Sida 1 av 2

Göteborg nya bussar inne.

Postat: onsdag 05 oktober 2005 19:21
av Joohan
Okej att det är rolgit med nya sätt och sätta säterna på men är inte det här över drivet? :D

Bild

Bild

Bild

Bild

Varför ha stolar av plast och på två säterna som man suttit ihopp hur ska det få plats två där?

//Johan

Postat: onsdag 05 oktober 2005 19:27
av Mr. Burns
Ska det få plats två där? Möjligen två barn, men annars är nog sätet avsett för en person.

Postat: onsdag 05 oktober 2005 19:28
av Joohan
Mr. Burns skrev:Ska det få plats två där? Möjligen två barn, men annars är nog sätet avsett för en person.
Jag vet inte , men det tar ju lika stor plats som dom två palststolarna som sitter brevid varandra så tycker det känns lite onödigt :D

Postat: onsdag 05 oktober 2005 19:42
av Mr. Burns
Låter som om du har en rumpa som håller sig inom normalintervallets storlek. Dessvärre finns de som inte är så lyckligt lottade.

Postat: onsdag 05 oktober 2005 19:45
av Björne
Är detta dom så kallade turkarna? Alltså MAN-bussar från BMX med nummer 11X något?

Postat: onsdag 05 oktober 2005 19:48
av Joohan
Björne skrev:Är detta dom så kallade turkarna? Alltså MAN-bussar från BMX med nummer 11X något?
Jupp, det stämmer komer inte ihåg numret. Det stod även på Norska i bussen.

Postat: onsdag 05 oktober 2005 20:30
av Dob Bylan
Vidrig inredning.

Och vad är det för en underlig lösning på bild 2? Ska man luta sig mot sätena eller hur är det tänkt?

Postat: onsdag 05 oktober 2005 20:46
av aik_putte
Dob Bylan skrev:Vidrig inredning.

Och vad är det för en underlig lösning på bild 2? Ska man luta sig mot sätena eller hur är det tänkt?
Ser mer ut som att man ska luta sig mot väggen och så har dom satt dit något mjukt så att man inte ska få ont.

Postat: onsdag 05 oktober 2005 21:26
av Joohan
aik_putte skrev:
Dob Bylan skrev:Vidrig inredning.

Och vad är det för en underlig lösning på bild 2? Ska man luta sig mot sätena eller hur är det tänkt?
Ser mer ut som att man ska luta sig mot väggen och så har dom satt dit något mjukt så att man inte ska få ont.

kan bekräffta det hära påståendet ;) Var tvungen och prova det har aldrig ståt så obekvämt :)

Postat: onsdag 05 oktober 2005 21:29
av Johan
Redan k*otter? :evil: Blir det aldrig några kameror i de nya bussarna?

Postat: onsdag 05 oktober 2005 21:38
av Joohan
Johan skrev:Redan k*otter? :evil: Blir det aldrig några kameror i de nya bussarna?
Dom här bussarna får gärna förstöras :)

*Ironi*

Postat: onsdag 05 oktober 2005 21:44
av Mr. Burns
Har någon av dem fått sin exteriör förevigad? Och på vilka linjer kan man råka ut för dem?

Postat: onsdag 05 oktober 2005 22:20
av M224
Jag ska aldrig mer klaga på våra Citaro säten! Jag får ont i baken bara jag ser på bilderna...usch! :roll:

Postat: onsdag 05 oktober 2005 22:24
av Joohan
Mr. Burns skrev:Har någon av dem fått sin exteriör förevigad? Och på vilka linjer kan man råka ut för dem?
Jag kan svara på en iaf jag åkte 20 bussen ifrån Frölunda Torg till Klippan och skulle se om man fick några bra bilder vid vagnhallen men där fanns inget rolgit eller man såg den nya vagnen skymta där inne :D

Postat: torsdag 06 oktober 2005 0:23
av LÅ1
Av bild 3 att dömma är det väldigt lite utrymme mellan sätets kant och ryggstödet framför. Här i Stockholm finns det bussar (blåbussarna på linje 4 t.ex.) där man bara inte sätter sej. Ena benet blir fastklämt och man kan inte röra det alls om man inte sitter så man tar upp halva platsen brevid också!
Överhuvud taget verkar det svårt att få in stolar på ett bra sätt i dessa låggolvsbussar!

Postat: torsdag 06 oktober 2005 7:19
av Björn J.
En annan sak jag funderat över på de där "männen" (MAN i pluralis) är varför de drivs av diesel och inte av gas..?
Nya MAN-bussar på stombusslinjerna är alltså diseldrivna... eller...? inga kamelpucklar på taket iallafall, gastank någonannanstans..?

Var det inte så att stombussarna skulle ingå i någon slags miljöpolicy, att det skulle vara låggolvsbussar, speciella hållplatser, och då någorlunda miljövänliga?? (samt en massa andra spec.)

Bj.

Postat: torsdag 06 oktober 2005 7:28
av Björne
BussJohan skrev:
Mr. Burns skrev:Har någon av dem fått sin exteriör förevigad? Och på vilka linjer kan man råka ut för dem?
Jag kan svara på en iaf jag åkte 20 bussen ifrån Frölunda Torg till Klippan och skulle se om man fick några bra bilder vid vagnhallen men där fanns inget rolgit eller man såg den nya vagnen skymta där inne :D
Det är bara "mock-upen" som finns i vagnhallen Majorna, dom två testvagnarna bor fortfarande på spår 34 och 35 på Rantorget.

Postat: fredag 07 oktober 2005 7:28
av Neko
Den MAN som är fotad är en helt tysk MAN, byggd enligt samma sätt som
för tyska städer. Åkt en hel del såna bussar där nere. :)
I stadstrafik åker man ju oftast inte så långa sträckor, så då behöver
komforten inte vara så lyxig.
Antingen är det 128 eller 129 som fastnat på bilderna.
Jag gillar dem verkligen!
Öppen yta, mkt folk som får plats. Ungdomarna kan stå längst bak o
snattra, medans de äldre sitter där fram.
O ac funkar fint i hela bussen. :) Jisses vad varmt det kunde bli . . .

Postat: fredag 07 oktober 2005 12:29
av Fredrik E
Björn J. skrev:En annan sak jag funderat över på de där "männen" (MAN i pluralis) är varför de drivs av diesel och inte av gas..?
Nya MAN-bussar på stombusslinjerna är alltså diseldrivna... eller...? inga kamelpucklar på taket iallafall, gastank någonannanstans..?

Var det inte så att stombussarna skulle ingå i någon slags miljöpolicy, att det skulle vara låggolvsbussar, speciella hållplatser, och då någorlunda miljövänliga?? (samt en massa andra spec.)

Bj.
Diesel verkar vara mer driftsäkert så några gasbussar på linje 17 finns inte.
Självklart kan ju en och annan äldre modell komma åkandes(dromedarbuss) men det är väl sånt som kallas utfyllnad?

Postat: fredag 07 oktober 2005 12:33
av Bengt Jönsson
En sådan MAN med sådan inredning där bak har rullat länge på lokala linjer i Kungsbacka!