Lokaltrafik i Norra Portugal.

Övriga lokaltrafikbilder som exempelvis båtar här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga lokaltrafikbilder som exmpelvis båtar här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Lokaltrafik i Norra Portugal.

Inlägg av Olle »

1979 for jag runt i Portugal och plåtade det mesta som rörde sej i fråga om spårväg, trådbuss, smalspår, bergbanor och en del av statsjärnvägarnas mer udda fordon. Det blev svartvitt eftersom jag framkallade själv och knappast skulle haft råd med alla bilder i färg eller dia. De flesta bilderna har ni sett förut (Lissabon, Coimbra och Porto) och här kommer lite bilder från norra Portugal, dvs smalspår norr om Porto, trådbuss och bergbanan i Braga samt smalspåriga järnvägarna i Durodalen.

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Så här såg det ut 2003 på samma ställe som de föregående bilderna på smalspåret visar. Nu går spårvägen vidare härifrån, men jag har inte sett hur man dragit linjen.

Bild


Bild

Boavistas smalspårsstation med verkstadsområdet är borta idag, och där smalspåret gick till Trindade, bredvid Boavista station, har man idag grävt ned spårvägen för att komma i plan under den förut korsande gatan efter stationen. Stationshuset har blivit lokaler åt en bank.

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Linjen Povoa do Varzim - Famalicao är nog helt borta nu. Den trafikerades inte ofta ens 1979. Förut fortsatte vagnarna söder om Famalicao på fyrskenspåret, men den trafiken var inställd redan 1979.

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Enkelspårsdrift på trådbusslinje, finns det något sådant idag?

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

:D lle.
:-)lle
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Lokaltrafik i Durodalen betydde ångtåg, dieselloksdragna tåg, blandade tåg eller rällsbussar av olika modeller på meterspåriga anslutningslinjer till bredspåret 1979. Av de fyra smalspåren som fanns då förutom Portos förortsbanor, finns det tre kvar idag. Avkortade rejält. Banan Livracao till Amarante, banan Regua - Vila Reale och banan Tua - Marandela. Den första har bevarats i hela sin längd tack vare en driftig engelsman, och han försöker återinsätta trafik med turisttåg. Den senare banan har återupptagit trafiken på en delsträcka efter Mirandela norrut under namnet Mirandela Metro. Man har byggt en ny station i Mirandela, med direkt övergång till lokalbussarna.

Regua är centralorten för portvinet i Durodalen. Bara det värt ett besök. Det lär stå en del sönderrostade ånglok kvar lite överallt, och det ska finnas ett järnvägsmuseum med smalspårigt material, nära Porto.


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

8) lle.
:-)lle
Affe34

Inlägg av Affe34 »

Fantastiska bilder... Portugal har verkligen utvecklats de senaste 20 åren..
jag var där -82 och det var då som att komma tillbaka till - 60 talet.. körde på motorvägen utanför poro och fick väja för åsnor med hölass...

Affe
David
Inlägg: 253
Blev medlem: måndag 13 juni 2005 13:43
Ort: Jakobsberg

Inlägg av David »

Ser ut som om vissa av bilderna snarare är tagna 1879 än 1979! :shock:
Användarens profilbild
Olle
Inlägg: 3203
Blev medlem: söndag 01 september 2002 17:45
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Lokaltrafik i Norra Portugal.

Inlägg av Olle »

I dag fick jag nedanstående svar på en fråga om smalspåren i Portugal inför sällskapets planerade resa till Lissabon och norra Portugal i vår .....

Nowadays, there is only service in part of the Vouga Line, the times are here at this link.

https://www.cp.pt/StaticFiles/horarios/ ... spinho.pdf

Regarding the Mirandela Metro, the last available hours are those of 2015, in this link and for all I know, the Metro Mirandela will close, as soon as it is ready to work the Tua mobility project.

https://www.cm-mirandela.pt/pages/702
:-)lle
Skriv svar