Hechtwagen skrev: ↑torsdag 26 juni 2025 10:17
Hur högt axeltryck behöver bli resultatet när man bygger en vagn för en innerstadslinje med Sth 50 km/h?
Vad är fördelen med högt axeltryck jämfört med lätt axeltryck?
Se till exempel på Oslos SL95 med ett axeltryck på 8,125 ton olastad, det måste väl anses som tämligen högt?
SL95 i Oslo? Hr. Gädda ska då dra till med med de allra värsta exemplen.
AnsaldoBreda nu igen! Ja, Hitachi har mycket att göra med att städa upp i det italienska kråkboet. Det är "bra" gjort att tillverka en 33 m lång vagn som väger hela 64 ton. Inte ens CAF lyckas med det. Tur att SL95 har 8 axlar, då får man i alla fall ned axellasten till 8,125 ton, som hr. Gädda uppger. Men de ska försvinna rätt snart, har jag hört
Fast efterträdaren
SL18 (en Urbos 100) är inte mycket bättre den, med en vagnvikt på 42,7 ton och 6 axlar får man en axellast på 7,12 ton. Jmf. även med Lundavagnen (även den en Urbos 100).
Beträffande sth och axellast finns det väl inget direkt samband. De flesta tillverkare förefaller utgå från sth 70 km/tim för sina systemvagnar. För Conventrys plastvagn är uppgifterna lite svävande, men sth där verkar ligga i spannet 60 - 70 km/tim.
I Coventry ser man det här industripoilitiskt:
The Engineer skrev:Ensuring the benefits of very light rail - both on track and off - are felt across the region is paramount for Councillor Jim O’Boyle (dvs. knubbiga gubben, min anm.). Having seen other transport systems outsource procurement abroad, he is keen to tap into the wealth of manufacturing expertise that sits on his political doorstep.
“This isn’t just a transport scheme, this is an economic opportunity as well,” said O’Boyle. “We need to build things in this country. We need to create jobs in this country. So we built the vehicle in Coventry. We’re building and making the track in this region.
“When you consider that, for example, Midland Metro - which is one of the Black Country’s tram systems - that’s made in Spain. We’re missing a trick here. We’ve used automotive lightweighting technology that we’re world class at in this city. And to adapt that – which is one of the big challenges but also one of the big innovations – into rail-based systems, I think that’s what will set this apart.”
Ex. "the Black Country’s tram systems - that’s made in Spain."
https://en.wikipedia.org/wiki/West_Midlands_Metro
Usch, ja - CAF nu igen. Så kan vi ju inte ha det.