Spårväg City
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Stefan Widén
Re: Spårväg City
Ja ktl runt Nmt är fortfarande inte lagad. Djls vagnar går till Tce under söndagen.
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- dr Cassandra Nojdh
Bäste kamrat Widén.Stefan Widén skrev: ↑söndag 07 september 2025 9:04 Ja ktl runt Nmt är fortfarande inte lagad. Djls vagnar går till Tce under söndagen.
Får jag i all vänlighet föreslå att alla, proffs som amatörer, som använder de treställiga stationssignaturerna här istället skriver ut hållplatsernas (eller motsvarande) namn. Inlägg här på Forum är inga tjänsteskrivelser och vi andra ska inte behöva slå i banböckerna för att översätta:
https://www.rtcon.se/dokument.html
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Bra sagt av Cassandra! Jag (och säkerligen andra med,) instämmer helt. Det är ofta svårt att gissa sig till vad folks personliga förkortningar betyder. Widens mening som refererades, är ett extremexempel. Meningen ifråga är helt obegriplig för vanligt folk.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑söndag 07 september 2025 9:46Bäste kamrat Widén.Stefan Widén skrev: ↑söndag 07 september 2025 9:04 Ja ktl runt Nmt är fortfarande inte lagad. Djls vagnar går till Tce under söndagen.
Får jag i all vänlighet föreslå att alla, proffs som amatörer, som använder de treställiga stationssignaturerna här istället skriver ut hållplatsernas (eller motsvarande) namn. Inlägg här på Forum är inga tjänsteskrivelser och vi andra ska inte behöva slå i banböckerna för att översätta:
//Matsälgen🫎
Personligt meddelande (pm) skall skickas till min e-postlåda
INTE skrivas i forumtråden 

Det är inte ”personliga förkortningar” utan helt vedertagna. Jag kan hålla med om att det kanske är bättre att skriva ut, men man kan inte förvänta sig att allt som står på ett forum för specialintresserade ska gå att förstå för alla. Det skulle bli svårt om man inte fick använda facktermer.Matsälgen skrev: ↑söndag 07 september 2025 12:15Bra sagt av Cassandra! Jag (och säkerligen andra med,) instämmer helt. Det är ofta svårt att gissa sig till vad folks personliga förkortningar betyder. Widens mening som refererades, är ett extremexempel. Meningen ifråga är helt obegriplig för vanligt folk.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑söndag 07 september 2025 9:46Bäste kamrat Widén.Stefan Widén skrev: ↑söndag 07 september 2025 9:04 Ja ktl runt Nmt är fortfarande inte lagad. Djls vagnar går till Tce under söndagen.
//Matsälgen🫎
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Jag måste faktiskt här hålla med både "doktorn" och "herr Älg" att detta är ett typiskt oskick på just detta forum. Ett oskick som främst tillämpas av "stockholmare" med anknytning till olika SL-verksamheter och liknande. En liknande tendens kan märkas även från spårvägsmeckat på västkusten, men inte lika intensivt.twr skrev: ↑söndag 07 september 2025 14:27Det är inte ”personliga förkortningar” utan helt vedertagna. Jag kan hålla med om att det kanske är bättre att skriva ut, men man kan inte förvänta sig att allt som står på ett forum för specialintresserade ska gå att förstå för alla. Det skulle bli svårt om man inte fick använda facktermer.Matsälgen skrev: ↑söndag 07 september 2025 12:15Bra sagt av Cassandra! Jag (och säkerligen andra med,) instämmer helt. Det är ofta svårt att gissa sig till vad folks personliga förkortningar betyder. Widens mening som refererades, är ett extremexempel. Meningen ifråga är helt obegriplig för vanligt folk.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑söndag 07 september 2025 9:46
Bäste kamrat Widén.
//Matsälgen🫎
På systerforumet Postvagnen har liknade problem debatterats under under många många år, främst gällande trafikplatssignaturer. Dock så har användandet av sådana i stort sätt upphört numera och alla verkar nöjda med det. Så varför skulle det inte fungerar även på detta lilla forum ?
Så snälla skribenter, skriv ut platsnamn och gör inte hemgjorda förkortningar. Ni har inte så bråttom att ni inte hinner och det ser inte fränt ut heller.
Som sagt är det inte ”personliga” eller ”hemgjorda” förkortningar. Ni har en poäng i det ni säger, men vi bör ha rätt fakta i diskussionen.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Helt riktigt ! Men ska man ha rätt fakta, ska man inte använda förkortningar som inte alla kan, det medför bara en risk för missförstånd.
twr skrev: ↑söndag 07 september 2025 14:27Det är inte ”personliga förkortningar” utan helt vedertagna. Jag kan hålla med om att det kanske är bättre att skriva ut, men man kan inte förvänta sig att allt som står på ett forum för specialintresserade ska gå att förstå för alla. Det skulle bli svårt om man inte fick använda facktermer.Matsälgen skrev: ↑söndag 07 september 2025 12:15Bra sagt av Cassandra! Jag (och säkerligen andra med,) instämmer helt. Det är ofta svårt att gissa sig till vad folks personliga förkortningar betyder. Widens mening som refererades, är ett extremexempel. Meningen ifråga är helt obegriplig för vanligt folk.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑söndag 07 september 2025 9:46
Bäste kamrat Widén.
//Matsälgen🫎
- Vedertagna förkortningar i en bransch blir med tiden den enskilde anställde medarbetarens personliga förkortningar. Det är så som språk fungerar inom en sluten grupp.
- Detta leder tyvärr till att de som inte tillhör den gruppen inte förstår allt som sägs av gruppens medlemmar. (Jämförelsevis: En del unga talar ca 50 % engelska istället för 100% svenska så att en del av deras lyssnare inte helt förstår deras budskap.)
- Forumet läses av en intresserad allmänhet.
- Alla som är registrerade i forumet är inte SSS-medlemmar.
- Personer som är intresserade av kollektivtrafik och kollektivtrafikfordon är inte nödvändigtvis insatta i de interna benämningar inom SL och SS använder inom Stockholmsområdet. (Tex JAG)
- Personer som är intresserade av kollektivtrafik och kollektivtrafikfordon bor även i världen utanför SL:s-trafikområde i andra län och länder.
- interna och egna förkortningar gör det omöjligt i många fall för översättningsrobotar att översätta texter till andra modersmål.
- Vissa förkortningar är vedertagna i svenska språket och fungerar även att översätta till engelska med googleöversättaren som: "t.ex.", "p.g.a".
- Widens mening : " Ja ktl runt Nmt är fortfarande inte lagad. Djls vagnar går till Tce under söndagen." Översatt med Google översättaren blir då: "Yes ktl around Nmt is still not fixed. Djls wagons go to Tce during Sunday."
Personligt meddelande (pm) skall skickas till min e-postlåda
INTE skrivas i forumtråden 

Det var ett väldigt långt inlägg av Matsälgen men det missar helt det jag påpekade: Ingenting av det Stefan Widén skrev är hans ”personliga” förkortningar.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Dumheter. Klart vi måste få använda förkortningar, det måste ju vara författarens privilegium. Om man inte förstår så får man fråga en kompis, googla eller göra ett inlägg där man frågar vad de betyder. Då kanske man samtidigt lär sig något. Så fråga i stället för att hacka.
"Skräphögen har talat"
(för den som inte vet så är det en referens till TV-serien Fragglarna där den allsmäktige skräphögen uttalade självklara råd).
"Skräphögen har talat"
(för den som inte vet så är det en referens till TV-serien Fragglarna där den allsmäktige skräphögen uttalade självklara råd).
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Visst, man kan såklart göra som du säger. MEN,det är också ett utmärkt sätt att skrämma bort den eller de som kanske inte vill eller kan sådant.Odd skrev: ↑söndag 07 september 2025 20:22 Dumheter. Klart vi måste få använda förkortningar, det måste ju vara författarens privilegium. Om man inte förstår så får man fråga en kompis, googla eller göra ett inlägg där man frågar vad de betyder. Då kanske man samtidigt lär sig något. Så fråga i stället för att hacka.
"Skräphögen har talat"
Detta Forum (och även föreningen) behöver ju nya krafter, det kan nog alla hålla med om, men tyvärr så skrämmer man bort folk med just sånna fasoner, vilket är djupt olyckligt.
Själv har jag varit medlem i över 40 år och aktiv främst lokalt,men även i Malmköping förr i tiden. Jag har ofta både märkt och själv känt av den här typen av utfrysning. Inte för egen del lokalt, men har märkt av det ändå. Nu har jag med ålderns rätt i stort sätt lagt ner det aktiva livet och har även funderat på att lämna föreningen p.g.a. sånt här tänk. Dock är väl intresset ännu för stort för att jag ska ta det steget. men men, vi får väl se hur det går nästa gång det ska betalas.
- dr Cassandra Nojdh
Bedrövligt att en så enkelt och hövligt önskemål som mitt utlöser denna typ av reaktioner, och att en vanligtvis sansad person som hr. Odd viftar undan detta som "dumheter". Självklart är det författarens ansvar att göra sig förstådd så långt det är praktiskt möjligt. Att skriva upp hållplatsnamn istället för treställiga förkortningar är på intet sätt någon orimlig begäran. Det är i vart fall det enda jag yttrat mig om.Odd skrev: ↑söndag 07 september 2025 20:22 Dumheter. Klart vi måste få använda förkortningar, det måste ju vara författarens privilegium. Om man inte förstår så får man fråga en kompis, googla eller göra ett inlägg där man frågar vad de betyder. Då kanske man samtidigt lär sig något. Så fråga i stället för att hacka.
"Skräphögen har talat"
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".