Kontantlösa butiker
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
-
Re: Kontantlösa butiker
Och i går råkade man ut för det kontantlösa samhället. Med sommarkläder utan plats för plånbok medfördes inga kontanter vid mathandeln. Blippade kortet som man vant sig vid för köp under 400kr, men nu krävdes kod av läsaren. Det lär vara någon funktion som slår till då och då lite oregelbundet. Lite förvirrad av det oväntade så slogs fel kod och så på något sätt hade rätt kod fallit ur minnet. Enligt kassörskan så gick det inte att betala på gammaldags vis med kort och id, bara i läsaren. Betalningen parkerades så jag fick grunna på saken och så kom jag på hur jag brukar memorera koden.
Mat blev det men tänk om hela banksystemet legat nere? Nu blir det nog en 5hundring i fickan för säkerhets skull för tack och lov tar butiken kontanter.
Mat blev det men tänk om hela banksystemet legat nere? Nu blir det nog en 5hundring i fickan för säkerhets skull för tack och lov tar butiken kontanter.
Problemet är väl att dagens politiker vill leka marknad med den offentliga sektorn. Tyvärr verkar många inte vara medvetna om att Sverige har blivit Europas kanske mest marknadsfundamentalistiska land, vilket naturligtvis påverkar samhället på flera sätt.Odd skrev:Det är väl för att BankID är just ett id utfärdat av bankerna, och inget annat. Eftersom det inte är utfärdat av folkbokförande myndigheter så är det vad det är. Att det använder sig av personnummer är en olycklig omständighet och att BankID fungerar och accepteras av de flesta myndigheter och företag som om det vore en nationell id-handling, är snarare ett resultat av en efterbliven nationell motsvarighet.
-
och i går Fredag var det tydligen Coop som fick slå igen och stänga i ett antal butiker för att kassa och betalsystemen inte fungerade. Just Coop har väl varit föregångare med att införa kontantfritt.Lennart Petersen skrev:Och i går råkade man ut för det kontantlösa samhälletr.
Står inget om detaljer och vad som fallerade så man får gissa.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/coop ... assahaveri
- dr Cassandra Nojdh
Verkar vara en storskalig attack, där man angripit en kritisk mjukvara: https://www.kaseya.com/potential-attack-on-kaseya-vsa/Lennart Petersen skrev:och i går Fredag var det tydligen Coop som fick slå igen och stänga i ett antal butiker för att kassa och betalsystemen inte fungerade. Just Coop har väl varit föregångare med att införa kontantfritt.Lennart Petersen skrev:Och i går råkade man ut för det kontantlösa samhälletr.
Står inget om detaljer och vad som fallerade så man får gissa.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/coop ... assahaveri
Troligen Ryssland som ligger bakom. Ryssland och Kina är de enda som har kapacitet att genomföra sådana här attacker. Om det är kriminella eller statsunderstödda grupper som ligger bakom är förstås inte lätt att avgöra, det kan mycket väl vara moderna motsvarigheter till forna tiders kapare. Ur rysk synpunkt är alla sådana här händelser förövningar till det WW III som enligt rysk syn måste komma, och där de inledande faserna kommer att utgöras av cyberkrigföring. Här visar man att man har kapacitet att stänga ner detaljhandeln. Nästa gång kanske man angriper betalsystemen eller systemen för el, telekom och fjärrvärme. Ex.vis.
Det här visar på svagheten i den glada och ansvarslösa marknadsliberalism som härskar i västvärlden. IT-säkerhet är ju en kostnad, bevars, som inte genererar några intäkter. Den tillhör följaktligen inte kääääärnverksamheten, så den kan man outsåååårssa i form av tjäääänster, till någon som man inte har en aning om vad de har eller inte har för säkerhetsnivåer.
Ingen brandförsäkring? Nä, här har aldrig brunnit!
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den lördag 03 juli 2021 22:43, redigerad totalt 3 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- dr Cassandra Nojdh
Med nuvarande lagstiftning är handel med data av denna typ knappast möjlig. Den länk som åberopas går till en konspirationsteoretisk och högerextrem sajt, som bl.a. ger utrymme åt klimatförnekare som Lars Bern och pandemiförnekare som Filip Sjöström. Det ger inget seriöst intryck att använda sådana hänvisningar i argumentationen.LÅ1 skrev:"Och detta är bara början".
Ur artikeln:När vaknar Svensson?
När försäkringsbolaget hör av sig och meddelar att premien höjs till följd av att du äter fet mat och konsumerar alkohol för stora belopp på krogen vilket klassas som riskbeteende. Hur de vet det? För att du betalade med ditt Visakort som är kopplat till din bank som samlar in data om dig, bland annat köpmönster, som sedan skickas för analys eller säljs till tredje part.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Oavsett var artikeln är publicerad, och vem som skrivit den, så är innehållet värt en tanke!dr Cassandra Nojdh skrev:Med nuvarande lagstiftning är handel med data av denna typ knappast möjlig. Den länk som åberopas går till en konspirationsteoretisk och högerextrem sajt, som bl.a. ger utrymme åt klimatförnekare som Lars Bern och pandemiförnekare som Filip Sjöström. Det ger inget seriöst intryck att använda sådana hänvisningar i argumentationen.LÅ1 skrev:"Och detta är bara början".
Ur artikeln:När vaknar Svensson?
När försäkringsbolaget hör av sig och meddelar att premien höjs till följd av att du äter fet mat och konsumerar alkohol för stora belopp på krogen vilket klassas som riskbeteende. Hur de vet det? För att du betalade med ditt Visakort som är kopplat till din bank som samlar in data om dig, bland annat köpmönster, som sedan skickas för analys eller säljs till tredje part.
Banker får nu inte säljas data till tredje part, i detta exempel ett försäkringsbolag. Men hur ser lagstiftningen ut om banken och försäkringsbolaget är samma företag/koncern. T.ex. Länsförsäkringar? Förmodligen kräver lagstiftningen vattentäta skott mellan de båda verksamhetsgrenarna. Men bara möjligheten borde stämma till eftertanke!
I någon region hade olika delar av verksamheten egna avtal med banken. (eller hur det var.) På en korttransaktion kunde det i alla fall t.ex. stå att betalningsmottagaren var psykiatriska avdelningen på ett sjukhus. Hur bra var upprepade sådana betalningar när personen i fråga ansöker om lån?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Apropå det stora "datorhaveriet" som visat sig vara en global cyberattack, förmodligen i utpressningssyfte. Även SJ drabbades. I alla fall deras bistro på tågen. Sedan en tid tillbaka är bistroerna på tågen kontantfria. (Och jag har börjat köpa kaffe och smörgås på Pressbyrån före resen.) Men nu kunde man enligt uppgift plötsligt betala med kontanter i bistron. Vill man inte hantera kontanter annars så borde de inte göra det nu heller tycker jag. Har man bestämt sig för en kundovänlig attityd så har man! Kanske kan det leda till eftertanke? Men troligen inte!
För snart två veckor sedan fick jag det vanliga mejlet med information inför kommande resa. Man talar där om att det finns bistro i tåget, men förtiger att man inte kan handla med kontanter. Sitter det någon information vid ingången eller början av disken? Ska försöka komma ihåg att kolla det vid tillfälle. Jag skrev i alla fall ett mejl till SJ kundservice och talade om att jag tycker att man borde informera om kontantfriheten. Citat ur mejlet: "Men ni utelämnar den viktiga informationen att man där slutat att acceptera svenska sedlar och mynt. Det hör till anständigheten att informera om denna dåliga service.".
För snart två veckor sedan fick jag det vanliga mejlet med information inför kommande resa. Man talar där om att det finns bistro i tåget, men förtiger att man inte kan handla med kontanter. Sitter det någon information vid ingången eller början av disken? Ska försöka komma ihåg att kolla det vid tillfälle. Jag skrev i alla fall ett mejl till SJ kundservice och talade om att jag tycker att man borde informera om kontantfriheten. Citat ur mejlet: "Men ni utelämnar den viktiga informationen att man där slutat att acceptera svenska sedlar och mynt. Det hör till anständigheten att informera om denna dåliga service.".
- dr Cassandra Nojdh
Givetvis är motivet värt en tanke. I ex.vis USA - extremliberalismens högborg - lär man handla tämligen ohämmat med sådana här uppgifter. Men en sådan åsikt/farhåga kan man förstås fritt uttrycka här utan att ta stöd av någon högerextrem konspirationssajt.LÅ1 skrev:Oavsett var artikeln är publicerad, och vem som skrivit den, så är innehållet värt en tanke!dr Cassandra Nojdh skrev: Med nuvarande lagstiftning är handel med data av denna typ knappast möjlig. Den länk som åberopas går till en konspirationsteoretisk och högerextrem sajt, som bl.a. ger utrymme åt klimatförnekare som Lars Bern och pandemiförnekare som Filip Sjöström. Det ger inget seriöst intryck att använda sådana hänvisningar i argumentationen.
Banker får nu inte säljas data till tredje part, i detta exempel ett försäkringsbolag. Men hur ser lagstiftningen ut om banken och försäkringsbolaget är samma företag/koncern. T.ex. Länsförsäkringar? Förmodligen kräver lagstiftningen vattentäta skott mellan de båda verksamhetsgrenarna. Men bara möjligheten borde stämma till eftertanke!
I någon region hade olika delar av verksamheten egna avtal med banken. (eller hur det var.) På en korttransaktion kunde det i alla fall t.ex. stå att betalningsmottagaren var psykiatriska avdelningen på ett sjukhus. Hur bra var upprepade sådana betalningar när personen i fråga ansöker om lån?
- dr Cassandra Nojdh
Bra idé, Pressbyrån har avsevärt mycket bättre utbud av smörgåsar. Och SJ:s kaffe ska vi bara inte tala omLÅ1 skrev:Apropå det stora "datorhaveriet" som visat sig vara en global cyberattack, förmodligen i utpressningssyfte. Även SJ drabbades. I alla fall deras bistro på tågen. Sedan en tid tillbaka är bistroerna på tågen kontantfria. (Och jag har börjat köpa kaffe och smörgås på Pressbyrån före resen.) Men nu kunde man enligt uppgift plötsligt betala med kontanter i bistron. Vill man inte hantera kontanter annars så borde de inte göra det nu heller tycker jag. Har man bestämt sig för en kundovänlig attityd så har man! Kanske kan det leda till eftertanke? Men troligen inte!

Fast nu var det ett tag sedan jag åkte tåg, pga. pandemin och min höga ålder. Ibland blir det Snälltåget söderut istället för SJ, men jag tror det är lika illa där: https://www.snalltaget.se/krogen
-
Men det är ju bedrövligt med så lite beredskap. Även om coop infört kontantfria butiker så kostar det ju inte mycket att ha en gammaldags kassalåda i reserv och en kassabok för att bokföra försäljningen. Skatteverket godtar detta om det finns särskilda omständighetet (strömavbrott nämns). För kunder utan kontanter (stängd Bankomat ?) kan man utfärda faktura mot uppvisande av id. En kollega berättade nyss om ett apotek i hans närhet som fick betalningshaveri, dom utfärdade fakturor och fick betalt till 100%.dr Cassandra Nojdh skrev:[
Verkar vara en storskalig attack, där man angripit en kritisk mjukvara: https://www.kaseya.com/potential-attack-on-kaseya-vsa/
Troligen Ryssland som ligger bakom. Ryssland och Kina är de enda som har kapacitet att genomföra sådana här attacker. Om det är kriminella eller statsunderstödda grupper som ligger bakom är förstås inte lätt att avgöra, det kan mycket väl vara moderna motsvarigheter till forna tiders kapare. Ur rysk synpunkt är alla sådana här händelser förövningar till det WW III som enligt rysk syn måste komma, och där de inledande faserna kommer att utgöras av cyberkrigföring. Här visar man att man har kapacitet att stänga ner detaljhandeln. Nästa gång kanske man angriper betalsystemen eller systemen för el, telekom och fjärrvärme. Ex.vis.
Det här visar på svagheten i den glada och ansvarslösa marknadsliberalism som härskar i västvärlden. IT-säkerhet är ju en kostnad, bevars, som inte genererar några intäkter. Den tillhör följaktligen inte kääääärnverksamheten, så den kan man outsåååårssa i form av tjäääänster, till någon som man inte har en aning om vad de har eller inte har för säkerhetsnivåer.
Ingen brandförsäkring? Nä, här har aldrig brunnit!
Har man byggt in sig så till den grad i it-system att inte ens priserna syns så skriv ut dom och ha på papper i reserv.
Allting går men coop stänger igen
-
Det stod på text-tv att utländska resenärer med vanliga bankkort inte kunde betala men svenskar som hade Swish kunde betala. Kanske var det det som menades med kontant betalning eller så tog man verkligen riktiga kontanter.LÅ1 skrev:Apropå det stora "datorhaveriet" som visat sig vara en global cyberattack, förmodligen i utpressningssyfte. Även SJ drabbades. I alla fall deras bistro på tågen. Sedan en tid tillbaka är bistroerna på tågen kontantfria. (Och jag har börjat köpa kaffe och smörgås på Pressbyrån före resen.) Men nu kunde man enligt uppgift plötsligt betala med kontanter i bistron. Vill man inte hantera kontanter annars så borde de inte göra det nu heller tycker jag. Har man bestämt sig för en kundovänlig attityd så har man! Kanske kan det leda till eftertanke? Men troligen inte!
Minns för nu ett antal år sedan när kassan i cafeterian på färjan till Helsingör havererat. Den svenska kassörskan sa bara att det inte fungerade men hennes lite äldre danska kollega tog fram papper och penna så allt fungerade. Men svenska måste ändå komma med en kommentar på skånska: ijentligen faor vinte silja när vi ligger i hamn.
Återgår till min tidigare länkning: Och detta är bara början.
Citerar ur ett svar från signaturen dr Cassandra Nojdh: "Den länk som åberopas går till en konspirationsteoretisk och högerextrem sajt, som bl.a. ger utrymme åt klimatförnekare som Lars Bern och pandemiförnekare som Filip Sjöström. Det ger inget seriöst intryck att använda sådana hänvisningar i argumentationen."
Jag hittade artikeln några dagar innan jag la in länken. Då kontrollerade tag inte webbplatsen, Folkungen, och därmed inte heller övriga skribenter där. Däremot presentation av artikelförfattaren, Urban Sylvan. Där tycker jag inte finns något direkt anmärkningsvärt eller något som pekade på högerextremism.
När jag nu läser artikeln som ser ut som en programförklaring, Varför Folkungen?, så håller jag med om att programförklaring bl.a. kan framstå som konspirationsteoretisk. Lite blandat och rörigt. Nästan så jag kommer att tänka på MP:s tidiga partikongresser (eller vad de kallad dem). Att kalla den högerextrem är jag inte helt inne på. Men då har jag som sagt inte läst några fler artiklar på webbplatsen.
Citerar ur ett svar från signaturen dr Cassandra Nojdh: "Den länk som åberopas går till en konspirationsteoretisk och högerextrem sajt, som bl.a. ger utrymme åt klimatförnekare som Lars Bern och pandemiförnekare som Filip Sjöström. Det ger inget seriöst intryck att använda sådana hänvisningar i argumentationen."
Jag hittade artikeln några dagar innan jag la in länken. Då kontrollerade tag inte webbplatsen, Folkungen, och därmed inte heller övriga skribenter där. Däremot presentation av artikelförfattaren, Urban Sylvan. Där tycker jag inte finns något direkt anmärkningsvärt eller något som pekade på högerextremism.
När jag nu läser artikeln som ser ut som en programförklaring, Varför Folkungen?, så håller jag med om att programförklaring bl.a. kan framstå som konspirationsteoretisk. Lite blandat och rörigt. Nästan så jag kommer att tänka på MP:s tidiga partikongresser (eller vad de kallad dem). Att kalla den högerextrem är jag inte helt inne på. Men då har jag som sagt inte läst några fler artiklar på webbplatsen.
- dr Cassandra Nojdh
Den där presentationen har naturligtvis Urban Sylvan skrivit själv. Naturligtvis presenterar man sig inte som konspirationsteoretiker eller högerextremist. Men vi kan lämna karakteristiken av just denna sajt därhän. Grejen är att man kan, som hr. LÅ gör, uttrycka denna farhåga (som jag i princip delar, även om jag anser att faran inte är överhängande) utan att ta stöd av någon annan (konspirationsteoretiker).
Kanske säkrast att tillägga att jag inte anser hr. LÅ vara lagd åt det konspirationsteoretiska hållet.
Kanske säkrast att tillägga att jag inte anser hr. LÅ vara lagd åt det konspirationsteoretiska hållet.
En debattartikel i Dagens juridik: ”Det kontantlösa samhällets sårbarhet är underskattad”.
Ett citat:
Det låter fullt rimligt! Det är bara vi dumma nordbor som tror att vi är smartare än alla andra när vi förlitar oss på sårbar digital teknik.
Ett citat:
Skribenten säger också att kontanter är det dominerande betalningsmedlet inom euroområdet.Kontanter är frihet i den mening att sedlar och mynt är det enda betalningsmedel som människor kan inneha utan att involvera en tredje part, dvs bankerna. Det krävs varken utrustning, internet eller elektricitet för att betala och kan användas vid strömavbrott eller om du tappat ditt kort. Kontantaffärer skyddar ditt privatliv och respekterar ditt grundläggande skydd av integritet, identitet och personuppgifter i finansiella angelägenheter. Kontanter gör det lättare att hålla koll på dina utgifter och exempelvis hindrar att du ger ut för mycket pengar. Det är det snabbaste betalningsmedlet, med sedlar och mynt betalar du direkt. Kontanter har visat sig vara ett säkert betalningsmedel när det gäller cyberkriminalitet, bedrägeri och förfalskning.
Det låter fullt rimligt! Det är bara vi dumma nordbor som tror att vi är smartare än alla andra när vi förlitar oss på sårbar digital teknik.
Sedan jag skrev förra inlägget för tre dagar sedan har denna tråd visats mer än 750 gånger! Måste vara många Google-träffar som lett in folk här. (I skrivande stund är antalet visningar 133975.)
I EU-kommissionens rekommendationer "om omfattningen och effekterna av eurosedlars och euromynts ställning som lagliga betalningsmedel" så skriver man följande:
I EU-kommissionens rekommendationer "om omfattningen och effekterna av eurosedlars och euromynts ställning som lagliga betalningsmedel" så skriver man följande:
Skulle den svenska regeln om avtalsfrihet i detta fall finnas kvar om vi inför euro i Sverige? Jag ärt rädd för att den skulle det.2. Accept av betalningar i eurosedlar och euromynt i detaljisttransaktioner
Accept av sedlar och mynt i euro som betalningsmedel bör vara regel i detaljisttransaktioner. Det bör endast vara möjligt att neka accept av skäl som grundas på principen om ”god tro” (exempelvis om detaljhandlaren inte har växel).
Förhoppningsvis kommer det även i framtiden vara upp till köparen och säljaren att komma överens om vilket betalmedel som ska användas. Allt annat vore både korkat och förmynderi.
På senare tid har jag sett att det många gånger är kö vid bankomaterna. oftare än tidigare. Och det är inte åldringar utan medelålders och yngre som köar för kontantuttag. Det finns hopp!
Och köerna är dubbelt så långa nu när alla håller avstånd!LÅ1 skrev:På senare tid har jag sett att det många gånger är kö vid bankomaterna. oftare än tidigare. Och det är inte åldringar utan medelålders och yngre som köar för kontantuttag. Det finns hopp!

Sant!daniel_s skrev:Och köerna är dubbelt så långa nu när alla håller avstånd!LÅ1 skrev:På senare tid har jag sett att det många gånger är kö vid bankomaterna. oftare än tidigare. Och det är inte åldringar utan medelålders och yngre som köar för kontantuttag. Det finns hopp!

Inlägget låter kanske rimligt, men det är tyvärr helt felaktigt. Fysiska kontanter kräver banker för kontanthantering. Vidare spåras kundernas kontantanvändning via serienummer. Det ser ut som att den digitala euron blir anonym för belopp upp till €1000 (se sidan 3), men innan den lanseras får befolkningen finna sig i att dela med sig av sin köphistorik med kommersiella banker (både via fysiska kontanter och bankpengar).LÅ1 skrev:En debattartikel i Dagens juridik: ”Det kontantlösa samhällets sårbarhet är underskattad”.
Ett citat:Skribenten säger också att kontanter är det dominerande betalningsmedlet inom euroområdet.Kontanter är frihet i den mening att sedlar och mynt är det enda betalningsmedel som människor kan inneha utan att involvera en tredje part, dvs bankerna. Det krävs varken utrustning, internet eller elektricitet för att betala och kan användas vid strömavbrott eller om du tappat ditt kort. Kontantaffärer skyddar ditt privatliv och respekterar ditt grundläggande skydd av integritet, identitet och personuppgifter i finansiella angelägenheter. Kontanter gör det lättare att hålla koll på dina utgifter och exempelvis hindrar att du ger ut för mycket pengar. Det är det snabbaste betalningsmedlet, med sedlar och mynt betalar du direkt. Kontanter har visat sig vara ett säkert betalningsmedel när det gäller cyberkriminalitet, bedrägeri och förfalskning.