

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kanske, det ser iallafall rätt kul ut när folk kommer med sin resväska dragandes efter sej och det blir tvärnit när väskan fastnar på andra sidan spärren. Jag har det på videofilm men hittade ingen bild.LÅ1 skrev:Roligt med anorlunda tema!
Paris ser ut att ha gummilister runt spärr-dörrarna! Är det för att inte göra två halva passagerare av en smitare!
Om man inte ändrat på det så har Berlin ännu mer öppen spärrlinje, det är bara en målad linje på golvet, inte ens dessa pinnar. Däremot verkar man ha täta kontroller, på en knapp vecka blev jag nog kontrollerad mer än en gång om jag inte minns fel och då var jag ändå inte på "muppresa" utan reste bara för att nå olika mål i Berlin. Sympatiskt.Olle skrev:Det finns länder som inte har så hård kontroll över att man har giltigt färdbevis (biljett) när man åker tunnelbana ........
Just Parisspärrarna är lite elaka (iaf om man jämför med Stockholms motsvarigheter): Till och börja med slår de igen ganska hårt, sedan är tajmingen ställd så att de slår igen väldigt snabbt efter att man har passerat (för att undvika sådana som "vandrar ryggsäck"), men framförallt så släpper de inte taget om någon/något blir klämd/klämt mellan dörrarna. Därav alla roliga scener med turister med packning.Olle skrev:..... och länder med dörrar som klipper igen efter att man passerat, vilket medför mycket komiska situationer när turister med resväskor efter sig, hundar i band och t.o.m. ungar hamnar på fel sida om den igenslagna dörren. Jag har sett många roliga tillfällen. Det är bara att stå och vänta vid de stora turisknutarna.
Man ser även här folk (läs: unga män) som sliter upp spärrdörrarna och tränger sej mellan.
lle.
Folk är ju inte dummare än att de börjar betala för sig om det blir dyrare att planka än att lösa månadskort!mats skrev: Om man inte ändrat på det så har Berlin ännu mer öppen spärrlinje, det är bara en målad linje på golvet, inte ens dessa pinnar. Däremot verkar man ha täta kontroller, på en knapp vecka blev jag nog kontrollerad mer än en gång om jag inte minns fel och då var jag ändå inte på "muppresa" utan reste bara för att nå olika mål i Berlin. Sympatiskt.
Tror inte man kan hålla reda på vem som åkt fast tidigare och inte!37368 skrev:Folk är ju inte dummare än att de börjar betala för sig om det blir dyrare att planka än att lösa månadskort!mats skrev: Om man inte ändrat på det så har Berlin ännu mer öppen spärrlinje, det är bara en målad linje på golvet, inte ens dessa pinnar. Däremot verkar man ha täta kontroller, på en knapp vecka blev jag nog kontrollerad mer än en gång om jag inte minns fel och då var jag ändå inte på "muppresa" utan reste bara för att nå olika mål i Berlin. Sympatiskt.![]()
Jag hörde någon berätta att om du åker fast för tjuvåkning i Berlin så kommer du undan med en ganska liten bötessumma första gången, men om du åker dit en andra gång svider det rejält... Stämmer det?
Hehehehe.... Humor! Undra om det skulle funka i sthlm?LÅ1 skrev: Själv blev jag kollad i Berlin, och jag hade en biljett i fickan och visade. Kontrollanten tittade noga och gick vidare. Senare upptäckte jag att det var entrébiljetten till ett bad som jag visat! Den var visserliggen i samma storlek och stämplad med dagens datum, men ändå!
Med "månadsbiljett" kan det hända att man kollas 0 ggr. Men å andra sidan kan man bli kollad 3-4 ggr under en och samma dag, så variansen är stor. HST har ca 50 kontrollanter, som kollar biljetterna på spårvagnar, i metron, på bussar och på Sveaborgsfärjan. SAD, som är huvudmannen för regionbussarna mot och i Vanda resp. Esbo & Grankulla har ett antal kontrollanter. Finska Banförvaltningscentralen har 30 kontrollörer, som kollar biljetterna ombord på tågen - alltifrån lokaltågen i Helsingfors till fjärrtågen i hela landet. År 2003 kollades ca 600.000 pendlares biljetter på lokaltågen i Helsingforsregionen, totala antalet trafikanter ligger på 30-40 miljoner årligen. Det innebär att knappt 2% av dessa kollas. Obs, även konduktörerna ombord på (lokal)tågen har rätt att kolla biljetterna, men de har igen rätt till att böta med kontrollavgifter.Bertan skrev:Var i Hfors i somras och förra sommaren. Åkte på 3-dagars turistbiljett. Åkte spårvagn och metro en hel del. Behövde aldrig plocka fram biljetten. Tredje dagen önskade jag verkligen att det skulle bli en kontroll. Det kändes nästan som att man köpt sin biljett i "onödan". Hur vanligt är det med biljettkontroller där?
Den biljett man då får, gäller den sedan en timme efter att man fått den eller måste den makuleras? I så fall kan man ju spara den till nästa resa.Piirka skrev:
........ så får man en snabbvinst på 60 euro (ca 550-560 SEK) i Helsingforsregionen + att kontrollören säljer en enkelbiljett på köpet. Så en biljett på 2 euro kan kosta 62 euro![]()
Men om man i snitt blir kontrollerad/åker fast var 50:e gång (2%) man åker något i Helsingforstrakten och böterna ligger på 62 euro, så blir det ett genomsnittspris för plankning på 62/50=1,24 euro per resa!Piirka skrev: Att linda in sej i tron att köpandet av en biljett är onödigt. Om man haffas för plankning, så får man en snabbvinst på 60 euro (ca 550-560 SEK) i Helsingforsregionen + att kontrollören säljer en enkelbiljett på köpet. Så en biljett på 2 euro kan kosta 62 euro![]()
Piirka
---------------
Språklektion 13½ i Mumindalen (Int' fö' att man sku' va' vidskepli')
angina - halsfluss
Om man tänker så lönar det sig i stockholm också. Bötern är 800(?) kronor och man åker fast i snitt 2-3 ggr per år om man åker regelbundet. att köpa månadskort kostar 7200/år. Något dyrare ;)37368 skrev:Men om man i snitt blir kontrollerad/åker fast var 50:e gång (2%) man åker något i Helsingforstrakten och böterna ligger på 62 euro, så blir det ett genomsnittspris för plankning på 62/50=1,24 euro per resa!Piirka skrev: Att linda in sej i tron att köpandet av en biljett är onödigt. Om man haffas för plankning, så får man en snabbvinst på 60 euro (ca 550-560 SEK) i Helsingforsregionen + att kontrollören säljer en enkelbiljett på köpet. Så en biljett på 2 euro kan kosta 62 euro :twisted:
Piirka
---------------
Språklektion 13½ i Mumindalen (Int' fö' att man sku' va' vidskepli')
angina - halsfluss
Alltså lönar det sig i längden att planka kontra att köpa biljett i Helsingfors! :wink:
Jo visst är det så att det lönar sig i Stockholm oxå! Sedan jag började på mitt nya jobb (för snart 2 år sedan) har jag blivit kontrollerad totalt 3 gånger. Jag tror dock att kontrollfrekvensen varierar från trafikslag till trafikslag, jag har blivit kontrollerad oftare på tunnelbanan än på pendeln, trots att jag åker mer pendel än tunnelbana..Choo Choo skrev: Om man tänker så lönar det sig i stockholm också. Bötern är 800(?) kronor och man åker fast i snitt 2-3 ggr per år om man åker regelbundet. att köpa månadskort kostar 7200/år. Något dyrare
Och detta är inga siffror tagna ur luften utan statistik från en av mina plankande vänner som plankat till och från jobbet i flera års tid..
Och börja nu inte skälla på mig för att jag har såna vänner, jag tar inget ansvar för vad han gör kan jag ju bara säga på en gång.
Jag själv betalar för månadskort så tyst med er i förskott!
Det finns väl en övre gräns på hur stor kontrollavgiften får vara. I Finland är den enligt lagen 30 ggr den priset på billigaste enkelbussbiljetten. Då det i Hfors kostar 2 euro, så är avgiften alltså 60 euro. En ny lag är på kommande och då höjs möjligen faktorn från 30 till 40. Kontrollavgiften kan isåfall höjas från 60 till 80 euro (ca 740-750 SEK). Om samma lag vore ikraft i Sverige, kunde en bötesavgift på 900 (eller 1200) SEK kunna tas ut i Stockholm.37368 skrev: För min del (jag är säsongskortsinnehavare) så får gärna böterna höjas till exempelvis 2500 spänn så att färre tycker det är värt risken att planka!