Sida 1 av 1

Grattis folk på Hjulstalinjen...

Postat: söndag 13 november 2005 10:51
av virtual1
Enl SL:
Tunnelbanan Blå linjen
Störningar i trafiken på grund av enkelspårstrafik.
Ett tåg trafikerar sträckan Rådhuset - Kungsträdgården.
Linje 10 trafikerar sträckan Hjulsta - Fridhemsplan.
Linje 11 trafikerar sträckan Akalla - Rådhuset.
Resenärer får byta tåg vid Rådhuset.
Så taktiken att bara låta linje 10 vända vid Fridhemsplan funkade inte, så nu får folk som ska från Centralen ut mot Hjulsta alltså byta tåg TVÅ gånger, grattis... (Centralen->Rådhuset, Rådhuset->Fridhemsplan (t.ex) Fridhemsplan (t.ex.)->Hjulsta)

Re: Grattis folk på Hjulstalinjen...

Postat: söndag 13 november 2005 11:20
av Odd
virtual1 skrev:Enl SL:
Tunnelbanan Blå linjen
Störningar i trafiken på grund av enkelspårstrafik.
Ett tåg trafikerar sträckan Rådhuset - Kungsträdgården.
Linje 10 trafikerar sträckan Hjulsta - Fridhemsplan.
Linje 11 trafikerar sträckan Akalla - Rådhuset.
Resenärer får byta tåg vid Rådhuset.
Så taktiken att bara låta linje 10 vända vid Fridhemsplan funkade inte, så nu får folk som ska från Centralen ut mot Hjulsta alltså byta tåg TVÅ gånger, grattis... (Centralen->Rådhuset, Rådhuset->Fridhemsplan (t.ex) Fridhemsplan (t.ex.)->Hjulsta)
eller Tcentralen - (bana 1) - Fridhemsplan + Fridhemsplan -(linje10)- Hjulsta

Postat: söndag 13 november 2005 13:07
av LÅ1
Nu ser det ut så här på SLs hemsida:
Tunnelbanan Blå linjen
Störningar i trafiken på grund av enkelspårstrafik.
Linje 11 trafikerar sträckan Akalla - T-centralen.
Linje 10 trafikerar sträckan Hjulsta - Fridhemsplan.
Sträckan T-centralen - Kungsträdgården ersätts med buss.
Inskrivet 05-11-13 10:21 Uppdaterat 05-11-13 12:42
Spontant så tycker jag att det verkar överdrivet med bussersättning mellan T-centralen och Kungsträdgården, men det är klart, det finns människor med rörelsehinder etc som kanske inte kan ta en promenad lika lätt som de flesta.

Postat: söndag 13 november 2005 22:01
av NerdBoy
LÅ1 skrev:Spontant så tycker jag att det verkar överdrivet med bussersättning mellan T-centralen och Kungsträdgården, men det är klart, det finns människor med rörelsehinder etc som kanske inte kan ta en promenad lika lätt som de flesta.
Så vitt jag kunde bedöma när jag var där var det en enda buss som åkte fram och tillbaka så kostnaden var väl inte så stor i sammanhanget.

Re: Grattis folk på Hjulstalinjen...

Postat: söndag 13 november 2005 22:03
av virtual1
Odd skrev:
virtual1 skrev:Enl SL:
Tunnelbanan Blå linjen
Störningar i trafiken på grund av enkelspårstrafik.
Ett tåg trafikerar sträckan Rådhuset - Kungsträdgården.
Linje 10 trafikerar sträckan Hjulsta - Fridhemsplan.
Linje 11 trafikerar sträckan Akalla - Rådhuset.
Resenärer får byta tåg vid Rådhuset.
Så taktiken att bara låta linje 10 vända vid Fridhemsplan funkade inte, så nu får folk som ska från Centralen ut mot Hjulsta alltså byta tåg TVÅ gånger, grattis... (Centralen->Rådhuset, Rådhuset->Fridhemsplan (t.ex) Fridhemsplan (t.ex.)->Hjulsta)
eller Tcentralen - (bana 1) - Fridhemsplan + Fridhemsplan -(linje10)- Hjulsta
Säg att du började i Kungsträdgården då istället.. men nåja, det löste sig sen hörde jag...

Re: Grattis folk på Hjulstalinjen...

Postat: söndag 13 november 2005 22:16
av NerdBoy
Jorå, det verkade flyta på helt ok när jag var där och okynnesåkte lite fram och tillbaka. Sträckan Kungsträdgården - T-centralen var ersatt med buss, på T-centralen var ena perrongen avspärrad och vid den andra kom och gick Akalla-tågen. "Blåvästar" stod utspridda på perrongen och vägledde vilsna resenärer och högtalarna i såväl vagnar som på perrongen användes för informativa utrop. På stationerna Rådhuset, Fridhemsplan och Stadshagen var det dubbelspårstrafik som vanligt, det enda ovanliga var att tågen från Hjulsta tömdes vid Fridhemsplan och sedan vände nånstans i tunneln innan de kom tillbaka (på rätt spår) vid Fridhemsplan.

Postat: måndag 14 november 2005 3:45
av Caza
En fråga, eftersom det var planerat att man skulle köra med enkelspår sedan länge, hur kommer det sig då att man skriver/skyller på spårledningsfel och växelfel i högtalarna och på informationsskyltarna?

Postat: måndag 14 november 2005 13:37
av LarsM
Det var väl så att växelfelet dök upp under dagen och gjorde det omöjligt att ens köra turerna på 11an hela vägen så istället blev det ett pendeltåg Rådhuset-TC med två trafikbefäl i V1+V3 såg det ut som när jag var och tittade.

Senare när växelfelet verkade löst såg jag en "vanlig förare" köra enkelspårs-sträckan söderut.. Får dom det? Behövs det inte trafikbefäl när dom kör utan riktig signalering, eller räcker det att trafikbefälet satt i andra hytten (tyckte det såg ut som att befäl satt i V1 när föraren körde från V3).

Postat: måndag 14 november 2005 14:54
av LÅ1
LarsM skrev:Det var väl så att växelfelet dök upp under dagen och gjorde det omöjligt att ens köra turerna på 11an hela vägen så istället blev det ett pendeltåg Rådhuset-TC med två trafikbefäl i V1+V3 såg det ut som när jag var och tittade.

Senare när växelfelet verkade löst såg jag en "vanlig förare" köra enkelspårs-sträckan söderut.. Får dom det? Behövs det inte trafikbefäl när dom kör utan riktig signalering, eller räcker det att trafikbefälet satt i andra hytten (tyckte det såg ut som att befäl satt i V1 när föraren körde från V3).
Min gissning är att trafikbefälet ersätter en tågstav! D.v.s. Inget tåg får gå på enkelspårssträckan utan att hon/han är med. Eller möjligen "vinkar av" tåget. Då kan aldrig två tåg komma i olika riktningar på sträckan! Men som sagt, bara en gissning!

På TUB 1 hanterar väl signalsystemet enkelspår, så där borde inte behövas några restriktioner av säkerhetsskäl, eller? Kan förstå att det kan behövas av trafikeringsskäl. (Även om två mötande tåg inte kan krocka så blir det en oönskad trafikstörning om de blir stående front mot front!)

Medspårskörning på Enkelspår

Postat: måndag 14 november 2005 15:02
av AGR
LarsM skrev:Det var väl så att växelfelet dök upp under dagen och gjorde det omöjligt att ens köra turerna på 11an hela vägen så istället blev det ett pendeltåg Rådhuset-TC med två trafikbefäl i V1+V3 såg det ut som när jag var och tittade.

Senare när växelfelet verkade löst såg jag en "vanlig förare" köra enkelspårs-sträckan söderut.. Får dom det? Behövs det inte trafikbefäl när dom kör utan riktig signalering, eller räcker det att trafikbefälet satt i andra hytten (tyckte det såg ut som att befäl satt i V1 när föraren körde från V3).
Jo det får man. citat ur TRI TUB §15 mom 11 : "TL kan muntiligt till förare medge att tåg får passera enkelspårsmärke och framföras på medspår över enkelspårssträckan utan att TB medföljer. TB skall i förväg informeras om detta förhållande." Slut citat. På medspårssträckan är H-S inkopplat.

Postat: måndag 14 november 2005 18:18
av K. Mårtensson
Jag, som behovsåkte, noterade en (flera, snarare) miss i SL-s information. Det framgick att det var 12-minutertrafik på 11an, men inte när något tåg gick. Så sent som kl 8 på söndagsmorgonen försökte jag få fram något som helst klockslag via nätet. Det fanns inte, någonstans. Har nämligen ingen lust att ge mig av 11 minuter i förtid i onödan, eftersom jag har en förbindelse i andra ändan av linjen. Försökte med SLs Resplanerare, men där var det 10-minuterstrafik! Ringde till slut den manuella upplysningen och fick ett minuttal i varje riktning. Resten gick ju att räkna ut.
Noterade under resan att vi när vi kom in till Rådhuset stod ett Akalla-tåg på andra spåret. Det stod kvar där när vi körde. Och att man utnyttjade bägge spåren i Kungsträdgården.
Hur körde ersättningsbussen sedan. Karl XIIs torg-Vasagatan? Eller Regeringsgatan-Sergels torg?
Klas Mårtensson

Re: Medspårskörning på Enkelspår

Postat: tisdag 15 november 2005 7:02
av LarsM
17AGR skrev:
LarsM skrev:Det var väl så att växelfelet dök upp under dagen och gjorde det omöjligt att ens köra turerna på 11an hela vägen så istället blev det ett pendeltåg Rådhuset-TC med två trafikbefäl i V1+V3 såg det ut som när jag var och tittade.

Senare när växelfelet verkade löst såg jag en "vanlig förare" köra enkelspårs-sträckan söderut.. Får dom det? Behövs det inte trafikbefäl när dom kör utan riktig signalering, eller räcker det att trafikbefälet satt i andra hytten (tyckte det såg ut som att befäl satt i V1 när föraren körde från V3).
Jo det får man. citat ur TRI TUB §15 mom 11 : "TL kan muntiligt till förare medge att tåg får passera enkelspårsmärke och framföras på medspår över enkelspårssträckan utan att TB medföljer. TB skall i förväg informeras om detta förhållande." Slut citat. På medspårssträckan är H-S inkopplat.
Ok men det gällde enkelspår på medspår, om jag inte minns fel såg jag fenomenet med vanlig förare körande när det var motspår, alltså Rådhuset-TCE (då jag antar att man måste fälla säkringar för H-S osv). Men minnet kanske svek mig här. Men även här kanske det räcker att TB följer med i sista hytten?