Sida 1 av 2
Nybohovshissen ur funktion...
Postat: fredag 09 december 2005 13:53
av Byggare Bob
SL info skrev:Nu gällande avvikelser
Övrigt Nybohovshissen
Nybohovshissen är ur funktion.
Buss ersätter.
Inskrivet 05-11-20 10:28 Uppdaterat 05-11-28 06:50
Varför???
Skall hisskorgen byggas om till "modifierat C20-utseeende"...
Det vore ballt, eller hur???

Re: Nybohovshissen ur funktion...
Postat: fredag 09 december 2005 14:25
av M224
Byggare Bob skrev:SL info skrev:Nu gällande avvikelser
Övrigt Nybohovshissen
Nybohovshissen är ur funktion.
Buss ersätter.
Inskrivet 05-11-20 10:28 Uppdaterat 05-11-28 06:50
Varför???
Skall hisskorgen byggas om till "modifierat C20-utseeende"...
Det vore ballt, eller hur???

Varför den är ur funktion?
Ja den är ju gammal och ganska unik i sitt utförande, antar att man väntar på reservdelar.
Och nja...jag tycker den är megacool som den är nu, känns som om man åker linbanorna i filmen Örnästet.
Re: Nybohovshissen ur funktion...
Postat: onsdag 14 december 2005 13:59
av Hissåkaren
M224 skrev:
Ja den är ju gammal och ganska unik i sitt utförande, antar att man väntar på reservdelar.
Är man på jakt efter reservdelar till Nybohovshissen är det nog bäst att Tekniska muséet förstärker bevakningen
Postat: tisdag 27 december 2005 23:14
av tkl
Så här säger SL:s kundtjänst:
Nybovshissen kommer vara avstängd i minst 2 månader till. Tidigast i början av mars kommer hissen tas i bruk. Omfattande reparationsarbeten pågår. Bl a ska hela hisschaktet renoveras.
Ibland måste saker renoveras
Postat: onsdag 28 december 2005 0:55
av Stefan Widén
Jag blir glad när man läser att hissen skall renoveras. Tänk...dumma tanke att det stått att hissen skall byggas om till modernt utförande med stålgejdrar och en lång kabel för strömförsörjning eller ännuvärre att hissen skall läggas ned!!!
Nu får den istället en säkert välbehövlig renovering så att den även i fortsättningen kan glädja alla som vill åka med en unik hissbana.
Och särksillt när den ordinarie "Hissbaneföraren" inte ser det som konstigt att man vill åka flera gånger upp och ned utan tycker det är roligt med intresserat sällskap.
/Stefan plus minst två hissbanediggare.
Mera om Hissbanan
Postat: onsdag 28 december 2005 6:23
av AGR
Lite mer om Nybohovshissen. När hissbanan var ny så var det en anslutningslinje till T-banan med internt linjenummer 200 och bemanad med en konduktör. Det kostade 25 öre att åka bara hissen. Konduktören hade full uppsättning T-banebiljetter för att kunna sälja biljetter, som en anslutningsbuss ju gjorde på den tiden. Jag har varit kondis på linje 200, där räknade man inte varv utan tid när man jobbade på linje 200.
Postat: onsdag 28 december 2005 9:16
av Bertan
Innan SS blivit SL så var ju 200 ett extremt högt linjenummer. De andra bolaget i länet hade ju egna serier från 1 och uppåt. Sedan började SJ-bussarna med 5, 6 och 700-nummer.
Linjenummer med bild
Postat: onsdag 28 december 2005 9:59
av AGR
Innan Lidingö fick linjenummer på 200 serien så användes 2XX som linjenummer på personalvagnar. se bild.

Postat: fredag 30 december 2005 19:56
av Nybohovsbo
En gång i tiden skyltades ersättningsbussarna för Nybohovshissen med nr 131. Nu är det ofta 000 om det inte finns textskylt på bussen.
Inte ens väktarna (som åker med busen) känner till linje 131!
Postat: måndag 02 januari 2006 11:20
av F d spärrvakt
Nybohovsbo skrev:En gång i tiden skyltades ersättningsbussarna för Nybohovshissen med nr 131. Nu är det ofta 000 om det inte finns textskylt på bussen.
Inte ens väktarna (som åker med busen) känner till linje 131!
Det är vådan av att ha för hög personalomsättning. SL:s devis är "allt ordnar sig" - personalen behöver bara kunna det absolut nödvändigaste. Ett märkligt undantag är utbildningen för spärrexpeditörer som faktiskt är längre än den utbildning en bussförare får! Med andra ord är det inte konstigt att det finns bussförare som inte vet hur man rättar en felstämpling på rätt sätt.
Linje 131 på bild
Postat: tisdag 10 januari 2006 11:18
av AGR
Nybohovsbo skrev:En gång i tiden skyltades ersättningsbussarna för Nybohovshissen med nr 131. Nu är det ofta 000 om det inte finns textskylt på bussen.
Inte ens väktarna (som åker med busen) känner till linje 131!
Linje 131 Startades som anslutningslinje till spårvagnarna på Bränkyrkalinjerna 13,14,16,17 från Årstadal. Här en Capitol på övre ändstationen innan hissen kom.

Re: Mera om Hissbanan
Postat: tisdag 10 januari 2006 14:53
av Jan
17AGR skrev:Lite mer om Nybohovshissen. När hissbanan var ny så var det en anslutningslinje till T-banan med internt linjenummer 200 och bemanad med en konduktör. Det kostade 25 öre att åka bara hissen. Konduktören hade full uppsättning T-banebiljetter för att kunna sälja biljetter, som en anslutningsbuss ju gjorde på den tiden. Jag har varit kondis på linje 200, där räknade man inte varv utan tid när man jobbade på linje 200.
När jag åkte med Nybohovshissen i slutet av 60-talet var det ofta samma konduktör dag efter dag. Men när det kom en ny konduktör, så hade denne ofta inte fattat att det kostade 25 öre att
bara åka med hissen, utan trodde att det
alltid kostade 25 öre att åka med hissen, även om man dessutom åkte buss eller tunnelbana. Så när jag skulle till skolan på morgonen och visade upp mitt skolkort, som var giltigt färdbevis även på Nybohovshissen, så hände de åtskilliga gånger att konduktören tvingade mig att stiga av hissen, för att jag inte hade 25 öre till den biljett jag enligt taxebestämmelserna inte skulle behöva köpa. Det snabbaste sättet att ta sig upp till Nybohov, när jag trots giltigt färdbevis inte fick åka med hissen, var att gå genom skogen. Lagom roligt på vintern, när det var is, snö och slask. Sedan fick jag skäll för att jag kom försent till skolan, trots att det inte var mitt fel, och fick en lapp med mig hem om att jag hade kommit försent. Så min mor fick ringa och prata med lärarinnan och med SL, ibland flera dagar i rad, innan hisskonduktören fattade vad som gällde och lät mig åka med. Ända till nästa gång det kom en ny konduktör ...
Nej, fy fan för SL! Jag har alltid betalat för mig, men tänk så många resor som jag under årens lopp betalat för och sedan blivit lurad på!
Re: Mera om Hissbanan
Postat: tisdag 10 januari 2006 15:29
av Choo Choo
Jan skrev:17AGR skrev:Lite mer om Nybohovshissen. När hissbanan var ny så var det en anslutningslinje till T-banan med internt linjenummer 200 och bemanad med en konduktör. Det kostade 25 öre att åka bara hissen. Konduktören hade full uppsättning T-banebiljetter för att kunna sälja biljetter, som en anslutningsbuss ju gjorde på den tiden. Jag har varit kondis på linje 200, där räknade man inte varv utan tid när man jobbade på linje 200.
När jag åkte med Nybohovshissen i slutet av 60-talet var det ofta samma konduktör dag efter dag. Men när det kom en ny konduktör, så hade denne ofta inte fattat att det kostade 25 öre att
bara åka med hissen, utan trodde att det
alltid kostade 25 öre att åka med hissen, även om man dessutom åkte buss eller tunnelbana. Så när jag skulle till skolan på morgonen och visade upp mitt skolkort, som var giltigt färdbevis även på Nybohovshissen, så hände de åtskilliga gånger att konduktören tvingade mig att stiga av hissen, för att jag inte hade 25 öre till den biljett jag enligt taxebestämmelserna inte skulle behöva köpa. Det snabbaste sättet att ta sig upp till Nybohov, när jag trots giltigt färdbevis inte fick åka med hissen, var att gå genom skogen. Lagom roligt på vintern, när det var is, snö och slask. Sedan fick jag skäll för att jag kom försent till skolan, trots att det inte var mitt fel, och fick en lapp med mig hem om att jag hade kommit försent. Så min mor fick ringa och prata med lärarinnan och med SL, ibland flera dagar i rad, innan hisskonduktören fattade vad som gällde och lät mig åka med. Ända till nästa gång det kom en ny konduktör ...
Nej, fy fan för SL! Jag har alltid betalat för mig, men tänk så många resor som jag under årens lopp betalat för och sedan blivit lurad på!
Skönt att du fortfarande hatar SL pga något som hände på 60-talet :D
Re: Mera om Hissbanan
Postat: onsdag 11 januari 2006 0:18
av NerdBoy
Choo Choo skrev:Skönt att du fortfarande hatar SL pga något som hände på 60-talet

Jag tänkte skriva att jag vill bli precis så när jag blir äldre, men sen kom jag på att det måste vara surt att inte kunna säga att det var bättre förr...

Re: Still not going strong...
Postat: lördag 21 juli 2007 12:51
av LÅ1
Byggare Bob skrev:SL Trafikavvikelser skrev:
Trafikavvikelser
Nu gällande avvikelser
Övrigt Nybohovshissen ersätts med buss
Nybohovshissen ersätts med buss sedan tisdag 3 oktober 2006 på grund av tekniskt fel. Bussersättningen gäller tills vidare.
Uppdaterat 2006-11-03 07:29
Enligt SL så är hissen fortfarande efter snart 9 månader ur funktion.
Någon som sitter inne på mer info om varför???
Först lär den ha varit trasig! Sedan lagades den men man dröjde med besiktningen. Och då han nya regler om brandsäkerhet träda i kraft! (Eller om det var en ny, mer nitisk inspektör som utförde inspektionen?) I alla fall är hissbanan numera brandfarlig! Visserliggen finns väl maskinrummet vid bergstationen (heter det så?) men en brand i dalstationen skulle kunna göra själva tuneln till en bra skorsten, så jag förstår problemet!
Samtidigt har man dragit ner på trafikeringstiden för ersättningsbussen. detta skede samtidigt som gångvägen upp förlängdes rejält pga. byggarbeten. (Skogsvägen finns fortfarande, men tror inte att någon vill rekomendera sina flickvänner eller döttrar att gå den efter midnatt.)
SL var listig! Man meddelade att trafiken slutar gå kl 24 Må - Fr och kl 21 Lö och Sö. När sedan folkstormen bröt ut så kunde man kompromissa och köra till 24 alla dagar!
Linjen anses så farlig att man har en vakt åkande i bussen! Men efter midnatt så får man gå helt obevakad den långa och lite öde vägen upp till berget! Eller ta taxi!
Läste någonstans att man utreder en ombyggnad av hissbanan, eventuellt med en mer vågrät förlängning fram till T-banestationen!
Postat: lördag 21 juli 2007 12:59
av RVR
Upphandling av ny hiss pågår!
SL skrev:Hiss vid tunnelbanestation Liljeholmen bergbana LIH
26091
Dokumentnummer 139461-2007
Publiceringsdag 20070615
Upphandlande enhet AB Storstockholms Lokaltrafik
Dokumenttyp/förfarande Meddelande om upphandling/Förhandlat förfarande
Sista datum för förfrågningsunderlag
Sista anbudsdag/ansökningsdag 20070820
Url till förfrågningsunderlag
CPV-kod(er) - Hissar
- Installation av hissar och rulltrappor
Adress AB Storstockholms Lokaltrafik, 105 73 Stockholm
Postat: lördag 21 juli 2007 13:20
av LÅ1
Richard Jacobsson skrev:Upphandling av ny hiss pågår!
SL skrev:Hiss vid tunnelbanestation Liljeholmen bergbana LIH
26091
Dokumentnummer 139461-2007
Publiceringsdag 20070615
Upphandlande enhet AB Storstockholms Lokaltrafik
Dokumenttyp/förfarande Meddelande om upphandling/Förhandlat förfarande
Sista datum för förfrågningsunderlag
Sista anbudsdag/ansökningsdag 20070820
Url till förfrågningsunderlag
CPV-kod(er) - Hissar
- Installation av hissar och rulltrappor
Adress AB Storstockholms Lokaltrafik, 105 73 Stockholm
Var hittar man sådant här?
Publiceringsdag 20070615
Sista anbudsdag/ansökningsdag 20070820
Anbudsgivarna måste jobba hårt under "semestermånaderna"!
Hissen fick motorstopp!!
Postat: tisdag 24 juli 2007 23:13
av Cecil Bergsteen
Åkte med hissen en gång för ett 20 tal år sedan, den stannade halvvägs och vi fick kliva av och gå!!:(
Som tur var de nedförsbacke till utgången!!
M.V.H
CB.
Barnsjukdomar???
Postat: fredag 05 oktober 2007 11:48
av Byggare Bob
SL trafikavikelser skrev:Nu gällande avvikelser
Övrigt Nybohovshissen
Nybohovshissen är ur funktion. Buss ersätter från hållplatsläge S vid bussterminalens avstigningshållplats.
Hissen beräknas åter vara igång i början av november.
Uppdaterat 2007-10-04 09:55
Vad är det för problem nu då???
Skulle det inte ha blivit billigare att ersätta med permanet buss för alltid???
Eller ligger det någon sömnlös "nostalgiker" på Nybohovshöjden och skriker "Rör inte vår hiss?"
Re: Barnsjukdomar???
Postat: fredag 05 oktober 2007 13:14
av Sparkfot
Byggare Bob skrev:SL trafikavikelser skrev:Nu gällande avvikelser
Övrigt Nybohovshissen
Nybohovshissen är ur funktion. Buss ersätter från hållplatsläge S vid bussterminalens avstigningshållplats.
Hissen beräknas åter vara igång i början av november.
Uppdaterat 2007-10-04 09:55
Vad är det för problem nu då???
Skulle det inte ha blivit billigare att ersätta med permanet buss för alltid???
Eller ligger det någon sömnlös "nostalgiker" på Nybohovshöjden och skriker "Rör inte vår hiss?"
Tydligen rök utveckling från en säkring tidigare i veckan.