1979 for jag runt i Portugal och plåtade det mesta som rörde sej i fråga om spårväg, trådbuss, smalspår, bergbanor och en del av statsjärnvägarnas mer udda fordon. Det blev svartvitt eftersom jag framkallade själv och knappast skulle haft råd med alla bilder i färg eller dia. De flesta bilderna har ni sett förut (Lissabon, Coimbra och Porto) och här kommer lite bilder från norra Portugal, dvs smalspår norr om Porto, trådbuss och bergbanan i Braga samt smalspåriga järnvägarna i Durodalen.
Så här såg det ut 2003 på samma ställe som de föregående bilderna på smalspåret visar. Nu går spårvägen vidare härifrån, men jag har inte sett hur man dragit linjen.
Boavistas smalspårsstation med verkstadsområdet är borta idag, och där smalspåret gick till Trindade, bredvid Boavista station, har man idag grävt ned spårvägen för att komma i plan under den förut korsande gatan efter stationen. Stationshuset har blivit lokaler åt en bank.
Linjen Povoa do Varzim - Famalicao är nog helt borta nu. Den trafikerades inte ofta ens 1979. Förut fortsatte vagnarna söder om Famalicao på fyrskenspåret, men den trafiken var inställd redan 1979.
Enkelspårsdrift på trådbusslinje, finns det något sådant idag?
lle.
Lokaltrafik i Norra Portugal.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Lokaltrafik i Durodalen betydde ångtåg, dieselloksdragna tåg, blandade tåg eller rällsbussar av olika modeller på meterspåriga anslutningslinjer till bredspåret 1979. Av de fyra smalspåren som fanns då förutom Portos förortsbanor, finns det tre kvar idag. Avkortade rejält. Banan Livracao till Amarante, banan Regua - Vila Reale och banan Tua - Marandela. Den första har bevarats i hela sin längd tack vare en driftig engelsman, och han försöker återinsätta trafik med turisttåg. Den senare banan har återupptagit trafiken på en delsträcka efter Mirandela norrut under namnet Mirandela Metro. Man har byggt en ny station i Mirandela, med direkt övergång till lokalbussarna.
Regua är centralorten för portvinet i Durodalen. Bara det värt ett besök. Det lär stå en del sönderrostade ånglok kvar lite överallt, och det ska finnas ett järnvägsmuseum med smalspårigt material, nära Porto.
lle.
Regua är centralorten för portvinet i Durodalen. Bara det värt ett besök. Det lär stå en del sönderrostade ånglok kvar lite överallt, och det ska finnas ett järnvägsmuseum med smalspårigt material, nära Porto.
lle.
:-)lle
Re: Lokaltrafik i Norra Portugal.
I dag fick jag nedanstående svar på en fråga om smalspåren i Portugal inför sällskapets planerade resa till Lissabon och norra Portugal i vår .....
Nowadays, there is only service in part of the Vouga Line, the times are here at this link.
https://www.cp.pt/StaticFiles/horarios/ ... spinho.pdf
Regarding the Mirandela Metro, the last available hours are those of 2015, in this link and for all I know, the Metro Mirandela will close, as soon as it is ready to work the Tua mobility project.
https://www.cm-mirandela.pt/pages/702
Nowadays, there is only service in part of the Vouga Line, the times are here at this link.
https://www.cp.pt/StaticFiles/horarios/ ... spinho.pdf
Regarding the Mirandela Metro, the last available hours are those of 2015, in this link and for all I know, the Metro Mirandela will close, as soon as it is ready to work the Tua mobility project.
https://www.cm-mirandela.pt/pages/702
:-)lle