Sida 1 av 2

T-banetåg körde med öppna dörrar

Postat: torsdag 08 september 2005 23:09
av Mörck
Enligt TV4s text-tv:

"Mitt i morgonrusningen i Stocholms tunnelbana körde ett tåg iväg från T-centralen med öppna dörrar. Vagnen var full av människor som fick hålla i sig för att inte ramla ut.[...]"

Någon som har mer information? Hur kan något sådant hända?

Re: T-banetåg körde med öppna dörrar

Postat: fredag 09 september 2005 2:18
av Odd
Mörck skrev:Enligt TV4s text-tv:

"Mitt i morgonrusningen i Stocholms tunnelbana körde ett tåg iväg från T-centralen med öppna dörrar. Vagnen var full av människor som fick hålla i sig för att inte ramla ut.[...]"

Någon som har mer information? Hur kan något sådant hända?
Det står inte på vilken bana det skedde men alla tunnelvagnar skall väl ha en spärr numera som gör att man inte kan köra med öppna dörrar.

Re: T-banetåg körde med öppna dörrar

Postat: fredag 09 september 2005 7:20
av NerdBoy
Här finns några fler detaljer:

http://www.tv4.se/visa/?ID=409351

Postat: fredag 09 september 2005 10:49
av Byggare Bob
Och så massmedia som inte kan hålla sig till sanningen, utan skall göra skräckscenario av det hela!:

Tåg körde med öppna dörrar - och så var det ETT dörrpar i sista vagnen. Det kallar jag för att köra med öppet dörrpar, inget annat!

Postat: fredag 09 september 2005 11:45
av Kingsthrone
Ska man anta att det handlar om C20?

Postat: fredag 09 september 2005 11:56
av Daniel
- Det ska inte kunna hända om föraren har klarsignal och använder snabbstarten. Det säger föraren att han gjort, och vi har inga skäl att betvivla det, säger Christer Åkerblom, operativ chef på röda linjen.
Men snabbstarten är ju inte tillåten att använda för tillfället. Eller är det hävt?

Postat: fredag 09 september 2005 12:02
av Odd
TV4 skrev:Det ska inte kunna hända om föraren har klarsignal och använder snabbstarten. Det säger föraren att han gjort, och vi har inga skäl att betvivla det, säger Christer Åkerblom, operativ chef på röda linjen.
Om man får spekulera lite (och det får man väl) så kan det ju vara så att givarna som indikerar att dörren är stängd är trasiga men dörren ändå har fungerat som den skall; den kan ha gått upp när dom andra gått upp eller gått igen när dom andra gått igen. Utom vid detta tillfälle.

Fast man kanske inte skall spekulera och istället invänta utredningen...

Postat: fredag 09 september 2005 13:35
av Daniel
Odd skrev:
TV4 skrev:Det ska inte kunna hända om föraren har klarsignal och använder snabbstarten. Det säger föraren att han gjort, och vi har inga skäl att betvivla det, säger Christer Åkerblom, operativ chef på röda linjen.
Om man får spekulera lite (och det får man väl) så kan det ju vara så att givarna som indikerar att dörren är stängd är trasiga men dörren ändå har fungerat som den skall; den kan ha gått upp när dom andra gått upp eller gått igen när dom andra gått igen. Utom vid detta tillfälle.

Fast man kanske inte skall spekulera och istället invänta utredningen...
Ja det händer ju titt som tätt att ett dörrblad på C20 släpper i den nedre skåran och då kan dörrbladet hänga ut och vara helt löst utan att dörren indikerar stängd. Oftast är trafikanter snabba med att meddela sånt eftersom det fladdrar rätt rejält när tåget sticker iväg. Det SKULLE ju kunna vara något sådant som har hänt. Om vi får spekulera lite mer.. :)

Postat: fredag 09 september 2005 14:49
av Rico
Daniel skrev:
- Det ska inte kunna hända om föraren har klarsignal och använder snabbstarten. Det säger föraren att han gjort, och vi har inga skäl att betvivla det, säger Christer Åkerblom, operativ chef på röda linjen.
Men snabbstarten är ju inte tillåten att använda för tillfället. Eller är det hävt?
Det hävs imorgon lördag! Fast förbudet gäller bara C20, så det var väl ett Cx tåg?!? Bana 2 var det visst om man ska tro city.

Postat: fredag 09 september 2005 15:01
av Gäddan
Dagens vagnsbrist på TB2 verkar vara betydligt större än tidigare i veckan. Under e.m. körs bara 10-minuterstrafik på hela Röda linjen, dvs även mot Mörby. Har fler vagnar blivit avställda pga "den öppna dörren"?

Postat: fredag 09 september 2005 18:12
av Kalle
Jag gissar på att det aktuella dörrparet har varit förbikopplat av någon anledning och just det dörrparet har stannat i öppet läge, föraren får klarsignal och snabbstartar iväg..

Väntar med spänning på vad VTU:n säger

Postat: lördag 10 september 2005 0:39
av burren
Byggare Bob skrev:Och så massmedia som inte kan hålla sig till sanningen, utan skall göra skräckscenario av det hela!:

Tåg körde med öppna dörrar - och så var det ETT dörrpar i sista vagnen. Det kallar jag för att köra med öppet dörrpar, inget annat!
Ursäkta mig herr mästerpyskolog (JA DET ÄR FELSTAVAT....), alltså allvarligt talat, hur är du navlad i att uttala dig kring huruvida det var en skräckfärd eller inte?

1. Är du beteendevetare?
2. Var du med på tåget?
Om nej på fråga 2, se fråga 3
3. Har du varit med om liknande omständigheter?

Har du någonsin åkt i en tunnelvagn under rusningstid så är du fullt förbaskat medveten om hur trångt det är i en vagn och i synnerhet vid dörrarna, att sen komma och påstå att resenärerna som stod vid dörrarna inte skulle känt viss panik och att det skulle varit något som tidningarna fabricerat för att få högre antal läsare, är snudd på befängt, ja på gränsen till ren dumhet.

Postat: lördag 10 september 2005 1:19
av Slagpåse
burren skrev:
Byggare Bob skrev:Och så massmedia som inte kan hålla sig till sanningen, utan skall göra skräckscenario av det hela!:

Tåg körde med öppna dörrar - och så var det ETT dörrpar i sista vagnen. Det kallar jag för att köra med öppet dörrpar, inget annat!
Ursäkta mig herr mästerpyskolog (JA DET ÄR FELSTAVAT....), alltså allvarligt talat, hur är du navlad i att uttala dig kring huruvida det var en skräckfärd eller inte?

1. Är du beteendevetare?
2. Var du med på tåget?
Om nej på fråga 2, se fråga 3
3. Har du varit med om liknande omständigheter?

Har du någonsin åkt i en tunnelvagn under rusningstid så är du fullt förbaskat medveten om hur trångt det är i en vagn och i synnerhet vid dörrarna, att sen komma och påstå att resenärerna som stod vid dörrarna inte skulle känt viss panik och att det skulle varit något som tidningarna fabricerat för att få högre antal läsare, är snudd på befängt, ja på gränsen till ren dumhet.
Och vad menar du med detta?? Tidningarna öser på som sagt för att öka på sin försäljning om möjligt.
Jovisst att det kan uppfattas som mycket skrämmande men det är dock ett fåtal som upplevde detta, inte som man uppfattade det från tidningen att det var HELA vagnens passagerare, viss skillnad.

Dessutom så kan Du uppträda här på forumet som du ber andra att göra i en annan tråd........

Postat: lördag 10 september 2005 10:05
av burren
vad är det som säger att en panikstämning vid en öppen dörr inte sprider sig till hela vagnen? folk reagerar på de mest underliga sätt vid en paniksituation börjar någon skrika i ena änden är det väldigt lätt att det börjar skrikas i andra änden, som sagt var ni med så ni vet hur folk reagerade? om inte så föreslår jag att ni lägger ner diskussionen om huruvida tidningen överdriver eller inte, orsaken till inlägget var ju just detta att folk tror sig veta så fruktansvärt bra utan att i själva verket varit på plats och sett de faktiskta omständigheterna, något som inte är helt ovanligt på dylika forum.

Postat: lördag 10 september 2005 11:07
av BaardB
Mange av de som skriver på dette forum har det slik at pressen ofte skriver om deres egen arbeidsplass. Mange ganger kjenner man seg ikke igjen i det hele tatt! Videre er det ikke så lett for en nyhetsjournalist å sette seg inn i alle detaljer om en sak, og da får man lett det som her har skjedd: ett dørpar blir til at et tog har kjørt med alle dørpar åpne. Det hadde vært alvorlig!

Det som kommenteres i innleggene ovenfor er pressens måte å omtale ting på, hvor de ofte "legger på" slik at det skal se litt mer dramatisk ut, enten det er for å selge flere aviser eller på grunn av ren uvitenhet.

At de som sto ved den ene døren ble redd forstår jeg godt. Det var sikkert noen som sto helt inntil dørene der, selv om det står at man ikke skal støtte seg på de.

Skyt derfor ikke andre deltagere på forumet før du selv har satt deg inn i tingene. Også er vi vel litt trivelig i måten vi skriver på :wink:

Postat: lördag 10 september 2005 11:28
av Burren
men.... alltså.... om bara ett enda dörrpar är öppet på en vagn så är det ju en ALLVARLIG HÄNDELSE, eller hur? vet inte varför det skulle vara mer allvarligt om alla dörrar var öppnare... jo det är ju sant, istället för att en riskerar att ramla ut och slå ihjäl sig så kanske fler gör det? återigen, jag var inte där, men också återigen, hur reagerar folk i ett slutet utrymme om det börjar skrikas och levas om, särskilt med tanke på bomberna i london, bränder som skett nyligen och så vidare...., att sen folk i övriga vagnen inte var i direkt livsfara är ju inte detsamma som att man kan ha drabbats av panik på grund av att några lever fan...

Postat: lördag 10 september 2005 13:07
av BaardB
Det er ingen som sier at det ikke er alvorlig! Men man reagerer på at pressen, ved å ikke skrive på "godt svensk", gir uttrykk for at situasjonen var mer alvorlig enn den var. De som er litt kjent med hvordan T-banevogner fungerer (og det gjør mange på dette forum) vet også at det er ganske enkelt å få kjørt med en åpen dør i motsetning til alle dører. Derfor skriver man som man skriver!

Hadde det vært et tog som hadde kjørt med alle dører åpne hadde det vært en svært alvorlig teknisk eller mennskelige feil, med mulighet for svært mange skadde.
burren skrev: Ursäkta mig herr mästerpyskolog (JA DET ÄR FELSTAVAT....), alltså allvarligt talat, hur är du navlad i att uttala dig kring huruvida det var en skräckfärd eller inte?
Og hvis du lurer på hvorfor du får litt pepper for innlegget ditt så skyldes nok det at du også slenger litt ut av deg. Ta deg en titt på forums regler, så går det seg til!

Postat: lördag 10 september 2005 14:44
av Byggare Bob
burren skrev:
Byggare Bob skrev:Och så massmedia som inte kan hålla sig till sanningen, utan skall göra skräckscenario av det hela!:

Tåg körde med öppna dörrar - och så var det ETT dörrpar i sista vagnen. Det kallar jag för att köra med öppet dörrpar, inget annat!
Ursäkta mig herr mästerpyskolog (JA DET ÄR FELSTAVAT....), alltså allvarligt talat, hur är du navlad i att uttala dig kring huruvida det var en skräckfärd eller inte?

1. Är du beteendevetare?
2. Var du med på tåget?
Om nej på fråga 2, se fråga 3
3. Har du varit med om liknande omständigheter?

Har du någonsin åkt i en tunnelvagn under rusningstid så är du fullt förbaskat medveten om hur trångt det är i en vagn och i synnerhet vid dörrarna, att sen komma och påstå att resenärerna som stod vid dörrarna inte skulle känt viss panik och att det skulle varit något som tidningarna fabricerat för att få högre antal läsare, är snudd på befängt, ja på gränsen till ren dumhet.
Fråga 1 och 2: Nej, jag är varken beteendevetare eller var med på det aktuella tåget.

Fårga 3: Lilla vän, jag har varit anställd på SL, så jag vet både hur fullt det kan vara i tunnelbanetågen, och hur ett öppet dörrpar ser ut.

Sedan vet jag av egen erfarenhet att tidningarna gör oftast "höns av fjädrar", d v s ett öppet dörrpar, blir lätt om man får tro massmedia att hela tåget drog iväg med öppna dörrar!!!

Sen tycker jag att du inte skall äta så mycket taggtråd till frukost, man blir på så dåligt humör då :wink:

Gröna Faran gick åt fel håll

Postat: lördag 10 september 2005 15:45
av KSE
Jag är gammal nog att minnas rubriken ovan.

Däremot är jag lite osäker om vad exakt som hände men som jag minns så var det i samband med invigningen av Tub1 som ett av invigningstågen backade efter dörrstängning vid Slussen.

En sak är klar som jag ser det och det är att journalister gärna skriver om ett "scoop" utan att ha alla fakta.
Sedan är det en helt annan person som bestämmer hur mycket plats artikeln ska få och detta baseras på en snabb genomläsning av artikeln.
Därefter är det en tredje person som skriver rubrik och eventuell ingress.

Att då en höna kan bli en fjäder är ju inte så konstigt.

Då inget annat framkommit om den incident som denna tråd egentligen handlar om så inväntar jag en rapport från JVS Connex eller SL innan jag dömmer någon

Postat: lördag 10 september 2005 20:37
av tutf bana 2
Det var ett C6-tåg och "ja", det går att köra med enstaka öppet dörrpar men inte om alla dörrar är öppna.