Sida 1 av 1

Nya "hot" mot Lidingöbanan

Postat: onsdag 01 januari 2003 17:50
av /jes
Enligt larmartikel i Lidingö Tidning denna vecka så har bultarna börjat ge sig på tågbron och klaffbron är helt slut. Ett rullager har kärvat fast så bron kan inte expandera och viceversa därav bultarnas röresler som uppgår till 10 mm.I avvaktan på närmare inspektion efter helgerna har hastigheten satts ner för tågen.
Lidingö stad suckar och säger att det kanske kostar 30-40 mkr att byta klaffen, Artikeln är dock mycket saklig skriven av en ny journalist som tidigare skrivit korrekt om Lidingöbanan. På förstasidan har dock tidningen inte förnekat sig - ev. måste Lidingöbanan läggas ner. Lidingö Tidning försummar inte ett tillfälle att med nålstick och insinuationer förespråka Lidingöbanans avveckling. Man kan undra vem som blivit påkörd eller fått tassen i kläm.

Postat: onsdag 01 januari 2003 18:37
av Olle
Lidingö Tidning har väl en politisk profil eller va? Knappast annat än (m) på Lidingö och där förespråkas väl allt annat än kollektiva lösningar :?

Postat: onsdag 01 januari 2003 19:26
av /jes
Nej, tidningen är opolitisk, utkommer en gång per vecka och utges samt trycks av Norrtälje Tidning. Det är en typisk lokaltidning med notiser om stulen tvätt i torkrummet etc. Tidningen måste betraktas som oförarglig men det är något med Lidingöbanan, men jag vet inte vad.

Skrivs det något om LB så är det nästan alltid garanterat negativt. Å andra sidan kan man också säga att SL generellt är dåliga i sin marknadsföring/ kommunikation genom media. SAS för att nämna ett transportföretag har, tidigare, varit suveräna på att domptera media.

Beträffande bron så åtog sig kommunen hela ansvaret för bron i samband med upprustningen och garanterad fortsatt trafik. Moderaterna lär väl den gången ha varit i absolut majoritet. I dag är moderaterna inte i den positionen längre.

Största kritiken mot banan annars är förstås det musela vagnmaterielet. Det framkommer både i enkäter och bland folk på "stan".

Postat: torsdag 02 januari 2003 9:39
av Olle
hmmmmm, lite märkligt är det. Om man jämför med tolvan, där i stort sett alla ställer upp till dens försvar när ändringar förs på tal. Där har man även fått modernare material. Fast tolvan används ju av alla i Västerled (såg föresten en filmsnutt på TV häromdagen med Per Albin sittande på tolvan. Han dog vad jag förstår på Ålstensgatans hållplats). Folk i Bromma har heller aldrig emotsatt sig utbyggnadsplaerna av Tvärbanan. Man måste kanske, som "jes" skriver, komma med någon possitiv framtoning typ "modernisering av banan, med EU-pengar" eller att man ska ge bättre förbindelser med Stockholm (där de flesta jobbar). Inte bara att den kostar pengar och höga skatter.

Kan det vara så att påtryckargrupperna mot Lidingöbanan bor i villa- och radhusområdena på norra ön, de som har andra kommunikationer (bil, buss)? På södra ön är det väl mest lägenheter samt en del ambassadvillor, och de grupperna kanske inte tillhör påtryckargrupperna eller de större målgrupperna för politikerna.

Kan man inte ta mittfilerna på nya bron och lägga banan där? Jag arbetar en hel del på Lidingö och har nog aldrig sett den väldimensionerade bron med bilköer. Då kanske man även kan dra banan förbi centrum, vilket väl kan ge bättre förbindelser för många. Man måste väl ändå ordna en bättre lösning än den gällande provisoriska slutstationen?

Lidingöbanan

Postat: torsdag 02 januari 2003 11:23
av Per Lind
Hejsan,
I ett inlägg inför Djurgårdslinjens förlängning till Centralen och frågan om ny vagnhall föreslog jag att vagnhallen skulle läggas i Värtan med förbindelse även till Lidingöbanan. Man fick då en naturlig förlängning av LB till Stockholms city med betydligt förbättade kommunikationer till/från Silja- ch Tallinbåtarna. Dessutom fick man en modern hallanläggnming som försörjer både LB, 7, DL i norra änden av centrum. Hit kunde man också flytta Spårvägsmuseum och samordna detta med DL.
I södra änden av city kunde man återuppväcka Söderhallen och låta SB och Tvärbanan husera där i väntan på Stadsnätet som då får två perfekta hallar.
Hälsningar
-Per

Postat: torsdag 02 januari 2003 11:26
av BaardB
Dette virker jo som en furnuftig løsning. Fikk du noen respons på den?


/Baard

Lidingöbanan

Postat: torsdag 02 januari 2003 13:25
av Per Lind
Hejsan,
Nej, inte ännu - men det är ju bara 2-3 år sedan!
Hälsningar
-Per

LB + DJL + Cityspårvägen + Spvmuseum i Värtan = Sant??

Postat: torsdag 02 januari 2003 14:17
av Ragnar T
Några kommentarer om vad som rör sig i mitt huvud, när jag är aktiv inom SL kring dessa ting:

Kombinationen Djurgårdslinjen + Cityspårvägen till Centralen + kopplingen till Lidingöbanan + flyttningen av Spårvägsmuseum + vagnhall i Värtaområdet (Lindarängen för Djurgårdslinjen/Cityspårvägen i st för Falkenbergsgatan, Spårvägsmuseum i st f Söderhallen och även för Lidingöbanan i st f Aga) var något som diskuterades redan 1999 i SL:s utredningsarbete kring konsekvenserna av att förlänga Djurgårdslinjen till Centralen. Jag såg då till att dessa ideer diskuterades och i utredningens slutliga rapportform fanns i alla fall delar av detta med.

Sedan dess ligger det hela som bekant en del i träda (spårvägsbyggen är som bekant långt ifrån gratis!), men såväl den politiska situationen (vad de nya politikerna i Stdashuset och i Landstinget egentligen vill vet vi ännu inte) som den rent planmässiga situationen för Värtaområdet bevakar vi f n för att se hur vi på lämpligaste sätt bör agera, om det verkligen blir läge för allt eller delar av det som rubriken i detta inlägg antyder. I sammanhanget håller alltså vi i all fall diskussionsvägen dörren öppen för Lidingöbanan och flyttningen av Spårvägsmuseet + Djurgårdslinjens vagnhall. Det vore dumt att släppa någon av de möjligheter som kan behöva utnyttjas, innan det blir klarare vad som blir politikernas inriktning.

Gott Nytt Spår f ö alla diggare av spårtrafik!!

Ruggige Ragge
(Tillfällig inhoppare i spalten för att kunna önska Gott Nytt År)

Postat: torsdag 02 januari 2003 22:06
av TimK
Olle skrev:
-klipp-

Kan man inte ta mittfilerna på nya bron och lägga banan där? Jag arbetar en hel del på Lidingö och har nog aldrig sett den väldimensionerade bron med bilköer. Då kanske man även kan dra banan förbi centrum, vilket väl kan ge bättre förbindelser för många. Man måste väl ändå ordna en bättre lösning än den gällande provisoriska slutstationen?
Att nya Lidingöbron inte lider av bilköer var jag tvungen att kommentera för det stämmer knappast.

Jag har tidigare arbetat som tågförare på Lidingöbanan och kan intyga att det är mycket vanligt med trafikstockningar på bron i rusningen. Mången morgon har jag kört mitt tåg från Torsvik till Ropsten och noterat en lång kö av bilar som väntade på att få komma in till Stockholm från "ön" som man säger därstädes. Situationen på kvällen är ofta det omvända, dvs. långa köer som är på väg ut mot Lidingö.

Mvh Tim
[/list][/u]

Postat: fredag 03 januari 2003 0:09
av Johan Eriksson
x

Re: LB + DJL + Cityspårvägen + Spvmuseum i Värtan = Sant??

Postat: fredag 03 januari 2003 0:27
av BaardB
Ragnar T skrev: Jag såg då till att dessa ideer diskuterades och i utredningens slutliga rapportform fanns i alla fall delar av detta med ... Det vore dumt att släppa någon av de möjligheter som kan behöva utnyttjas, innan det blir klarare vad som blir politikernas inriktning.
Fine ord å høre fra SL :D Det kan se ut som om Stockholm er på riktig vei, mens vi i granne-landet fortsatt er på 60-tallet :?

/Baard

Postat: lördag 04 januari 2003 12:08
av Gyllis
Man kanske skulle tipsa BMW-maffian på Lidingö om att de eventuellt kommer att få 10 000 nya medtrafikanter per dag i köerna på bron och längs södra ön.

/Gyllis