MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 11437
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev: torsdag 03 oktober 2024 13:30 Vilka alternativ har SL om man bedömer att det tar för lång tid att avgöra detta?
SL har en lång erfarenhet av överklagande anbudsgivare, inte minst det aktuella företaget Keolis:
Mitt i skrev:Sen kom pandemin vilket gjorde att upphandlingen fick pausas ett år. I oktober 2021 meddelades till slut att bussbolaget Nobina fick kontraktet. Målet var nu att trafiken skulle vara igång i april 2023.

Men upphandlingen överklagades direkt av konkurrenten Keolis, först till förvaltningsrätten och därefter till kammarrätten som ännu inte har avgjort tvisten.

– Idag är det oklart när trafikstarten kan ske. Det finns flera ytterligare faktorer som kan bidra till försening, säger Claes Keisu, presskommunikatör på SL.
I det nämnda fallet fick Keolis fortsätta köra med sina skruttiga dieselbussar. Som följd har Stockholm lägst andel elbussar av alla huvudstäder i Europa...
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3537
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev: torsdag 03 oktober 2024 17:03
Odd skrev: torsdag 03 oktober 2024 13:30 Vilka alternativ har SL om man bedömer att det tar för lång tid att avgöra detta?
SL har en lång erfarenhet av överklagande anbudsgivare, inte minst det aktuella företaget Keolis:
Mitt i skrev:Sen kom pandemin vilket gjorde att upphandlingen fick pausas ett år. I oktober 2021 meddelades till slut att bussbolaget Nobina fick kontraktet. Målet var nu att trafiken skulle vara igång i april 2023.

Men upphandlingen överklagades direkt av konkurrenten Keolis, först till förvaltningsrätten och därefter till kammarrätten som ännu inte har avgjort tvisten.

– Idag är det oklart när trafikstarten kan ske. Det finns flera ytterligare faktorer som kan bidra till försening, säger Claes Keisu, presskommunikatör på SL.
I det nämnda fallet fick Keolis fortsätta köra med sina skruttiga dieselbussar. Som följd har Stockholm lägst andel elbussar av alla huvudstäder i Europa...
Källa på detdär med lägst andel elbussar av alla huvudstäder i Europa?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6870
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av Odd »

På internet behöver man bara referens till riktiga fakta :cheesygrin:
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Enceladus
Inlägg: 11437
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: fredag 04 oktober 2024 20:03 Källa på detdär med lägst andel elbussar av alla huvudstäder i Europa?
Ultrakonservativa SL hör verkligen inte hemma i moderna Sverige:

Bild
Källa: https://www.rabobank.com/knowledge/d011 ... ing-diesel

Uppgifterna är från 2023. Sedan dess har gapet ökat ytterligare...
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3537
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev: fredag 04 oktober 2024 20:31
Hechtwagen skrev: fredag 04 oktober 2024 20:03 Källa på detdär med lägst andel elbussar av alla huvudstäder i Europa?
Ultrakonservativa SL hör verkligen inte hemma i moderna Sverige:

Bild
Källa: https://www.rabobank.com/knowledge/d011 ... ing-diesel

Uppgifterna är från 2023. Sedan dess har gapet ökat ytterligare...
Mmm....
Detdär är 15 av 44 huvudstäder i Europa, (14 av 27 huvudstäder i EU) där sprack ditt påstående! Poff!
Enceladus
Inlägg: 11437
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: lördag 05 oktober 2024 11:53 Detdär är 15 av 44 huvudstäder i Europa, där sprack ditt påstående! Poff!
Kan skribenten ge exempel på en europeisk huvudstad som har en lägre andel elbussar än Stockholm? Jag har letat och letat, men kan inte hitta ett exempel!
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3537
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev: lördag 05 oktober 2024 11:57
Hechtwagen skrev: lördag 05 oktober 2024 11:53 Detdär är 15 av 44 huvudstäder i Europa, där sprack ditt påstående! Poff!
Kan skribenten ge exempel på en europeisk huvudstad som har en lägre andel elbussar än Stockholm? Jag har letat och letat, men kan inte hitta ett exempel!
Ja inte lär du hitta det i den listan.

Podgorica i Moldavien till exempel, där är elbussarna i mimoritet. Så ditt påstående ÄR felaktigt.
twr
Inlägg: 9238
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av twr »

Hechtwagen skrev: lördag 05 oktober 2024 12:11
Enceladus skrev: lördag 05 oktober 2024 11:57
Hechtwagen skrev: lördag 05 oktober 2024 11:53 Detdär är 15 av 44 huvudstäder i Europa, där sprack ditt påstående! Poff!
Kan skribenten ge exempel på en europeisk huvudstad som har en lägre andel elbussar än Stockholm? Jag har letat och letat, men kan inte hitta ett exempel!
Ja inte lär du hitta det i den listan.

Podgorica i Moldavien till exempel, där är elbussarna i mimoritet. Så ditt påstående ÄR felaktigt.
Podgorica ligger i Montenegro.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
BSB101
Inlägg: 3048
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av BSB101 »

Enceladus skrev: lördag 05 oktober 2024 11:57
Hechtwagen skrev: lördag 05 oktober 2024 11:53 Detdär är 15 av 44 huvudstäder i Europa, där sprack ditt påstående! Poff!
Kan skribenten ge exempel på en europeisk huvudstad som har en lägre andel elbussar än Stockholm? Jag har letat och letat, men kan inte hitta ett exempel!
Är det inte mer klädsamt att den som påstår något har fakta som stöder detta? Att lägga över bevisbördan för sina egna påståenden på andra ger inte precis ett trovärdigt uttryck.
Joakim W
Inlägg: 542
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev: fredag 04 oktober 2024 20:31
Hechtwagen skrev: fredag 04 oktober 2024 20:03 Källa på detdär med lägst andel elbussar av alla huvudstäder i Europa?
Ultrakonservativa SL hör verkligen inte hemma i moderna Sverige:

Bild
Källa: https://www.rabobank.com/knowledge/d011 ... ing-diesel

Uppgifterna är från 2023. Sedan dess har gapet ökat ytterligare...
Listan visar väl inte bara batteribussar? Både Budapest och Bukarest har oerhört få batteribussar, men desto fler trådbussar. Lite fel att jämföra med städer som sedan länge haft trådbussar, klart de städerna sticker ut.

Absolut att SLs mål är långt fram, men redan idag drivs väl SLs bussar till stor del av förnyelsebara bränslen? SL var ju tidigt ute med biogas och etanol.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Sio
Inlägg: 587
Blev medlem: tisdag 07 oktober 2014 18:49
Ort: Stockholm

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av Sio »

Joakim W skrev: lördag 05 oktober 2024 22:32
Enceladus skrev: fredag 04 oktober 2024 20:31
Hechtwagen skrev: fredag 04 oktober 2024 20:03 Källa på detdär med lägst andel elbussar av alla huvudstäder i Europa?
Ultrakonservativa SL hör verkligen inte hemma i moderna Sverige:

Bild
Källa: https://www.rabobank.com/knowledge/d011 ... ing-diesel

Uppgifterna är från 2023. Sedan dess har gapet ökat ytterligare...
Listan visar väl inte bara batteribussar? Både Budapest och Bukarest har oerhört få batteribussar, men desto fler trådbussar. Lite fel att jämföra med städer som sedan länge haft trådbussar, klart de städerna sticker ut.

Absolut att SLs mål är långt fram, men redan idag drivs väl SLs bussar till stor del av förnyelsebara bränslen? SL var ju tidigt ute med biogas och etanol.
Varför är det fel? Trådbuss är väl ändå den mest rimliga tekniken för elbussar?
Joakim W
Inlägg: 542
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av Joakim W »

Sio skrev: lördag 05 oktober 2024 23:47
Joakim W skrev: lördag 05 oktober 2024 22:32
Enceladus skrev: fredag 04 oktober 2024 20:31

Ultrakonservativa SL hör verkligen inte hemma i moderna Sverige:

Bild
Källa: https://www.rabobank.com/knowledge/d011 ... ing-diesel

Uppgifterna är från 2023. Sedan dess har gapet ökat ytterligare...
Listan visar väl inte bara batteribussar? Både Budapest och Bukarest har oerhört få batteribussar, men desto fler trådbussar. Lite fel att jämföra med städer som sedan länge haft trådbussar, klart de städerna sticker ut.

Absolut att SLs mål är långt fram, men redan idag drivs väl SLs bussar till stor del av förnyelsebara bränslen? SL var ju tidigt ute med biogas och etanol.
Varför är det fel? Trådbuss är väl ändå den mest rimliga tekniken för elbussar?
Ja, det är den rimligaste.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Lennart Petersen
Inlägg: 3202
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av Lennart Petersen »

Joakim W skrev: söndag 06 oktober 2024 7:35
Sio skrev: lördag 05 oktober 2024 23:47
Joakim W skrev: lördag 05 oktober 2024 22:32

Listan visar väl inte bara batteribussar? Både Budapest och Bukarest har oerhört få batteribussar, men desto fler trådbussar. Lite fel att jämföra med städer som sedan länge haft trådbussar, klart de städerna sticker ut.

Absolut att SLs mål är långt fram, men redan idag drivs väl SLs bussar till stor del av förnyelsebara bränslen? SL var ju tidigt ute med biogas och etanol.
Varför är det fel? Trådbuss är väl ändå den mest rimliga tekniken för elbussar?
Ja, det är den rimligaste.
Det känns som meningslös jämförelse. Låg siffra för elbuss kan ju bero på att man har stor andel biogasdrivna bussar, eller trådbussar, eller spårvagn,tunnelbana, pendeltåg väl utbyggda. Inventerar lite grann och får det till att i flertalet europeiska hivudstädef jag varit i har jag aldrig åkt buss. Exempel London, Paris, Helsingfors, Oslo, Amsterdam,Bryssel och fler. Helt enkelt för att man når allt med eldriven spårtrafik. I Berlin har jag åkt buss 100 och 200 helt enkelt för att det är trevlig sightseing . Ska man jämföra ska det nog vara den totala lokaltrafiken.
toddetoddelito
Inlägg: 21
Blev medlem: onsdag 21 juni 2023 9:19

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av toddetoddelito »

Undrar också lite vad som utgör ”Stockholm” i jämförelsen. Är det enbart bussarna i garagen på innerstadslinjerna, i Stockholms kommun, i Stockholms tätort eller i hela länet? Och vilka områden inkluderas vad gäller de andra städerna? Är de jämförbara med varann?

Sedan bör man heller inte förringa (som artikeln där staplarna är hämtade också nämner) att ett stort antal av våra bussar drivs på biogas. Även om de tekniskt sett släpper ut CO2, och därmed inte platsar i tabellen från samma artikel (som också hänvisas till ett par inlägg upp), så är de ändå att betrakta som i princip klimatneutrala då den är koldioxis som släpps ut redan finns i kretsloppet (nettonoll). Dessutom måste det väl ändå vara bättre för både miljö och samhällsekonomi att ersätta med elbussar i takt med att de gamla bussarna körs slut, än att skrota fungerande biogas-/(bio)dieselbussar bara för att andra huvudstäder använder elbussar?
Enceladus
Inlägg: 11437
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev: söndag 06 oktober 2024 22:12 Det känns som meningslös jämförelse. Låg siffra för elbuss kan ju bero på att man har stor andel biogasdrivna bussar, eller trådbussar, eller spårvagn,tunnelbana, pendeltåg väl utbyggda. Inventerar lite grann och får det till att i flertalet europeiska hivudstädef jag varit i har jag aldrig åkt buss. Exempel London, Paris, Helsingfors, Oslo, Amsterdam,Bryssel och fler. Helt enkelt för att man når allt med eldriven spårtrafik. I Berlin har jag åkt buss 100 och 200 helt enkelt för att det är trevlig sightseing . Ska man jämföra ska det nog vara den totala lokaltrafiken.
Den gängse definitionen av samlingsbegreppet elbuss är "buss som drivs med el­kraft" (belagt sedan 1937 enligt Svensk ordbok). De tre vanligaste typerna av elbussar är batteribussar, trådbussar och bränslecellsbussar. Spårfordon räknas inte som bussar, inte ens rälsbussar. Effektiviteten kan jämföras med olika tåg:

Bild
Källa: https://www.cell.com/joule/abstract/S25 ... 24)00341-6

Som synes är batteribussar och trådbussar ungefär lika effektiva medan bränslecellsbussar är betydligt mindre effektiva. Trådbussar kräver mycket infrastruktur och ersätts sakta men säkert av spårtrafik i tyngre stråk samt batteribussar i övriga stråk. Batteribussar kan emellertid även matas med el från luftledningar.
toddetoddelito skrev: söndag 06 oktober 2024 23:32 Sedan bör man heller inte förringa (som artikeln där staplarna är hämtade också nämner) att ett stort antal av våra bussar drivs på biogas. Även om de tekniskt sett släpper ut CO2, och därmed inte platsar i tabellen från samma artikel (som också hänvisas till ett par inlägg upp), så är de ändå att betrakta som i princip klimatneutrala då den är koldioxis som släpps ut redan finns i kretsloppet (nettonoll). Dessutom måste det väl ändå vara bättre för både miljö och samhällsekonomi att ersätta med elbussar i takt med att de gamla bussarna körs slut, än att skrota fungerande biogas-/(bio)dieselbussar bara för att andra huvudstäder använder elbussar?
Bussar med förbränningsmotor ger upphov till buller och avgaser, även om de går på biobränslen eller syntetiska bränslen. Det är en hemsk upplevelse att vänta på en dieselbuss i Stockholm jämfört med Oslo eller Köpenhamn där förbränningsmotorn redan har fimpats eller fimpas nästa år. Stockholm har inte bara extremt få elbussar i trafik, utan fortsätter också att beställa nya dieselbussar - på grund av Keolis. Jag kan tänka mig att SL försöker undvika Keolis efter detta.

Hur klimatneutrala biobränslen faktiskt är varierar stort. Ett annat problem är att det finns en begränsad mängd biobränslen (samma sak gäller grön vätgas). Dessa gör större nytta i användningsområden som inte kan elektrifieras lika lätt, t.ex. flygtrafik. Tack vare Kina är tillgången på ren el i praktiken obegränsad...
bjorn.lovdahl
Inlägg: 253
Blev medlem: måndag 30 januari 2006 21:28
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av bjorn.lovdahl »

Enceladus skrev: torsdag 03 oktober 2024 17:03
Odd skrev: torsdag 03 oktober 2024 13:30 Vilka alternativ har SL om man bedömer att det tar för lång tid att avgöra detta?
SL har en lång erfarenhet av överklagande anbudsgivare, inte minst det aktuella företaget Keolis:
Mitt i skrev:Sen kom pandemin vilket gjorde att upphandlingen fick pausas ett år. I oktober 2021 meddelades till slut att bussbolaget Nobina fick kontraktet. Målet var nu att trafiken skulle vara igång i april 2023.

Men upphandlingen överklagades direkt av konkurrenten Keolis, först till förvaltningsrätten och därefter till kammarrätten som ännu inte har avgjort tvisten.

– Idag är det oklart när trafikstarten kan ske. Det finns flera ytterligare faktorer som kan bidra till försening, säger Claes Keisu, presskommunikatör på SL.
I det nämnda fallet fick Keolis fortsätta köra med sina skruttiga dieselbussar. Som följd har Stockholm lägst andel elbussar av alla huvudstäder i Europa...
Och i en parallell upphandling som Keolis vann var det just Nobina som överklagade med samma resultat, så den där smutskastningen kan du ju sluta med...
/Björn
Lennart Petersen
Inlägg: 3202
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev: måndag 07 oktober 2024 11:17
Lennart Petersen skrev: söndag 06 oktober 2024 22:12 Det känns som meningslös jämförelse. Låg siffra för elbuss kan ju bero på att man har stor andel biogasdrivna bussar, eller trådbussar, eller spårvagn,tunnelbana, pendeltåg väl utbyggda. Inventerar lite grann och får det till att i flertalet europeiska hivudstädef jag varit i har jag aldrig åkt buss. Exempel London, Paris, Helsingfors, Oslo, Amsterdam,Bryssel och fler. Helt enkelt för att man når allt med eldriven spårtrafik. I Berlin har jag åkt buss 100 och 200 helt enkelt för att det är trevlig sightseing . Ska man jämföra ska det nog vara den totala lokaltrafiken.
Den gängse definitionen av samlingsbegreppet elbuss är "buss som drivs med el­kraft" (belagt sedan 1937 enligt Svensk ordbok). De tre vanligaste typerna av elbussar är batteribussar, trådbussar och bränslecellsbussar. Spårfordon räknas inte som bussar.
Och jag tycker fortfarande det är meningslösa diagram och jämförelser. Det intressanta för mig är hur stor andel av den totala kollekt9vtrafiken som går med eldrift.
Enceladus
Inlägg: 11437
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av Enceladus »

bjorn.lovdahl skrev: onsdag 09 oktober 2024 21:46 Och i en parallell upphandling som Keolis vann var det just Nobina som överklagade med samma resultat, så den där smutskastningen kan du ju sluta med...
Rättstvist om upphandling gjorde busstrafik 840 miljoner dyrare
Bussmagasinet skrev:Men förseningen på nästan två år blir dyr för SL. Enligt siffror som Mitti har tagit fram betalar SL Keolis 840 miljoner kronor mer för den direktupphandlade trafiken än vad den hade kostat med Nobinas vinnande, men överklagade anbud.

Keolis fick således bra betalt för de extra två år som företaget kunde köra trafiken, utan att behöva investera i nya bussar.

[...]

Turerna kring busstrafiken i Nacka/Värmdö och Huddinge/Botkyrka/Söderort innebär också att elektrifieringen av SL-trafiken försenas med cirka två år. I Nobinas grundavtal ingår nämligen 190 nya elbussar som under avtalsperioden ska utökas till totalt 300.
Nja, Nobina överklagade som en reaktion på Keolis överklagan. Vidare hade Keolis ett stort egenintresse i att dra ut på tiden. Nu har elektrifieringen försenats med två år samtidigt som SL har fått betala 840 miljoner kronor extra. I det andra fallet var det inte Nobina som körde i det överklagade trafikområdet, utan VR.

Keolis har redan börjat köra i Bromma/Solna/Sollentuna - utan utlovade elbussar - medan både Huddinge/Botkyrka/Söderort och Nacka/Värmdö tvingas vänta, trots att Nobina har de elbussar som krävs. Det är klart att SL kommer att ta hänsyn till detta vid andra upphandlingar, inte minst tunnelbaneverksamhetens.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3537
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av Hechtwagen »

Är det ett egenvärde att det ska vara elbussar?
Det är ju Euro6 bussar som tankas på miljöbränsle ni ojar er över, det är ett bättte val än en elbuss laddad med skitig kolkraftsel, minns varför trådbussar var så populärt, det var det enklaste sättet att köra buss på brunkol
bjorn.lovdahl
Inlägg: 253
Blev medlem: måndag 30 januari 2006 21:28
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Re: MTR förlorar T-banan, Storbritter tar över.

Inlägg av bjorn.lovdahl »

Enceladus skrev: torsdag 10 oktober 2024 13:26
bjorn.lovdahl skrev: onsdag 09 oktober 2024 21:46 Och i en parallell upphandling som Keolis vann var det just Nobina som överklagade med samma resultat, så den där smutskastningen kan du ju sluta med...
Rättstvist om upphandling gjorde busstrafik 840 miljoner dyrare
Bussmagasinet skrev:Men förseningen på nästan två år blir dyr för SL. Enligt siffror som Mitti har tagit fram betalar SL Keolis 840 miljoner kronor mer för den direktupphandlade trafiken än vad den hade kostat med Nobinas vinnande, men överklagade anbud.

Keolis fick således bra betalt för de extra två år som företaget kunde köra trafiken, utan att behöva investera i nya bussar.

[...]

Turerna kring busstrafiken i Nacka/Värmdö och Huddinge/Botkyrka/Söderort innebär också att elektrifieringen av SL-trafiken försenas med cirka två år. I Nobinas grundavtal ingår nämligen 190 nya elbussar som under avtalsperioden ska utökas till totalt 300.
Nja, Nobina överklagade som en reaktion på Keolis överklagan. Vidare hade Keolis ett stort egenintresse i att dra ut på tiden. Nu har elektrifieringen försenats med två år samtidigt som SL har fått betala 840 miljoner kronor extra. I det andra fallet var det inte Nobina som körde i det överklagade trafikområdet, utan VR.

Keolis har redan börjat köra i Bromma/Solna/Sollentuna - utan utlovade elbussar - medan både Huddinge/Botkyrka/Söderort och Nacka/Värmdö tvingas vänta, trots att Nobina har de elbussar som krävs. Det är klart att SL kommer att ta hänsyn till detta vid andra upphandlingar, inte minst tunnelbaneverksamhetens.
Vill SL åter igen bryta mot lagen om offentlig upphandling så kan man såklart ha hänsyn till vad man vill….
Att man inte fått utlovade skräpbussar beror ju på att i princip samtliga bussleverantörer dras med rejäla leveransförseningar
/Björn
Skriv svar