Sida 44 av 44

Re: Spårväg City

Postat: torsdag 04 september 2025 13:21
av Odd
Jag noterade att det på morgonen inte pågick något arbete alls med återställning. Det var en liknande situation för ett par månader sedan där inget arbete pågick för att fixa en vattenläcka. Maskinerna var parkerade och obemannade mitt på dagen i stället för att laga felet.
Hur skulle det se ut om man gjorde likadant i tunnelbanan, ett växelfel och man ställer in trafiken och väntar några dagar innan man sätter igång att laga.

Re: Spårväg City

Postat: torsdag 04 september 2025 13:44
av daniel_s
Odd skrev: torsdag 04 september 2025 13:21 Jag noterade att det på morgonen inte pågick något arbete alls med återställning. Det var en liknande situation för ett par månader sedan där inget arbete pågick för att fixa en vattenläcka. Maskinerna var parkerade och obemannade mitt på dagen i stället för att laga felet.
Hur skulle det se ut om man gjorde likadant i tunnelbanan, ett växelfel och man ställer in trafiken och väntar några dagar innan man sätter igång att laga.
Det har iofs också hänt. Man behöver ju ibland någon specifik reservdel. Det finns också gränser för hur länge personal kan arbeta i sträck m m.

Re: Spårväg City

Postat: torsdag 04 september 2025 20:51
av gek
Enceladus skrev: torsdag 04 september 2025 12:27 Borde spårvagnarna förses med små batterier för att undvika långa avstängningar?
Vagntyp A35 har väl just små batterier, så att vagnarna kan röra sig korta sträckor om kontaktledningen är spänningslös? Dock antagligen otillräckliga för att kunna passera en hel kontaktledningssektion.

Re: Spårväg City

Postat: torsdag 04 september 2025 23:32
av Matsälgen
Stod spårvagnstrafiken stilla idag på spårväg city? :lol: Jo det gjorde den. 4 spårvagnar såg jag stå på linjen. Här är en av dem direkt från minneskortet. Fotograf är: Matsälgen
DSC_2348.JPG
DSC_2348.JPG (238.2 KiB) Visad 688 gånger
Dags att införa Alstom APS istället för kontaktledning :wink:


//Matsälgen🫎

Re: Spårväg City

Postat: fredag 05 september 2025 6:06
av Odd
Matsälgen skrev: torsdag 04 september 2025 23:32 ...
Dags att införa Alstom APS istället för kontaktledning :wink:


//Matsälgen🫎
Varför då?

Re: Spårväg City

Postat: fredag 05 september 2025 8:20
av dr Cassandra Nojdh
Odd skrev: fredag 05 september 2025 6:06
Matsälgen skrev: torsdag 04 september 2025 23:32 ...
Dags att införa Alstom APS istället för kontaktledning :wink:


//Matsälgen🫎
Varför då?
Hr. Odd får ursäkta att jag svarar.

Jo, för att signaturen ovan, liksom Enceladus-kollektivet försöker insinuera att Spårväg City pga. av likaledes ovanstående händelsetyp får trafikavbrott ideligen, ideligen
Enceladus skrev: torsdag 04 september 2025 12:27 Trafiken är inställd på grund av nedriven kontaktledning, och det är knappast första gången:

Borde spårvagnarna förses med små batterier för att undvika långa avstängningar?
Sedan kommer dessa fram till helt olika slutsatser. Detta ältades, som hr. Odd säkert minns, nästan till leda i denna tråd:
viewtopic.php?t=43896

varför reaktionerna var förutsägbara.

PS. A35 har redan ett litet batteri: viewtopic.php?p=402115#p402115

Re: Spårväg City

Postat: fredag 05 september 2025 10:47
av Hechtwagen
"Trafiken på Spårväg City 7 är kraftigt reducerad på
grund av vagnbrist. Spårvagnarna avgår
oregelbundet på hela Spårväg City 7, längsta väntetid
mellan två avgångar är cirka 18 minuter."

Trist att det ska vara såhär år ut och år in!
Detta är ju sämsta tänkbara reklam för utbyggnad av spårvägar.

Re: Spårväg City

Postat: fredag 05 september 2025 19:06
av Stefan Widén
Vi har konstaterat i ett antal trådar och inlägg att A35 har en utmaning.
Det är väldigt tråkigt och vi som vill lyfta spårtrafiken får jobba hårt. Svåraste är att vi inte själva kan påverka. Nu är det upp till politiken att bestämma sig...

Re: Spårväg City

Postat: fredag 05 september 2025 20:11
av Matsälgen
Odd skrev: fredag 05 september 2025 6:06
Matsälgen skrev: torsdag 04 september 2025 23:32 ...
Dags att införa Alstom APS istället för kontaktledning :wink:


//Matsälgen🫎
Varför då?
Batterifri elströmsförsörning utan luftledning för spårväg med markskena utan batterier, tex Alstom APS, ser på längre sikt ut att vara robustare och driftsäkrare i jämförelse med trådar i fria luften. En stadig metallskena på marken är givetvis hållbarare än en lina i luften. På lång sikt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Alstom_APS

Dessutom tycker jag att det är alldeles för många trådar och stolpar på vissa ställen utmed spårvägar.
Det går inte längre fotografera vackra gamla hus på vissa platser p.g.a. av att de skyms av alla spindelnät och metallstolpar,
Jag gillar spårvagnar men jag vill hellre se markskenor än spindelväv i skyn och metallskogar.

Där har du några av mina argument för APS på t.ex. spårväg City som ett framtidsmål. :wink:

Det behövs ju dessutom nya vagnar istället för A35.. så då kan man satsa på Alstom APS med Alstom spårvagnar för APS från början så som många andra spårvägar har gjort världen över de senaste 25 åren.

Så det bör väl vara ett bra fungerande alternativ till luftledning utan att få tunga batterispårvagnar på linjen, och batterier är inte gratis :wink:

//Matsälgen🫎

Re: Spårväg City

Postat: fredag 05 september 2025 20:46
av Odd
APS har högre underhållskostnader och kostar mer att bygga. Dessutom har det visat sig att systemet är känsligt vid regn, snö och is och sand.
I Sydney har man ofta problem med enstaka sektioner vilket gör att de måste köra på det lilla batteriet en bit varje gång felen uppstår. Efterhand när felen blir för många så kommer dessa stopp att bli märkbara.

Alla dessa problem går säkerligen att lösa, men de tillför egentligen inget av värde som inte en kontaktledning klarar av.

Re: Spårväg City

Postat: fredag 05 september 2025 20:49
av leifd
Matsälgen skrev: fredag 05 september 2025 20:11 Batterifri elströmsförsörning utan luftledning för spårväg med markskena utan batterier, tex Alstom APS, ser på längre sikt ut att vara robustare och driftsäkrare i jämförelse med trådar i fria luften. En stadig metallskena på marken är givetvis hållbarare än en lina i luften. På lång sikt.
Det slog men en tanke i sammanhanget...
Det finns ju något här i Sverige (och andra nordiska länder) som heter vägsalt. Man kan ju undra hur bra effekt det har på den utrustning som ska läggas i vägen/gatan för att få spänning till vagnarna. Även om det skulle vara en skena nedgrävd i marken, så skulle det ju bli problem, helt klart. Men vad jag förstår ska ju APS vara någon form av induktion, som slås till bara då en vagn passerar. Det kräver alltså massor av teknisk utrustning, bl.a för att koppla till och från detta på en massa korta sektioner. Allt detta då placerat i vägen, eller möjligen i massor av skåp med massor av långa kablar. Alternativet stadig metallskena med släpsko (ungefär som tunnelbanan) förlagd i marken, kräver ju troligen också till och frånkoppling för att inte bli farligt.
Men, med hjälp av vägsalt, så lär man ju relativt snabbt få problem med överledning och kortslutningar... Så jag säger bara "LYCKA TILL".

Det finns ju faktiskt en orsak till att det är förbjudet att salta i de plankorsningar med järnväg. Detta förstör nämligen spårledningen, genom att saltet kortsluter. Detta är kontrollerat enligt metoden "trail and error" under många år. (jo jag jobbat med sånt också).
Att sen inte detta tillämpas på SL:s plankorsningar (bl.a på RB), är ju egentligen bara märkligt.

Sen att rattvridarna med lastbilskort inte kan hålla rätt på sina kranar är ju ungefär lika dåligt som när de envisas med att köra in i Klaratunneln eller andra ställen som är för låga.
Kontaktledning hänger ju i normalfallet på en bit över 5 meter (oftast runt 5,5 m), så den klarar med god marginal det som är "Fri höjd" för fordonstrafiken, 4,5 meter.

Re: Spårväg City

Postat: fredag 05 september 2025 21:05
av dr Cassandra Nojdh
Matsälgen skrev: fredag 05 september 2025 20:11
Odd skrev: fredag 05 september 2025 6:06
Matsälgen skrev: torsdag 04 september 2025 23:32 ...
Dags att införa Alstom APS istället för kontaktledning :wink:


//Matsälgen🫎
Varför då?
Batterifri elströmsförsörning utan luftledning för spårväg med markskena utan batterier, tex Alstom APS, ser på längre sikt ut att vara robustare och driftsäkrare i jämförelse med trådar i fria luften. En stadig metallskena på marken är givetvis hållbarare än en lina i luften. På lång sikt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Alstom_APS

Dessutom tycker jag att det är alldeles för många trådar och stolpar på vissa ställen utmed spårvägar.
Det går inte längre fotografera vackra gamla hus på vissa platser p.g.a. av att de skyms av alla spindelnät och metallstolpar,
Jag gillar spårvagnar men jag vill hellre se markskenor än spindelväv i skyn och metallskogar.

Där har du några av mina argument för APS på t.ex. spårväg City som ett framtidsmål. :wink:

Det behövs ju dessutom nya vagnar istället för A35.. så då kan man satsa på Alstom APS med Alstom spårvagnar för APS från början så som många andra spårvägar har gjort världen över de senaste 25 åren.

Så det bör väl vara ett bra fungerande alternativ till luftledning utan att få tunga batterispårvagnar på linjen, och batterier är inte gratis :wink:

//Matsälgen🫎
Ja, det var ju förväntat. Min förhoppning med att referera till denna tråd var att vi skulle slippa nöta igenom samma sak igen och igen även här. Men det lyckades tydligen inte.

Dessutom krävs lite sinne för proportioner. Här har fem (5) tillfällen dokumenterats, på en spårvägslinje som varit i drift sedan 1991.

Re: Spårväg City

Postat: fredag 05 september 2025 23:04
av 4262
Är det här som är orsaken till att museivagnarna inte ska åka till NMT i helgen?

Re: Spårväg City

Postat: söndag 07 september 2025 9:04
av Stefan Widén
Ja ktl runt Nmt är fortfarande inte lagad. Djls vagnar går till Tce under söndagen.

Re: Spårväg City

Postat: måndag 08 september 2025 10:19
av Enceladus
Trafikinformation - Djurgårdslinjen 7N
Djurgårdslinjen skrev:Lördagen den 6 september sker Tjejmilen. Trafiken är inställd hela dagen.

Söndag den 7 september är trafiken förändrad på grund av nedriven kontaktledning. Inga spårvagnar går till/från Norrmalmstorg. Två museispårvagnar kommer gå oregelbundet och utan tidtabell mellan T-Centralen och Skansen under dagen.
Hur blir det denna vecka?