SL Access - remsorna kan inte ersättas
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Senast jag kollade anställdes inte personalen av Kommunal utan av bussföretaget.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Var i Verspiders inlägg du citerar hittar du belägg för att lättjan finns hos bussförare "främst med invandrarbakgrund"?roggek skrev:Ja, det har jag...M_M skrev:Har du belägg för ovanstående påstående?roggek skrev:Det är fortfarande (vissa av, främst med invandrarbakgrund) bussförarnas lättja att HANTERA och lära sig Access, som är problemet!
Rycka på axlarna kan till och med jag!
Där har vi belägget...Verspieder skrev:
Jag vet dock inte hur man löser det. Min erfarenhet är att inga kvalitetsförare vill söka sig till SL-verksamhet. SL-operatörerna får tyvärr klara sig med "resten", dvs de omotiverade förarna som kör buss enbart för lönen. Inte för att de uppskattar bussföraryrket.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Lite intressant hur länge begreppet "klipp" levt kvar. "Jag vill ha min reskassa med standard två klipp", hörde jag idag en ung person säga, som inte ens var född 1973 när klipptången ersattes av stämpeln.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Ordet klipp kan väl i vissa sammanhang användas förutom att "göra en bra affär" så har vi ju också uttrycket "klippa till". Och från det senare är det kanske inte så svårt att tycka att den gamla stämpeln "klippte till" två kuponger på remsan. Men som sagt, gamla uttryck lever kvar där det ursprungliga ordagranna betydelsen har fått överförd betydelse.abc123 skrev:Lite intressant hur länge begreppet "klipp" levt kvar. "Jag vill ha min reskassa med standard två klipp", hörde jag idag en ung person säga, som inte ens var född 1973 när klipptången ersattes av stämpeln.
En telefon ringer ju sällan nu mera, snarare piper, men vi ringer till varandra i alla fall.
Men det är väl få som säger "dra i snöret", vare sig de är på bussen eller på toaletten, längre.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Nä, men jag hör barn i låg ålder säga "Får jag plinga?" när det sedan låter ett fånigt "TYYYT" om de där stannarsignalerna. Och ibland låter det inte alls.LÅ1 skrev:Men det är väl få som säger "dra i snöret", vare sig de är på bussen eller på toaletten, längre.
Professionell tyckare
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Man "vevar" väl även idag ner och upp en dörruta på en bil? För inte är det många som säger "trycker ner".LÅ1 skrev:Ordet klipp kan väl i vissa sammanhang användas förutom att "göra en bra affär" så har vi ju också uttrycket "klippa till". Och från det senare är det kanske inte så svårt att tycka att den gamla stämpeln "klippte till" två kuponger på remsan. Men som sagt, gamla uttryck lever kvar där det ursprungliga ordagranna betydelsen har fått överförd betydelse.abc123 skrev:Lite intressant hur länge begreppet "klipp" levt kvar. "Jag vill ha min reskassa med standard två klipp", hörde jag idag en ung person säga, som inte ens var född 1973 när klipptången ersattes av stämpeln.
En telefon ringer ju sällan nu mera, snarare piper, men vi ringer till varandra i alla fall.
Men det är väl få som säger "dra i snöret", vare sig de är på bussen eller på toaletten, längre.
Tack vare SL lär ju tyvärr kupongtänket (och därmed även ordet "klipp") leva kvar på reskassan, istället för att man talar om antalet zoner.
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Angående den tidigare debatten är det intressant att inlägget som insinuerar att jag skulle ha anmärkt på att förare med invandrarbakgrund skulle vara mer benägna att strunta i att göra sitt jobb är kvar. Detta medan mitt inlägg där jag förklarade att jag inte alls menade folk med invandrarbakgrund har raderats, utan angiven förklaring ens i ett PM.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Fortsätter på urspårningen:Verspieder skrev:Man "vevar" väl även idag ner och upp en dörruta på en bil? För inte är det många som säger "trycker ner".
Jag skulle nog kunna säga "dra ner" resp. "dra upp" rutan. Inte för att jag tänkt på det för än nu, men jag kommer ihåg en gammal bil med en liten glaskloss limmade på insidan av fönstret, just för att skjuta rutan upp och ner. Ingen vev och ingen elektricitet inblandad!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Klipp används kanske på det sättet på andra ställen i samhället? För 10-15 år sen hade McDonalds "stamgästkort" där man fick olika bonusgrejer vid ett antal inköp och när man nyttjat alla bonusgrejerna så fanns nån större bonus (typ en hel meny på köpet kanske). Där används en klipptång med ett "gyllene bågarna"-format "klipp" om jag inte minns formen helt fel.abc123 skrev:Lite intressant hur länge begreppet "klipp" levt kvar. "Jag vill ha min reskassa med standard två klipp", hörde jag idag en ung person säga, som inte ens var född 1973 när klipptången ersattes av stämpeln.
Vanlig tång som klipper runda hål används fortfarande av viss personal på t.ex. SJ. (även om personalen mig veterligen inte får några nya tänger och det är upp till var och en att använda befintlig/egeninskaffad tång eller makulera biljetterna med vanlig kulspetspenna).
För kännedom: I Göteborg finns fortfarande både snöre och plingljud. M32 är enda spårvagnstypen i reguljär trafik som INTE har snören, och åtminstone pedalvagnarna verkar ha en mekanisk ringklocka som det plingar i när man drar i snöret (eller trycker på de knappar som också finns på vissa platser).Kantorn skrev:Nä, men jag hör barn i låg ålder säga "Får jag plinga?" när det sedan låter ett fånigt "TYYYT" om de där stannarsignalerna. Och ibland låter det inte alls.LÅ1 skrev:Men det är väl få som säger "dra i snöret", vare sig de är på bussen eller på toaletten, längre.
"Hissa" upp/ned säger jag nog, eller bara "ta" eller "dra" i slarvigare talspråk.Verspieder skrev:Man "vevar" väl även idag ner och upp en dörruta på en bil? För inte är det många som säger "trycker ner".
En kulturgärning från SL's sidaVerspieder skrev:Tack vare SL lär ju tyvärr kupongtänket (och därmed även ordet "klipp") leva kvar på reskassan, istället för att man talar om antalet zoner.

Förhoppningsvis framgår det med all önskvärd tydlighet i allas ögon att insinuerandet inte har nån bäring i det du skrev!Verspieder skrev:Angående den tidigare debatten är det intressant att inlägget som insinuerar att jag skulle ha anmärkt på att förare med invandrarbakgrund skulle vara mer benägna att strunta i att göra sitt jobb är kvar. Detta medan mitt inlägg där jag förklarade att jag inte alls menade folk med invandrarbakgrund har raderats, utan angiven förklaring ens i ett PM.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Det är inte bara SL och Stockholm som har problem med reskassa. Även Melbourne och deras motsvarighet Myki har problem:
http://javlaskitsystem.se/2013/03/storm ... av-klotet/
http://www.theage.com.au/opinion/societ ... 2c5j6.html
Det verkar finnas en del gemensamma problem, men Myki har också problem med touch in-touch out-funktionen. Det är ju flera som förespråkat touch out-funktion även i Stockholm, men jag tror det bara skapar nya problem.
http://javlaskitsystem.se/2013/03/storm ... av-klotet/
http://www.theage.com.au/opinion/societ ... 2c5j6.html
Det verkar finnas en del gemensamma problem, men Myki har också problem med touch in-touch out-funktionen. Det är ju flera som förespråkat touch out-funktion även i Stockholm, men jag tror det bara skapar nya problem.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
På en av de kollektivfärdmedel som inte går på hjul, men som har väldigt mycket pendlare och lika mycket (om inte mer) dag-tur-och-returister – jag tänker naturligtvis på Scandlines Helsingborg-Helsingör - så klipper de de kvittoliknande biljetterna med tång. Inte sällan med stjärnform, men jag har fått halvmåne också.M_M skrev:Klipp används kanske på det sättet på andra ställen i samhället? För 10-15 år sen hade McDonalds "stamgästkort" där man fick olika bonusgrejer vid ett antal inköp och när man nyttjat alla bonusgrejerna så fanns nån större bonus (typ en hel meny på köpet kanske). Där används en klipptång med ett "gyllene bågarna"-format "klipp" om jag inte minns formen helt fel.abc123 skrev:Lite intressant hur länge begreppet "klipp" levt kvar. "Jag vill ha min reskassa med standard två klipp", hörde jag idag en ung person säga, som inte ens var född 1973 när klipptången ersattes av stämpeln.
Vanlig tång som klipper runda hål används fortfarande av viss personal på t.ex. SJ. (även om personalen mig veterligen inte får några nya tänger och det är upp till var och en att använda befintlig/egeninskaffad tång eller makulera biljetterna med vanlig kulspetspenna).
Professionell tyckare
-
- Inlägg: 2689
- Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
- Ort: Roslagen
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
På Nobina och Swebus Express i Uppsala får man än idag 1 st biljettång utkvitterad när man påbörjar sin anställning. I alla fall så sent som 2010. Dessutom ingick utbildning i hur UL:s respektive Swebus Express biljetter skulle stämplas uppe i det enda hörnet för påbörjning av resa, samt i det nedre andra hörnet för avslutning av resa.M_M skrev:Vanlig tång som klipper runda hål används fortfarande av viss personal på t.ex. SJ. (även om personalen mig veterligen inte får några nya tänger och det är upp till var och en att använda befintlig/egeninskaffad tång eller makulera biljetterna med vanlig kulspetspenna).
Här märks det faktiskt lite att både Nobina, Swebus Express och UL i grunden härstammar från SJ Buss, och att trafiken körts i en obruten linje.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Så här två månader efter att remsan slutat säljas, känns det som om reaktionen varit ganska väntad. Många tycker det är ett krångligt system, och muttrar om hur mycket enklare det var med remsan. Det som dock möjligen är lite förvånande, är att frågan knappt alls tagits upp i media, förutom i några lokaltidningar. De hade ett ganska långt inslag i svt ABC ett par dagar innan remsan slutade säljas, sen har det varit helt tyst. Man skulle förvisso kunna ta det som ett tecken på att övergången fungerat relativt bra, men det är som sagt inte min uppfattning.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Systemet har en hel del problem, men det verkar iaf ha gått bättre än i t.ex. Göteborg. Men fortfarande använder många personer remsan, och när dessa successivt tvingas använda reskassan så kommer vi säkert få läsa mer om detta. Det faktum att SL har få zoner och inte har utcheckning tror jag bidrar till att problemen trots allt är relativt begränsade.lirdo skrev:Så här två månader efter att remsan slutat säljas, känns det som om reaktionen varit ganska väntad. Många tycker det är ett krångligt system, och muttrar om hur mycket enklare det var med remsan. Det som dock möjligen är lite förvånande, är att frågan knappt alls tagits upp i media, förutom i några lokaltidningar. De hade ett ganska långt inslag i svt ABC ett par dagar innan remsan slutade säljas, sen har det varit helt tyst. Man skulle förvisso kunna ta det som ett tecken på att övergången fungerat relativt bra, men det är som sagt inte min uppfattning.
-
- Inlägg: 3198
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Det verkar vara måttligt med kritik och vartefterhand så lär sig nog de flesta. Såg doch en klagande i tidningen Mitt i den här veckan.kildor skrev:Systemet har en hel del problem, men det verkar iaf ha gått bättre än i t.ex. Göteborg. Men fortfarande använder många personer remsan, och när dessa successivt tvingas använda reskassan så kommer vi säkert få läsa mer om detta. Det faktum att SL har få zoner och inte har utcheckning tror jag bidrar till att problemen trots allt är relativt begränsade.lirdo skrev:Så här två månader efter att remsan slutat säljas, känns det som om reaktionen varit ganska väntad. Många tycker det är ett krångligt system, och muttrar om hur mycket enklare det var med remsan. Det som dock möjligen är lite förvånande, är att frågan knappt alls tagits upp i media, förutom i några lokaltidningar. De hade ett ganska långt inslag i svt ABC ett par dagar innan remsan slutade säljas, sen har det varit helt tyst. Man skulle förvisso kunna ta det som ett tecken på att övergången fungerat relativt bra, men det är som sagt inte min uppfattning.
Man kanske får köra lite mer information, den som är tveksam till användningen av reskassa kan ju be om en manuell biljett i spärren och får väl då all önskvärd information utskrivet. Eller vill man inte tipsa om den möjligheten ?
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Den utskriften är ju inte en biljett, utan snarare ett slags rapport. Skulle alla be om en sådan så skulle väl kvittorullarna ta slut på nolltid, men visst bör man upplysa om att möjligheten finns. På T-banestationerna bör man väl dock i första hand hänvisa till automaterna för sådana utskrifter.Lennart Petersen skrev:Det verkar vara måttligt med kritik och vartefterhand så lär sig nog de flesta. Såg doch en klagande i tidningen Mitt i den här veckan.
Man kanske får köra lite mer information, den som är tveksam till användningen av reskassa kan ju be om en manuell biljett i spärren och får väl då all önskvärd information utskrivet. Eller vill man inte tipsa om den möjligheten ?
-
- Inlägg: 3198
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
O.k det får väl ses som ett kvitto då. Men där står ju allt det som kritikerna verkar sakna: att det finns en giltig resa och vad för slags resa, vilken tid som gäller , vad man betalat och återstående saldo på Accesskortet.daniel_s skrev:Den utskriften är ju inte en biljett, utan snarare ett slags rapport. Skulle alla be om en sådan så skulle väl kvittorullarna ta slut på nolltid, men visst bör man upplysa om att möjligheten finns. På T-banestationerna bör man väl dock i första hand hänvisa till automaterna för sådana utskrifter.Lennart Petersen skrev:Det verkar vara måttligt med kritik och vartefterhand så lär sig nog de flesta. Såg doch en klagande i tidningen Mitt i den här veckan.
Man kanske får köra lite mer information, den som är tveksam till användningen av reskassa kan ju be om en manuell biljett i spärren och får väl då all önskvärd information utskrivet. Eller vill man inte tipsa om den möjligheten ?
Och visst är väl automat att föredra men för den som är osäker kan det ju vara bra att veta att det går även manuellt hos spärrvakten (och uppriktigt sagt så på flertalet stationer har nog spärrissen tid )
Men även om man upplyser om möjligheten så är det nog få som bryr sig om att göra sig omaket och ta tid för sådant. Den överväldigande majoriteten nöjer sig nog med att blippa i spärren.
Utöver det kunde man väl ha några enkla kortläsare t.ex nere på plattformarna så man kan få bekräftat kortinnehåll och giltighet m.m
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Visst, det är ju bra för dem som åker T-bana eller åtminstone har nära till stationen, men för dem som åker med ytnätet, så funkar det inte. Man kan liksom inte stå på bussen och reda ut detta tillsammans med bussföraren, utan då blir det att man får åka med trots att det lyser rött, och blir hänvisad till någon annan, eller i värsta fall blir nekad att resa överhuvudtaget.Lennart Petersen skrev:O.k det får väl ses som ett kvitto då. Men där står ju allt det som kritikerna verkar sakna: att det finns en giltig resa och vad för slags resa, vilken tid som gäller , vad man betalat och återstående saldo på Accesskortet.
Jättekul för t ex en tant som noga har räknat varenda slant i hela sitt liv och så slutar det med att det blir en massa diskussioner och mer eller mindre implicita anklagelser om fusk, och som faktiskt inte har något som helst annat ärende på Fridhemsplan eller vart hon nu blir hänvisad för att reda ut sitt ärende på SL Center.
Nej, jag tror faktiskt inte att den här reskassegrejen någonsin kommer att bli bra, här har SL totalt förlorat kontrollen och det enda man kan göra är nödtorftiga fixar som inte löser grundproblemet, nämligen att detta är ett system som är utvecklat av och för klåpare, som rundar av alla tal och föredrar att uttala sig på rubriknivå.
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Reskassan fungerar alldeles utmärkt och några av de anmärkningar som nu finns kommer att bli åtgärdade när man inom kort kan ta ut sin resehistorik. Ett allvarligt problem är dock den bristfälliga utbildningen av SL:s återförsäljare. Har flera gånger stått i tobaks- och spelkön hos min lokala hökare och åhört hur nya Accessanvändare har fått helt felaktiga instruktioner, exvis lägg kortet på kortläsaren i bussen och tryck därefter in hur många stämplar du vill ha istället för din standardbiljett. Kan tycka att återförsäljarna borde ha genomgått en ordentlig utbildning innan de får sälja Accesskort.
P.S. De stackars köpare som jag har hört få felaktiga instruktioner, har jag givetvis upplyst om hur systemet fungerar. D.S.
P.S. De stackars köpare som jag har hört få felaktiga instruktioner, har jag givetvis upplyst om hur systemet fungerar. D.S.
Anders Engström
Född och uppvuxen längs MSS linje 4, daglig resenär 1970 - 1973
Född och uppvuxen längs MSS linje 4, daglig resenär 1970 - 1973
Re: SL Access - remsorna kan inte ersättas
Det är naturligtvis deras eget fel. Hade de inte varit så illvilliga och oserviceinriktade hade de naturligtvis sett till att lära sig systemet för länge sedan, innan den första kunden dök upp. De var dock lika illvilligt inställda till det gamla kortsystemet, och tenderade t ex att sälja 1-dygnskort för samma dag klockan tre på eftermiddagen (dvs där det rätta hade varit att sälja ett 24-timmarskort) och sånt.andeng skrev:Ett allvarligt problem är dock den bristfälliga utbildningen av SL:s återförsäljare.