Malmofrågor om nedläggning av 4:an
Postat: tisdag 31 december 2002 15:30
Jag gick och tittade på PeGe:s bilder från Malmö. En sak som jag undrade mycket var att alla vagnar för 4:an fanns kvar i vagnhallen fram till 1977 i mycket bra skick (glänsande lackering, allt fint). Alltså, mina frågor var:
- Var det ursprungligen idén i 1967 att behålla 4:an "inom överskådlig framtid", dvs. fram till att mustangerna skulle vara nedkörda någon tid i 1980-talet?
- Finns det allvarliga planer fram till 1977 att möjligen återöppna linje 4 pga oljekrisen? I så fall, fanns också stora delar av själva linjen kvar fram till 1977?
- Var nedläggningen i april 1973 officielt bara en "inställning"
som gick i samband med sommartidtabel (lite likt Tammefors som inställde trådbussar sommartid, och gjorde detta sista gången 1976)? Vem fattade den slutgiltiga nedläggningsbesluten och när den fattades?
- Jag är medveten om att Malmö försökte också sälja vagnarna. Vilka var orsakerna att vagnarna i sådan bra skick inte kunde säljas? Var det att vagnarna var renodlade konduktörsvagnar?
Mvh MIkko
- Var det ursprungligen idén i 1967 att behålla 4:an "inom överskådlig framtid", dvs. fram till att mustangerna skulle vara nedkörda någon tid i 1980-talet?
- Finns det allvarliga planer fram till 1977 att möjligen återöppna linje 4 pga oljekrisen? I så fall, fanns också stora delar av själva linjen kvar fram till 1977?
- Var nedläggningen i april 1973 officielt bara en "inställning"
som gick i samband med sommartidtabel (lite likt Tammefors som inställde trådbussar sommartid, och gjorde detta sista gången 1976)? Vem fattade den slutgiltiga nedläggningsbesluten och när den fattades?
- Jag är medveten om att Malmö försökte också sälja vagnarna. Vilka var orsakerna att vagnarna i sådan bra skick inte kunde säljas? Var det att vagnarna var renodlade konduktörsvagnar?
Mvh MIkko