SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Detta låter för bra för att vara sant. Det blir billigare att åka mellan Uppsala och Märsta. Resenärer med SL:s pendeltåg kan byta i Märsta om Uppsalatåget inte passar tidsmässigt. Dessutom får regionerna behålla alla intäkter från Movingo:duga skrev: ↑tisdag 24 september 2024 16:00 Mälardalstrafik tar över SJ:s tåglägen.
https://malardalstrafik.se/aktuellt/mal ... agstrafik/
Finns det några nackdelar? Att tågen går i klump och har vändande trafikering är ju inget nytt...UNT skrev: Anton Fendert syftar då på SJ:s löfte förra hösten om att kraftigt utöka trafiken mellan Stockholm och Uppsala med nya direktavgångar, ett löfte som aldrig infriades. Enligt vad SJ själva redovisat för Mälardalstrafik var draget med direkttågen ett sätt att öka "effektiviteten med fordon/personal". Samtidigt erkände de att det skulle leda till för många avgångar i förhållande till antalet resenärer. I praktiken skulle det också ha inneburit att SJ fått en större del av intäkterna från Movingokorten, eftersom dessa fördelas mellan Mälartåg och SJ efter antalet avgångar.
Nästa år blir det väl dags att slå ihop denna nya Mälartågslinje med Norrköpingslinjen som just har aviserats få utökad timmestrafik på helger!Mälardalstrafik skrev:Totalt tillkommer för Mälardalstrafik 35 nya avgångar på vardagar som kommer köra Stockholm-Märsta-Knivsta-Uppsala. På helgerna tillkommer 34 nya avgångar på sträckan. Dessa avgångar körs under 2024 av SJ.
Parallellt fortsätter vi att trafikera Arlanda varje timme genom vår linje Örebro-Eskilstuna-Stockholm-Arlanda-Uppsala. Dessutom körs insatståg i rusningstid på vardagar via Märsta.
Totalt på sträckan Stockholm-Uppsala planeras för 80 avgångar på vardagar och 72 avgångar på helger. Det innebär halvtimmestrafik och i rusningstrafik på vardagar ännu tätare avgångar och motsvarar generellt den trafik som SJ och Mälardalstrafik tillsammans kör under 2024.
Senast redigerad av Enceladus den tisdag 24 september 2024 19:47, redigerad totalt 1 gånger.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Tyvärr drabbas nu alla uppsalapendlare framöver av de förseningar som Mälartåg har med sina söderifrån kommande tåg. Det var säkrare med tåg som startar i Stockholm. Dessutom försvinner 1 klass, vilket försämrar möjligheten till arbete under resan. Sålunda en klar försämring för pendlarna.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Det har du ju rätt i, den tanken hade inte slagit mig.Enceladus skrev: ↑tisdag 24 september 2024 17:42Detta låter för bra för att vara sant. Det blir billigare att åka mellan Uppsala och Märsta. Resenärer med SL:s pendeltåg kan byta i Märsta om Uppsalatåget inte passar tidsmässigt.duga skrev: ↑tisdag 24 september 2024 16:00 Mälardalstrafik tar över SJ:s tåglägen.
https://malardalstrafik.se/aktuellt/mal ... agstrafik/
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Hur menar du? Andelen Mälartåg som bara kör Uppsala - Stockholm ökar ju avsevärt eftersom man tar över SJ:s avgångar. Det blir alltså lättare att välja ett Mälartåg som inte kör söder om Stockholm från 15:e december.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Kommer Mälatåg köra entimmestrafik även i rusningen med sina nya uppsalapendlar som SJ gör idag eller 30-minuterstrafik så som SJ gjort senaste åren?
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Blir väl typ halvtimmestrafik i rusningen med tågen från Eskilstuna?Hechtwagen skrev: ↑onsdag 25 september 2024 20:45 Kommer Mälatåg köra entimmestrafik även i rusningen med sina nya uppsalapendlar som SJ gör idag eller 30-minuterstrafik så som SJ gjort senaste åren?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Så ska Mälardalstrafik klara av att leverera fler avgångar
Mälardalstrafik andas optimism avseende både personal och fordon. Satsningen på Norrköpingslinjen skulle också kunna tyda på att en förlängning förbereds:SVT Nyheter skrev:Men att den sträckan får fler avgångar kommer att innebära ökad press på organisationen och ge mindre marginaler, säger Anton Fendert (MP), styrelseordförande för Mälardalstrafik.
– Att vi kan göra detta beror på att Mälardalstrafik har ett mer stabilt personal- och fordonsläge nu än vi haft tidigare, men jag vill vara tydlig med att detta är en ansträngning. Det bästa för resenärerna hade varit om SJ planerat mer långsiktigt och fortsatt köra den här sträckan, eller åtminstone hade gett oss information om att de lägger ner med bättre framförhållning. Nu får vi laga efter läge, säger han.
[...]
Även sträckan Nyköping-Stockholm kommer att få tre nya avgångar på lördagar respektive fyra nya avgångar på söndagar, men det börjar gälla från och med i vår.
Halvtimmestrafik till Uppsala kan i så fall fordra timmestrafik till Eskilstuna och Nyköping!Mälardalstrafik skrev:Totalt på sträckan Stockholm-Uppsala planeras för 80 avgångar på vardagar och 72 avgångar på helger. Det innebär halvtimmestrafik och i rusningstrafik på vardagar ännu tätare avgångar och motsvarar generellt den trafik som SJ och Mälardalstrafik tillsammans kör under 2024.
Senast redigerad av Enceladus den torsdag 26 september 2024 10:56, redigerad totalt 1 gånger.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Det får vi hoppas att man väntar minst några år med.Enceladus skrev: ↑torsdag 26 september 2024 10:54 Så ska Mälardalstrafik klara av att leverera fler avgångar
Mälardalstrafik andas optimism avseende både personal och fordon. Satsningen på Norrköpingslinjen skulle också kunna tyda på att en förlängning förbereds.SVT Nyheter skrev:Men att den sträckan får fler avgångar kommer att innebära ökad press på organisationen och ge mindre marginaler, säger Anton Fendert (MP), styrelseordförande för Mälardalstrafik.
– Att vi kan göra detta beror på att Mälardalstrafik har ett mer stabilt personal- och fordonsläge nu än vi haft tidigare, men jag vill vara tydlig med att detta är en ansträngning. Det bästa för resenärerna hade varit om SJ planerat mer långsiktigt och fortsatt köra den här sträckan, eller åtminstone hade gett oss information om att de lägger ner med bättre framförhållning. Nu får vi laga efter läge, säger han.
[...]
Även sträckan Nyköping-Stockholm kommer att få tre nya avgångar på lördagar respektive fyra nya avgångar på söndagar, men det börjar gälla från och med i vår.
Låt oss se hur man klarar vintern först.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Mälartåg tar över efter SJ – ökar avgångarna till Stockholm
Mälardalstrafik uppger att biljettintäkterna är större än kostnaderna på delsträckan mellan Uppsala och Stockholm. Den vändande Uppsalapendeln går minus.UNT skrev: Ekonomiskt är utfallet osäkert, både för Mälardalstrafik och Region Uppsala. Eftersom trafiken i dag körs genom ett så kallat nödavtal i väntan på att en ordinarie upphandling ska bli klar har kostnaderna ökat jämfört med ett upphandlat avtal. Men i grunden är sträckan mellan Uppsala och Stockholm i dag lönsam för Mälardalstrafik, enligt Helena Ekroth. De skattesubventioner som finns i bolaget används på andra sträckor.
- Vår bild är att på den här delsträckan är biljettintäkterna större än kostnaderna. Men vi är inte klara med 2025 än och det finns en osäkerhet, säger Helena Ekroth.
UNT avslöjar: Här är hemliga spelet om Uppsalatågen
SJ trodde att Mälardalstrafik skulle bevilja ekonomisk ersättning eftersom det saknas alternativ. Så blev det dock inte. Men blir vändande Mälartåg lönsamma?UNT skrev:SJ beskriver i ett brev hur man kan hantera upphandlingsreglerna: "Då trafiken förutsätter att operatören har egna fordon kan man anta att det inte finns någon annan operatör än SJ som kan komma i fråga", skriver de.
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 7429
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Titta här - ytterligare ett klipp-och-klista-påhitt från Enceladus-kollektivet. Ja, det tar tid att bekämpa allt struntprat från det hållet. Jag är ju bara en person, medan Enceldus-kollektivet är ett helt gäng, som producerar varmluft i snart sagt varenda tråd. Det fanns ett visst inslag av ironi i formuleringen, men sådant är ju bortkastat på Enceladus-kollektivet. Enceladus-kollektivets "rekommendationer" fäster jag förstås inget avseende vid, här heller.Enceladus skrev: ↑tisdag 03 september 2024 16:49Så mycket billigare blir flygen: ”Spelar roll”dr Cassandra Nojdh skrev: ↑tisdag 27 augusti 2024 11:19 Fast flyget ska ju vara nedlagt 2050, har jag hört.
I så fall rekommenderar jag att skribenten konsulterar andra källor. Flygskatten - och reduktionsplikten för den delen - kan återkomma, men inte ett totalförbud.SvD skrev:Nästa sommar försvinner den svenska flygskatten helt och hållet. Det har regeringen och Sverigedemokraterna beslutat.
– Vår förhoppning är att fler kommer att flyga, att vi får fulla plan och att intresset för att bedriva inrikesflyg i Sverige blir större, säger gruppledaren Linda Lindberg (SD).
Begreppet "totalförbud" existerar bara i Enceladus-kollektivet fantasi. Hur jag anser att flygtrafiken ska beskattas har jag redogjort utförligt för i andra trådar, med jag lämnar inga referenser här, eftersom Enceladus-kollektivet ändå inte dem. Däremot fanns det gott om förbudsivrare i tråden om sk. "höghastighetståg".
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den söndag 29 september 2024 22:05, redigerad totalt 1 gånger.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Mälartåg siktar på att låta både Eskilstuna- och Nyköpingstågen fortsätta till Uppsala. Då blir det inga tåg som startar i Stockholm. Och sannolikt försenade söderifrån till pendlarnas besvikelse.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Eskilstunatågen fortsätter redan till Uppsala sedan 2021.bpn skrev: ↑söndag 29 september 2024 21:02Mälartåg siktar på att låta både Eskilstuna- och Nyköpingstågen fortsätta till Uppsala. Då blir det inga tåg som startar i Stockholm. Och sannolikt försenade söderifrån till pendlarnas besvikelse.
I T25 tar man över SJ:s tåglägen, så Nyköpingstågen slipper krångla sig till Uppsala i åtminstone ett år till.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Enligt publicerade dokument var planen att utveckla trafiken långsamt. Nyköpingstågen skulle förlängas till Uppsala kring decennieskiftet. Ungefär då skulle SJ i praktiken kastas ut, men inte redan nu. Det återstår att se om Mälardalstrafik snabbar på utvecklingen i och med SJ:s förtida sorti. Egentligen var det tänkt att vara två genomgående linjer från början. Istället för att förlänga Nyköpingstågen blev det Movingo-giltighet på Ostpendeln, men endast "Movingo Alla sträckor".
Detta skapade missnöje då Movingo Södertälje–Uppsala kostar 2 420 kr/mån medan "Movingo Alla sträckor" kostar 3 440 kr/mån. SJ gjorde en annan fuling:
SJ erbjuder ett eget 30-dagarskort för 2 000 kr/mån, vilket innebär att Movingo enbart köps av resenärer som tänker använda SL/UL. Innan Mälartåg började köra till Uppsala så fick regionerna bara 300 kr/mån av Movingo, vilket medförde en kraftig subvention till SJ. Utan denna subvention var trafiken inte lönsam...UNT skrev:Beslutet från regionerna, som äger Mälardalstrafik, om att satsa stort på egna Mälartåg kom efter skarp kritik mot att SJ fortsatte att sälja sina egna månadskort efter att Movingo infördes. Exakt hur avtalet om Movingo ser ut får vi inte veta. Mälardalstrafik har på SJ:s begäran sekretessbelagt avtalet. Men enligt en presentation på ett av vårens möten mellan SJ och Mälardalstrafik delas Movingointäkterna mellan tågbolagen efter antalet avgångar på de sträckor där båda bolagen kör tåg. Det innebär i sin tur att SJ:s del av kakan i dag är ungefär 45 procent.
(Syftet med de utlovade direkttågen Stockholm–Uppsala var att öka SJ:s del av kakan, och därmed regionernas generösa subvention, men av detta blev intet.)
Som bekant kastade SJ in handduken efter att Eskilstunatågen förlängdes till Uppsala. Detta skedde tidigare än väntat, förmodligen på grund av pandemin. SJ skulle inte slås ut så här tidigt. Däremot ville politikerna inte rädda SJ eftersom de trots allt var missnöjda med samarbetet. Vad som händer nu är alltså oklart.
Sträckan Stockholm–Uppsala påstås vara lönsam, men den kräver olönsam matartrafik. Kollektivtrafik är en helhet. Det har både Väte Rail och SJ fått erfara.UNT skrev:"Det är svårt att konkurrera med en skattesubventionerad trafik", säger Monica Lingegård, SJ:s vd. Men förmodligen finns ingen subvention på sträckan Uppsala–Stockholm. Totalt fick Mälardalstrafik under 2023 ungefär 333 miljoner från sina skattefinansierade ägare, enligt årsredovisningen.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
De slapp även lägga miljoner och miljarder på att upphandla nya tåg, ny operatör (och allt kaos det innebar, och fortfarande innebär..), underhålla dessa tåg osv.Enceladus skrev: ↑måndag 30 september 2024 5:55Enligt publicerade dokument var planen att utveckla trafiken långsamt. Nyköpingstågen skulle förlängas till Uppsala kring decennieskiftet. Ungefär då skulle SJ i praktiken kastas ut, men inte redan nu. Det återstår att se om Mälardalstrafik snabbar på utvecklingen i och med SJ:s förtida sorti. Egentligen var det tänkt att vara två genomgående linjer från början. Istället för att förlänga Nyköpingstågen blev det Movingo-giltighet på Ostpendeln, men endast "Movingo Alla sträckor".
Detta skapade missnöje då Movingo Södertälje–Uppsala kostar 2 420 kr/mån medan "Movingo Alla sträckor" kostar 3 440 kr/mån. SJ gjorde en annan fuling:
SJ erbjuder ett eget 30-dagarskort för 2 000 kr/mån, vilket innebär att Movingo enbart köps av resenärer som tänker använda SL/UL. Innan Mälartåg började köra till Uppsala så fick regionerna bara 300 kr/mån av Movingo, vilket medförde en kraftig subvention till SJ. Utan denna subvention var trafiken inte lönsam...UNT skrev:Beslutet från regionerna, som äger Mälardalstrafik, om att satsa stort på egna Mälartåg kom efter skarp kritik mot att SJ fortsatte att sälja sina egna månadskort efter att Movingo infördes. Exakt hur avtalet om Movingo ser ut får vi inte veta. Mälardalstrafik har på SJ:s begäran sekretessbelagt avtalet. Men enligt en presentation på ett av vårens möten mellan SJ och Mälardalstrafik delas Movingointäkterna mellan tågbolagen efter antalet avgångar på de sträckor där båda bolagen kör tåg. Det innebär i sin tur att SJ:s del av kakan i dag är ungefär 45 procent.
(Syftet med de utlovade direkttågen Stockholm–Uppsala var att öka SJ:s del av kakan, och därmed regionernas generösa subvention, men av detta blev intet.)
Som bekant kastade SJ in handduken efter att Eskilstunatågen förlängdes till Uppsala. Detta skedde tidigare än väntat, förmodligen på grund av pandemin. SJ skulle inte slås ut så här tidigt. Däremot ville politikerna inte rädda SJ eftersom de trots allt var missnöjda med samarbetet. Vad som händer nu är alltså oklart.
Sträckan Stockholm–Uppsala påstås vara lönsam, men den kräver olönsam matartrafik. Kollektivtrafik är en helhet. Det har både Väte Rail och SJ fått erfara.UNT skrev:"Det är svårt att konkurrera med en skattesubventionerad trafik", säger Monica Lingegård, SJ:s vd. Men förmodligen finns ingen subvention på sträckan Uppsala–Stockholm. Totalt fick Mälardalstrafik under 2023 ungefär 333 miljoner från sina skattefinansierade ägare, enligt årsredovisningen.
Och om SJ nu erbjuder egna månadskort är väl det jättebra? Om jag bara behöver, och vill ha, ett kort som täcker sträckan Västerås - Bålsta utan nån form av buss, varför då betala mer för Movingo? SJ har dessutom generösare rabatter för ungdomar, studenter och pensionärer.
En 23-åring sparar ca. 900kr/månad på att välja ett pendlarkort från SJ, jämfört med om personen köpt ett Movingo om personen pendlar mellan Västerås och Stockholm.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Ja om hen bor i centrala Västerås och jobbar i Stockholms city eller omvänt är det ju bra! Men de flesta har nog inte tillfälligheterna på sin sida på det sättet.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Och vad hade händ den dagen der var dags att ersätta 80-talsvagnarna hade SJ då hostat upp miljarderna eller hade de klivit av då eller begärt mer pengar för att fortsätta köra?
Det är en russinet ur kakan situation. SJ har lämpat över de olönsamma linjerna på Mälartåg och behöll den potentiellt lönsamma Uppsalapendeln. SJ kan förstås hålla ett lägre pris på sina månadskort efter som deras trafik går i hop.Så därför förhandlade Mälartåg till sig ensamrätt på 30-dagarsbiljetter när de köpte biljettgiltighet på SJs tåg. Så att de som åker på de lönsamma linjerna solidariskt ska vara med och finansiera de mindre lönsamma.Joakim W skrev: ↑måndag 30 september 2024 8:52 Och om SJ nu erbjuder egna månadskort är väl det jättebra? Om jag bara behöver, och vill ha, ett kort som täcker sträckan Västerås - Bålsta utan nån form av buss, varför då betala mer för Movingo? SJ har dessutom generösare rabatter för ungdomar, studenter och pensionärer.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Samma utbud som Mälab+SJ idag således?Joakim W skrev: ↑torsdag 26 september 2024 7:42Blir väl typ halvtimmestrafik i rusningen med tågen från Eskilstuna?Hechtwagen skrev: ↑onsdag 25 september 2024 20:45 Kommer Mälatåg köra entimmestrafik även i rusningen med sina nya uppsalapendlar som SJ gör idag eller 30-minuterstrafik så som SJ gjort senaste åren?
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
Det ska naturligtvis vara ett lägre pris på SJ:s månadskort eftersom lokaltrafiken inte ingår i deras erbjudande.Sio skrev: ↑måndag 30 september 2024 9:56Och vad hade händ den dagen der var dags att ersätta 80-talsvagnarna hade SJ då hostat upp miljarderna eller hade de klivit av då eller begärt mer pengar för att fortsätta köra?
Det är en russinet ur kakan situation. SJ har lämpat över de olönsamma linjerna på Mälartåg och behöll den potentiellt lönsamma Uppsalapendeln. SJ kan förstås hålla ett lägre pris på sina månadskort efter som deras trafik går i hop.Joakim W skrev: ↑måndag 30 september 2024 8:52 Och om SJ nu erbjuder egna månadskort är väl det jättebra? Om jag bara behöver, och vill ha, ett kort som täcker sträckan Västerås - Bålsta utan nån form av buss, varför då betala mer för Movingo? SJ har dessutom generösare rabatter för ungdomar, studenter och pensionärer.
Re: SJ lägger ner Uppsalapendeln - klarar inte konkurrensen med Mälartåg och SL
SJ fick ett guldkontrakt med höjda subventioner i utbyte mot att inte erbjuda ett eget månadskort. En 30-dagarsbiljett UL+SL kostar 1 930 kr, men SJ fick denna för enbart 300 kr innan Mälartåg började konkurrera direkt. Om SJ dessutom erbjuder ett eget månadskort utan lokaltrafik så blir subventionen på tok för hög.