GS vs Swebus i Göteborg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
-
GS vs Swebus i Göteborg
Hej,
Blev det verkligen bättre när GS tog över Swebus linjer? Det är väl både och tycker jag, varken bättre eller sämre egentligen...
//Lukas
Blev det verkligen bättre när GS tog över Swebus linjer? Det är väl både och tycker jag, varken bättre eller sämre egentligen...
//Lukas
Re: GS vs Swebus i Göteborg
Det invändiga underhållet är minst lika eftersatt nu, om inte värre. En buss kan numera rulla med sönderskurna säten i månader utan att något händer.Lukas Johansson skrev:Hej,
//Lukas
Re: GS vs Swebus i Göteborg
Tittade på vad du skrivit för inlägg på forumet tidigare det är bara massa klagomål på alla bussar som rullar i göteborg (ett är itne klagomål då du klagar på snabbspåret) .Lukas Johansson skrev:Hej,
//Lukas
Varför vara medlem på ett forum bara för att klaga?
Det hälper inte å klaga här , du får ringa Gs eller västtrafik och klaga.

- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Fast nu tycker jag allt du är lite orättvis, Johan. Den här tråden, även om den handlar om bussar i Göteborg liksom alla andra trådar som startats av Lukas, så handlar den ju om ett underämne - en jämförelse mellan GS och Swebus, som mig veterligen inte gjorts förut på forumet.BussJohan skrev:Då kan man ju fortsätta på en redan startad tråd. efter som jag vet att det finns .pepe skrev:inlägget påpekade inte ett konkret klagomål... Om man ska jämföra så är det likvärdigt, tycker jag.... det e gott om skrutt kvar, men det finns oxå fordon som e bättre än swebus...
Så lås inte denna tråd är du snäll, Jourmaster

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
-
Tack...
Det finns både för- och nackdelar mellan GS och Swebus. Jag tycker att GS är bättre på att lyssna och ta till sig av kritiken som man ger. Swebus ville inte alls lyssna, t.ex. ständigt uteblivna turer på linje 25 som Swebus hade innan GS tog över. Det var med andra ord väldigt svårt att få visa sin rätt!
GS har en vänlig och positiv inställning till synpunkter, men för lite pengar för att förnya flottan ytterligare.
Vad jag inte gillar är att GS tvingades ta över 4 st "dromedarbussar" från Swebus, där underhållet redan var dåligt. Dessa är rent ut sagt riktiga skitbussar som bl.a. går på linje 58 och 59.
//Lukas

Det finns både för- och nackdelar mellan GS och Swebus. Jag tycker att GS är bättre på att lyssna och ta till sig av kritiken som man ger. Swebus ville inte alls lyssna, t.ex. ständigt uteblivna turer på linje 25 som Swebus hade innan GS tog över. Det var med andra ord väldigt svårt att få visa sin rätt!
GS har en vänlig och positiv inställning till synpunkter, men för lite pengar för att förnya flottan ytterligare.
Vad jag inte gillar är att GS tvingades ta över 4 st "dromedarbussar" från Swebus, där underhållet redan var dåligt. Dessa är rent ut sagt riktiga skitbussar som bl.a. går på linje 58 och 59.
//Lukas
Jag åker bland med linje nummer 773
Frölunda Torg -> Volvo Torslanda och Volvo Torslanda -> Frölunda Torg.
När Swebus körde linjen var det en bra linje (I tid, bra underhåll och kör rätt väg), har jag hört. När jag började åka linjen har jag märkt motsatta till vad de säger. Nu är det GS som kör linjen.
1) Det händer ibland att bussen är sen, särskilt på morgonen. Vi står 20 personer kl 05:50 och väntar på den. På eftermiddagen är den inte så ofta sen.
2) Jag har märkt flera gången att bussen har varit sönder men ändå körts. Senaste gången rök det som en skorssten från motorn. Vattnet kokade tror jag. Även generatorremmen/fläkremmen skriker ofta på bussarna. Förarna tycker bussen är jobbig och dåliga att köra med.
3) De största felet med linjen är bussförarna. De kan antingen inte vägen, de stannar på hållplatser som bussen inte ska stanna på, de stannar inte på hållplatser som linjen ska stanna på om någon plingat.
Kan gå in mycket djupt i punkt tre om någon skulle vilja höra.
När Swebus körde linjen var det en bra linje (I tid, bra underhåll och kör rätt väg), har jag hört. När jag började åka linjen har jag märkt motsatta till vad de säger. Nu är det GS som kör linjen.
1) Det händer ibland att bussen är sen, särskilt på morgonen. Vi står 20 personer kl 05:50 och väntar på den. På eftermiddagen är den inte så ofta sen.
2) Jag har märkt flera gången att bussen har varit sönder men ändå körts. Senaste gången rök det som en skorssten från motorn. Vattnet kokade tror jag. Även generatorremmen/fläkremmen skriker ofta på bussarna. Förarna tycker bussen är jobbig och dåliga att köra med.
3) De största felet med linjen är bussförarna. De kan antingen inte vägen, de stannar på hållplatser som bussen inte ska stanna på, de stannar inte på hållplatser som linjen ska stanna på om någon plingat.
It's Mc not Mac. I'm no Scottish!
-
Vet du vilken busstyp det är? Misstänker att denna sätts ut från garaget Majorna... GS fordon som sätts ut från Majorna är rena rasen, och därmed värre än Swebus gamla fordon.Mc_Topaz skrev:Jag åker bland med linje nummer 773
773 sätts ut från RÄX, och det är troligen en 600-vagn eller en av deras Ostar.Lukas Johansson skrev:Vet du vilken busstyp det är? Misstänker att denna sätts ut från garaget Majorna... GS fordon som sätts ut från Majorna är rena rasen, och därmed värre än Swebus gamla fordon.Mc_Topaz skrev:Jag åker bland med linje nummer 773
Jag kan berätta att jag körde linjen (773) precis efter GS tagit över trafiken i Mölndal. Jag hade gått igenom hållplatsförteckningen och visste precis vilka hållplatser jag skulle angöra. Körde från Volvo Torslanda mot Arendal och passerade hpl Synneröd (finns inte med i hållplatsförteckningen) svängde in på Arendal och vände vid dåvarande hpl. Skrovtorget numera Arendal Skans. På väg ut vid hpl. Arendal Portal mötte jag passagerare som hade sprungit från hpl. Synneröd synnerligen upprörda över mitt tilltag att följa hållplatsförteckningen. Även om jag visade hållplatsförteckningen så att de kunde se det svart på vitt ansåg de att jag var helt fel ute, för på Swebus tid hade bussarna alltid stannat där (något som jag självfallet inte visste). Inte heller på Swebus tid hade bussen någon hållplats vid Synneröd utan det hade förarna gjort på eget bevåg. Inte konstigt att man som förare blir osäker och frustrerad. För mig som förare borde det vara självklart att de som åker förvissar sig om att linjen verkligen passerar/stannar på den hållplats som de avser åka ifrån. Ett lätt sätt är att se detta är om det finns tidtabell för aktuell linje på hållplatsen ifråga eller titta i tidtabellen.
Med andra ord så är man inte förvånad... Samtliga 600-vagnar samt Den Oudsten-bussar ryker garanterat svart svart svart... Vet att Swebus hade vagnar som också var ras, men så påtagligt kan jag inte minnas...Björne skrev:773 sätts ut från RÄX, och det är troligen en 600-vagn eller en av deras Ostar.Lukas Johansson skrev:Vet du vilken busstyp det är? Misstänker att denna sätts ut från garaget Majorna... GS fordon som sätts ut från Majorna är rena rasen, och därmed värre än Swebus gamla fordon.Mc_Topaz skrev:Jag åker bland med linje nummer 773
Ja, den kortare versionen är låggolv fram och höggolv bak.Grovsnus skrev:773 körs väl med 200-serien, boggiebussar med låggolv fram och höggolv bak?
Har märkt att det är tre typer av bussar som körs till Arendal på morgonen via Frölunda Torg och Från Volvo via Arendal och Frölunda Torg till Mölnlycke. Ska se om jag kan beskriva dem.
Den mindre bussen:
Vad jag minns är inte bussen så farligt sönderkörd. Den saknar en sån där svängled iallafall och är blålackad. Tror den har gråasäten med röda och gula ränder på. Låggolv fram och höggolv bak. Körs typ endast på eftermiddagen.
Den skrangliga långa bussen:
Den bussen är samma som körs som för linje nummer 99 och 771. Höggolvsbuss iallafall och är blålackad. Skriker mycket från generatorrem/fläktrem och är ganska sliten. Mörkgröan säten. Luktar illafrån dieselutsläppen.
Linjer som 28 och 29 körs av är exakta samma bussar fast är ljusblåvit lackade. 773 är alltid blålackad helt och hållet.
"Flygbussen"
Jag kallar den för "Flygbussen", fast som Björne sa "Ostar" är nog ett bättre namn.
Den är alltid blålackad och har en svängled. Verkar vara tung- och svårstyrd, bakdelen får baksladd (understyrd) om man svänger bussen för snabbt i en skarp- och halkurva. Gröna säten som känns ganska bekvämma.
Ska dock säga att själva bussarna inte är det största problemet på denna linje. Förarna är problemet. De saknar kunskap om linjen ska köras och vilka hållplatser som gäller. Nu för tiden sätter jag mig alltid längst fram för att eventuellt behöva guida bussen till Frölunda Torg. Det har hänt flera gånger. Jag gör det gärna med. Bara för bussföraren att fråga någon av passagerarna som alltid är samma personer.
Kan heller inte förstå hur vissa förare låter passagerare gå av på hållplatser som bussen inte ska stanna vid. I detta fall Bergkristalsgatan och Smyckegatan. Jag har påpekat detta ett par gånger till några bussförare, ändå lär de sig aldrig. Efter Arendal Skans är Frölunda Torg nästa hållplats, enligt tidtabellen. Det är ungefär 20 stycken som ska av vid Frölunda Torg. Vi som hoppar av då vill hinna med 16:15 bussarna. vi riskerar att missa våra bussar. De som ska av vid Bergkristalsgatan och Smyckegatan kan allt byta vid Frölunda torg till 20, 50 och 99 som tillsammans går varje kvart f.o.m 05:15 till 19:15 till hållplatserna.
P.g.a trafiken på eftermiddagen vid Älvsborgsbron kör vissa förare en urusel väg efter Arendal Skans. De svänger ut på Torslanda vägen som är väldigt högtrafikerad vid den tiden. Påfarten på bron blir också en hel miss då. Istället säger jag till förare att köra förbi Bensingatan och då kommer bussen på en snabbare uppfart på bron.
Skulle kunna skriva en hel uppsatts om denna linjen.
It's Mc not Mac. I'm no Scottish!