Avenyn eller?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
- Thomas Lange
Uppriktigt sagt så tror jag inte det är varesig på Avenyen eller på Norrmalmstorg, detta faktum då sjuan inte trafikerar dessa platser.
Jag känner dock inte igen den där granitmojängen (ser ut att vara grå bohusgranit) i fonden, men jag skulle tro att bilden är tagen någonstans i närheten av Vasaplatsen.
Bj.
Jag känner dock inte igen den där granitmojängen (ser ut att vara grå bohusgranit) i fonden, men jag skulle tro att bilden är tagen någonstans i närheten av Vasaplatsen.
Bj.
Vadå jag dyster?
Jasså.., verkligen? där ser man.bruse skrev:Jo, det är Norrmalmstorg, när 230 gjorde ett gästspel där för ett tag sen!
Inte undra på att jag inte kännde igen granitgrunkan.
Detta gästspel "för ett tag sedan" måste la änna vatt bra länge sen?
Kan nämligen inte minnas att jag sett denna "kermit-gröna" vagn sedan strax efter friidrottsspektaklet här i Göteborg -95.
Kanske var det någon slags provokation att skicka just denna vagn till "El stockholma" för att liksom överglänsa i det ständigt irriterande storebrorssyndromet... "titta vad bra VI är då som skall få/ har fått hit hela firidrottsvärldsmästerskapet..."
Nå hur gick denna M21:a på Djurgårdslinjen då?
Blevo ni möjligen gröna av avund?

Och så kan jag ju bara inte undanhålla er det jag hörde i söndags på en av GS trafikkanaler... Irriterad samt snöblind M31 förare nästan gråtande över radion, sänder meddelande med ungefärlig innerbörd som nedan:
-.....kan man inte få den här ¤#"#¤ mellandelen bortkopplad, eller åtminstånde få vagnen inskiftad mot ett hederligt pedalvagnssätt..."
Eftersom svensk radiolag förbjuder avskrifter eller citat av det man hört på olika komradiofrekvenser så är citetet ovan avidntifierat, kraftigt förenkalat och något förvanskat.
Bj.
Vadå jag dyster?
He he... Jodu Björn, medan du var inne och i ditt anletes svett gjorde det jag kanske borde gjort (jobbade med veteranparken) njöto jag av en färd med linje 6 Från kungsportsplatsen till Aprilgatan.... Sträckan från Olskrokstorget till Redbergsplatsen tog c:a 30 minuter att avverka, man kunde gått om vagnen!!!!Björn J. skrev:-.....kan man inte få den här ¤#"#¤ mellandelen bortkopplad, eller åtminstånde få vagnen inskiftad mot ett hederligt pedalvagnssätt..."
Eftersom svensk radiolag förbjuder avskrifter eller citat av det man hört på olika komradiofrekvenser så är citetet ovan avidntifierat, kraftigt förenkalat och något förvanskat.
Bj.
(För den oupplyste tar det normalt runt en minut att köra sträckan, om man har lite tur med signalerna förstås.... I det här fallet låg hastigheten under 1 km/h...)
Då var vi ändå glada att vi inte hamnat på en 7:a eller 11:a eftersom vi då riskerat ett stillestånd på snabbspåret under c:a 1 h eller betydligt mer...
Ses vi om söndag?
/Tony
Med reservation för tyckfel.
Slägga & spett brukar lösa problemen när mallen inte går igenom den mallade banan.. möjligen kan en grävmaskin vara till hjälp.bruse skrev:Tyvärr så klarade inte banan som är mallad för M21, av vagntypen M21. Den tog i refuger å grjer vid Waldemarsudde.Björn J skrev:Nå hur gick denna M21:a på Djurgårdslinjen då?
Blevo ni möjligen gröna av avund?![]()

har någon fler bilder från detta besök?
//Q
Jaha...bruse skrev:Tyvärr så klarade inte banan som är mallad för M21, av vagntypen M21. Den tog i refuger å grejer vid Waldemarsudde.
Utan att minnas så där exakt i detalj... så vet jag att det var en del grejer i vägen den första tiden M21 fanns i Göteborg åxå.
Det är tydligen väldigt svårt att beräkna och malla sådana saker, liksom svepytor och så, provkörning i praktiken är väl det som gäller... nu kommer väl JAgr att kommentera mina trevande konfubalationer men låt det ske.
"Mäte-Marit" skall ju kunna mäta och malla (enligt GS personaltidning) med laserhjälp... men hon var ju inte ens påtänkt på den tiden.
I Oslo var det ju oxo problem (M31) men då var det väl (tror jag) skenbromsarna som bromsade på mer mekaniskt sätt då "markfrigången" ställde till det, men det har väl behandlats här på forum i annan tråd.
Det finns ett nautiskt ordspråk som ungefär lyder:
Vart vatten har sin skeppstyp.
Och det kanske föreligger så med spårvagnar också, det trivs bäst i sin egen stad... då olika standardiseringsprincipiper tydligen inte kan övergreppa "spårvägeriet".
Bj.
Vadå jag dyster?
Dynamit är inte så obrukbart det heller.Q skrev:
Slägga & spett brukar lösa problemen när mallen inte går igenom den mallade banan.. möjligen kan en grävmaskin vara till hjälp.
har någon fler bilder från detta besök?
//Q
Instämmer annars i Q´s bildförfrågan, hade vatt ql å se!
Bj.
Vadå jag dyster?
Djurgårdslinjen har även haft M25 552 uppe. M21:an kunde gå Norrmalmstorg-Skansen om jag inte missminner mig.Philip skrev:Ja, det här vill vi veta mer om. Varför tog man upp en M21 till Stockholm? Skulle den gå i reklamsyfte eller. Och vad gjorde man när den inte kunde ta sig runt i spåret? Fick den parkeras och stå som ickemobil mobil reklampelare?Nu får stockholmarna berätta!
//Philip
Ingvar Oldsberg har åkt M21 i Stockholm.
Det har även förekommit andra gästvagnar på Djurgården.
/Tony
Vagnen ingick i vår ambition att visa andras städers vagnar allmänt kallat gästvagn nu är det så att banan är bygd enligt göteborgsstandard men refuger och övriga anordningar i banans omedelbara närhet inte följer samma standard ex.så har man flyttar hållplatsrefugen i Waldermasudde bakåt för att den annars skulle inkräkta på busshållplatsen som ligger längrefram detta innebar att det inte gick att passera med vagnen på grund av vagnens svepning i kurvan in mot hållplatsen.
Hälsingborgare i själ o hjärta
- Stefan Widén
Lite mer fakta om "Pansarvagnen"
Tilläggas kan att det var kombinationen av vertilkurva som gjorde att det inte gick vid Waldermarsudde. Vid Skansen så gjordes det en omkonstruktion i sista minuten vid bygget 1991,då Margareta Krook startade en proteströrelse mot den tänkta sträckningen genom en liten gräsplätt. (inoffisellt namn numera:...Krookska parken)Detta fick tillföljd att man missade att anpassa refegurena både vid hlp Skansen mot Wau och inne i slingan. Vagnen svepte ca 25 cm in över refugerna, varpå dessa målades gula för att markera detta. i övrigt gick vagnen mycket bra. Och som någon sa så var det reklamjippo för friidrotts VM som delvis va syftet.
Det är alltid kul att provköra vagnar på natten direkt efter leverans.
552:s öde var att den lånades upp som en ren gästvagn.
Mvh Stefan
Det är alltid kul att provköra vagnar på natten direkt efter leverans.
552:s öde var att den lånades upp som en ren gästvagn.
Mvh Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
En annan kul grej som 230 råkade ut för var att den inför leveransen till kungliga hufvudkommunen provkördes i Göteborg, man provade då även skyltningen, vilket egentligen var det enda som var specifikt Stockholm...
En mindre eftertänksam herre kom fram till vagnen som stod på drottningtorget skyltad med spårvägens nattvagnssymbol och texten "Norrmalmstorg" och frågade om det var något nytt påfund från Chalmers (i vanlig ordning....) Svaret från provkörande tekniker lät inte vänta på sig
Ooh nej - Göteborgs Spårvägar tar inom kort upp nattvagnstrafik till Stockholm och Norrmalmstorg i ren konkurrens med Statens Järnvägar
*tihi-fniss*
/Tony
En mindre eftertänksam herre kom fram till vagnen som stod på drottningtorget skyltad med spårvägens nattvagnssymbol och texten "Norrmalmstorg" och frågade om det var något nytt påfund från Chalmers (i vanlig ordning....) Svaret från provkörande tekniker lät inte vänta på sig
Ooh nej - Göteborgs Spårvägar tar inom kort upp nattvagnstrafik till Stockholm och Norrmalmstorg i ren konkurrens med Statens Järnvägar
*tihi-fniss*
/Tony
Det har sikkert vært snakket om tidligere ja, men jeg kan ta forklaringa igjen:Björn J. skrev: I Oslo var det ju oxo problem (M31) men då var det väl (tror jag) skenbromsarna som bromsade på mer mekaniskt sätt då "markfrigången" ställde till det, men det har väl behandlats här på forum i annan tråd.
Skinnebremsene på midtdelen var et problem enkelte steder, men disse ble demontert ganske fort.
Det som var et større problem var at vognen ikke klarte å komme seg forbi enkelte plattformer, spessielt den på Sinsenterassen.
Andreas
- Stefan Widén
En gammal tråd
Hej
Förklaringen till M21:ans gästspel i sthlm var helt enkelt att vi ville ha en gästvagn. Banan är dessutom dimensionerad för vagntypen och då ville vi kontrollera detta och det gick .....nästan. en refug i Wau höll inte måttet varpå vagnen endast fick gå till Skn.
Målningen var som alla förstår reklam det vastt friidrottsVM 1994 som var på tapeten.
/stefan
Förklaringen till M21:ans gästspel i sthlm var helt enkelt att vi ville ha en gästvagn. Banan är dessutom dimensionerad för vagntypen och då ville vi kontrollera detta och det gick .....nästan. en refug i Wau höll inte måttet varpå vagnen endast fick gå till Skn.
Målningen var som alla förstår reklam det vastt friidrottsVM 1994 som var på tapeten.
/stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
-
Re: En gammal tråd
Så det är därför vagnen gör reklam för VM 1995?Stefan Widén skrev:Hej
/stefan