Det långsiktiga målet måste vara att förlänga Kistagrenen till Täby, och då spelar Kista en mindre roll för hela grenen. Däremot behövs ett byte till Mälarbanan.twr skrev: ↑torsdag 15 januari 2026 14:07 https://www.dn.se/ekonomi/ericsson-drar ... i-sverige/
Ericsson drar ned i Kista. Då minskar underlaget för spårvägen, men det kanske är marginellt. Det står inte hur många tjänster det handlar om i Kista.
Tvärbanan Kistagrenen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Tvärbanan Kistagrenen
Replik: Svartmåla inte Kista
Solna har absolut dragit ifrån, men kommunpolitikerna hoppas på Tvärbanan. Turerna kring Kistagrenen väcker dock uppmärksamhet i andra delar av landet:Di skrev:Trygghet skapar vi också genom levande stadsrum. Torg blir mer välkomnande, promenadstråk snyggas till och tvärbanan blir en ny pulsåder genom stadsdelen. Vi satsar också på mer kultur och idrott. Att Svenska Fotbollförbundet vill etablera ett nationellt fotbollscenter i Kista är ett styrkebesked. Dessutom öppnar Vetenskapens Hus i Kista, i samarbete mellan staden, Stockholms universitet, Kungliga Tekniska högskolan och näringslivet.
Finns det en risk att Kistagrenen avskräcker andra från att satsa på spårväg? För övrigt är det farligt att anta att populistiska partier inte kan agera "stendumt".Marcus Hågedal skrev:Inte oväntat eftersom motståndarpolitikerna bara försöker fiska röster med sitt motstånd. Inget parti, varken här eller där, kommer ju avbryta projektet eftersom det vore stendumt.Vi som vill ha spårväg i Uppsala skrev:I Sundbyberg är det Moderaterna som skäller på S & MP för att de inte får spårväg tillräckligt snabbt.
Tunnelbanan löste de flesta behov i Skarpnäck. Det kommer den planerade Kistagrenen inte att göra i Ursvik. Byte till Mälarbanan efterfrågas, liksom nattrafik.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑tisdag 23 december 2025 7:14 Ursvik är ju nu i en situation som liknar den Skarpnäck var i innan T-banan byggdes ut dit 1994.
- dr Cassandra Nojdh
Det enda jag jämförde var att båda stadsdelarna saknade spårbunden trafik. Det övriga är Enceladus-kollektivets egna påhitt.Enceladus skrev: ↑måndag 26 januari 2026 20:40Tunnelbanan löste de flesta behov i Skarpnäck. Det kommer den planerade Kistagrenen inte att göra i Ursvik. Byte till Mälarbanan efterfrågas, liksom nattrafik.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑tisdag 23 december 2025 7:14 Ursvik är ju nu i en situation som liknar den Skarpnäck var i innan T-banan byggdes ut dit 1994.
Vad Enceladus-kollektivet "efterfrågar" är rätt så ointressant, bl.a. eftersom som ämnena har tjatats om och om igen.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Delade meningar om blivande lokalgatadr Cassandra Nojdh skrev: ↑torsdag 29 januari 2026 17:45 Vad Enceladus-kollektivet "efterfrågar" är rätt så ointressant, bl.a. eftersom som ämnena har tjatats om och om igen.
Skjut inte budbäraren! Jag vidarebefordrar bara vad Ursviksborna efterfrågar. Nattrafik efterfrågas av nästan alla, och i Stockholm är det tunnelbana eller buss.Mitt i skrev:Ursvikbon Christina Edlund Ahrnholm som rastar hunden Bingo, tror ändå att en lokalgata intill spåren vore en bra lösning.
– Jag tror nog det är ett klokt beslut. Det kanske öppnar för mer nattbussar, vilket vore bra. Man får väl göra lösningar i vägen som förhindrar att bilister kör där om det nu skulle bli så, säger hon.
- dr Cassandra Nojdh
Ja, efterfrågan förefaller ju vara enorm.Enceladus skrev: ↑fredag 30 januari 2026 13:23 Delade meningar om blivande lokalgata
Skjut inte budbäraren! Jag vidarebefordrar bara vad Ursviksborna efterfrågar. Nattrafik efterfrågas av nästan alla, och i Stockholm är det tunnelbana eller buss.Mitt i skrev:Ursvikbon Christina Edlund Ahrnholm som rastar hunden Bingo, tror ändå att en lokalgata intill spåren vore en bra lösning.
– Jag tror nog det är ett klokt beslut. Det kanske öppnar för mer nattbussar, vilket vore bra. Man får väl göra lösningar i vägen som förhindrar att bilister kör där om det nu skulle bli så, säger hon.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
- dr Cassandra Nojdh
Genomförandebeslut taget för Tvärbanans utbyggnad: https://www.regionstockholm.se/nyheter/ ... utbyggnad/ (Region Stockholm)
Ja, det var ju så man gjorde tidigare, innan den befängda idén med turkisk totalentreprenad.Region stockholm skrev:Att detaljprojektera i egen regi bedömdes vara det mest kostnadseffektiva upplägget. Det gör det möjligt att upphandla flera entreprenader och minskar risken för ytterligare omtag och ändringar under byggtiden.
- dr Cassandra Nojdh
Exakt. Och det var framgångsrikt på Kurt Selibergs tid (se vidare Thomas Johanssons Tvärbanebok sid. 58 och framåt). Det fodras förstås viss upphandlings- och projektledningskunskap. Har man inte det så blir det skönt med turkisk totalentreprenad, till att börja med. Ungefär att att g-ra i byxan.Odd skrev: ↑onsdag 25 februari 2026 16:06Nä, förmodligen inte. Nu verkar ju även FUT ha drabbats av mer förseningar som säkerligen kräver ännu ett tillskott. Så länge som det är skattepengar så verkar det inte finnas en övre gräns.Hechtwagen skrev: ↑onsdag 25 februari 2026 14:55 Helt ok så länge det står Skanska eller Peab på gubbarna för där har jag aktier.
Att det blir några miljarder dyrare än utlovat är det väl ingen som höjer på ögonbrynen åt.
Som talesättet säger; Hur äter man en elefant? I lagom stora bitar.
Jag tror fortfarande att det är bäst att driva projekten framåt som många små entreprenader i stället för ett fåtal stora.
Så blir det nån form av lite snabbare upphandling nu?
Jättebra att vi samlar diskussionen i denna tråd!dr Cassandra Nojdh skrev: ↑torsdag 26 februari 2026 9:23Exakt. Och det var framgångsrikt på Kurt Selibergs tid (se vidare Thomas Johanssons Tvärbanebok sid. 58 och framåt). Det fodras förstås viss upphandlings- och projektledningskunskap. Har man inte det så blir det skönt med turkisk totalentreprenad, till att börja med. Ungefär att att g-ra i byxan.Odd skrev: ↑onsdag 25 februari 2026 16:06Nä, förmodligen inte. Nu verkar ju även FUT ha drabbats av mer förseningar som säkerligen kräver ännu ett tillskott. Så länge som det är skattepengar så verkar det inte finnas en övre gräns.Hechtwagen skrev: ↑onsdag 25 februari 2026 14:55 Helt ok så länge det står Skanska eller Peab på gubbarna för där har jag aktier.
Att det blir några miljarder dyrare än utlovat är det väl ingen som höjer på ögonbrynen åt.
Som talesättet säger; Hur äter man en elefant? I lagom stora bitar.
Jag tror fortfarande att det är bäst att driva projekten framåt som många små entreprenader i stället för ett fåtal stora.
Så blir det nån form av lite snabbare upphandling nu?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Är Trafikförvaltningen verkligen kompetent nog att genomföra detta bygge?
Bygget av tvärbanan ska återupptas
När kan Täbygrenen tänkas nå sin tänkta slutstation? Restiden väntas bli cirka 40 minuter hela vägen från Alvik. Kista centrum befinner sig ungefär halvvägs.Mitt i skrev:I Helenelund är de stora arbetena redan klara och stationstorget som knyter ihop tvärbanan med pendeltågsstationen i Helenelund öppnade för gång-, cykel och busstrafik redan sommaren 2024.
”Vi kan konstatera att projektet är nästan fem år försenat jämfört med överenskommen tidplan. Nu är det viktigt att spårdragningen kommer igång igen så att kopplingen från Ursvik hela vägen till Helenelund och pendeltåget kan färdigställas”, säger den styrande Alliansen i ett gemensamt uttalande.
[...]
Sträckan från Ulvsunda till Bromma flygplats är öppen för trafik. Sträckan vidare till Ursvik torg ska enligt nuvarande tidsplan öppna 2028 eller 2029 och sista etappen, till Helenelund, i slutet av 2029.
- dr Cassandra Nojdh
Är inte det där ganska gamla nyheter? Det framgår ju redan av gällande kollektivtrafikplan (ett dokument man lika gärna skulle kunna skicka till jultomten)Enceladus skrev: ↑fredag 13 mars 2026 10:39 När kan Täbygrenen tänkas nå sin tänkta slutstation? Restiden väntas bli cirka 40 minuter hela vägen från Alvik. Kista centrum befinner sig ungefär halvvägs.
https://www.regionstockholm.se/4a6cdd/s ... n-2050.pdf
Det är alltid bra med primärkällor. Men de kan ju vara jobbiga att läsa förstås. Enklare med en snutt i någon lokalblaska.
Trösten: Gruset blir till gräs – i väntan på tvärbanan

Ja, vem vet när SL faktiskt "stegar in igen"?Mitt i skrev:Kostnaderna för satsningarna i Rissne beräknas till totalt 2,5 miljoner. Somliga av dem, så som nya bänkar och blomkrukor, är av det permanenta slaget.
Åtgärderna inom byggområdet är det däremot inte. De blir som längst kvar tills SL stegar in igen.
Trots det är det mödan och pengarna värt, tycker Martin Solberg.