Sida 1 av 1
Dagens X60
Postat: söndag 04 september 2005 21:39
av Peter S
Blev lite överraskad idag. Trodde bara de gick i trafik på vardagar.
X60 6005 vid Tanto:
X60 6005 på Nya Årstabron:
X60 6005 i stolpskogen vid Årsta:

Postat: söndag 04 september 2005 22:16
av bruse
Den e så fin så fin vår X60!
Postat: söndag 04 september 2005 23:45
av Bussmicke
Väldigt lyckade bilder, speciellt nummer 1 o 3
Postat: söndag 04 september 2005 23:50
av Bussmicke
bruse skrev:Den e så fin så fin vår X60!
Det där lät Väldigt Ironiskt...
Postat: måndag 05 september 2005 20:05
av Peter S
Bussmicke skrev:Väldigt lyckade bilder, speciellt nummer 1 o 3
Ja, den första bilden är jag mest nöjd med. Det var även min första bild på X60. Den andra blev en aning överexponerad, och den tredje hyffsad med tanke på motljuset. Brukar alltid misslyckas med motljusbilder.

Postat: måndag 05 september 2005 20:07
av Peter S
Bussmicke skrev:bruse skrev:Den e så fin så fin vår X60!
Det där lät Väldigt Ironiskt...
Va? Menar du att det finns folk här som INTE diggar X60?

Postat: tisdag 06 september 2005 0:13
av Bussmicke
Peter S skrev:Bussmicke skrev:bruse skrev:Den e så fin så fin vår X60!
Det där lät Väldigt Ironiskt...
Va? Menar du att det finns folk här som INTE diggar X60?

Tolkar hans inlägg så
Postat: tisdag 06 september 2005 12:05
av VeVen
Skulle det vara något fel med X60?
undrar VeVeN
Postat: tisdag 06 september 2005 22:40
av Ulrik Berggren
VeVen skrev:Skulle det vara något fel med X60?
undrar VeVeN
Det beror på hur man ser det. Efter att ha premiäråkt X60 6010 i fredags reagerade jag mycket positivt på komforten och innemiljön, men konstaterade ändå att gångegenskaperna liknade Reginornas (som det finns gott om här i Bergslagen) i mångt och mycket, d v s något bullrig på dåligt spår. Dock givetvis bättre än dagens motorvagnar X1 och X10, men sämre än Bn-vagnarna.
Positivt var accelerationen, som verkar vara bättre än X10 och i stort sett lika bra som X1.
Lite tragikomiskt var att jag vid upprepade tillfällen fick instruera förvirrade passagerare hur de skulle bete sig för att få upp dörrarna för att gå av vagnen vid stationsuppehållen. Förvirringen gjorde så att vissa avgångar blev försenade, eftersom folk tryckte upp dörrarna alldeles för sent

. Förhoppningsvis vänjer sig folk, men det skulle inte vara fel med lite info-dekaler om dörröppningsfunktionen

.
Sen kan man ju undra hur det kommer fungera när vagnarna ska ut i rusningen om någon månad; finns det lampor, på samma sätt som på X1/X10, som indikerar på utsidan av vagnen om passagerardörrarna är öppna?
En annan komplettering som jag kom på spontant är någon form av markering utvndigt på vagnarna vid vilka dörrar som cykelutrymmet är placerat
Sammanfattningsvis blir det dock spontant en 8/10

Ett sus gick genom passagerarhopen på perrongen när tåget gled in på Centralen...
Postat: torsdag 08 september 2005 16:45
av Peter S
Bussmicke skrev:Peter S skrev:Bussmicke skrev:
Det där lät Väldigt Ironiskt...
Va? Menar du att det finns folk här som INTE diggar X60?

Tolkar hans inlägg så
Förstår inte varför isåfall. Skillnaden mellan de gamla sunkiga vagnarna och X60 är ju som natt och dag.
Hoppas jag inte trampade på någon öm tå nu.

Postat: torsdag 08 september 2005 17:55
av Byggare Bob
Ulrik Berggren skrev:
Det beror på hur man ser det. Efter att ha premiäråkt X60 6010 i fredags reagerade jag mycket positivt på komforten och innemiljön, men konstaterade ändå att gångegenskaperna liknade Reginornas (som det finns gott om här i Bergslagen) i mångt och mycket, d v s något bullrig på dåligt spår. Dock givetvis bättre än dagens motorvagnar X1 och X10, men sämre än Bn-vagnarna.
Positivt var accelerationen, som verkar vara bättre än X10 och i stort sett lika bra som X1.
Lite tragikomiskt var att jag vid upprepade tillfällen fick instruera förvirrade passagerare hur de skulle bete sig för att få upp dörrarna för att gå av vagnen vid stationsuppehållen. Förvirringen gjorde så att vissa avgångar blev försenade, eftersom folk tryckte upp dörrarna alldeles för sent

. Förhoppningsvis vänjer sig folk, men det skulle inte vara fel med lite info-dekaler om dörröppningsfunktionen

.
Sen kan man ju undra hur det kommer fungera när vagnarna ska ut i rusningen om någon månad; finns det lampor, på samma sätt som på X1/X10, som indikerar på utsidan av vagnen om passagerardörrarna är öppna?
En annan komplettering som jag kom på spontant är någon form av markering utvndigt på vagnarna vid vilka dörrar som cykelutrymmet är placerat
Sammanfattningsvis blir det dock spontant en 8/10

Ett sus gick genom passagerarhopen på perrongen när tåget gled in på Centralen...
Håller med om att förvirringen när det gäller dörröppningen, inte bara är total, den är livsfarlig också!
Blev själv klämd vid Stockholm C med ett blåmärke på axeln/skulderbladet. Eftersom dörrarna stängs automatiskt efter x antal sekunder (precis som på C20) och folk inte hade kommit av ordentligt p g a trängseln, så hände denna lilla incident.
Kännande kanter, pyttsan!
Tycker att dörrstyrningsfunktionen skall "manuellas" vid längre stopp, såsom vid Stockholm C, d v s Tågvärden avgör om dörrarna skall vara öppna eller stängda.
Sedan anser jag att man kunde ha haft ambulerande tågvärdar under denna inskolningsfas en kortare tid, som kunde svara på frågor, hjälpa till att öppna dessa (i min synpunkt idiotiska!) dörrar i och med att folk står som fåntrattar och tror att allt sker per automatik!
Postat: lördag 10 september 2005 18:42
av LÅ1
Byggare Bob skrev:Blev själv klämd vid Stockholm C med ett blåmärke på axeln/skulderbladet. Eftersom dörrarna stängs automatiskt efter x antal sekunder (precis som på C20) och folk inte hade kommit av ordentligt p g a trängseln, så hände denna lilla incident.
Kännande kanter, pyttsan!
Har C20 dörrar som stängs efter en viss tid? I så fall vid s.k. "pass öppning", eller?`
Eller menade du A32?
Postat: lördag 10 september 2005 19:08
av Byggare Bob
Ja, jag menar att X60 har samma system som A32, vilket jag tycker verkar helt idiotiskt med tanke på att resandeantalet är bra mycket högre på pendeltågen än på Tvärbanan.
Behåller man nuvarande system på X60 så kommer klämriskerna att öka, såvida man inte ålägger tågvärden att vid Stockholm C frigöra "pass-öppningen" varvid alla dörrar förblir öppna under det 2 minuter långa uppehållet på Stockholm C.
I och med att dörrarna är i princip av samma utförande som C20-vagnarna, så gör det ont att bli klämd i dessa.
Nu vet ju inte jag vad Citypendeln har för direktiv angående dörrmanövreringen, men jag anser att all denna "automatik" är något som man till stor del klarar sig utan...
Postat: lördag 10 september 2005 22:15
av rojje
Byggare Bob, var det ingen varningssignal innan dörren stängdes? På C20 är det ju det. Om man nu går in trots att signalen ljuder så är det väl lite oförsiktigt? Ett nytt tryck på knappen istället gör att dörren går upp direkt och ingen blir klämd.
Utan att anklaga dig nu Byggare Bob, men svenskar har en otroligt dålig respekt för stängande dörrar. Ett besök i t.ex Helsingfors ger ett annat intryck. Folk stannar när dörrarna stängs, i princip ingen tar sats och försöka kasta sig in genom den stängade dörren som i Sverige. Det gör mycket för säkerheten. Kännande kanter är steget där efter, men först ett eget ansvar.
//Rojje
Postat: lördag 10 september 2005 23:28
av KSE
Byggare Bob skrev:
.......
I och med att dörrarna är i princip av samma utförande som C20-vagnarna, så gör det ont att bli klämd i dessa.
........
När en liknande fråga ställdes i tyskland (var det i samband med X460?) så var svaret i stort sätt ... det gör ont ... då lär dom sig till nästa gång
Postat: söndag 11 september 2005 10:57
av Byggare Bob
rojje skrev:Byggare Bob, var det ingen varningssignal innan dörren stängdes? På C20 är det ju det. Om man nu går in trots att signalen ljuder så är det väl lite oförsiktigt? Ett nytt tryck på knappen istället gör att dörren går upp direkt och ingen blir klämd.
Utan att anklaga dig nu Byggare Bob, men svenskar har en otroligt dålig respekt för stängande dörrar. Ett besök i t.ex Helsingfors ger ett annat intryck. Folk stannar när dörrarna stängs, i princip ingen tar sats och försöka kasta sig in genom den stängade dörren som i Sverige. Det gör mycket för säkerheten. Kännande kanter är steget där efter, men först ett eget ansvar.
//Rojje
För att dra historien i korta drag igen:
Jag skulle
stiga av vid Stockholm C, men eftersom ingen flyttar på sig (Normalt Stockholmsbeteende d v s lämnar plats för avstigande) så går avstigningen mycket segt.
Vad händer, jo dörrparet går igen (precis som på C20 och A32 efter x antal sekunder!), varvid jag kläms.
Och eftersom "Fösa ko-principen" gäller, d v s folk trycker på bakifrån så gick det som det gick.
Därför anser jag fortfarande att X60 har barnsjukdomar som måste åtgärdas:
Framför allt att "dörrautomatiken" kopplas ur vid uppehållet på Stockholm C!
Postat: söndag 11 september 2005 21:27
av Dennis
Det där med dörrarna kunde nog lösas med at ha grejen ovanför dörren som känner på och automatiskt öppnar dörren om någon står framför den och vill av (och möjligt innanför en golv markering).
När tågvärden eller föraren släpper lös dörröppningmekanismen så öppnas de dörrar som har avstigare. Tågvärden skulle också vet vilka stationer som behöver längre av och påstigning och justera tiden för hand.
De som stiger på kan ju ha knappen att trycka på. Det verkar som de flesta resande hittar dörrknappen snabbare från utsidan än insidan.
Denna ändring kanske kostar för mycket att installera, men skulle nog snabba på det hela.
(Blåbusarna har ju samma problem med dörrar och avstigning har jag märkt).
mvh Dennis
Postat: måndag 12 september 2005 14:29
av rojje
Byggare Bob skrev:
För att dra historien i korta drag igen:
Jag skulle stiga av vid Stockholm C, men eftersom ingen flyttar på sig (Normalt Stockholmsbeteende d v s lämnar plats för avstigande) så går avstigningen mycket segt.
Vad händer, jo dörrparet går igen (precis som på C20 och A32 efter x antal sekunder!), varvid jag kläms.
Och eftersom "Fösa ko-principen" gäller, d v s folk trycker på bakifrån så gick det som det gick.
Därför anser jag fortfarande att X60 har barnsjukdomar som måste åtgärdas:
Framför allt att "dörrautomatiken" kopplas ur vid uppehållet på Stockholm C!
Dom två alternativ som finns för dörröppning är:
* Central dörröppning av alla dörrar
* Frigivning av dörrar (resenären får öppna dörren själv)
Den tiden som frigivna dörrar står öppna kan ingen i tågpersonalen påverka. Den tiden är förprogrammerad. Om den är för kort borde det gå att programmera om, men då måste det komma till kännedom för SL. Gärna via mejl/telefonsamtal till SL-forum så att dom förstår att tiden kanske är satt lite snäv.
System som förhindrar att folk blir klämda skall finnas. Hur det fungerar och om det är utan barnsjukdomar vet jag inte.
En fråga, ljuder det någon signal vid dörrstängning?
//Rojje