Sida 1 av 1
Vognleveranser
Postat: fredag 03 januari 2003 18:01
av Andy
Hei!
Er det noen her som veit om det er noe sporvognselskap i norden som fikk levert en større serie sporvogner enn Københavns 100 DÜWAG leddvogner i en smalet bestilling?
Noen som veit dette om t-bane systemene også?
Andreas
Re: Vognleveranser
Postat: fredag 03 januari 2003 21:23
av Jörgen_G
Andy skrev:Hei!
/.../større serie /.../enn Københavns 100 DÜWAG leddvogner i en smalet bestilling?
/.../ t-bane systemene også?
Andra delserien av Stockholms C20 bestod av cirka 125 vagnar cirka nr 2076-2200.
mvh/ Jörgen G
Postat: fredag 03 januari 2003 21:39
av Stora leveranser
Stockholms Nya Spårvägsaktiebolag (norra bolaget) beställde 120 motorvagnar från ASEA i Västerås till sin elektrifiering 1903 - 1905 och Göteborgs Spårvägar beställde i mitten av 1950-talet 125 M 25:or från Hägglunds i Örnsköldsvik.
Hälsningar
Per R
Se också min annons om modeller på marknaden!
Postat: tisdag 07 januari 2003 10:44
av 2763
Stora leveranser skrev:Stockholms Nya Spårvägsaktiebolag (norra bolaget) beställde 120 motorvagnar från ASEA i Västerås till sin elektrifiering 1903 - 1905 och Göteborgs Spårvägar beställde i mitten av 1950-talet 125 M 25:or från Hägglunds i Örnsköldsvik.
M25-beställningen gjordes väl 1957-58, slutet på 50-talet känns det som för mig, största vagntypen i antal i Göteborg är dock M4 om jag inte missminner mig så rör det sig om runt grosset vagnar. M5, är näst störst M25 på tredjeplats. M25 är dock den enskilt största beställningen.
/Tony
Postat: tisdag 07 januari 2003 16:00
av Johan Eriksson
x
Postat: tisdag 07 januari 2003 16:38
av 2763
Johan Eriksson skrev:125 M25or levererades mellan 1958 och 1962 om jag inte minns fel?
Rätt rätt - för att inte säga helt rätt...
Utvecklingsarbetet bedrevs i sammarbete med GS/Chalmers och Hägglund och Söner detta arbete pågick i M24 vagnarna - dvs 59-63.
Men kontrakt bör väl ha skrivits runt 1957 om att genomföra köpet.
/Tony,
Postat: tisdag 07 januari 2003 17:02
av Johan Eriksson
x
Postat: tisdag 07 januari 2003 17:10
av 2763
Johan Eriksson skrev:Utan tvekan så är det Göteborg som haft den mest enhetliga vagnparken med 255 utseendemässigt identiska vagnar! Det finns/fanns skillnader men för den inte fullt så observante så gav de ett mycket enhetligt intryck.
I början av 70-talet fanns fortfarande en och annan M23/S27 kvar i trafiken men efter deras försvinnande var det några år med 255 enhetliga blå/vita. Sen kom det nya designprogrammet 1979 och även om det var samma vagnar skedde någon slags uppdelning.
Vilket år togs M23/S27 ur trafik?
Sista planerade M23 körning var väl 1975 och sista oplanerade 1977.
M23 sparades dock längre som reserv inför utbyggnaden av spårväg till Backa, Särö, Björndammen samt evt någon mera som skulle trafikerats med M29. M23 skulle då använts på innerstadslinjer. Detta blev aldrig av varfrö M29 istället kom att avlösa M23 som inte egentligen var utsliten och därför istället komm att göra tjänst som MBG och A31. M23 skulle alltså egentligen avlösts av M21, men det blev istället M25 som fick förtidspension 1991.
Efter att M29 leveransen var avslutad sågs M23/S27 enbart i Extratåg, insatståg och tjänstetåg. De fick en revansch under oljekrisen men sedan var det i princip slut.
/Tony
Postat: onsdag 08 januari 2003 10:12
av Svend Christensen
De københavnske ledvogne var ikke den største serie vogne i København.
Bivognene nr. 1361 - 1460 bestod også af 100 vogne, og de 4-akslede vogne af Lunding-typen bestod af 118 motorvogne. Hvis vi bare taler om udseendemæssigt ens vogne, så er de københavnske hovedtypevogne, nr. 25 - 89 og 105 - 304 nok den største serie med 265 stort set ens vogne. Den føromtalte bivognsserie havde også andre vogne, der kun adskilte sig ubetydeligt, således var de 180 vogne fra nr. 1281 - 1460 næsten helt ens.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm