Sida 1 av 1

Helsingfors trådbuss linje 14 genom åren

Postat: söndag 25 december 2005 14:52
av Olle
Helsingfors trådbussar är lätt räknade. Efter kriget lånade man tre stockholmstrådbussar och därefter inköpters ett tjog finska bussar och det hela avslutades med tre lånade ryska bussar och därefter en provtrådbuss av inhemskt fabrikat. Den senare rönte samma öde som Köpenhamns trådbussar, dvs politikerna ville men tjänstmännen obstruerade. Politiker byts ut men tjänstemän sitter där de sitter och därför blev det ingen återupptagen trådbusstrafik i Helsingfors. Rätta mej om jag har fel.

Att det endast blev linje 14 som blev en trådbusslinje har jag inget svar på. Kanske har det funnits fler förslag som ratades?

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Förutom Helsingfors så har det alltså funnits trådbussar i Tammerfors. Om fler städer umgicks med planer att införa trådbuss kanske någon kan klarlägga här i Forumet.

Finland, som satsar på kärnkraft och el skulle väl tjäna på att elektrifiera sin lokaltrafik mer än Sverige som håller på att avveckla kärnkraften och därmed får svårare att producera el.

:D lle.

Tammerfors

Postat: söndag 25 december 2005 15:31
av BaardB
Ble trådbussens ledninger hengende etter nedleggelsen i -74, slik at man brukte det samme ledningsnettet for prøvebussen -79 til -85??

Postat: söndag 25 december 2005 18:35
av Piirka
BaardB skrev:Ble trådbussens ledninger hengende etter nedleggelsen i -74, slik at man brukte det samme ledningsnettet for prøvebussen -79 til -85??
Akkuratt. Men den 1 september 1983 flyttades ändhållplatsen för linje 14 från Stockholmsgatan till klinikerna i Mejlans. HST ville inte bygga luftledningar till den nya ändhållplatsen, så provbussen trafikerade fortfarande till Stockholmsgatan, men med linjenumret 14A (fram till nedläggelsen 1985). 14A var tidigare en högtrafiklinje mellan Fredriksgatan/Femkanten och Stockholmsgatan under åren 1959-74.

De tre Stockholmstrådbussarna (F2) såldes till Helsingfors. SS kammade in 54.000 kr, medan kostnaden för de tre ersättarna (F3) kostade 65.000 kr per vagn. [Trådbussen i Sverige, del 1 - s.99-100]

Olles bild 2 är från korsningen av Topelius- och Hummelgatorna, invid biblioteket i Tölö (ej alltså vid Tölö torg). På flera bilder nämns änhållplatsen Stockholmsvägen :arrow: Stockholmsgatan.
Olle skrev:Att det endast blev linje 14 som blev en trådbusslinje har jag inget svar på.
Innerstadslinjerna 16, 17 och 18 skulle trådbussifieras, men så har ej skett. Linjerna 16 och 18 har sedan planerna slagits ihop med respektive förstadslinjer (57 resp. 35) och således förlängts utanför innerstaden.

Senare presenterades en elektrifiering av förstadslinjerna mot nordväst (32 mot Södra Haga, 35 mot Munkshöjden, 36 mot Smedjebacka och 39 mot Kånala), Ej heller denna plan realiserades. HST ansåg på den tiden att spårvagnarna och metron (samt dieselbussar) innebär ett tillräckligt antal trafiksystem.
Olle skrev:Om fler städer umgicks med planer att införa trådbuss kanske någon kan klarlägga här i Forumet.
* Åbo planerade att på 1950-talet elektrifiera trafikverkets busslinje 4 Amiralitetsgatan-Korpolaisbacken-Kärsämäki. Planerna förverkligades inte. Grenen till Korpolaisbacken blev byggd som en spårvagnslinje

* Jyväskylä (27-28 mil norr om Helsingfors) planerade i slutet av 1940-talet en trådbusslinje mellan Säynätsalo (ca 1,5 mil söder om stan) och Vaajakoski (ca 8 km öster om stan). Enligt planerna skulle 5-10 trådbussar köpas för trafiken, vilket skulle ha medgivit 15-30 minuters intervaller på linjen

* I Lahtis (10 mil norr om Helsingfors) planerade man också

Piirka
---------------
Språklektion 41 i Mumindalen

rosoll [rå'såll] - sillsallad el. rödbetssallad (på julbordet)

Postat: söndag 25 december 2005 19:23
av Olle
Piirka skrev:
De tre Stockholmstrådbussarna (F2) såldes till Helsingfors. SS kammade in 54.000 kr, medan kostnaden för de tre ersättarna (F3) kostade 65.000 kr per vagn. [Trådbussen i Sverige, del 1 - s.99-100]

Olles bild 2 är från korsningen av Topelius- och Hummelgatorna, invid biblioteket i Tölö (ej alltså vid Tölö torg). På flera bilder nämns änhållplatsen Stockholmsvägen :arrow: Stockholmsgatan.

Piirka
Tack, ja det är alltid något man missar. I Stockholm Stad är det så att gata är av innerstadskaraktär medn väg är övrigt. Man ändrade exempelvis vägarna i Hammarby till gator när man förtätade södra Hammarbyhamnen. Kanske därför det blev fel, jag vet ju hur det ser ut på Stockholmsgatan men tänkte nog väg av den anledningen.

Alltid svårt att göra alla erforderliga källforskningar när man sitter och knappar på sitt lilla tangentbord och minnet sviker.

Men visst är det otroligt fint att man alltid får svar i Forumet, vad man än frågar efter.

:wink: lle.

Koplitering Bild på 602

Postat: måndag 26 december 2005 9:40
av AGR
En bild av 602 på linje 14A Kan du Olle sända en bild på trådbuss 1, så jag kan komplitera min Trådbussbild samling
Bild

Re: Koplitering Bild på 602

Postat: måndag 26 december 2005 11:31
av Piirka
17AGR skrev:En bild av 602 på linje 14A
Bilden måste vara tagen mellan åren 1959-65. 602:n (fd SS F2 A30570) såldes till Helsingfors år 1946, dörrombyggdes 1947 och registerades 1948. Den tog ur trafik år 1965. Till en början hade vagnen nummer 402 men omnumrerades ganska snart till 602 (i likhet med 401 & 403 :arrow: 601 & 603). År 1968 skeppades 602:n åter till Sverige för att bli en museivagn. 1973 skrotades den, reservdelar plockades till systervagnen F2 A30542. Men även systervagnen skrotades senare.

Vid ombyggnaden år 1947 flyttades dörrarna från den högra till den vänstra sidan. Samtidigt minskade antalet sittplatser från 28 till 20. Antalet ståplatser ökade från 34 till 41.

Piirka
---------------
Språklektion 42 i Mumindalen

julgubbe - jultomte

Postat: fredag 30 december 2005 18:43
av tractiondk
Hej Olle.

Superbilleder af trådbussar fra Helsinki. Det er altid roligt med lidt nostalgi.

Postat: lördag 31 december 2005 14:54
av Johannes Erra
När nedläggningsbeslutet fattades på 1980-talet var det fråga om ett val mellan fortsatt investering till spårvägen och fortsättning till trådbussdriften. Och man ville hellre investera i spårvägen. Då och då har man haft planer att bygga en ny spårvägslinje på samma sträckning som trådbussen hade. Spårvägstrafikens utvecklingsplan blir färdig under de kommande månaderna, då får vi se om något händer.

Johannes

Postat: lördag 31 december 2005 15:20
av Olle
Johannes Erra skrev:
Spårvägstrafikens utvecklingsplan blir färdig under de kommande månaderna, då får vi se om något händer.

Johannes
Vi ser fram mot lite förhandsinformation här i Forumet.

:wink: lle.