Lokaltrafik i Norra Portugal.
Postat: lördag 05 november 2005 12:29
1979 for jag runt i Portugal och plåtade det mesta som rörde sej i fråga om spårväg, trådbuss, smalspår, bergbanor och en del av statsjärnvägarnas mer udda fordon. Det blev svartvitt eftersom jag framkallade själv och knappast skulle haft råd med alla bilder i färg eller dia. De flesta bilderna har ni sett förut (Lissabon, Coimbra och Porto) och här kommer lite bilder från norra Portugal, dvs smalspår norr om Porto, trådbuss och bergbanan i Braga samt smalspåriga järnvägarna i Durodalen.
Så här såg det ut 2003 på samma ställe som de föregående bilderna på smalspåret visar. Nu går spårvägen vidare härifrån, men jag har inte sett hur man dragit linjen.
Boavistas smalspårsstation med verkstadsområdet är borta idag, och där smalspåret gick till Trindade, bredvid Boavista station, har man idag grävt ned spårvägen för att komma i plan under den förut korsande gatan efter stationen. Stationshuset har blivit lokaler åt en bank.
Linjen Povoa do Varzim - Famalicao är nog helt borta nu. Den trafikerades inte ofta ens 1979. Förut fortsatte vagnarna söder om Famalicao på fyrskenspåret, men den trafiken var inställd redan 1979.
Enkelspårsdrift på trådbusslinje, finns det något sådant idag?
lle.
Så här såg det ut 2003 på samma ställe som de föregående bilderna på smalspåret visar. Nu går spårvägen vidare härifrån, men jag har inte sett hur man dragit linjen.
Boavistas smalspårsstation med verkstadsområdet är borta idag, och där smalspåret gick till Trindade, bredvid Boavista station, har man idag grävt ned spårvägen för att komma i plan under den förut korsande gatan efter stationen. Stationshuset har blivit lokaler åt en bank.
Linjen Povoa do Varzim - Famalicao är nog helt borta nu. Den trafikerades inte ofta ens 1979. Förut fortsatte vagnarna söder om Famalicao på fyrskenspåret, men den trafiken var inställd redan 1979.
Enkelspårsdrift på trådbusslinje, finns det något sådant idag?
lle.