Helsingfors trådbuss linje 14 genom åren
Postat: söndag 25 december 2005 14:52
Helsingfors trådbussar är lätt räknade. Efter kriget lånade man tre stockholmstrådbussar och därefter inköpters ett tjog finska bussar och det hela avslutades med tre lånade ryska bussar och därefter en provtrådbuss av inhemskt fabrikat. Den senare rönte samma öde som Köpenhamns trådbussar, dvs politikerna ville men tjänstmännen obstruerade. Politiker byts ut men tjänstemän sitter där de sitter och därför blev det ingen återupptagen trådbusstrafik i Helsingfors. Rätta mej om jag har fel.
Att det endast blev linje 14 som blev en trådbusslinje har jag inget svar på. Kanske har det funnits fler förslag som ratades?

























Förutom Helsingfors så har det alltså funnits trådbussar i Tammerfors. Om fler städer umgicks med planer att införa trådbuss kanske någon kan klarlägga här i Forumet.
Finland, som satsar på kärnkraft och el skulle väl tjäna på att elektrifiera sin lokaltrafik mer än Sverige som håller på att avveckla kärnkraften och därmed får svårare att producera el.
lle.
Tammerfors
Att det endast blev linje 14 som blev en trådbusslinje har jag inget svar på. Kanske har det funnits fler förslag som ratades?

























Förutom Helsingfors så har det alltså funnits trådbussar i Tammerfors. Om fler städer umgicks med planer att införa trådbuss kanske någon kan klarlägga här i Forumet.
Finland, som satsar på kärnkraft och el skulle väl tjäna på att elektrifiera sin lokaltrafik mer än Sverige som håller på att avveckla kärnkraften och därmed får svårare att producera el.

Tammerfors