Trondheim - forlengelse av Gråkallbanen?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- BaardB
- Kontakt:
Trondheim - forlengelse av Gråkallbanen?
Trondheim kommune vurderer to nye traseer for trikk gjennom "Midtbyen" til Brattøra/Pirterminalen. Derved har Gråkallbanens egen "Midtbysløyfe" fått to konkurrenter:
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim ... 591282.ece
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim ... 591282.ece
Trondheim
det er få byer i norge jeg mener har like stort potensiale som Trondheim. Min farfar som fortsatt bor i Trondheim snakker om at det skulle blitt utsatt skuddpremie på visse trondheimspolitikere på 80 tallet.....
En By med så brede gater og totalt kvalt av Busstrafikk.
Jeg synes de nye traseene virke mye mere gjennomtenkt enn midtbysløyfa som det lenge har blitt snakket om. En slik sløyfe tror jeg setter en mere betinget stopp for ekspadering enn hva dobbeltspor ut til piren gjør. Med skinner i Olav Tryggvasson er alt bedre tilrettelagt for å igjen få trikk ut mot lade (via Nedre elvehavn) og kanskje mot Leangen.
det har vært forferdelig mye lovord fra trondheimspolitikere gjennom årene og etter hva jeg har hørt har dette ressultert i EN PENS!!!!
Jeg tror ting vil skje i et mye raskere tempo om nå en slik utvidelse vil finne sted og byens politikere ser verdien av skinnegående trafikk gjennom byen.
Min våte drøm er som følgende:
Linje 1: Lian - Pir terminalen (men med dobbeltspor fra Ila og opp til Munkvoll)
Linje 2: Ilaparken - Voldsminde
Linje 3: Lerkendal/Elgeseter (eller lengre sør) - Lade (gammel trase)
Linje 4: Høyskolen (skinnegang fra Samfunnet og opp til Høyskolen)
- Pir Terminalen
Med 10 min avganger får man fem min frekvens innen sentrum fra Samfunnet, Ilaparkern og Voldsminde.
En By med så brede gater og totalt kvalt av Busstrafikk.
Jeg synes de nye traseene virke mye mere gjennomtenkt enn midtbysløyfa som det lenge har blitt snakket om. En slik sløyfe tror jeg setter en mere betinget stopp for ekspadering enn hva dobbeltspor ut til piren gjør. Med skinner i Olav Tryggvasson er alt bedre tilrettelagt for å igjen få trikk ut mot lade (via Nedre elvehavn) og kanskje mot Leangen.
det har vært forferdelig mye lovord fra trondheimspolitikere gjennom årene og etter hva jeg har hørt har dette ressultert i EN PENS!!!!
Jeg tror ting vil skje i et mye raskere tempo om nå en slik utvidelse vil finne sted og byens politikere ser verdien av skinnegående trafikk gjennom byen.
Min våte drøm er som følgende:
Linje 1: Lian - Pir terminalen (men med dobbeltspor fra Ila og opp til Munkvoll)
Linje 2: Ilaparken - Voldsminde
Linje 3: Lerkendal/Elgeseter (eller lengre sør) - Lade (gammel trase)
Linje 4: Høyskolen (skinnegang fra Samfunnet og opp til Høyskolen)
- Pir Terminalen
Med 10 min avganger får man fem min frekvens innen sentrum fra Samfunnet, Ilaparkern og Voldsminde.
-
Det är fint att också Trondheim vill utveckla spårvägen. Nu är det troligtvis bara vi i Helsingfors som hellre lägger ned än bygger något nytt. Men hur är det med dessa Midtby/Brattøra-planer? Är finansieringen klar? Och vem är det som finansierar? Kommunen, "fylkeskommune" eller Gråkallbanen själv?
- Nils Carl Aspenberg
Gråkallbanen eies av Connex og her vil det vel ikke være noen penger å få. Skal man bygge mer sporvei i Trondheim så vil det være en betydelig del statlig finansiering, samt noe finansiering fra fylke og kommune. I Oslo og Bergen blir en del også finansiert gjennom bompenger, men i Trondheim er det vel slutt på bommene. Nå skal det sies at Trondheim har planlagt linjeforlengelser helt fra 1960 tallet, untatt 1988-90, uten at det er blitt bygd noe som helst. Nå har man riktignok et annet politisk flertall. De som moderniserte sporveien på 1980-tallet har kommet tilbake etter 16 år. Valget i 1987 brakte Høyreflertall, og det første det nye flertallet besluttet etter å ha satt seg sammen i 1988 var å legge ned sporveien. Først fra 1.1.2004 har vi på nytt et sosialdemokratisk flertall. Problemet i Trondheim er vel at byen er blitt Europas mest amerikanske by med store veier og mange arbeidsplasser utenfor sentrum. Byen har også fått meget stor utstrekning, men med tynn befolkning. Denne stukturen har gjort at antall kollektivreiser er meget lavt.
-
Fremskrittspartiet är kanske något slags hinder för spårvägens utveckling, eller hur? Norska staten ger ju 290 millioner NOK för Bergens bybane-projekt, så kanske skulle också Trondheim kunna få något? Att Connex är ovillig att betala är i alla fall inte så överraskande.
Alltså, tackar för information och hoppas det blir något av planerna.
Alltså, tackar för information och hoppas det blir något av planerna.
- Nils Carl Aspenberg
Det har ikke vært penger som har vært hovedproblemet, men viljen. Norge flyter over av penger og det finnes gode muligheter til betydelig statlig finansiering. Fremskrittspartiet har hittil ikke vært noe problem fordi de ikke har flertall noe sted og dermed ikke er med på å bestemme. I Oslo har Fremskrittspartiet samferdselsbyråden, men i bystyret er det flertall for å utvikle sporveien. Også Fremskrittspartiet stemte for bygging av sporvei til Rikshospitalet. Bergen har som Oslo et konservativt styre. Bergens ordfører er personlig motstander av den vedtatte sporveien, men han vil ikke ta den politiske belastningen det vil være å stanse prosjektet. Politisk er det ikke noe som hindrer bygging av nye sporvognsstrekninger verken i Bergen, Oslo eller Trondheim. Men da må noen politikere komme opp med gode prosjekter som man kan få statlig finansiert. Det eneste sted hvor det skjer noe nå er i Bergen men det er ingenting som hindre Oslo og Trondheim også å komme i gang. Det blir uansett ikke noe skifte av parlamentsflertall på nesten fire år og i kommunene vil maktbildet også være det samme frem til 1.1.2008. Problemet er at politikerne heller vil bygge kulturhus, barnehager, skoler og sykehjem.
T-bana+spårväg: min dröm
Om jag som T-banefantast skulle välja ville jag nog lägga spårvägen såhär:
Linje 30: Lian/Byåsen-Pirterminalen
Linje 31: Centrum-Moholt över Tyholt
Linje 32: Kroppan-Jakobsli
Linje 33: Över Strinda
Linje 34:
Til Stakan: Jag har inte glömt resten av staden, men gjort en T-baneplan:
Linje 1: Centrum-Nidarø-Havstein-Munkvoll-Hallset-Selsbakk-Flatås-Huseby-Kolstad-City Syd-Sjetnemarka
Linje 2: Centrum-Domen-Gløshaugen(övergång till pendeltåg)-Tempe-Sluppen-Risvollan(möjligt vidare till Utler)
Linje 3: Risvollan-Hoeggen-Othilienborg-Moholt-Angelltrøa-Tunga-Rotvoll (övergång till pendeltåg)
Linje 3A:Risvollan-Hoeggen-Steinan-Dragvoll-Granåsvn-Tunga-Persaunet-Tyholt
Linje 4: Centrum-Rosenborg-Lademoen-Lade
Linje 4A: Centrum-Dokkene-Lademoen-Innherredsvn (i höjd med järnvägstunneln)-Leangen-Charlottenlund-Ranheim väst-Ranheim station (möjlig övergång till pendeltåg/spårväg)-Ranheim centrum-Væretrøa
Linje 30: Lian/Byåsen-Pirterminalen
Linje 31: Centrum-Moholt över Tyholt
Linje 32: Kroppan-Jakobsli
Linje 33: Över Strinda
Linje 34:
Til Stakan: Jag har inte glömt resten av staden, men gjort en T-baneplan:
Linje 1: Centrum-Nidarø-Havstein-Munkvoll-Hallset-Selsbakk-Flatås-Huseby-Kolstad-City Syd-Sjetnemarka
Linje 2: Centrum-Domen-Gløshaugen(övergång till pendeltåg)-Tempe-Sluppen-Risvollan(möjligt vidare till Utler)
Linje 3: Risvollan-Hoeggen-Othilienborg-Moholt-Angelltrøa-Tunga-Rotvoll (övergång till pendeltåg)
Linje 3A:Risvollan-Hoeggen-Steinan-Dragvoll-Granåsvn-Tunga-Persaunet-Tyholt
Linje 4: Centrum-Rosenborg-Lademoen-Lade
Linje 4A: Centrum-Dokkene-Lademoen-Innherredsvn (i höjd med järnvägstunneln)-Leangen-Charlottenlund-Ranheim väst-Ranheim station (möjlig övergång till pendeltåg/spårväg)-Ranheim centrum-Væretrøa
- BaardB
- Kontakt:
Jeg tror du har glemt at det koster svært mye å bygge skinnegående anlegg, og spesielt T-baner. Det er også lurt at det er noen som kan reise med banene; utgiftene skal jo forsvares med inntekter fra passasjerene. Passasjergrunnlaget er nok i tynneste laget for å bygge t-bane i Trondheim. Men noen sporvognslinjer hadde vært mulig!
- Nils Carl Aspenberg
Jeg tror nok at dette ikke kan realiseres før vi har sluttet å kjøre bil. Nå er Trondheim en relativt liten stad og jeg vil minne om at Stavanger/Sandnes, Tammersfors, Åbo, Malmö, Uppsala, Århus, Ålborg og Odense har større folketall enn Trondheim. Så jeg tror nok at tunnelbane vil bli bygd disse stedene før Trondheim, som tross alt har sporvei.