Sida 1 av 1

Luleå Lokaltrafik skaffar dubbeldäckare?

Postat: fredag 16 september 2005 11:47
av Anders Norén
Ja, ni läste rätt. Jag trodde att artikelförfattaren hade blandat ihop dragspelsbussar med dubbeldäckare, men så är inte fallet.

LLT har tydligen haft en så stadig ökning av antalet resande sedan linjeomläggningen 2003 att man nu är tvungen att utöka kapaciteten vid centralhållplatsen på Smedjegatan med två nya hållplatslägen. Vidare funderar man seriöst på att införskaffa dubbeldäckare, förmodligen för att ledbussar tar för stor plats på längden.

Själv undrar jag varför man inte utökar turtätheten - linjen i fråga har tiominuterstrafik som tätast - i stället för att skaffa större bussar.

Artikel ur NSD

Anders

Re: Luleå Lokaltrafik skaffar dubbeldäckare?

Postat: fredag 16 september 2005 12:06
av Kantorn
Anders Norén skrev:Ja, ni läste rätt. Jag trodde att artikelförfattaren hade blandat ihop dragspelsbussar med dubbeldäckare, men så är inte fallet.

LLT har tydligen haft en så stadig ökning av antalet resande sedan linjeomläggningen 2003 att man nu är tvungen att utöka kapaciteten vid centralhållplatsen på Smedjegatan med två nya hållplatslägen. Vidare funderar man seriöst på att införskaffa dubbeldäckare, förmodligen för att ledbussar tar för stor plats på längden.

Själv undrar jag varför man inte utökar turtätheten - linjen i fråga har tiominuterstrafik som tätast - i stället för att skaffa större bussar.

Artikel ur NSD

Anders
Spännande! Tillbaka med dubbeldäckare i stadstrafik i Sverige!
Vad turtätheten anbelangar kan det kanske bero på att de inte vill bekosta mer personal?

Postat: fredag 16 september 2005 14:03
av Kantorn
Men vänta nu! Ska dubbeldäckarna bort från London?
NSD skrev:Samtidigt som man i Luleå vill testa dubbeldäckare kommer de här bussarna, som är synonyma med London, att tas ur drift i Englands huvudstad vid årsskiftet.
Jag trodde det bara gällde de gamla dito...

Dessutom står det att turtätheten ska öka, så de räknar nog med en rejäl ökning av sittplatser i bussarna.

Postat: fredag 16 september 2005 14:07
av Pontus
Kantorn skrev:Men vänta nu! Ska dubbeldäckarna bort från London?
NSD skrev:Samtidigt som man i Luleå vill testa dubbeldäckare kommer de här bussarna, som är synonyma med London, att tas ur drift i Englands huvudstad vid årsskiftet.
Jag trodde det bara gällde de gamla dito...

Dessutom står det att turtätheten ska öka, så de räknar nog med en rejäl ökning av sittplatser i bussarna.
Förstår du inte att man kommer flytta över gamla bussar från London och köra Routmaster i Luleå :wink: ...

Postat: fredag 16 september 2005 14:24
av Byggare Bob
Pontus skrev:Förstår du inte att man kommer flytta över gamla bussar från London och köra Routmaster i Luleå :wink: ...
Och ja, Vägverket har gett dispens för att hela Luleå skall gå över till vänstertrafik... :D

det blir smidigare än att bygga om Routemastrarna till högerutförande! :roll:

Postat: fredag 16 september 2005 14:50
av Anders Norén
Byggare Bob skrev:
Pontus skrev:Förstår du inte att man kommer flytta över gamla bussar från London och köra Routmaster i Luleå :wink: ...
Och ja, Vägverket har gett dispens för att hela Luleå skall gå över till vänstertrafik... :D

det blir smidigare än att bygga om Routemastrarna till högerutförande! :roll:
Nej, de ska backas. En videokamera i aktern kopplas till en bildskärm vid förarplatsen, medan styrningen ändras så att rattutslag åt höger för föraren gör att bussen svänger höger i färdriktningen.

Att bussarna därmed är att anse som bakhjulsstyrda kommer att ge överlägsna kurvtagningsegenskaper.

8)

Anders

Postat: fredag 16 september 2005 15:43
av 2763
Anders Norén skrev:
Byggare Bob skrev:
Pontus skrev:Förstår du inte att man kommer flytta över gamla bussar från London och köra Routmaster i Luleå :wink: ...
Och ja, Vägverket har gett dispens för att hela Luleå skall gå över till vänstertrafik... :D

det blir smidigare än att bygga om Routemastrarna till högerutförande! :roll:
Nej, de ska backas. En videokamera i aktern kopplas till en bildskärm vid förarplatsen, medan styrningen ändras så att rattutslag åt höger för föraren gör att bussen svänger höger i färdriktningen.

Att bussarna därmed är att anse som bakhjulsstyrda kommer att ge överlägsna kurvtagningsegenskaper.

8)

Anders
Herrarna missar det uppenbara.
Bussarna körs givetvis på sträckor där man antingen har mittplattform á la tunnelbana eller där man har refug mellan hållplats och normal körbana så som det var i Göteborg 1964-67 på vissa linjer där man körde med högertrafikbussar......

Mittplattform har ju dessutom den fördelen att när man skall byta mellan linjer räcker det att ha en enda plattform varifrån alla bussar i alla riktningar går, tänk så flexibelt det kan vara med buss......

//Tony

//Tony

Re: Luleå Lokaltrafik skaffar dubbeldäckare?

Postat: fredag 16 september 2005 17:19
av Coppas
Anders Norén skrev:Själv undrar jag varför man inte utökar turtätheten - linjen i fråga har tiominuterstrafik som tätast - i stället för att skaffa större bussar.
Bara en mindre fundering, men tätare trafik kräver troligen fler vagnar och därmed flera förare. Detta i sin tur kräver ju fler uppställningsplatser och även andra kringkostnader torde väl öka. En ledvagn eller en dubbeldäckare däremot kräver däremot kanske inte några direkta extrakostnader alls i den vägen varför extra kapacitet på själva vagnarna är att föredra framför tätare turer.

Mvh // Nico

Re: Luleå Lokaltrafik skaffar dubbeldäckare?

Postat: fredag 16 september 2005 20:22
av Harald
Anders Norén skrev:Vidare funderar man seriöst på att införskaffa dubbeldäckare, förmodligen för att ledbussar tar för stor plats på längden.
Jag trodde det var gott om plats i Norrbotten. Är det trängre i Luleå än i Stockholm, Göteborg m.fl. städer?

Postat: fredag 16 september 2005 20:46
av VeVen
trångt i Luleå

Luleå centrum ligger ute på en halvö, med vatten på tre sidor. Det är därför tätare bebyggt än vad som är vanligt bland städer i denna storlek. Detta faktum är till stadens fördel då det gert möjlighet till ett mera urbant folkliv än vad som annars skulle vara fallet.

Tät bebyggelse skapar dessutom bättre underlag för kollektivtrafik.

bedömer VeVeN

Postat: fredag 16 september 2005 21:26
av Ulrik Berggren
Sen fins det ju en möjlighet att dubbeldäckare är biligare i drift och underhåll än ledbussar. de senare har ju en mer sammansatt konstruktion, och kräver därmed mer underhåll. Detta med underhållsbiten var i a f en anledning till att LLT drog in de ledbussar som skulle trafikerat de nya stomlinjerna, och satte in normalvagnar på de turerna istället. Något som på senare tid inneburit ståplats på de mest belastade turerna, särskilt på vintern.

Till saken hör att länstrafiken i Norrboten kör dubbeldäckare på ett antal linjer, och de har en del bussar som brukar "övernatta" i garaget på Midgårdsvägen, där LLT har sin depå. Så kompetensen på dubeldäckare finns s a s i huset :)

Re: Luleå Lokaltrafik skaffar dubbeldäckare?

Postat: lördag 17 september 2005 16:14
av Anders Norén
Harald skrev:
Anders Norén skrev:Vidare funderar man seriöst på att införskaffa dubbeldäckare, förmodligen för att ledbussar tar för stor plats på längden.
Jag trodde det var gott om plats i Norrbotten. Är det trängre i Luleå än i Stockholm, Göteborg m.fl. städer?
Egentligen var det där en ganska tramsig kommentar.

Utrymmesbristen är förmodligen vid hållplatsen Smedjegatan, där alla bussar ska rymmas på en begränsad sträcka. Antingen får man förlänga hållplatsen - med längre gångavstånd som följd - eller så får man skaffa högre bussar.

Anders

Postat: lördag 17 september 2005 17:21
av Harald
Det var inte min avsikt att vara tramsig. Jag har inte varit i Luleå sedan 1964 och har ingen aning om hur hålllplatsen Smedjegatan ser ut eller hur många bussar som befinner sig där samtidigt. Jag trodde din kommentar gällde gatuutrymmet generellt.

Re: Luleå Lokaltrafik skaffar dubbeldäckare?

Postat: lördag 17 september 2005 19:48
av blåvitt
Anders Norén skrev:
Utrymmesbristen är förmodligen vid hållplatsen Smedjegatan, där alla bussar ska rymmas på en begränsad sträcka. Antingen får man förlänga hållplatsen - med längre gångavstånd som följd - eller så får man skaffa högre bussar.

Anders
Jo, nog kan det vara trångt vid Smedjegatan. Vilket dock till största delen beror på det korkade sätt LLT planerat turerna på: Vid Smedjegatan kommer det ett par tre bussar på en gång som står vid hpl ett par minuter. Sedan är det tio minuters väntetid innan nästa grupp bussar kommer.

En lämplig lösning vore i mitt tycke att sprida ut avgångstiderna mera och därmed lösa en stor del av problemet.

/

AndersM

Re: Luleå Lokaltrafik skaffar dubbeldäckare?

Postat: lördag 17 september 2005 23:45
av Ulrik Berggren
blåvitt skrev:
Anders Norén skrev:
Utrymmesbristen är förmodligen vid hållplatsen Smedjegatan, där alla bussar ska rymmas på en begränsad sträcka. Antingen får man förlänga hållplatsen - med längre gångavstånd som följd - eller så får man skaffa högre bussar.

Anders
Jo, nog kan det vara trångt vid Smedjegatan. Vilket dock till största delen beror på det korkade sätt LLT planerat turerna på: Vid Smedjegatan kommer det ett par tre bussar på en gång som står vid hpl ett par minuter. Sedan är det tio minuters väntetid innan nästa grupp bussar kommer.

En lämplig lösning vore i mitt tycke att sprida ut avgångstiderna mera och därmed lösa en stor del av problemet.

/

AndersM
Det fionns inget korkat i det, snarare är det inrättat på det här viset för att minska bytestiderna för övergångsresenärer. Bussarna väntar i allmänhet in varandra, så det är bara att gå från en vagn till nästa :idea:

Att sedan bussutrymmet blev så litet som det blev är en helt annan femma. Från början skulle det blivit en ö-plattform i mitten av gatan, där bussarna skulle ha korsat varandras körvägar innan och efter denna refug. Men nu blev det ju inget exklusivt bussalternativ i den famösa folkavstämningen :roll: