Sida 1 av 3
Roslagsbanan - ny(a) hållplats(er)
Postat: onsdag 28 september 2005 10:56
av Gäddan
Enligt dagens Metro (Stockholmsupplagan) så planeras de nuvarande hållplatserna Universitetet och Frescati på Roslagsbanan att läggas ner. Istället öppnar en ny hållplats närmare tunnelbanan vid Universitetet. Eventuellt byggs också en ny hållplats i Albano (som ligger söder om Universitetet).
Se dagens Metro, sidan 1. (Stor fil!)
http://www.metro.se/content/acrobat/sto ... _Metro.pdf
Postat: onsdag 28 september 2005 11:12
av Mr. Burns
"Alldeles invid tunnelbanestationen" låter svårt om man ska följa dagens sträckning. Ska detta tolkas som att man nu avser genomföra den linjeomdragning som varit på tal ganska länge? 10 miljoner låter lite billigt i såna fall.
Postat: onsdag 28 september 2005 11:17
av Kantorn
En sådan satsning måste betyda att samtliga tåg (även Lindholmen-Kårsta) måste stanna vid Universitetet vid aktuella tider. Albano blir väl styvmoderligt behandlat och skickas till Näsbyparklinjen.
Hur långt är det att gå från befintlig sträckning till T-stn Universitetet? Alltså inte station utan järnväg. Blir det som Danderyds sjukhus-Mörby eller längre?
Postat: onsdag 28 september 2005 11:24
av JDS
Kantorn skrev:Hur långt är det att gå från befintlig sträckning till T-stn Universitetet? Alltså inte station utan järnväg. Blir det som Danderyds sjukhus-Mörby eller längre?
Drygt 200 meter dvs ungefär som från Farsta strand till Södertörns vi... jag menar Farsta strand.
(Ärligt talat, hade det inte varit roligare om man behållit namnet och låtit tunnelbanestationen heta likadant?)
Postat: onsdag 28 september 2005 11:39
av Anders Norén
Lägg om RB från nuvarande station Universitetet till att gå öster om Roslagsvägen. Öppna en ny station Universitetet mitt för universitetet. För sedan tillbaka järnvägen över eller under Roslagsvägen eller flytta vägen något västerut så att RB ligger på östra sidan hela vägen upp till Bergshamra. (Eftersom minst ett träd måste fällas för att genomföra denna linjeomläggning kommer den inte att kunna genomföras eftersom området ligger i en nationalpark...)
Var mynnar T-Universitetets stängda norra nedgång? Öppna den?
Anders
Postat: onsdag 28 september 2005 11:42
av Karsten
[quote="Kantorn"]En sådan satsning måste betyda att samtliga tåg (även Lindholmen-Kårsta) måste stanna vid Universitetet vid aktuella tider.
quote]
Vilket de redan nu gör..
Postat: onsdag 28 september 2005 11:46
av Coppas
Anders Norén skrev:Var mynnar T-Universitetets stängda norra nedgång? Öppna den?
Har för mig att den ska mynna upp mot Svante Arrhenius väg och Naturhistoriska riksmuseet/Cosmonova. Skulle nog inte vara helt fel med att öppna upp den. Ganska många människor som åker med T-banan, speciellt på helgerna, ska till just Naturhistoriska riksmuseet/Cosmonova och det är ganska ofta de frågar oss som kör bussarna vart det ligger och hur de ska gå.
Mvh // Nico
Postat: onsdag 28 september 2005 11:57
av Gäddan
Karsten skrev:Kantorn skrev:En sådan satsning måste betyda att samtliga tåg (även Lindholmen-Kårsta) måste stanna vid Universitetet vid aktuella tider.
quote]
Vilket de redan nu gör..
De flesta tåg stannar redan vid Universitetet, undantaget snabbtågen och några tidiga morgontåg norrut. De flesta norrgående tåg stannar f.n. dock endast för påstigande.
Postat: onsdag 28 september 2005 12:18
av Kantorn
Gäddan skrev:Karsten skrev:Kantorn skrev:En sådan satsning måste betyda att samtliga tåg (även Lindholmen-Kårsta) måste stanna vid Universitetet vid aktuella tider.
quote]
Vilket de redan nu gör..
De flesta tåg stannar redan vid Universitetet, undantaget snabbtågen och några tidiga morgontåg norrut. De flesta norrgående tåg stannar f.n. dock endast för påstigande.
Aj katten, visste inte detta. Tror inte de gjorde det på det glada slutet av 70-talet när jag åkte. Borde ha fattat att ändring skett. Flåt

Postat: onsdag 28 september 2005 13:27
av Kristofer
Coppas skrev:Anders Norén skrev:Var mynnar T-Universitetets stängda norra nedgång? Öppna den?
Har för mig att den ska mynna upp mot Svante Arrhenius väg och Naturhistoriska riksmuseet/Cosmonova. Skulle nog inte vara helt fel med att öppna upp den. Ganska många människor som åker med T-banan, speciellt på helgerna, ska till just Naturhistoriska riksmuseet/Cosmonova och det är ganska ofta de frågar oss som kör bussarna vart det ligger och hur de ska gå.
Mvh // Nico
Går man från tunnelbanestationen mot Naturhistoriska så dyker det upp en betongbyggnad på höger sida, strax innan övergångsstället. Där har jag för mig att uppgången mynnar.
Postat: onsdag 28 september 2005 15:11
av Byggare Bob
Stämmer bra det, uppgången ligger i den grå betongklumpen vid Svante Arrhenius Väg, och öppnar man den uppgången, så är det bara drygt 200 meter nerför backen till nuvarande hållplats Frescati...
Fast lägger man en ny hållplats precis vid Lilla frescativägens viadukt över Roslagsbanan över till Botaniska Institutionen/Wallenbergslaboratoriet, så blir det ju mycket närmare...
Postat: onsdag 28 september 2005 17:16
av yujin
Undrade,
Hur ska man får plats in i Universitetet? Eller tänker man bygga banan parallellt med Roslagsvägen, fast till höger (i riktning mot Norrut) den här gången?
Men hur som helst, jag tror inte att det kommer att finnas plats att bygga järnväg in i Universitetsområde, så betyder det att man ska kanske gå underjord nu...?
Postat: onsdag 28 september 2005 17:22
av yujin
Om jag får vara ärligt nu, tycker jag att idé med att införa en hållplats runt Albano är ganska bra. Dock tycker jag att det låter lite onödigt att satsa pengar på att dra RB in till Universitetsområde, eftersom i dagsläget, tar det max 10-15 minuter att promenera från Universitetet till Universitetet RB station (och flesta folk tar Tub2 till Tekniska). Och glöm inte att det finns också himla mycket folk som kommer från kräftriket som ska åka med RB också.

Postat: onsdag 28 september 2005 17:23
av Anders Norén
Diskussionen pågår även i
Postvagnen.
Jag lade ut en kartskiss om hur jag tänker mig att man kan lägga järnvägen öster om Roslagsvägen - även om det inte är detta som SL har tänkt sig för närvarande.
Frescativägen (svart) flyttad något i sidled - järnvägen (rött) kommer att ligga mitt mellan Roslagsvägen och Frescativägen. Byggnader som står i vägen markerade med blått. Järnvägens korridor inkräktar inte på befintliga grönområden utan går i den redan hårt trafikerade vägkorridoren. I stället blir grönområdet väster om Roslagsvägen sammanhängande.
Mycket av banan skulle ligga på bro eller på uppmurad bank direkt öster om Roslagsvägen. Nya stationen Universitetet får mittplattform med hiss och trappor till T-Universitetet södra och ramp till T-Universitetet norra.
Anders
Postat: onsdag 28 september 2005 17:27
av yujin
Mycket trevlig Anders!
Men då undrade jag, ser det inte lite konstigt att ha en järnvägsbro rätt ovanför/framför Naturhistoriska?
Postat: onsdag 28 september 2005 18:07
av Byggare Bob
Anders Norén skrev:Diskussionen pågår även i
Postvagnen.
Jag lade ut en kartskiss om hur jag tänker mig att man kan lägga järnvägen öster om Roslagsvägen - även om det inte är detta som SL har tänkt sig för närvarande.
Frescativägen (svart) flyttad något i sidled - järnvägen (rött) kommer att ligga mitt mellan Roslagsvägen och Frescativägen. Byggnader som står i vägen markerade med blått. Järnvägens korridor inkräktar inte på befintliga grönområden utan går i den redan hårt trafikerade vägkorridoren. I stället blir grönområdet väster om Roslagsvägen sammanhängande.
Mycket av banan skulle ligga på bro eller på uppmurad bank direkt öster om Roslagsvägen. Nya stationen Universitetet får mittplattform med hiss och trappor till T-Universitetet södra och ramp till T-Universitetet norra.
Anders
Ett mycket dåligt förslag...
Bättre är att anlägga en ny hållplats i höjd med kolonilotterna vid Lilla frescativägen, dvs rakt västerut från tunnelbanestationen.
Postat: onsdag 28 september 2005 19:17
av LÅ1
Byggare Bob skrev:Anders Norén skrev:Diskussionen pågår även i
Postvagnen.
Jag lade ut en kartskiss om hur jag tänker mig att man kan lägga järnvägen öster om Roslagsvägen - även om det inte är detta som SL har tänkt sig för närvarande.
Frescativägen (svart) flyttad något i sidled - järnvägen (rött) kommer att ligga mitt mellan Roslagsvägen och Frescativägen. Byggnader som står i vägen markerade med blått. Järnvägens korridor inkräktar inte på befintliga grönområden utan går i den redan hårt trafikerade vägkorridoren. I stället blir grönområdet väster om Roslagsvägen sammanhängande.
Mycket av banan skulle ligga på bro eller på uppmurad bank direkt öster om Roslagsvägen. Nya stationen Universitetet får mittplattform med hiss och trappor till T-Universitetet södra och ramp till T-Universitetet norra.
Anders
Ett mycket dåligt förslag...
Bättre är att anlägga en ny hållplats i höjd med kolonilotterna vid Lilla frescativägen, dvs rakt västerut från tunnelbanestationen.
Det är väll det som ursrungsförslaget gäller, skulle jag tro! Vet inte hur det ser ut i detalj på platsen, men hoppas att det finns eller kommer att byggas gångväg från nya statioen vid Lilla Frescati till området där stationen ligger i dag!
Postat: onsdag 28 september 2005 22:38
av Anders Norén
Byggare Bob skrev:Ett mycket dåligt förslag...
Det var ett bra exempel på ett dåligt inlägg. Att bara säga att något är dåligt hjälper ingen, däremot kan man specificera vad som var dåligt, varför och hur det borde vara i stället. Det kallas
konstruktiv kritik, dvs. uppbyggande kritik.
Jag kan tänka mig massor av skäl till varför min kartskiss visar ett dåligt förslag till ombyggnad av Roslagsbanan, men om jag inte varit intresserad av
era synpunkter hade jag aldrig lagt ut den här.
Dessutom är jag barnsligt förtjust i att rita in sånt som inte finns på kartor.
Anders
Postat: onsdag 28 september 2005 22:47
av essin
Några funderingar från en som mest känner området från kartor, även om han varit där några gånger...
Det jag är lite fundersam över när det gäller det här planerna är att man förlorar en del av vitsen med att köra t-banan och Roslagsbanan parallellt. Som det är nu har ganska många områden relativt nära till en station/hållplats på någon av banorna, utan att stationsavstånden blir alltför små på de enskilda banorna. Denna fördel kommer att försvinna om Roslagsbanans stationer/hållplatser samlokaliseras med t-banans. Dock kanske denna fördel inte kan utnyttjas till fullo idag, framför allt på grund av avståndet mellan T-Danderyds sjukhus och J-Mörby. Man kanske skulle lägga krutet på att förbättra bytesmöjligheterna där, och vid Tekniska högskolan/Östra station, i stället?
Trots allt håller jag fullständigt med om att plankorsningen vid hpl Frescati bör byggas bort, på ett eller annat sätt.
Postat: onsdag 28 september 2005 23:10
av Byggare Bob
Anders Norén skrev:Byggare Bob skrev:Ett mycket dåligt förslag...
Det var ett bra exempel på ett dåligt inlägg. Att bara säga att något är dåligt hjälper ingen, däremot kan man specificera vad som var dåligt, varför och hur det borde vara i stället. Det kallas
konstruktiv kritik, dvs. uppbyggande kritik.
Jag kan tänka mig massor av skäl till varför min kartskiss visar ett dåligt förslag till ombyggnad av Roslagsbanan, men om jag inte varit intresserad av
era synpunkter hade jag aldrig lagt ut den här.
Dessutom är jag barnsligt förtjust i att rita in sånt som inte finns på kartor.
Anders
Om du i fortsättningen bara skall citera början av vad man skriver, så är DU dålig på att ta kritik, jag skrev varför jag tyckte det var ett dåligt förslag, sedan att du har dålig fantasi, och antagligen inte ens vet hur det ser ut i området, det kan inte jag hjälpa...
