Sida 1 av 1

Barcelona september 2005, en stad med tre spårvägssystem

Postat: torsdag 29 september 2005 15:55
av Olle
Barcelona (1,8 miljoner invånare) har en mångfalld av spårsystem. FGC meterspår, FGC normalspår 1435 mm, Renfe statsbanors pendeltåg, Metro bredspår och Metro normalspår, Tram Bleu gamla spårvagnar, T1 - T3 ny spårväg i södra Barcelona, T4 ny spårväg i norra Barcelona, ett otal bergbanor med den två år gamla bergbanan till Montserrat kloster som en riktig pärla och linbanan över hamnen som är hissnande. Äggliften på Montjuice renoveras just nu och är helt nedplockad.

Helgen som gick var det dessutom karneval med över två miljoner besökare i Barcelona med musik dygnet runt, prosetioner med eldsprutande drakar och stora människokopior samt levande pyramider. Det var förstås tjurfäktning i söndags klockan 6 på Monumental.

Nägra axplock från spårvägslinjerna ........


Bild

Bild


Bild

Bild


Bild

Bild


Bild

Bild


Bild

Det märkliga är att vagnarna heter samma nummer på de båda näten. Jag såg att det fanns ett tillägg 211-04 på främsta vagnsdelen, 221-04 på den andra, sedan har jag inte sett om numreringen på de andra delarna eller om de är olika för då båda systemen.

Bild


Bild

Bild


Bild

Det finns iallafall 7 - 8 bergbanor inom trafikområdet. Till Montjuice har det gått två men en är i trafik numera.


8) lle.

Bussvarning

Postat: fredag 30 september 2005 12:52
av Olle
Några bussbilder från Barcelona till er som gillar bussar .........


Bild

Bild

Bild

Gasbussarna på Muntjuice ersätter äggliften som ansluter till bergbanan.

Bild

:wink: lle.

Mer spårsystem .....

Postat: söndag 02 oktober 2005 15:29
av Olle
Det finns, som nämnts tidigare, flera olika transportmedel och spårvidder i Barcelona än i de flesta städer. Tunnelbanans linje 1 och 5 byggdes för att statsjärnvägen skulle kunna anslutas, och de blev då med spårvidd 1672 mm (har även sett siffran 1674). Linje 2, 3, 4 och nya 11 är normalspår 1435 mm, vilket även FGC linje 6, 7 och 8 har. Däremot är FGC linjer som utgår från Pl D Espanya meterspåriga liksom den anslutande bergbanan till Montserrat. På den banan kör man även ångtåg för hugade resenärer, vilket jag inte uppmärksammade innan jag var där och alltså missade dem.


Bild


Bild

Bild


Bild

Bild


Bild

Bild


Bild


Bild


Bild

Bild


Bild


Bild

Världens kortaste tunnelbanevagn?

8) lle.

Re: Mer spårsystem .....

Postat: söndag 02 oktober 2005 16:09
av Johan Wahlstedt
Olle skrev:Det finns, som nämnts tidigare, flera olika transportmedel och spårvidder i Barcelona än i de flesta städer. Tunnelbanans linje 1 och 5 byggdes för att statsjärnvägen skulle kunna anslutas, och de blev då med spårvidd 1672 mm (har även sett siffran 1674). Linje 2, 3, 4 och nya 11 är normalspår 1435 mm, vilket även FGC linje 6, 7 och 8 har. Däremot är FGC linjer som utgår från Pl D Espanya meterspåriga liksom den anslutande bergbanan till Montserrat.
Hur får man ihop till så många tunnelbanelinjer, räknar man även "pendeltåg" som tunnelbana? Finns samtrafik med omgivande järnvägar?

/Johan, som bara bytt tåg i Barcelona en tidig morgon

Re: Mer spårsystem .....

Postat: söndag 02 oktober 2005 17:51
av Olle
Johan Wahlstedt skrev:
Hur får man ihop till så många tunnelbanelinjer, räknar man även "pendeltåg" som tunnelbana? Finns samtrafik med omgivande järnvägar?

/Johan, som bara bytt tåg i Barcelona en tidig morgon

På nedanstående delbild av trafikkartan för Barcelona kan man hitta ......

Bild

a) TMBs tunnelbanelinjer 1 - 5 plus 11 (linje 9 ska byggas snart också)

b) FGCs tunnelbanelinjer normalspår L6, L7 och L8.

c) FGCs meterspåriga förortsbanor S1 - S8 samt R5 och R6 och bergbanan till Montserrat

d) RENFEs pendeltågslinjer (1672 mm) R1 - R4. De liksom alla ovanstående linjerna går under jord inne i Barcelona.

e) spårvägslinjerna T1 - T4.

f) dessutom finns ett antal bergbanor som drivs av FGC, TMB och RENFE i och runt Barcelona.

g) och förstås Tram Bleu, spårvägen till Tibidabo.

En ansenlig mängd lokaltrafik på spår alltså. Och mer ska det bli när spårvägen fortsätts att byggas ut.

:!: lle.

Re: Mer spårsystem .....

Postat: söndag 02 oktober 2005 17:57
av virtual1
Bild

Världens kortaste tunnelbanevagn?

8) lle.
Inte så säker på det, t-banevagnarna i Budapest på linje 1 är bizarrt korta...

Postat: söndag 02 oktober 2005 18:43
av Thomas Åkerblad
På bilden med vita TMB-vagnen på linje L3 syns tydligt att man använder strömskena/balk i taket i st f en normal kontaktledning. Vet inte hur stor del av nätet/näten som är utformade på det sättet. Om det är alla tunnelsektioner på TMB eller bara vid stationerna?

Mvh/Thomas Å

Postat: måndag 03 oktober 2005 8:53
av Olle
Thomas Åkerblad skrev:På bilden med vita TMB-vagnen på linje L3 syns tydligt att man använder strömskena/balk i taket i st f en normal kontaktledning. Vet inte hur stor del av nätet/näten som är utformade på det sättet. Om det är alla tunnelsektioner på TMB eller bara vid stationerna?


Mvh/Thomas Å

Linje 3 var delad en gång med ena dlen "tråd i taket" och andra delen strömskena. Nä är det bara tråd i taget på den linjen.

Några linjer till har tråd i taket. Linje 1 är som sagts även bredspår 1672 mm. I Postvagnen finns detta inlägg länkat occh där finns en länkad sida med alla uppgifter.

:idea: lle.