Sida 5 av 5
Postat: måndag 19 juli 2004 22:49
av MartinW
kildor skrev:Jag var inne på
Transport for Londons hemsida, och där har de två olika typer av
kartor: klassiska kartor och
spider maps. De senare är schematiska med samtliga hållplatser utritade, men ger ingen heltäckande bild av bussnätet. De utgår från en tunnelbanestation och visar endast de linjer som trafikerar just den stationen. Säkert mycket användbara om man står på platsen och undrar vilken buss man kan ta.
De klassiska kartorna är kanon om man vill veta vilka bussar som går i närområdet, och spindelkartorna är kanon om man antingen står vid en tubstation eller om man vet att man ska åka till en och byta till buss.
Båda kartvarianterna är bra för olika saker, och borde ses som en förebild för vad SL borde prestera.
Postat: måndag 19 juli 2004 22:57
av kildor
MartinW skrev:De klassiska kartorna är kanon om man vill veta vilka bussar som går i närområdet, och spindelkartorna är kanon om man antingen står vid en tubstation eller om man vet att man ska åka till en och byta till buss.
Båda kartvarianterna är bra för olika saker, och borde ses som en förebild för vad SL borde prestera.
Helt klart! SL:s nya variant är ett dåligt mellanting av de två karttyperna...
Postat: tisdag 20 juli 2004 20:07
av Gäst
Det allra bästa vore om sl skulle skippa schematiska kartor och istället rita ut alla linjer på en vanlig karta med ett gatunät. Då vet man exakt vart man kan stiga av och på. vad hjälper det mig att se att en linje går ungefär nånstans?
Tunnelbanan kan fortfarande vara en schematisk karta.
En annan sak som jag skulle vilja se är EN enda karta (inte schematisk)för alla trafikslag:
alltså bussar, lokalbanor, tunnelbana, pendeltåg. Precis som på gulasidorna där man kan slå upp en ort och se alla gator direkt fast i det här fallet med alla linjer utritade.
Postat: fredag 23 juli 2004 0:00
av Gäst
MartinW skrev:kildor skrev:Jag var inne på
Transport for Londons hemsida, och där har de två olika typer av
kartor: klassiska kartor och
spider maps. De senare är schematiska med samtliga hållplatser utritade, men ger ingen heltäckande bild av bussnätet. De utgår från en tunnelbanestation och visar endast de linjer som trafikerar just den stationen. Säkert mycket användbara om man står på platsen och undrar vilken buss man kan ta.
De klassiska kartorna är kanon om man vill veta vilka bussar som går i närområdet, och spindelkartorna är kanon om man antingen står vid en tubstation eller om man vet att man ska åka till en och byta till buss.
Båda kartvarianterna är bra för olika saker, och borde ses som en förebild för vad SL borde prestera.
Spindelkartorna är klockrena - tycker SL skulle planka dem rakt av! - har man varit i London nångång och letat efter vilken buss man ska ta o hur den går så hjälper de en massa, SL:s nya kartor är ju bara skrattretande...
Postat: söndag 25 juli 2004 16:45
av micke b
Efter att för första gången använt en tabell (pendelns) skarpt ute i verkligheten noterade jag:
Tabellerna står i klassisk Märsta - Gnesta - Bålsta-ordning. Innehållsförteckningen listar dem däremot i P-nummerordning. Förvirring!
Sidnummerna står fint där man kunde vänta sig, -om man läste en bok. När allt är tryckt på längden, och man bläddrar mellan innehållsförteckning och tabeller så är det rätt irriterande att sidnumret är vridet 90 grader. Tror det hade suttit bättre i överkanten på sidorna också.
(Och för att toppa av så listar den turer, som inte visade sig gå i verkligheten eller på stationstabellen)
mvh /M
Postat: måndag 26 juli 2004 9:46
av MartinW
mickeb skrev:
Tabellerna står i klassisk Märsta - Gnesta - Bålsta-ordning.
Och vad innebär det?
Var listas tågen till VH-Nynäshamn och Södertälje?
Postat: måndag 26 juli 2004 10:14
av micke b
MartinW skrev:mickeb skrev:
Tabellerna står i klassisk Märsta - Gnesta - Bålsta-ordning.
Och vad innebär det?
Var listas tågen till VH-Nynäshamn och Södertälje?
Att jag tog en genväg igen

, för att förtydliga så är ordningen alltså
Södertälje - Märsta och omvänt
Södertälje - Gnesta och omvänt
Nynäshamn - Bålsta och omvänt
mvh /M
Postat: måndag 26 juli 2004 11:28
av kildor
Ja, att tabellerna står i ordningen P36 P37 P35 är ju rätt märkligt.
Grafiskt bottennapp SL!
Postat: onsdag 04 augusti 2004 0:03
av Byggare Bob
--
Re: Grafiskt bottennapp SL! och Skåne.
Postat: onsdag 04 augusti 2004 0:25
av Axel
Byggare Bob skrev:Verkar som SL troligen blivit lurade av någon flashig reklambyrå, för fulare linjekartor går väl inte att uppbringa...
Men uppenbarligen så kommer höstens tidtabeller att ha samma helt vansinniga karta, så vi får väl lära oss att vi lever i en fyrkantig värld där fågelperspektiven ser ut som kretskort...

Tittade in på Fredriksdals friluftsteater i helgen.
Passade på att förse mig med en busstidtabell för stadstrafiken samtidigt (däremot ville jag inte betala för att få tidtabell för övrig trafik i kommunen).
I stadsbussarnas tabell finns en linjekarta, med alla linjer inritade i olika färger. Mycket bra initiativ, om det inte var för att tabellen tryckts i svartvitt. Alla linjer hade alltså varsin grå nyans på kartan=omöjligt att följa körvägen. Siffror fanns bara utsatta vid ändstationerna.
Postat: måndag 14 februari 2005 22:54
av essin
Jag hittade den här tråden medan jag sökte efter annat, och kollade kartorna på SLs hemsida för att se om det blivit bättre. Till min förskräckelse ser jag att de allra flesta felen som nämns i denna tråd finns kvar! Även om entreprenörerna borde kollat lite noggrannare verkar det verkligen som att kartritaren slängt ihop alltihop på en eftermiddag. Med rätt kartunderlag och lite tid och pengar skulle nog jag (och säkert många andra här på Forum) kunna göra en bättre karta. Vete sjutton om jag inte ska försöka mig på det, bara för att se om det går.
Dessutom är det bara att konstatera: det går inte att lägga ett orto/diagonalt linjediagram på en geografisk bakgrund. SL och deras konsulter borde lära av Harry Beck, han stiliserade även det som var utanför linjerna, i hans fall bara Themsen, men ändå. Dessutom jobbade han som en koffeinförgiftad bäver för att kontinuerligt förbättra sitt diagram.
Linjediagram kan vara väldigt användbara i rätt sammanhang, men jag tvivlar nästan på att busslinjer är det. Om man stiliserar det på det här viset känns det nästan som om det blir nödvändigt med många utsatta hållplatser för att man ska få någon ledning om hur bussarna går.
Sluta!
Postat: lördag 19 februari 2005 17:20
av hannes
Re: Sluta!
Postat: söndag 20 februari 2005 11:49
av M224
Jag om någon här älskar SL! Men deras nya kartor är inte bra! Tyvärr, dom är totalt värdelösa!

Re: Sluta!
Postat: måndag 21 februari 2005 7:35
av Marcus A
Öh påstår du att SL:s nya kartor är tydligare än de som de tidigare hade i tidtabellshäftena? I think not... kartor med stiliserade sträckningar kan ofta vara ganska tydliga men när det gäller de här busskartorna så är det alldeles för många linjer på en alldeles för liten karta, så det blir såå småpluttrigt och svårt att se hur någon linje egentligen går.
Västtrafik har ju en karta över spårvagns- och busslinjerna i Göteborg där sträckningarna är stiliserade, men där ser man ändå ganska tydligt hur linjerna går eftersom kartan är i ett enormt format. Stor skillnad jämfört med en ficktidtabell.
Re: Sluta!
Postat: måndag 21 februari 2005 17:00
av Gäst
hannes skrev: Erkänn har jag rätt eller fel!
Du har fel!