eller fick collumfrakturer.

Trots att denna statistik räknades under det år som olyckan på Vasaplatsen inträffade så var det ändå farligare att vistas i sitt kök än att åka med lokaltrafik... Sedan var det också så att majoriteten av de drabbade på Vasaplatsen transporterades till ett betyligt mer närliggande sjukhus...

Likadan statistik fördes på olika akutmottagnigar i landet och det var ungefär samma resultat, ok, skidolyckor liksom olyckor med snöskoter var vanligare norrut emedan ridolyckorna var vanligare söderut...

Kanske sadistiska centralbyrån har någonting på sin hemsida?

http://www.scb.se/

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
Per Lind

Farligt

Inlägg av Per Lind »

Hejsan,
Maila Ditt inlägg till TT, SVT och TV4 samt alla stora tidningar.
Garanterat tar de inte in det, det är ju PRO lokaltrafik, men ändå intressant läsning.
Intressantare ändå vore uppdelningen hemmet kontra spårvagn.
Hälsningar
-Per
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Det är gamla uppgifter nu Per.
Och inte ett dugg kontroversiellt, iallafall inte så som kvällstidningarna vill ha det.
Minns nu inte vilken av dessa kvällsblaskor som låg på kaffebordet hos SSR idag, men en grafisk teckning på de krockade vagnarna med rök bolmandes och allting... Snyftreporage om hur passagerarna slogs blodiga inne i vagnarna, ungefär som om det hade i Bierut eller annan krigskådeplats.

Nä, kvällstidningar kan man klara sig utan, jag slutade att köpa sådana i början av 80-talet.

Bj. (lever inte på lösnummer, är prenumerant)
Vadå jag dyster?
Q
Kontakt:

Inlägg av Q »

Den journlistiska opartiska bedömningen i detta landet hänger gärna ut olyckor där flera behöver åka ambulans på en gång.. Om det sen händer under längre tid så är det inte intressant. Biltrafik tycks inte vara lika farligt, där behöver ju inte 40 pers åka till sjukhuset samtidigt... :(
Kan man hänga ngn offentligt, gärna ett komunalt/statigt/f.d. statligt trafikverk så gör man det direkt verkar deras inställning vara.
SJ får mycket skit som de inte har med att göra t.ex. Och nu kommer väl gulalöpsedlarna snart igång med lite spekulationer eller ngt..
Fast som tur var finns Robinson, såg idag att löpsedlarna handla om nån som trillat ner från ett tak (hur högt vet i katten, men av erfarenhet från sånna tidningar så va det nog ett tak på 1 meter.) :wink:

Som kuroisa kan jag berätta att jag bodde vid Bögatans hpl ett tag.. (vid TV-huset, ungefär 100meter från ingången.. och det va ett troget antal som kom men vagnen varja dag, men många var de inte tyvärr. (vad jag såg iaf) Så de har nog inte så mkt för kollektivtrafiken.

När såg någon ett program på svensk television som förespråkade spårvagn eller järnväg senast? Eller för all del lokalbuss? :?:

//Q
Skriv svar