x

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

x

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 21:03, redigerad totalt 1 gånger.
Johannes Erra
Inlägg: 169
Blev medlem: torsdag 14 november 2002 16:48
Ort: Helsingfors, Finland

Inlägg av Johannes Erra »

Beslutet nedläggningsbeslutet kom redan år 1960 - det viktigaste nedläggningsåret var nog säkert 1961. Här är listade ett par nedläggningar (det kan förekomma fel), men säkert någon av forumets Oslo-experter kan komplettera och korrigera.

1960 Kampen, Gamlebyen
1961 Rodelökka, Skillebekk-Vestbanen-Östbanen
1964 Vippetangen
1966 Bergkrystallen (omläggning till T-bana), Sagene (linjerna från Grünerlökka och Stortorvet - den förstnämnda av Sagenelinjerna blev kvar som depåspår och öppnades senare igen)
1967 Böler (omläggning till T-bana), Simensbråten (Ekebergbanen)
1968 Vålerenga

Efter år 1968 lade man inte ned en enda sträckning, men linjerna förändrades då och då - i slutet (1974) hade man bara fem linjer.

Linjenummer försvann i följande takt (1960-1977):

3 1967
4 1966
5 1966
6 1968
8 1961 (en linje 8 fanns igen åren 1968-69)
10 1961
12 1961
13 1961
17 1961
Ekebergbanen (linje 16) 1974 (förenades med linje 9)
LÖB 1967

Nämnvärt är väl också det att linjen till Sagene lades ned på nytt, år 1998.

mvh
J Erra
Johan Eriksson
Inlägg: 4460
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den söndag 26 juni 2011 21:02, redigerad totalt 1 gånger.
Johannes Erra
Inlägg: 169
Blev medlem: torsdag 14 november 2002 16:48
Ort: Helsingfors, Finland

Inlägg av Johannes Erra »

Linje 8 gick åren 1968-69 mellan Sköyen och Östbanen (idag centralstationen) och var därmed en förstärkningslinje till linje 9 (Jar-Östbanen).

mvh
J Erra
Roar

Mer er i vente fra 12. april: (NJKs nyhetsforum)

Inlägg av Roar »

Mer er i vente fra 12. april: (NJKs nyhetsforum)

http://www.njk.no/news/db/njknewsbruk.p ... rch=#fokus
Skriv svar