Sida 48 av 101

Re: Kontantlösa butiker

Postat: tisdag 27 juli 2021 12:55
av LÅ1
Finns ingen anledning att avskaffa fysiska kontanter bara för att det införs digitala sådana.

Re: Kontantlösa butiker

Postat: tisdag 27 juli 2021 13:55
av Enceladus
LÅ1 skrev:Finns ingen anledning att avskaffa fysiska kontanter bara för att det införs digitala sådana.
Det är ingen som planerar att "avskaffa" fysiska kontanter, utan det är snarare troligt att de försvinner av sig själva. Det är helt enkelt för få som är villiga att betala vad det kostar att hantera fysiska kontanter.

Re: Kontantlösa butiker

Postat: tisdag 27 juli 2021 14:11
av LÅ1
Fysiska kontanter är enda betalningsmedel som är oberoende av både el och nätuppkoppling. Fungersr alltså överallt och alltid. Det kan nog komma att uppstå situatikner där de egenskaperna är avgörande. Därför anser MSB att man bör ha ett antal kronor i sedlar av små valörer hemma för krissituationer.

Dessutom enda betalningsmedel som ägaren har ful koll på.

Re: Kontantlösa butiker

Postat: tisdag 27 juli 2021 14:42
av Enceladus
LÅ1 skrev:Fysiska kontanter är enda betalningsmedel som är oberoende av både el och nätuppkoppling. Fungersr alltså överallt och alltid. Det kan nog komma att uppstå situatikner där de egenskaperna är avgörande. Därför anser MSB att man bör ha ett antal kronor i sedlar av små valörer hemma för krissituationer.

Dessutom enda betalningsmedel som ägaren har ful koll på.
Digitala kontanter är också oberoende av både el (batteridrift, QR-koder) och nätuppkoppling (offlinebetalningar), och är dessutom oberoende av fysisk kontanthantering. Bankpengar är av naturliga skäl mindre flexibla, men de är inte heller riktiga riksbankspengar. Det är ju som att jämföra äpplen med päron.

Re: Kontantlösa butiker

Postat: tisdag 27 juli 2021 16:21
av LÅ1
Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Fysiska kontanter är enda betalningsmedel som är oberoende av både el och nätuppkoppling. Fungersr alltså överallt och alltid. Det kan nog komma att uppstå situatikner där de egenskaperna är avgörande. Därför anser MSB att man bör ha ett antal kronor i sedlar av små valörer hemma för krissituationer.

Dessutom enda betalningsmedel som ägaren har ful koll på.
Digitala kontanter är också oberoende av både el (batteridrift, QR-koder) och nätuppkoppling (offlinebetalningar), och är dessutom oberoende av fysisk kontanthantering. Bankpengar är av naturliga skäl mindre flexibla, men de är inte heller riktiga riksbankspengar. Det är ju som att jäm kontakt med Riksbanken via RIX. föra äpplen med päron.
Enligt vad Riksbanken skriver om sin pilot så behövs kontakt med banken som i sin tur behöver ha kontakt med Riksbanken via RIX.

Läs mer här: E-kronapiloten – test av teknisk lösning för e-krona

Pdf: Rapport: E-kronapiloten etapp 1
(pdf | 1,4 MB)

Re: Kontantlösa butiker

Postat: tisdag 27 juli 2021 18:25
av Lennart Petersen
Odd skrev:[
Ännu en anledning att sky Klarna som pesten. Jag förstår inte varför folk ö h t använder sig av sådana metabetaltjänster som Klarna.


Klarna är ett av de företag som ger negativt mervärde, alltså ytterligare en mellanhand som inte tillför något värde men som kapar åt sig en del av transaktionen.

Klarnas problem med konsumenternas personliga integritet är en annan fråga, men den är just nu under lupp hos integritetsskyddsmyndigheten.


Klarna däremot, vars personuppgiftspolicy är mycket mer komplicerad, säger att de får göra vad de vill ("berättigat intresse" är motiveringen) med dina personuppgifter, även särskilt skyddsvärda, och får överföra dom till vilken partner som helst inom och utanför EU. Eftersom de lagrar alla personuppgifter, även särskilt skyddsvärda, i deras bokföringssystem så får de radera dem först efter sju år, men de behöver inte göra det och dina persondata är för värdefulla för att de skall radera dem. Det innebär i praktiken att trots att du begär att uppgifterna skall utplånas, så gör dom det inte utan dom markerar dom som spärrade för utlämning till tredjepart.
Med kreditränta på 19,9% och effektiv ränta på upp mot 30% så låter det som ocker när vanliga bankräntor är extremt låga och Riksbanken har nollränta.
Men säljande företag kan väl ha en fördel av Klarna som tar på sig kredit och bedrägeriförluster så det kanske inte är så konstigt att man erbjuds Klarna för betalning trots ett extra mellanled.

Re: Kontantlösa butiker

Postat: tisdag 27 juli 2021 23:18
av Odd
Lennart Petersen skrev:
Odd skrev:[
Ännu en anledning att sky Klarna som pesten. Jag förstår inte varför folk ö h t använder sig av sådana metabetaltjänster som Klarna.


Klarna är ett av de företag som ger negativt mervärde, alltså ytterligare en mellanhand som inte tillför något värde men som kapar åt sig en del av transaktionen.

Klarnas problem med konsumenternas personliga integritet är en annan fråga, men den är just nu under lupp hos integritetsskyddsmyndigheten.


Klarna däremot, vars personuppgiftspolicy är mycket mer komplicerad, säger att de får göra vad de vill ("berättigat intresse" är motiveringen) med dina personuppgifter, även särskilt skyddsvärda, och får överföra dom till vilken partner som helst inom och utanför EU. Eftersom de lagrar alla personuppgifter, även särskilt skyddsvärda, i deras bokföringssystem så får de radera dem först efter sju år, men de behöver inte göra det och dina persondata är för värdefulla för att de skall radera dem. Det innebär i praktiken att trots att du begär att uppgifterna skall utplånas, så gör dom det inte utan dom markerar dom som spärrade för utlämning till tredjepart.
Med kreditränta på 19,9% och effektiv ränta på upp mot 30% så låter det som ocker när vanliga bankräntor är extremt låga och Riksbanken har nollränta.
Men säljande företag kan väl ha en fördel av Klarna som tar på sig kredit och bedrägeriförluster så det kanske inte är så konstigt att man erbjuds Klarna för betalning trots ett extra mellanled.
Vad säljande företag gör, intresserar mig ringa. Det är konsumenten jag tänker på. Varför skall jag tvingas bli bankkund hos Klarna för att jag skall kunna köpa tjänster och produkter online, när jag redan har en bank som jag har valt sedan tidigare? Tänk om du tvangs bli kund hos ICA-banken för att kunna betala med kort på ICA? En del bryr sig inte men andra gör.

Om bara Klarna hade haft en vanlig kortinlösentjänst så hade allt varit frid och fröjd. Men nu har dom ingen sådan utan alla som handlar genom Klarna blir bankkunder hos dom vare sig man vill eller inte.

Re: Kontantlösa butiker

Postat: tisdag 27 juli 2021 23:59
av Enceladus
LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Fysiska kontanter är enda betalningsmedel som är oberoende av både el och nätuppkoppling. Fungersr alltså överallt och alltid. Det kan nog komma att uppstå situatikner där de egenskaperna är avgörande. Därför anser MSB att man bör ha ett antal kronor i sedlar av små valörer hemma för krissituationer.

Dessutom enda betalningsmedel som ägaren har ful koll på.
Digitala kontanter är också oberoende av både el (batteridrift, QR-koder) och nätuppkoppling (offlinebetalningar), och är dessutom oberoende av fysisk kontanthantering. Bankpengar är av naturliga skäl mindre flexibla, men de är inte heller riktiga riksbankspengar. Det är ju som att jäm kontakt med Riksbanken via RIX. föra äpplen med päron.
Enligt vad Riksbanken skriver om sin pilot så behövs kontakt med banken som i sin tur behöver ha kontakt med Riksbanken via RIX.

Läs mer här: E-kronapiloten – test av teknisk lösning för e-krona

Pdf: Rapport: E-kronapiloten etapp 1
(pdf | 1,4 MB)
Naturligtvis behövs ingen "kontakt med banken" för att genomföra betalningar. Olika lösningar för offlinebetalningar analyseras i den andra etappen.

Re: Kontantlösa butiker

Postat: onsdag 28 juli 2021 0:07
av Enceladus
Odd skrev:Klarna är ett av de företag som ger negativt mervärde, alltså ytterligare en mellanhand som inte tillför något värde men som kapar åt sig en del av transaktionen.
Varför används då Klarna av så många kunder och försäljare om tjänsten "inte tillför något värde"? Det skribenten skriver är naturligtvis struntprat. För kunderna är det ett mervärde att kunna betala efter att ha mottagit beställningen. Produkterna motsvarar ju inte alltid det som utlovas. För försäljarna är det ett mervärde att inte behöva ta hela risken själva.

Re: Kontantlösa butiker

Postat: onsdag 28 juli 2021 0:47
av LÅ1
Enceladus skrev:Naturligtvis behövs ingen "kontakt med banken" för att genomföra betalningar. Olika lösningar för offlinebetalningar analyseras i den andra etappen.
Banken, eller deltagare som det står i dokumentet, är den som har kontakt med riksbanken. I vilket fall som helst så behövs det kontakt med Riksbanken för att en betalning med e-kronor ska kunna ske. Och det går inte utan någon form av nätförbindelse! Inga transaktioner kan ske offline!

Re: Kontantlösa butiker

Postat: onsdag 28 juli 2021 1:56
av Lennart Petersen
Odd skrev:[q

Vad säljande företag gör, intresserar mig ringa. Det är konsumenten jag tänker på. Varför skall jag tvingas bli bankkund hos Klarna för att jag skall kunna köpa tjänster och produkter online, när jag redan har en bank som jag har valt sedan tidigare? Tänk om du tvangs bli kund hos ICA-banken för att kunna betala med kort på ICA? En del bryr sig inte men andra gör.

Om bara Klarna hade haft en vanlig kortinlösentjänst så hade allt varit frid och fröjd. Men nu har dom ingen sådan utan alla som handlar genom Klarna blir bankkunder hos dom vare sig man vill eller inte.
Ja det säger jag alltså inte emot på minsta sätt utan håller med.
Men att säljföretagen kan ha en nytta när man slipper risk för kredit och bedrägeriförluster kan ju vara en förklaring till varför dom ansluter sig.
Man kan ju bojkotta företag som har Klarna.

Re: Kontantlösa butiker

Postat: onsdag 28 juli 2021 2:05
av Lennart Petersen
Enceladus skrev:
Odd skrev:Klarna är ett av de företag som ger negativt mervärde, alltså ytterligare en mellanhand som inte tillför något värde men som kapar åt sig en del av transaktionen.
Varför används då Klarna av så många kunder och försäljare om tjänsten "inte tillför något värde"? Det skribenten skriver är naturligtvis struntprat. För kunderna är det ett mervärde att kunna betala efter att ha mottagit beställningen. Produkterna motsvarar ju inte alltid det som utlovas. För försäljarna är det ett mervärde att inte behöva ta hela risken själva.
Betalar man direkt med bankens kort så har man även då goda möjlighetet att slippa betala om man inte fått utlovad vara eller tjänst. Enklast om man betalat med kreditkort och helt enkelt nekar betalning men även om det är ett bankkort så har man bra möjlighet att få tillbaks det man betalat av banken. Exempel när ett stort flygbolag gick i k.k fick dom flesta tillbaks vad dom betalat, vilket gick via Nordea där bolaget hade tillgångar.
Som kund har man knappast någon nytta av Klarna, om man nu inte har så usel ekonomi att man måste utnytja deras krediter varvid ekonomin blir ännu uslare.
Bolaget är f.ö registrerat på Caymanöarna om det nu inger förtroende.

Re: Kontantlösa butiker

Postat: onsdag 28 juli 2021 10:30
av Odd
Enceladus skrev:
Odd skrev:Klarna är ett av de företag som ger negativt mervärde, alltså ytterligare en mellanhand som inte tillför något värde men som kapar åt sig en del av transaktionen.
Varför används då Klarna av så många kunder och försäljare om tjänsten "inte tillför något värde"? Det skribenten skriver är naturligtvis struntprat. För kunderna är det ett mervärde att kunna betala efter att ha mottagit beställningen. Produkterna motsvarar ju inte alltid det som utlovas. För försäljarna är det ett mervärde att inte behöva ta hela risken själva.
Eftersom det i många fall inte finns något alternativ längre. En lite kundgrupp lockas naturligtvis även av att använda Klarna som kreditgivare för att sedan, med eller utan avsikt, strunta i att betala fakturorna. Men den största majoriteten har helt enkelt inte läst och tagit del av villkoren och känner därför inte till vad som gäller, utan märker det först när det blir problem.

Re: Kontantlösa butiker

Postat: onsdag 28 juli 2021 10:43
av Enceladus
LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Naturligtvis behövs ingen "kontakt med banken" för att genomföra betalningar. Olika lösningar för offlinebetalningar analyseras i den andra etappen.
Banken, eller deltagare som det står i dokumentet, är den som har kontakt med riksbanken. I vilket fall som helst så behövs det kontakt med Riksbanken för att en betalning med e-kronor ska kunna ske. Och det går inte utan någon form av nätförbindelse! Inga transaktioner kan ske offline!
Riksbanken jobbar vidare med e-kronan – hur ska betalningar offline gå till?
Computer Sweden skrev:I den första etappen har man använt sig av mobilapp, kort och smart klocka för att genomföra betalningarna men däremot har man ännu inte tittat på hur offlinebetalningar skulle kunna gå till – det kommer nu i den andra etappen.
Poängen med att dela in ett projekt i etapper är att inte behöva göra allt på en gång...

Re: Kontantlösa butiker

Postat: onsdag 28 juli 2021 10:47
av Enceladus
Lennart Petersen skrev:
Enceladus skrev:
Odd skrev:Klarna är ett av de företag som ger negativt mervärde, alltså ytterligare en mellanhand som inte tillför något värde men som kapar åt sig en del av transaktionen.
Varför används då Klarna av så många kunder och försäljare om tjänsten "inte tillför något värde"? Det skribenten skriver är naturligtvis struntprat. För kunderna är det ett mervärde att kunna betala efter att ha mottagit beställningen. Produkterna motsvarar ju inte alltid det som utlovas. För försäljarna är det ett mervärde att inte behöva ta hela risken själva.
Betalar man direkt med bankens kort så har man även då goda möjlighetet att slippa betala om man inte fått utlovad vara eller tjänst. Enklast om man betalat med kreditkort och helt enkelt nekar betalning men även om det är ett bankkort så har man bra möjlighet att få tillbaks det man betalat av banken. Exempel när ett stort flygbolag gick i k.k fick dom flesta tillbaks vad dom betalat, vilket gick via Nordea där bolaget hade tillgångar.
Som kund har man knappast någon nytta av Klarna, om man nu inte har så usel ekonomi att man måste utnytja deras krediter varvid ekonomin blir ännu uslare.
Bolaget är f.ö registrerat på Caymanöarna om det nu inger förtroende.
Kreditkort är inte jättevanliga i Sverige, och det är betydligt enklare att neka betalning med Klarna än med ett vanligt bankkort. Jag känner flera personer som vägrar handla från mindre pålitliga försäljare om de inte har Klarna. Detta kan dock ändras när Apple lanserar Klarna-kopian Apple Pay Later...

Re: Kontantlösa butiker

Postat: onsdag 28 juli 2021 11:03
av LÅ1
Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Naturligtvis behövs ingen "kontakt med banken" för att genomföra betalningar. Olika lösningar för offlinebetalningar analyseras i den andra etappen.
Banken, eller deltagare som det står i dokumentet, är den som har kontakt med riksbanken. I vilket fall som helst så behövs det kontakt med Riksbanken för att en betalning med e-kronor ska kunna ske. Och det går inte utan någon form av nätförbindelse! Inga transaktioner kan ske offline!
Riksbanken jobbar vidare med e-kronan – hur ska betalningar offline gå till?
Computer Sweden skrev:I den första etappen har man använt sig av mobilapp, kort och smart klocka för att genomföra betalningarna men däremot har man ännu inte tittat på hur offlinebetalningar skulle kunna gå till – det kommer nu i den andra etappen.
Poängen med att dela in ett projekt i etapper är att inte behöva göra allt på en gång...
At utveckla etappvis är väl det bästa och vanligaste, där så är möjligt.
Jag har bara svårt att förstå hur den teknik man annvänder med token skulle kunna medge offlinebetalning. Dels ska ju äktheten kontrolleras, dels ska det ju skapas en eller två nya token samtidigt som det gamla makuleras vid betalningen. Och Riksbanken ska ha kontinuerlig koll på vilka token som finns. Och hur många kronor de representerar.

Re: Kontantlösa butiker

Postat: onsdag 28 juli 2021 13:45
av Odd
Nu vet vi ju inte vilken teknik som är tänkt att användas, men använder någon av blockkedjeteknikerna så måste transaktionen verifieras, antingen av en eller flera centraler, eller av kollektivet. De flesta fria kryptovalutor använder kollektiv verifiering men gemensamt är att så länge som inte transaktionen är verifierad så är den inte heller garanterad. Så visst kan man göra offlinebetalningar med blockkedjeteknik men då måste man känna till att transaktionen är preliminär.
Alternativet är att man använder någon form av checkout/checkin, där man checkar ut en viss summa elektroniskt, kan göra offlinebetalningar genom att interagera med en motpart, och sedan checka in transaktionerna och summan. Transaktionerna är även här preliminära tills dess att centralen har validerat och verifierat transaktionerna. I vilket fall så krävs i praktiken full spårning av användarna eftersom man måste kunna ha någon att kräva pengar på om systemet missbrukas. Som vanligt så kommer kriminella att använda målvakter för detta.

Så, endast onlinealternativet kan ge en viss anonymitet i betalningarna, men endast om övervakningen av systemet medger det.

Re: Kontantlösa butiker

Postat: onsdag 28 juli 2021 13:47
av Odd
Enceladus skrev:
Lennart Petersen skrev:
Enceladus skrev:...

Varför används då Klarna av så många kunder och försäljare om tjänsten "inte tillför något värde"? Det skribenten skriver är naturligtvis struntprat. För kunderna är det ett mervärde att kunna betala efter att ha mottagit beställningen. Produkterna motsvarar ju inte alltid det som utlovas. För försäljarna är det ett mervärde att inte behöva ta hela risken själva.
Betalar man direkt med bankens kort så har man även då goda möjlighetet att slippa betala om man inte fått utlovad vara eller tjänst. Enklast om man betalat med kreditkort och helt enkelt nekar betalning men även om det är ett bankkort så har man bra möjlighet att få tillbaks det man betalat av banken. Exempel när ett stort flygbolag gick i k.k fick dom flesta tillbaks vad dom betalat, vilket gick via Nordea där bolaget hade tillgångar.
Som kund har man knappast någon nytta av Klarna, om man nu inte har så usel ekonomi att man måste utnytja deras krediter varvid ekonomin blir ännu uslare.
Bolaget är f.ö registrerat på Caymanöarna om det nu inger förtroende.
Kreditkort är inte jättevanliga i Sverige, och det är betydligt enklare att neka betalning med Klarna än med ett vanligt bankkort. Jag känner flera personer som vägrar handla från mindre pålitliga försäljare om de inte har Klarna. Detta kan dock ändras när Apple lanserar Klarna-kopian Apple Pay Later...
Klarna nekar normalt inte kortbetalningar. Om de skulle bli något fel (transaktionefel, avbrott i tjänsten, lågt saldo etc) så skapar dom i stället en kredit av betalningen och skickar en faktura. Det har jag själv drabbats av och jag var tvungen att hota dom med polisanmälan för att de skulle dra tillbaka kravet. Det är en av flera anledningar till att jag inte längre använder mig av Klarna.

Re: Kontantlösa butiker

Postat: onsdag 28 juli 2021 16:02
av LÅ1
Om man läser texten om det försök som görs nu så ska man inte använda blockkedjeteknik utan den enda som kan verifiera värdet, och flytta hela eller delar av värdet till någon annan ägare är Riksbanken. Man har e-kronor knutna till token, och ett token kan bara användas en gång. När man betalar med e-kronor i ett eller flera token så skapas ett nytt token för betalningsmottagaren och om det blir pengar över, växel, så skapas ett nytt token med dessa pengar som betalaren får. Det eller de token man använder för att betala med makuleras. Den hanteringen kan knappast ske offline.

Re: Kontantlösa butiker

Postat: onsdag 28 juli 2021 18:04
av Lennart Petersen
Enceladus skrev:[q

Kreditkort är inte jättevanliga i Sverige, och det är betydligt enklare att neka betalning med Klarna än med ett vanligt bankkort. Jag känner flera personer som vägrar handla från mindre pålitliga försäljare om de inte har Klarna. Detta kan dock ändras när Apple lanserar Klarna-kopian Apple Pay Later...
Kreditkort är vanliga i Sverige, exempel Nordea Gold, vanligen kan man välja att antingen använda dem som betalkort (betala nästa månad mot noll ränta) eller använda krediten (med rejäl ränta).
Men oavsett kort så kan man förvänta sig god hjälp av banken om man blivit lurad av ett säljande företag , bankerna avskyr sådana företag som skapar misstro mot kortsystemen.
Sen kan man ju undra varför dina vänner över huvud taget handlar från ”mindre pålitliga försäljare”, det är väl bättre att bojkotta sådana. Även om man får hjälp med betalningen så blir det ju krångel, man kanske saknar önskade varor...