Kaos i Kollektivtrafiken... (Göteborg)

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Kaos i Kollektivtrafiken... (Göteborg)

Inlägg av 2763 »

I morse åkte jag till jobbet igen efter två veckors härlig ledighet...

http://www2.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=113801

Det var inte kul....

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Q
Inlägg: 445
Blev medlem: måndag 06 januari 2003 0:56
Ort: Rantorget
Kontakt:

Inlägg av Q »

Citat: "Först i dag har de större genomfartslederna kunnat saltas, eftersom det tidigare har varit för kallt för att saltet ska kunna verka. "
Det verkar som att folk inte förstår vinterväglag.. samtidigt så tror man att salt är ett undermedel som direkt tar bort halkan.. Varje år e det likadant.. och alla är oförberedda..

Citat2 : "Dan Lundström menar också att problemen med halka för bussarnas del, kan bero på att de saknar vinterdäck." Lite senare i texten "Bussarna saknar mycket riktigt dubbdäck"
Problem 2 är att folk tror att dubbdäcken är undermedel 2.. Skilnaden mellan vinterdäck och dubbdäck är ju ganska stor.

E detta bara ett västkust problem? Hur är läget i Stockholm (baksidan :wink: ) när det kommer massor av snö..

Jaja.. Nu ska jag inte gnälla mer, kan ju kasta snöboll ett tag medans det är riktig vinter. Det var ju inte igår precis.

/Q
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Kaoset fortsätter idag, enligt GP har 5:an rivit en kontaktledningsstolpe vid Polhemsplatsen. Att femman gick detta håll kan bero på att den fått order att vända Bellevue med tanke på att det vid tillfället var strömlöst på Hisingen...

Vidare har en 11 rivit ledningen vid svingeln - gissningsvis blir det spännande att ta sig hem idag med....

F.ö. skriver GP att det är vagnar 5 och 11 som har utfört elendet, så vitt jag vet är både M1/M4 5, 11 och M23 5 och 11 i spårvagnshimmelen.

http://www2.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=113963

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Jonas
Inlägg: 221
Blev medlem: söndag 01 september 2002 18:38
Kontakt:

Inlägg av Jonas »

TonyM skrev:Kaoset fortsätter idag, enligt GP har 5:an rivit en kontaktledningsstolpe vid Polhemsplatsen. Att femman gick detta håll kan bero på att den fått order att vända Bellevue med tanke på att det vid tillfället var strömlöst på Hisingen...

Vidare har en 11 rivit ledningen vid svingeln - gissningsvis blir det spännande att ta sig hem idag med....

F.ö. skriver GP att det är vagnar 5 och 11 som har utfört elendet, så vitt jag vet är både M1/M4 5, 11 och M23 5 och 11 i spårvagnshimmelen.

http://www2.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=113963

/Tony
Varför river de ned extra mycket vintertid?
Är det p.g.a. svagare ledningar orsakade av kylan, eller massa is och joks som fastnar, eller... ?

/Jonas.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Det kan vara olika saker, är det riktigt kallt blir stål och koppar sprött, dränk in ett papper med vatten, lägg det i frysen och se - du kan bryta av det hur lätt som helst. (Vattnet hjälper oss här att illustrera att material blir sprött vid kyla)

Kontaktledningens sprödhet brukar dock inte leda till fler nedkörda kontaktledningsstolpar, vilket det ser ut att vara fråga om på bilden. Jag tror inte heller att det andra ledningsraset har med kylan att göra på så sätt.

Om det packas för mycket snö i rännskenor kan detta leda till urspårnign, speciellt om det är modd som pressats ned och sedan kylts av => isbildning i rännskena. Detta brukar dock enbart vara ett problem på spår som inte trafikeras och där modden får tid på sig att frysa fast innan "nästa vagn kommer" Klassisk urspårningsrisk i detta fall är inkörningar från Linnéplatshållet via Järntorget till Majorna
"Oj går det vagn där" Det var också en sådan urspårning i Fjol i Annedal efter ett trafikstopp p.g.a av något fel nere vid Linnéplatsen.
Urspårningar kan leda till stolpras om saker och ting är olyckligt funtade.

Andra orsaker till luftlednings/stolpras gummihjulsrelaterade, exempel på detta är raset i Stockholm/Hammaby Sjöstad i somras där någon glömt fälla en kranarm tillräckligt.... Eller raset vid Härlanda som stoppade spårvägstrafiken närmare en hel vecka till Östra och Kålltorp. (Eller åtminstone en dryg helg) Yttermera orsaker är om luftledningen på något sätt trasslar sig i strömavtagare, antingen genom för slarvig upphängning (för bred zick-zack), defekt d:o eller hack i kol eller aluminiumskenan på vagnen.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Mr. Burns
Inlägg: 1883
Blev medlem: måndag 02 september 2002 13:40
Ort: Framsidan

Inlägg av Mr. Burns »

I lokaltrafikens värld ingår ju också bussar. Och två av denna andra klassens farkoster var inblandade i en otäck olycka på Korsvägen under sena eftermiddagen. Som om det inte räckte med strul redan...

På väg in på femmans hållplatsläge verkar en flygbuss mot stan ha legat för långt till vänster varpå staket och luftledningsstolpe mejats ner. En ledbuss var också inblandad i olyckan. Av det svarta målade fältet längst fönsterraden att döma var den Swebus och borde då ha kört på 51an. På rak arm förstår jag inte riktigt hur den blev inblandad. Kanske väjde flygbussen för ledbussen varpå stolpen träffades. När jag råkade gå förbi platsen var stolpen bortröjd och de tiotalet skadade borttransporterade. Kraftigt demolerade fronter på båda bussarna. Västnytt gav mig sedan mer information om vad som hade hänt.

I övrigt var det en synnerligen spännande eftermiddag på stan. Detta tycker nog nästan bara jag. Resten av folket verkade mest muttra över den idiotiska spårvagnen. Mörklagda spårvagnar på led, knökade bussar och kalla promenader. En helt osannolik dag med minst fyra separata större strul. Man undrar nästan om det är ett organiserat sabotage mot vår kära spårväg.


/Michael
Björn J.
Inlägg: 2624
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:30
Ort: Härlanda

Inlägg av Björn J. »

TonyM skrev:Vidare har en 11 rivit ledningen vid svingeln - gissningsvis blir det spännande att ta sig hem idag med....

/Tony
Undrar just hur "spännade" det blev utan ström... U=R*I eller hur!? :roll:

En del intressanta iaktagelser så där hemmavid, vid den cellsamma och fängslande vändslingan med frukträden (det rymms ju bara ett tåg i den slingan)... Ett par backvändande M31:or på trean, tog sedan vägen tillbaka över Kålltorp/Torp och vidare mot St: Sigfridsplan, undrar just varför, om detta var någon fördel vid 16-tiden.

Nåväl, i norra Frankrike hade det häromdagen kommit så mycket som 40.... millimeter snö. Detta orsakade ju också ett jättelikt snökaos. Man varnade motorvägstrafikanterna för att vägarna kunde vara blockerade av nederbörden "snö"... och KANSKE dessutom hala...

Det där med snö är väl vad man har för referensramar.

Men man kan ju tycka att beredskapen borde vara bättre, men det var den ju inte ens på Per Albin Hanssons tid... ja beredskapen alltså.

Vi kanske skulle ta och göra klar vår snöplogsmotorvagn.. eller vad säger du Tony, söndag? Vi hinner nog med detta mellan förmiddagskaffet och eftermiddagspizzan.... Om den gula färgen är torr frampå kvällningen så kan vi ju ploga åt GS.

Bj.
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Björn J. skrev: Vi kanske skulle ta och göra klar vår snöplogsmotorvagn.. eller vad säger du Tony, söndag? Vi hinner nog med detta mellan förmiddagskaffet och eftermiddagspizzan.... Om den gula färgen är torr frampå kvällningen så kan vi ju ploga åt GS.

Bj.
Gärna det Björn... vi får bara inte glömma torkmedel i färgen då.....

Ett försök till sammanfattning av gårdagen....

1. 750V Matarkabeln till Göta Älvbron havererar, linjer 2, 4 och 5 dirigeras om att vända annorstädes.

2. En utgående vagn på linje 11 spårar ur vid utfartspåret från Rantorger vid Hpl Svingeln. Andravagnen i tåget placerar främre boggiens högra hjul i vänster skena och bakre boggien på spår.... dock mötande spår...
Strömavtagaren på vagnen sliter ner kontaktledningen på platsen.

3. Någon minut efter dansar en omdirigerad M31:a på linje 5 ur spår vid Polhemsplatsen (där snabbspåret börjar) och välter en kontaktledningsstolpe. Härmed är Kaoset ett faktum Destinationerna i Öster är avskurna totalt från brunnsparken. I Princip lamslås spårvägen.

4. På något vis sker ett luftlednignsras i Brunnsparken, oklart för mig hur detta har påverkat.

5. Trafiken till Hisingen kommer igång. Västra nätet fungerar hjälpligt och får lov att vända på Hisingen.

6. Just som röjningsarbetet med den urspårade 11:an är klart (det enda som fattades var att ringa geniverken för att få ström till driften) dras det i blåljusregulatorspaken igen - Bussolycka korsvägen. Spänningsprovningen fick vänta... Mölndal och Torp skärs av från omvärlden....

7. En bil kolliderar med en vagn på Avenyn, en del andra småincidenter inträffar.

8. En vagn som stått väntande vid centralen på hembogsering p.g.a. vagnfel bogseras hem av bärgare. Vagnen med vagnfel spårar ur vid inkörningsspåret till Rantorget.

9. För att förbättra kaoset så meddelade västtrafik och trafikkontoret med sina eminenta displayer att "Kraftiga förseningar" förelåg, hade det inte varit läge att skriva
"Stopp i Spårvägstrafiken"
"Öster om Brunnsparken"
"Buss Ersätter från Centralen"

(Gissa om det stod folk och väntade i brunnsparken.)

Jag tycker att det är skamligt att man som resenär måste förlita sig till http://www.gp.se och tv4.se (samt eventuellt någon ytterligare) för att få vettig och korrekt trafikinformation. Den informationen borde givetvis komma från Västtrafik själv!

För att krydda detta lite till så är i skrivande stund Chalmerstunneln avstängd p.g.a. tekniskt fel. Med det ordval som GP har verkar det som om det rör sig om ett spårledningsproblem.

/Tony

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Jonas
Inlägg: 221
Blev medlem: söndag 01 september 2002 18:38
Kontakt:

Inlägg av Jonas »

TonyM skrev:
Björn J. skrev: Vi kanske skulle ta och göra klar vår snöplogsmotorvagn.. eller vad säger du Tony, söndag? Vi hinner nog med detta mellan förmiddagskaffet och eftermiddagspizzan.... Om den gula färgen är torr frampå kvällningen så kan vi ju ploga åt GS.

Bj.
9. För att förbättra kaoset så meddelade västtrafik och trafikkontoret med sina eminenta displayer att "Kraftiga förseningar" förelåg, hade det inte varit läge att skriva
"Stopp i Spårvägstrafiken"
"Öster om Brunnsparken"
"Buss Ersätter från Centralen"

(Gissa om det stod folk och väntade i brunnsparken.)

Jag tycker att det är skamligt att man som resenär måste förlita sig till http://www.gp.se och tv4.se (samt eventuellt någon ytterligare) för att få vettig och korrekt trafikinformation. Den informationen borde givetvis komma från Västtrafik själv!

För att krydda detta lite till så är i skrivande stund Chalmerstunneln avstängd p.g.a. tekniskt fel. Med det ordval som GP har verkar det som om det rör sig om ett spårledningsproblem.

/Tony

/Tony
Ni fick i allafall information. Här i Stockholms tunnelbana ör vi allt för vana vid att, om det strular, så släcks informationsskyltarna ned och någon gång, om man har tur, kanske någon säger något i högtalarna. Det är i och för sig praktiskt på så sätt att om skyltarna är nedsläckta, ja, då vet man att det är förseningar och störningar. :-)
Detta gäller då på den gröna delen. På blåa och röda vet jag inte hur det fungerar eftersom jag i princip aldrig åker där.

/Jonas - skall snart åka tunnelbananen för första gången sedan före jul!
Mera stopp

Komplettering av TMs lista

Inlägg av Mera stopp »

Vid 18-tiden (8 jan)var hela sträckan från Gullbergsbro till Olskrokstorgets hållplats fylld av stillastående vagnar.
Enligt radion (17-tiden) gick det bl.a. pendeltrafik Kålltorp - Vidkärr med en vagn (en M31).
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Jonas skrev: Ni fick i allafall information. Här i Stockholms tunnelbana ör vi allt för vana vid att, om det strular, så släcks informationsskyltarna ned och någon gång, om man har tur, kanske någon säger något i högtalarna. Det är i och för sig praktiskt på så sätt att om skyltarna är nedsläckta, ja, då vet man att det är förseningar och störningar. :-)
Detta gäller då på den gröna delen. På blåa och röda vet jag inte hur det fungerar eftersom jag i princip aldrig åker där.

/Jonas - skall snart åka tunnelbananen för första gången sedan före jul!
Hellre ingen information än felaktig information! Redogörelsen grundar sig inte på information som jag fått från västtrafik eller trafikkontoret.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Jonas
Inlägg: 221
Blev medlem: söndag 01 september 2002 18:38
Kontakt:

Inlägg av Jonas »

TonyM skrev:
Jonas skrev: Ni fick i allafall information. Här i Stockholms tunnelbana ör vi allt för vana vid att, om det strular, så släcks informationsskyltarna ned och någon gång, om man har tur, kanske någon säger något i högtalarna. Det är i och för sig praktiskt på så sätt att om skyltarna är nedsläckta, ja, då vet man att det är förseningar och störningar. :-)
Detta gäller då på den gröna delen. På blåa och röda vet jag inte hur det fungerar eftersom jag i princip aldrig åker där.

/Jonas - skall snart åka tunnelbananen för första gången sedan före jul!
Hellre ingen information än felaktig information! Redogörelsen grundar sig inte på information som jag fått från västtrafik eller trafikkontoret.

/Tony
Det beror på tycker jag.
När skyltarna är släckta här så kan det röra sig om efterdyningar där några tåg är lite sporadiskt försenade några minuter, eller kraftiga förseningar. Jag vet med andra ord inte om jag skall stå kvar och vänta två minuter eller om jag måste vänta i 30 minuter eller mer. Står det däremot "Kraftiga förseningar" så kan man börja fundera på alternativ resväg.
Står det "mindre förseningar" så är det oftast ingen idé att leta annan resväg då det bara handlar om kanske fem-tio minuter.

Hellre "kraftiga förseningar" när det är stopp, än ingen information alls. SL börjar dock bättra sig lite här och har upptäckt att det går att prata ut till högtalarna lite mer ofta.

/Jonas.
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9753
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Jonas skrev: Det beror på tycker jag.
När skyltarna är släckta här så kan det röra sig om efterdyningar där några tåg är lite sporadiskt försenade några minuter, eller kraftiga förseningar. Jag vet med andra ord inte om jag skall stå kvar och vänta två minuter eller om jag måste vänta i 30 minuter eller mer. Står det däremot "Kraftiga förseningar" så kan man börja fundera på alternativ resväg.
Står det "mindre förseningar" så är det oftast ingen idé att leta annan resväg då det bara handlar om kanske fem-tio minuter.

Hellre "kraftiga förseningar" när det är stopp, än ingen information alls. SL börjar dock bättra sig lite här och har upptäckt att det går att prata ut till högtalarna lite mer ofta.

/Jonas.
Vi har visst olika syn på det hela, kanske beroende på att det är olika kollektivtrafiksystem.

Skyltas det "Kraftiga förseningar" i brunnsparken så vet folk att det effektivaste sättet att ta sig hem ofta är att stå kvar, hade det stått "stopp" hade man funderat på alternativ färdväg. Hade det inte stått något alls hade man förmodligen försökt ta reda på saker och ting.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Dennis Sigward
Inlägg: 466
Blev medlem: torsdag 19 september 2002 3:55
Ort: Narrowsburg, NY, USA

Inlägg av Dennis Sigward »

Trafikstörning händer väl Världen runt. Jag har rest nog mycket att ha denna erfarenhet.

De bästa städers information om trafikstörningar jag har upplevat, är London ''Tube'' och Wuppertal.

Det enda negativa i London var att informationen var just vid spärrarna på en svart tavla. Man hade ju då redan gått ner för trapporna.

På Tunnelbanor Världen runt skulle dom ha något liknande trafikljus vid trappan ner till eller upp till linjen. Grönt ljus menas att allting är på tid och ingången är öppen. Blinkande grönt skulle menas att det är mindre störningar. Blinkande gult skulle menas att det är större störningar (kanske 15-20 min). Blinkande rött ljus skulle menas att det är stopp i trafiken för tillfället, och återställandet av trafik är för tillfället okänt. Helt rött ljus skulle menas att ingången är stängd, sök upp en annan ingång.

Om dom har samma mening Världen runt så kan ju alla förstå.

Vid spärrarna skulle det vara svarta tavlor som spärrvakten kritar in informationen om störningen, för dom som äventyrar sej ned för trapporna till spärren även om lamporna visade problem.

Vid yttrafik, såsom Spårvagn el. buss kunde dom (om dom inte har dyrbar satellit information) ha lampor på Hållplatsskylten i Grönt, Gult och Rött som visar läget med linjen med samma mening som på T-banorna.

Jag tror ett sådant system skulle var någotlunda effektivt. I allafall så var resenärerna varnade att det är problem. Det skulle nog vara mycket billigare än ett komplicerat dyrbart system som inte funkar. Lampor har ju funkat i över hundra år redan.

mvh Dennis
.Är intresserad av balance mellan de olika trafikmedlen. Är inte helt galen men nästan......
Skriv svar