Buss skrot i västsverige?
Postat: torsdag 29 september 2005 22:10
Finns det någon buss skrot i västsverige så att man kan få tag i beg delar eller sparar bussföretagen dem och säljer till uppköpare?
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Amaze skrev:Finns det någon buss skrot i västsverige så att man kan få tag i beg delar eller sparar bussföretagen dem och säljer till uppköpare?
För att slippa detta eviga gnäll om den undermåliga busstandarden i Göteborg (som troligen inte är så dålig, men vissa verkar ha svårt att acceptera att det finns en krass ekonomisk verklighet) så hänvisar jag istället till att man testar denna fråga på specialforumet Buss Snack. Det forumet drivs då av Svenska Omnibussföreningen och här finns ganska många bussentusiaster som i vissa fall håller på med veteranbussar, renoveringar mm. och det borde finnas möjlighet att någon av dessa kan hjälpa till med bra hänvisningar.Amaze skrev:Finns det någon buss skrot i västsverige så att man kan få tag i beg delar eller sparar bussföretagen dem och säljer till uppköpare?
Coppas skrev:För att slippa detta eviga gnäll om den undermåliga busstandarden i Göteborg (som troligen inte är så dålig, men vissa verkar ha svårt att acceptera att det finns en krass ekonomisk verklighet) så hänvisar jag istället till att man testar denna fråga på specialforumet Buss Snack. Det forumet drivs då av Svenska Omnibussföreningen och här finns ganska många bussentusiaster som i vissa fall håller på med veteranbussar, renoveringar mm. och det borde finnas möjlighet att någon av dessa kan hjälpa till med bra hänvisningar.Amaze skrev:Finns det någon buss skrot i västsverige så att man kan få tag i beg delar eller sparar bussföretagen dem och säljer till uppköpare?![]()
Mvh // Nico
I de flesta upphandlingar viktas priset som den mest betydande faktorn, kvalité är ju något subjektivt och något som den som lämnar offerten lovar, hur pass väl det sedan hålls är ju väldigt svårt att i efterhand bedöma så länge det inte handlar om rent mätbara faktorer, medelålder på bussar och punktlighet tex, när det gäller den sista faktorn brukar det ofta finnas vissa icitament i avtalen.Acke skrev:Det hela blir säkert bättre om du hjälper till att beklaga den dåliga ekonomin. Att skylla på att "pengarna inte räcker" är ett slitet och svagt argument för att fordon inte underhålls. I trafikupphandlingarna utvärderas kvalitet jämte andra utvärderingskriterier och det är INTE det lägsta priset som ensamt är avgörande. Är du entreprenör åt någon trafikhuvudman (med tanke på dina inlägg) ?
Coppas skrev:För att slippa detta eviga gnäll om den undermåliga busstandarden i Göteborg (som troligen inte är så dålig, men vissa verkar ha svårt att acceptera att det finns en krass ekonomisk verklighet) så hänvisar jag istället till att man testar denna fråga på specialforumet Buss Snack. Det forumet drivs då av Svenska Omnibussföreningen och här finns ganska många bussentusiaster som i vissa fall håller på med veteranbussar, renoveringar mm. och det borde finnas möjlighet att någon av dessa kan hjälpa till med bra hänvisningar.Amaze skrev:Finns det någon buss skrot i västsverige så att man kan få tag i beg delar eller sparar bussföretagen dem och säljer till uppköpare?![]()
Mvh // Nico
Lars Ödlund skrev:I de flesta upphandlingar viktas priset som den mest betydande faktorn, kvalité är ju något subjektivt och något som den som lämnar offerten lovar, hur pass väl det sedan hålls är ju väldigt svårt att i efterhand bedöma så länge det inte handlar om rent mätbara faktorer, medelålder på bussar och punktlighet tex, när det gäller den sista faktorn brukar det ofta finnas vissa icitament i avtalen.Acke skrev:Det hela blir säkert bättre om du hjälper till att beklaga den dåliga ekonomin. Att skylla på att "pengarna inte räcker" är ett slitet och svagt argument för att fordon inte underhålls. I trafikupphandlingarna utvärderas kvalitet jämte andra utvärderingskriterier och det är INTE det lägsta priset som ensamt är avgörande. Är du entreprenör åt någon trafikhuvudman (med tanke på dina inlägg) ?
Coppas skrev: För att slippa detta eviga gnäll om den undermåliga busstandarden i Göteborg (som troligen inte är så dålig, men vissa verkar ha svårt att acceptera att det finns en krass ekonomisk verklighet) så hänvisar jag istället till att man testar denna fråga på specialforumet Buss Snack. Det forumet drivs då av Svenska Omnibussföreningen och här finns ganska många bussentusiaster som i vissa fall håller på med veteranbussar, renoveringar mm. och det borde finnas möjlighet att någon av dessa kan hjälpa till med bra hänvisningar.![]()
Mvh // Nico
Bussarna i Göteborg är säkerligen av den ålder som föreskrivs i avtalet, knappast någon entreprenör kan köpa nya bussar så länge avtalet inte kräver och ersätter för detta.
//Lars
Först ett litet praktiskt tips. Skriv gärna din text under det du vill citera. Det blir mera lättläst då. Sedan vet jag inte heller riktigt vad sarkasmerna ska tillföra så jag ska försöka att hålla en lite mera neutralt tonläge.Acke skrev:Ja, det är ju så synd om alla stackars bussentreprenörer - ersättningarna är ju så dåliga så att det är klart att dem inte kan räcka till behövligt underhåll. Vi måste förstå att dem reparerar karossen med vävtejp, att rengöring av interiören inte kan ske under hela fordonets livslängd, att flera passagerarsäten får vara trasiga flera månader... Värst av allt är ju att Vägverket och Polisen är så oförstående till att dem inte vill ha trafiksäkra däck på bussarna...mönster på däcken behövs väl inte !? Sedan har dessa myndigheter fräckheten att berätta om saken i dagstidningarna...man blir ju gråtfärdig för allt hemskt som kan drabba en stackars bussentreprenör. Fy vilken hemsk tillvarao dem har - skönt att vissa här på forumet gem dem sitt stöd och förklarar det hela med att se saken realistiskt. Som bussentreprenör ska man ju inte behöva ta ansvar för innehållet i sitt anbud...
Coppas skrev:För att slippa detta eviga gnäll om den undermåliga busstandarden i Göteborg (som troligen inte är så dålig, men vissa verkar ha svårt att acceptera att det finns en krass ekonomisk verklighet) så hänvisar jag istället till att man testar denna fråga på specialforumet Buss Snack. Det forumet drivs då av Svenska Omnibussföreningen och här finns ganska många bussentusiaster som i vissa fall håller på med veteranbussar, renoveringar mm. och det borde finnas möjlighet att någon av dessa kan hjälpa till med bra hänvisningar.Amaze skrev:Finns det någon buss skrot i västsverige så att man kan få tag i beg delar eller sparar bussföretagen dem och säljer till uppköpare?![]()
Jaha, och Bussnack går inte att komma in på... Varför?![]()
Mvh // Nico
Kan bara hålla med, det finns gott om "skrutt" som säkert kan säljas för en billig peng.pgbg skrev:Kolla med GS (Göteborgs Spårvägar Buss AB) dem har många skrotbussar som går i trafik och det märks nog inte om du tar några delar av dem...om du nu hittar något helt....
Japp, GS tog över 4 st dromedarbussar från Swebus, och dom har nr 948-951. Det är riktiga skruttbussar som dom har mage att köra i trafik. Bussarna är stationerade på Kruthusgatan.Grovsnus skrev:4 dromedarbussar från Swebus finns kvar i Göteborg vad jag vet.
Många av dem är i bedrövligt dåligt skick. Åkte till jobbet Mölndal idag med "622" - en av de gamla Volvo-Säffle lederna. Karossen var helt lös, interiören generalsmutsig, stötdämpning näst intill obefintlig, förargrinden skrammlade. Borde varit avvecklad vid det här laget...Lukas Johansson skrev:Japp, GS tog över 4 st dromedarbussar från Swebus, och dom har nr 948-951. Det är riktiga skruttbussar som dom har mage att köra i trafik. Bussarna är stationerade på Kruthusgatan.Grovsnus skrev:4 dromedarbussar från Swebus finns kvar i Göteborg vad jag vet.
Garaget Majorna har väldigt många gamla bussar, precis som Grovis skriver. Ett byte till en nyare bussflotta är verkligen påkallat. Depån har gott om slitna, skramliga Den Oudsten-leder, föråldrade, nergångna 600-bussar och annat "skrot" som körs bl.a. i och kring Frölunda m.m.
mvh,
Lukas
Den Oudsten bussarna är av årgång 1999 till 2001 och har säkert minst 10 år till kvar i trafik, de "förfärliga 600 bussarna" är av årgång 1993 och 1995.Lukas Johansson skrev:Japp, GS tog över 4 st dromedarbussar från Swebus, och dom har nr 948-951. Det är riktiga skruttbussar som dom har mage att köra i trafik. Bussarna är stationerade på Kruthusgatan.Grovsnus skrev:4 dromedarbussar från Swebus finns kvar i Göteborg vad jag vet.
Garaget Majorna har väldigt många gamla bussar, precis som Grovis skriver. Ett byte till en nyare bussflotta är verkligen påkallat. Depån har gott om slitna, skramliga Den Oudsten-leder, föråldrade, nergångna 600-bussar och annat "skrot" som körs bl.a. i och kring Frölunda m.m.
mvh,
Lukas
Precis! Känns lite patetiskt att klaga på fem år gamla bussar, när det så sent som förra hösten rullade vagnar (Volvo Säffle) från 1989 vid Busslink nordost (Täby/Åkersberga) i SL-land.Lars Ödlund skrev:Den Oudsten bussarna är av årgång 1999 till 2001 och har säkert minst 10 år till kvar i trafik, de "förfärliga 600 bussarna" är av årgång 1993 och 1995.Lukas Johansson skrev:Japp, GS tog över 4 st dromedarbussar från Swebus, och dom har nr 948-951. Det är riktiga skruttbussar som dom har mage att köra i trafik. Bussarna är stationerade på Kruthusgatan.Grovsnus skrev:4 dromedarbussar från Swebus finns kvar i Göteborg vad jag vet.
Garaget Majorna har väldigt många gamla bussar, precis som Grovis skriver. Ett byte till en nyare bussflotta är verkligen påkallat. Depån har gott om slitna, skramliga Den Oudsten-leder, föråldrade, nergångna 600-bussar och annat "skrot" som körs bl.a. i och kring Frölunda m.m.
mvh,
Lukas
Visst vore det säkert trevligt med nya bussar var tredje år eller så men med tanke på att livslängden är minst 15 år vore det en rejäl kapitalförstöring, men man kanske skulle lägga ner lite mer på underhållet kanske.
//Lars
Den Oudsten får oförtjänt mycket kritik. Dem är i alla fall väsentligt bättre än Volvo/Säffle-skräpet. Det är enkelt att "köra ner" nya fordon om de inte får någon form av förebyggande underhåll - vilket GS är dåliga på...Ulrik Berggren skrev:Precis! Känns lite patetiskt att klaga på fem år gamla bussar, när det så sent som förra hösten rullade vagnar (Volvo Säffle) från 1989 vid Busslink nordost (Täby/Åkersberga) i SL-land.Lars Ödlund skrev:Den Oudsten bussarna är av årgång 1999 till 2001 och har säkert minst 10 år till kvar i trafik, de "förfärliga 600 bussarna" är av årgång 1993 och 1995.Lukas Johansson skrev: Japp, GS tog över 4 st dromedarbussar från Swebus, och dom har nr 948-951. Det är riktiga skruttbussar som dom har mage att köra i trafik. Bussarna är stationerade på Kruthusgatan.
Garaget Majorna har väldigt många gamla bussar, precis som Grovis skriver. Ett byte till en nyare bussflotta är verkligen påkallat. Depån har gott om slitna, skramliga Den Oudsten-leder, föråldrade, nergångna 600-bussar och annat "skrot" som körs bl.a. i och kring Frölunda m.m.
mvh,
Lukas
Visst vore det säkert trevligt med nya bussar var tredje år eller så men med tanke på att livslängden är minst 15 år vore det en rejäl kapitalförstöring, men man kanske skulle lägga ner lite mer på underhållet kanske.
//LarsÄr Busslink bättre på att underhålla gamla bussar?
Jo du har helt rätt.Lukas Johansson skrev:Hej,
Om man säger så här; det är inte alla Den Oudsten som är dåliga. Som med alla andra bussar så finns det både bra och dåliga fordon. Men, jag håller helt klart med att Den Oudsten är bättre än Volvo/Säffle-lederna i 600-serien. 600-serien är enligt mig totalt skrot, som verkligen borde varit borta. Enligt GS så kommer flertalet att försvinna under hösten. Men, jag vet inte om man ska tro på det. Med tanke på att flertalet fallit för 10-årsreglen för länge sen.