Sida 5 av 5

Re: Very Light Rail

Postat: torsdag 26 juni 2025 10:17
av Hechtwagen
Hur högt axeltryck behöver bli resultatet när man bygger en vagn för en innerstadslinje med Sth 50 km/h?

Vad är fördelen med högt axeltryck jämfört med lätt axeltryck?

Se till exempel på Oslos SL95 med ett axeltryck på 8,125 ton olastad, det måste väl anses som tämligen högt?

Re: Very Light Rail

Postat: fredag 27 juni 2025 14:57
av dr Cassandra Nojdh
Hechtwagen skrev: torsdag 26 juni 2025 10:17 Hur högt axeltryck behöver bli resultatet när man bygger en vagn för en innerstadslinje med Sth 50 km/h?

Vad är fördelen med högt axeltryck jämfört med lätt axeltryck?

Se till exempel på Oslos SL95 med ett axeltryck på 8,125 ton olastad, det måste väl anses som tämligen högt?
SL95 i Oslo? Hr. Gädda ska då dra till med med de allra värsta exemplen.
Bild

AnsaldoBreda nu igen! Ja, Hitachi har mycket att göra med att städa upp i det italienska kråkboet. Det är "bra" gjort att tillverka en 33 m lång vagn som väger hela 64 ton. Inte ens CAF lyckas med det. Tur att SL95 har 8 axlar, då får man i alla fall ned axellasten till 8,125 ton, som hr. Gädda uppger. Men de ska försvinna rätt snart, har jag hört

Fast efterträdaren SL18 (en Urbos 100) är inte mycket bättre den, med en vagnvikt på 42,7 ton och 6 axlar får man en axellast på 7,12 ton. Jmf. även med Lundavagnen (även den en Urbos 100).

Beträffande sth och axellast finns det väl inget direkt samband. De flesta tillverkare förefaller utgå från sth 70 km/tim för sina systemvagnar. För Conventrys plastvagn är uppgifterna lite svävande, men sth där verkar ligga i spannet 60 - 70 km/tim.

I Coventry ser man det här industripoilitiskt:
The Engineer skrev:Ensuring the benefits of very light rail - both on track and off - are felt across the region is paramount for Councillor Jim O’Boyle (dvs. knubbiga gubben, min anm.). Having seen other transport systems outsource procurement abroad, he is keen to tap into the wealth of manufacturing expertise that sits on his political doorstep.

“This isn’t just a transport scheme, this is an economic opportunity as well,” said O’Boyle. “We need to build things in this country. We need to create jobs in this country. So we built the vehicle in Coventry. We’re building and making the track in this region.

“When you consider that, for example, Midland Metro - which is one of the Black Country’s tram systems - that’s made in Spain. We’re missing a trick here. We’ve used automotive lightweighting technology that we’re world class at in this city. And to adapt that – which is one of the big challenges but also one of the big innovations – into rail-based systems, I think that’s what will set this apart.”
Ex. "the Black Country’s tram systems - that’s made in Spain." https://en.wikipedia.org/wiki/West_Midlands_Metro

Usch, ja - CAF nu igen. Så kan vi ju inte ha det.

Re: Very Light Rail

Postat: fredag 27 juni 2025 21:23
av Enceladus
dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 17 juni 2025 19:30 Spårvägens främsta förtjänst är transportkapaciteten, om man går ned i storlek och börjar använda vagnar mindre än bussar kan konceptet ifrågasättas.
En sanning med modifikation. New Yorks tunnelbana har förhållandevis korta vagnar, och de fungerar skapligt. Vad är hemligheten? De flesta har inga hytter:
Hechtwagen skrev: torsdag 19 juni 2025 10:03 Vagnarna skulle ju kunna vara flera och längre med samma vikt per meter = hög kapacitet.
Huvudet på spiken! Korta vagnar kan kopplas ihop till ett långt tåg. Detta tillvägagångssätt fungerar inte lika bra på CVLR eller Moderus Gamma LF 10 AC BD. Dessa vagnar har nämligen två hytter per vagn. Jämförelsevis har Kawasakis R211A två hytter per fem vagnar. Det blir helt enkelt för många hytter per meter.

Driverless tram operation demonstrated in depot
Railway Gazette International skrev:The driverless movement of a tram around the Tampere tramway’s depot has been demonstrated, with Škoda Group saying its ’marks a significant step towards full autonomy’.

The Škoda ForCity Smart Artic X34 tram was set tasks remotely. It then moved around the depot without intervention, including through the vehicle washer.

It was able to react to obstacles on the track using an anti-collision system based on LiDAR, cameras, maps and odometry which Škoda has developed specifically for trams and tested in Tampere.
Det finns faktiskt en lösning: Ta bort hytterna. Självkörande spårvagnar ligger emellertid ganska långt fram i tiden. Då behövs hytter - och därmed långa vagnar.

PS. Att lidar-sensorer fordras i verkliga livet har Tesla fått lära sig den hårda vägen. Det kinesiska konceptet "Autonomous Rail Rapid Transit" tillämpar tekniken, men just det är varken självkörande eller spårbundet. Kineser är genuint bra på att uppfinna missvisande namn. Konceptet kan väl betraktas som en spårbuss.

Re: Very Light Rail

Postat: fredag 27 juni 2025 21:40
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev: fredag 27 juni 2025 21:23
dr Cassandra Nojdh skrev: tisdag 17 juni 2025 19:30 Spårvägens främsta förtjänst är transportkapaciteten, om man går ned i storlek och börjar använda vagnar mindre än bussar kan konceptet ifrågasättas.
En sanning med modifikation. New Yorks tunnelbana har förhållandevis korta vagnar, och de fungerar skapligt. Vad är hemligheten? De flesta har inga hytter:
Hechtwagen skrev: torsdag 19 juni 2025 10:03 Vagnarna skulle ju kunna vara flera och längre med samma vikt per meter = hög kapacitet.
Huvudet på spiken! Korta vagnar kan kopplas ihop till ett långt tåg. Detta tillvägagångssätt fungerar inte lika bra på CVLR eller Moderus Gamma LF 10 AC BD. Dessa vagnar har nämligen två hytter per vagn. Jämförelsevis har Kawasakis R211A två hytter per fem vagnar. Det blir helt enkelt för många hytter per meter.
I Enceladus-kollektivets fantasivärld är allting "en sanning med modifikation". Jag jämförde förstås Coventrys spårvägskoncept (det är nämligen vad tråden handlar om) med busstrafik. Sedan använder Enceladus-kollektivet sin vanliga citatförtfalskningsteknik och drar in tunnelbanan i detta också, precis som förväntat. Bra jobbat!

Långa eller korta spårvagnar har vi diskuterat i annan tråd tidigare: viewtopic.php?t=43779&start=20
Men lite trådkapning fungerar ju alltid när Enceladus-kollektivet är i farten.

Re: Very Light Rail

Postat: fredag 27 juni 2025 22:08
av Enceladus
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 27 juni 2025 21:40 I Enceladus-kollektivets fantasivärld är allting "en sanning med modifikation". Jag jämförde förstås Coventrys spårvägskoncept (det är nämligen vad tråden handlar om) med busstrafik.
Har skribenten funderat på varför bussar är effektivare än korta spårvagnar? Tips: Jämför antalet hytter per meter. Spårvagnar måste då vara dubbelt så långa!

PS. Ovanstående avser naturligtvis enbart tvåriktningsvagnar som tidigare nämnda CVLR ("Coventrys spårvägskoncept") och Moderus Gamma LF 10 AC BD.
Hans Wibacke skrev: fredag 20 juni 2025 14:35 "smaller than a bus"
- Jim O'Boyle (aka "den där knubbiga gubben")

Och ändå slösar man utrymme genom att klämma in två "förarhytter". Ja ja, det är väl den lätta vagnens enda "krockskydd", antar jag. :?
Could driverless trams come to your town or city?
BBC skrev:Rather than the train-like systems we currently see in cities like Manchester and Birmingham, VLR involves single, battery-powered cars that can each transport around 50 people.

At first, they will require drivers – but the aim is for the system to be autonomous.

[...]

Previous iterations of VLR systems were not suitable for use in urban environments. But new technology changes that by using special weight bearing concrete slabs and vehicles specially designed for tight corners.
Tja, projektledarna håller uppenbarligen med om att hytterna måste bort för att VLR-konceptet ska vara meningsfullt. Denna viktiga detalj bör inte utelämnas...
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 19 juni 2025 18:22 Lägg märke till att man konsekvent undviker ordet "tram", utan istället benämner den aktuella TDI-spårvagnen via noa-ord som "rail guided vehicle" och så. Sedan uppehåller man sig vid att spårvagnen klarar 15 m kurvradie. Det är det kanske inte så många vagnstyper som gör. Behovet kanske inte är så stort heller.
About Coventry Very Light Rail
Coventry City Council skrev:The vehicle is battery-powered, eliminating the need for overhead wires. It features an innovative turning system, enabling it to handle 15m radius curves. This allows for installation in tight corners within the existing highway. The Council intends for it to operate at a high frequency, providing a turn-up-and-go service. The vehicle has a capacity of 56, is comfortable and has low floors to enable passengers to embark and disembark easily. The vehicle has been developed to allow autonomous operation in future.
Ja, detta kanske skulle vara något för Spårväg City. Syftet tycks i alla fall vara att erbjuda avbrottsfri trafik med små fordon, något i stil med Köpenhamns metro.

Re: Very Light Rail

Postat: lördag 28 juni 2025 13:37
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev: fredag 27 juni 2025 22:08
dr Cassandra Nojdh skrev: fredag 27 juni 2025 21:40 I Enceladus-kollektivets fantasivärld är allting "en sanning med modifikation". Jag jämförde förstås Coventrys spårvägskoncept (det är nämligen vad tråden handlar om) med busstrafik.
Har skribenten funderat på varför bussar är effektivare än korta spårvagnar? Tips: Jämför antalet hytter per meter. Spårvagnar måste då vara dubbelt så långa!

PS. Ovanstående avser naturligtvis enbart tvåriktningsvagnar som tidigare nämnda CVLR ("Coventrys spårvägskoncept") och Moderus Gamma LF 10 AC BD.
Det är ju uppenbart för alla som kan tänka själva och inte fyller ut sina inlägg med flertaliga citatblaffor. I övrigt ställde jag motsvarande fråga redan här: viewtopic.php?p=425760#p425760

Enceladus-kollektivet slår in öppna dörrar, som vanligt.

PS. En- och tvåriktningsvagnar berörs bl.a. i den här kulturkrigstråden: viewtopic.php?t=43799
Sådant befattar jag mig inte med.

Re: Very Light Rail

Postat: lördag 28 juni 2025 13:43
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev: fredag 27 juni 2025 22:08 Could driverless trams come to your town or city?
BBC skrev:Rather than the train-like systems we currently see in cities like Manchester and Birmingham, VLR involves single, battery-powered cars that can each transport around 50 people.

At first, they will require drivers – but the aim is for the system to be autonomous.

[...]

Previous iterations of VLR systems were not suitable for use in urban environments. But new technology changes that by using special weight bearing concrete slabs and vehicles specially designed for tight corners.
Tja, projektledarna håller uppenbarligen med om att hytterna måste bort för att VLR-konceptet ska vara meningsfullt. Denna viktiga detalj bör inte utelämnas...
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 19 juni 2025 18:22 Lägg märke till att man konsekvent undviker ordet "tram", utan istället benämner den aktuella TDI-spårvagnen via noa-ord som "rail guided vehicle" och så. Sedan uppehåller man sig vid att spårvagnen klarar 15 m kurvradie. Det är det kanske inte så många vagnstyper som gör. Behovet kanske inte är så stort heller.
About Coventry Very Light Rail
Coventry City Council skrev:The vehicle is battery-powered, eliminating the need for overhead wires. It features an innovative turning system, enabling it to handle 15m radius curves. This allows for installation in tight corners within the existing highway. The Council intends for it to operate at a high frequency, providing a turn-up-and-go service. The vehicle has a capacity of 56, is comfortable and has low floors to enable passengers to embark and disembark easily. The vehicle has been developed to allow autonomous operation in future.
Ja, detta kanske skulle vara något för Spårväg City. Syftet tycks i alla fall vara att erbjuda avbrottsfri trafik med små fordon, något i stil med Köpenhamns metro.
Även detta har jag redan berört: viewtopic.php?p=425877#p425877

Och så hamnade vi i Köpenhamns metro i alla fall, helt förväntat. Summa summarum tillför ovanstående inte trådens ämne något, utan är bara tom retorik och innehållslös polemik.

Re: Very Light Rail

Postat: lördag 28 juni 2025 13:50
av Enceladus
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 19 juni 2025 10:56 Förstår faktiskt inte hur de fått ned metervikten så mycket, med tanke på att den dessutom är batteridriven.
Jag kan förklara detta för skribenten:
Enceladus skrev: fredag 17 maj 2024 11:15 KAMAZ opens center in Moscow to make electric buses powered by 80 kWh LTO battery packs
Battery Industry skrev:The KAMAZ 6282 electric bus is driven by two 125 kW ZF motors powered by 80 kWh lithium titanate (LTO) battery packs charged by ultra-fast charging stations using a pantograph. Cruising range on a full charge is 50 km.
Nä, det räcker med pantografer. Moskvas elbussar har så kort räckvidd att de behöver laddas vid varje ändhållplats. Ändå skrotades alla trådbussar (utom två):
Coventrys VLR-koncept använder så kallade LTO-batterier, precis som Moskvas elbussar. De kan laddas supersnabbt och behöver således inte lång räckvidd.

Re: Very Light Rail

Postat: lördag 28 juni 2025 14:14
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev: lördag 28 juni 2025 13:50
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 19 juni 2025 10:56 Förstår faktiskt inte hur de fått ned metervikten så mycket, med tanke på att den dessutom är batteridriven.
Jag kan förklara detta för skribenten:
Enceladus skrev: fredag 17 maj 2024 11:15 KAMAZ opens center in Moscow to make electric buses powered by 80 kWh LTO battery packs
Battery Industry skrev:The KAMAZ 6282 electric bus is driven by two 125 kW ZF motors powered by 80 kWh lithium titanate (LTO) battery packs charged by ultra-fast charging stations using a pantograph. Cruising range on a full charge is 50 km.
Coventrys VLR-koncept använder så kallade LTO-batterier, precis som Moskvas elbussar. De kan laddas supersnabbt och behöver således inte lång räckvidd.
Jag är praktiskt taget aldrig i behov av propagandakollektivet "Enceladus" "förklaringar". Här är det direkt löjeväckande, Enceladus-kollektivet försöker "förklara" något för mig genom att hänvisa till mina egna inlägg. Min referens till "Rail Engineer" beskriver en del av CVLR-vagnens konstruktion.
Rail Engineer skrev:The prototype vehicle has a maximum speed of 70 km/h and can tackle a 5% gradient. All axles are driven and it can run on 15-metre radius curves. It has a 750V 54kWh Lithium Titanate battery which has a particularly safe battery chemistry and is packaged underfloor with the control electronics. Its range between charges is of the order of 20km, though this varies considerably according to temperature, load, and other factors. The battery can be charged overnight from a 20kW supply and, during the day, receive 3.5-minute rapid charges from a 200kW supply, as well as being charged from the regenerative braking.
Liksom det här inlägget: viewtopic.php?p=425852#p425852

Hur mycket vagnens batteripack faktiskt väger får vi inte veta, inte ens i Coventrys egna specificationer.

Istället för att reta sig på Encceladus-kollektivets ständiga trollande kan man ju försöka räkna fram några jämförelsetal. Vagnens kvadratmetervikt kan vara ett sådant. Vi får då
  • CVLR prototype: 11 ton / (11 x 2,65 m) = 377 kg/m2
Vi jämför med Moderus Gamma LF 10, som är en av den kommersiella marknadens få korta spårvagnar (och dessutom tvåriktningsvagn till skillnad från föregångaren Moderus Gamma LF 05, som alltså är en enriktningsvagn)
  • Moderus Gamma LF 10: 20,5 ton / (14,9 x 2,40 m) = 573 kg/m2
Man har alltså fått bort ca. 200 kg /m2 vagnarea i Coventry-prototypen. Det behöver "förklaras" närmare.

Den ena typen strömförsörjs via batterier, den andra via kontaktledning. Om de attiralljer som krävs för resp. typ (batteripack resp. strömavtagare) är likvärdiga viktmässigt har jag inga siffror på.