Höre jag på ABC Nytt, eller var det TV4 Stockholm. Anledningen var att det endast var för få köpare av dem.
Scania är ensma i världen om att tillverka etanolbussar. Jag tolkar det som så, att i övriga världen, utanför Sundbyberg, så satsar man på miljövänlig trafik: spårburet1
Scania lägger ned produktionen av etanolbuss
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Scania lägger ned produktionen av etanolbuss
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Lite väl välvillig tolkning Bruse, även om du nog har en poäng någonstans...
Däremot är det väl så att buss-etanol kanske inte är så "hett" längre internationellt. Det talas mycket om bränslecellbussar nu, och dessutom ser man gott om naturgasbussar i städerna på kontinenten.
Detta med alternativa bränsen för tung trafik är en "soppa" (ursäkta
). De flesta menar att skall vi få ordning på systemet framöver krävs mer europeisk samordning och framför allt bränslen som successivt kan fasas in i systemet utan våldsamma investeringar i nya fordon och tank/bränsle-anläggningar. S.k. "hybridbränslen" med inblandning av nya förnybara ämnen i stället för ren diesel. För övrigt har jag lärt mig att modern "miljödiesel" är såpass energieffektiv att det förmodligen är större miljövinster att hämta om man inledningsvis fokuserar på ersättning av andra fordons bränslen!
SB
Däremot är det väl så att buss-etanol kanske inte är så "hett" längre internationellt. Det talas mycket om bränslecellbussar nu, och dessutom ser man gott om naturgasbussar i städerna på kontinenten.
Detta med alternativa bränsen för tung trafik är en "soppa" (ursäkta

SB
- Christer J
Att etanolbussar inte är intressanta nere på kontinenten är väl rätt naturligt. I de flesta europeiska länderna har man välutbyggda naturgasnät som det bara är att tanka direkt från, i stället för att utnyttja de små ytor man har (i förhållande till befolkningsmängd) att odla grödor för etanoltillverkning. Dessutom går det väl åt en del energi för att tillverka etanolen så jag undrar hur det totala utfallet blir. Slutligen är det sämre verkningsgrad på etanolen och det ställer till problem för motorunderhållet.
Vad gäller bränslecellsbussar så får vi nog räkna med åt minstone tio års testande och utvecklande (kanske tjugo år) innan vi närmar oss ett pris för bränslecellerna som kan göra det någorlunda intressant att börja konkurrera med befintlig teknik. För övrig tror jag det är först när biltillverkarna börjar intressera sig för tekniken som volymen blir tillräckligt stor för att priserna skall bli konkurrenskraftiga. Vad gäller tekniken som sådan så har uppfattat att det inte är så stora problem utan det mer är prisbilden det handlar om - Rätta mig om jag har fel.
H / Christer
Vad gäller bränslecellsbussar så får vi nog räkna med åt minstone tio års testande och utvecklande (kanske tjugo år) innan vi närmar oss ett pris för bränslecellerna som kan göra det någorlunda intressant att börja konkurrera med befintlig teknik. För övrig tror jag det är först när biltillverkarna börjar intressera sig för tekniken som volymen blir tillräckligt stor för att priserna skall bli konkurrenskraftiga. Vad gäller tekniken som sådan så har uppfattat att det inte är så stora problem utan det mer är prisbilden det handlar om - Rätta mig om jag har fel.
H / Christer
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
-
jämförelse el - etanol
Jag gjorde en överslagsberäkning för några år sedan där jag jämförde vekningsgraden för att göra etanol av träflis och köra etanolbuss (H17/H18) eller göra ström (+ fjärrvärme) i ett kraftvärmeverk och köra spårvagn (m21). Verkningsgraden för etanol var ungefär hälften mot el alternativet. Dvs på en m^3 träflis kom man dubbelt så långt med spårvagnen som med etanolbussen, och då tillkommer fjärrvärmen som åtminstonde är till nytta halva året samt att spårvagnen tar fler resenärer än bussen..
/Johan
/Johan