Sida 1 av 1

Bergens første kvinnlige trikkefører

Postat: lördag 17 september 2005 11:22
av Andy
Japp, den første er nå utdannet, det ble ikke utdannet noen før trikken ble lagt ned i Bergen den 31.12.1965

Bild
Bergens første kvinnlige trikkefører forran vogn 62 (RAW/Schöneweide 1969)

Andreas

Postat: lördag 17 september 2005 12:45
av Nico
Artig :) Hvor mye skinnegang har man å kjøre på der borte nå?

Postat: lördag 17 september 2005 12:49
av Andy
Nico skrev:Artig :) Hvor mye skinnegang har man å kjøre på der borte nå?
¨

Det er vell +/- 300 meter, omtrent samme lengde vi har på Vinterbro!

Andreas

Postat: lördag 17 september 2005 14:05
av T-bane Trollet
Ser du har lagt ut bilde av meg Andreas, blæh :oops: :P
Bergens første kvinnelige trikkefører er altså meg, Tale Sørensen, 22 år. Opprinnelige fra Oslo, men kjører til daglig buss i Gaia i Bergen, og kjører sporvogn om Søndager/Torsdager.

Stemmer at det er rundt 300 meter+/- det kjøres på om Søndagene.
Inne på vognhallsområdet kjøres det rundt 50 meter, og deretter ca 275 meter utenfor Porten og ned Thormøhlens Gate, og opp Wolfs gate til svingen ved "Hulen".
Sporet fortsetter imidlertid ca 80 meter videre opp i Olaf Ryes vei langs Nygårsparken, men denne strekningen har enda ikke fått kjøreledning, og halvveis opp i gaten er området over skinnene sperret av grunnet en mur som holder litt av parken på plass, som nå er i ferd med å skli ut. Kommunen har visst lovet å gjøre noe med den en stund, men ingenting er skjedd, og ingen sporvogner får lov å passere før muren er rettet.

Ellers kan jo nevnes at det er lagt ut skinner over Torget foran Johannes Kirken i en S kurve og skinner forbi Bergen Kino i Magnus Barfots Gate. Og nå i høst, skal sporet forlenges over Håkonsgaten i forbindelse med kommunens opprusting av gatelegemet. :D

I tillegg er det fem spor inne på Vognhallsområdet.
To spor hver på rundt 80-90 meter som følger sørsiden av vognhallen, hvorav det sørligste brukes som lagringsplass for to av tilhengerne for TZ69 vognene. Det andre sporet fører frem til "smia", stedet der det drives teknisk vedlikehold av trikkene. Inne i "smia" er det plass til en vogn, 60 står der nå for reperasjon av avsvidde kjøremotstander?
Spor 3, 4 og 5 går inn i hallen, men spor 3 og 4 mangler foreløpig kjøreledning. DVS, ledningen ligger på gulvet i hallen og venter på å bli hengt opp. På Spor 3 og 4 står "Osloprinsessen" nr 47, (tidligere OS vogn 74?) En Arbeidsvogn fra OS, en tilhenger tilhørende TZ69 vognene, og nr 61.
På spor 5 står Bergens eneste bevarte trikk nr 10 fra 1897, og TZ69 nr 62. Dette er for tiden de eneste kjørbare trikkene på museet. Nr 62 er den som brukes om Søndagene, og ved spesielle annledninger hentes nr 10 ut.

Postat: lördag 17 september 2005 17:16
av HE-E
Hej!

Jahaa. Nu när BS har ökat förarkåren så är det säkert större chans att få åka med spårvagn. Förra vintern när jag var i Bergen var hela museetstäng och i sommras var chauffören på sin födelsedagsfest (kan det har varit 50 års dagen....) så då blev det heller inte något åkt för min del. Kommer ihåg att det var på anslagstavlan en lapp om att BS sköker förare.
När är det menigen att hela sträckan av museespårvägen skall vara klart ända ner till staden? När jag i sommras var i museet var där en skylt med karta om hur det skulle byggas. ungefär ända ner till Ole Bulls plass. När skall hela banan vara klar enligt planerna?

Får se när jag kommer igen till Bergen, men troligt vis snart.

Ha' de: Skurubisin

Postat: lördag 17 september 2005 18:50
av T-bane Trollet
Det har vært ett problem at trikken ikke har gått om Søndagene. BES har sagt, at det skal kjøres Søndagene fra 12-16. Problemet har vært at det denne sommeren kun har vært en fører. Og om han hadde fødselsdagsfest så var det nok hans 67-68`ende... BES har førere opp til 70 år, etter det får de ikke kjøreseddel i Norge og får følgelig ikke kjøre trikk, så det var uansett på tide å få flere nye førere inn. Regulariteten har vært 100% de siste 2 mnd. Før var det kun en aktiv fører som kjørte om Søndagene, og trikken holdt stengt de Søndagene denne føreren ikke kunne stille. Nå er vi altså to, og Torsdagene brukes for å lære opp enda to nye. :)

Om vinteren er trikkedriften og museet stengt. Dette gjelder fra ca begynnelsen av Desember til litt ut i Januar. Desverre er det ingen absolutte datoer for dette, da dette avhenger av hva styret i Bergens Tekniske Museum bestemmer seg for fra år til år.

Det er ingen som vet når hele banen eller delstrekninger kommer til å stå ferdig. Skinner legges på dugnad av medlemmene i BES, og arbeidet følger ingen bestemt tidsplan. Skinner må også skaffes, og det er usikkert hvor mye skinner BES har råd til å kjøpe, om det kan ordnes flere sponsorer, og om vi får tak i nok trafoer.

Selve strekningen når den står ferdig skal gå fra Møhlenpris til Engen. En enkeltsporet strekning på ca 1,5 kilometer. På Engen er det ikke planlagt sløyfe, men muligens to spor slik at en tilhenger kan kobles av, kjøres forbi, og kobles på igjen for returen. Dette var visst en ganske vanlig måte å snu med tilhengere i Bergen på den tiden det gikk trikk. Likeledes er det planer om å legge en ny veksel mellom de to utesporene inne på vognhallsområdet for å kunne koble av og på tilhengere.

Mer om museumsstrekningen kan sees på:

http://www.vp.no/prosjekter/05150/pdf/Museumstrikk.pdf

Postat: lördag 17 september 2005 20:36
av HE-E
T-bane Trollet skrev:
Mer om museumsstrekningen kan sees på:

http://www.vp.no/prosjekter/05150/pdf/Museumstrikk.pdf
Men då var det ju jätte bra att du blev spårvagnschuafför!

Tack för den mycket informativa länken.

/Skurubisin