Sida 1 av 1

M32 i dag (länk med spårvagnsbilder)

Postat: söndag 20 november 2005 23:46
av Björn Stråhle

Postat: måndag 21 november 2005 10:56
av flanders
hmm, vad står det på destinationsskylten?

Postat: måndag 21 november 2005 14:15
av Byggare Bob
Kul att även Göteborg har begåvats med en modern varinat av "jitterbugg", då vagnen tydligen kränger i sidled i högre farter, beroende på överhäng.

Anm: "Jitterbugg" var smeknamnet på SS spårvagnar typ A4/A5 samt B4/B5

Postat: måndag 21 november 2005 15:47
av JAgr
Nejdå, den går som ett strykjärn bara spårläget är normalt, vilket det inte är på många platser.
/JAgr
Troligen den som har flest körtimmar på vagnen (ännu).

Postat: måndag 21 november 2005 18:16
av Andy
Har opplæringen av førerne startet nå?

Andreas

Postat: måndag 21 november 2005 19:06
av Mr. Burns
Kan det vara något i stil med: Nu provar vi den nya spårvagnen. Välkommen!? Sistnämnda verkar ju lite konstigt, då det kan ge allmänheten intrycket att det bara är att kliva på. Har en känsla av att jag inte riktigt lyckades tyda dest.skylten rätt. :wink:

Postat: måndag 21 november 2005 22:20
av Johannes Erra
Vagnen ser ju ganska snygg ut. Men jag har hört att även dessa vagnar har vissa problem, liksom låggolvskusinerna i Helsingforsfors, Oslo osv. Hur allvarliga problem är det fråga om? Med andra ord, kan de första M32 komma i linjetrafik innan årsskiftet?

mvh
JE

Postat: tisdag 22 november 2005 7:56
av JAgr
Nej, vi väntar ännu på leverans av vagn 403 som är den första som kommer att gå som utbildningsvagn. Den har utrustats med ett modifierat förarbord och fått en del andra, mindre, förändringar. Det handlar mest om ändrad placering av knappar mm.
Tror inte vagnen kommer i trafik förrän efter nyår, mest beroende på utbildningen av förarna, det är ju ett antal (ca 700) som skall få en genomgång.

Jag känner inte till några vagnproblem som förhindrar trafiksättning. Vad rycktas det om för problem?

/JAgr

Postat: tisdag 22 november 2005 8:20
av Byggare Bob
Mr. Burns skrev:Kan det vara något i stil med: Nu provar vi den nya spårvagnen. Välkommen!? Sistnämnda verkar ju lite konstigt, då det kan ge allmänheten intrycket att det bara är att kliva på. Har en känsla av att jag inte riktigt lyckades tyda dest.skylten rätt. :wink:
Du har rätt (har luppdetaljerat bilden): Det står som du säger! :D

Postat: tisdag 22 november 2005 16:24
av JAgr
Mr. Burns skrev:Kan det vara något i stil med: Nu provar vi den nya spårvagnen. Välkommen!? Sistnämnda verkar ju lite konstigt, då det kan ge allmänheten intrycket att det bara är att kliva på. Har en känsla av att jag inte riktigt lyckades tyda dest.skylten rätt. :wink:
Det var en specialtext som visades när vagnen presenterades på kollektivtrafikdagen. Göteborgarna bjöds då på en provtur runt centrum.
Det är möjligt att denna text av misstag har skyltats vid någon provkörning om det är så att någon sett detta efter kollektivtrafikdagen.
/JAgr

Postat: tisdag 22 november 2005 18:01
av Björn Stråhle
Den texten hade vi då vi körde runt i söndags.

Hälsningar/Björn

Postat: tisdag 22 november 2005 18:42
av Sterner
cirka 700 spårvagnsförare är en siffra som nämns ovan, är det så många spårvagnsförare i göteborg? låter som en ganska hög siffra.

Postat: tisdag 22 november 2005 19:32
av Bussmicke
Kan ju vara ett gäng timtidare också utöver de fasta förarna..

Postat: tisdag 22 november 2005 19:49
av Slagpåse
Ca 550 förare, men sedan är det ett gäng andra såsom teknisk personal, trafikledare, arbetsledare m fl som skall utbildas.

"Timmisar" finns det inte särskillt många då AOS vill hålla sig med heltidspersonal. Dessutom finns det ju ett minstakrav gällande timmar körning för att få behålla behörigheten.