Lennart Petersen skrev: ↑söndag 06 oktober 2024 22:12
Det känns som meningslös jämförelse. Låg siffra för elbuss kan ju bero på att man har stor andel biogasdrivna bussar, eller trådbussar, eller spårvagn,tunnelbana, pendeltåg väl utbyggda. Inventerar lite grann och får det till att i flertalet europeiska hivudstädef jag varit i har jag aldrig åkt buss. Exempel London, Paris, Helsingfors, Oslo, Amsterdam,Bryssel och fler. Helt enkelt för att man når allt med eldriven spårtrafik. I Berlin har jag åkt buss 100 och 200 helt enkelt för att det är trevlig sightseing . Ska man jämföra ska det nog vara den totala lokaltrafiken.
Den gängse definitionen av
samlingsbegreppet elbuss är "buss som drivs med elkraft" (belagt sedan 1937 enligt
Svensk ordbok). De tre vanligaste typerna av elbussar är batteribussar, trådbussar och bränslecellsbussar. Spårfordon räknas inte som bussar, inte ens
rälsbussar. Effektiviteten kan jämföras med olika tåg:
Källa: https://www.cell.com/joule/abstract/S25 ... 24)00341-6
Som synes är batteribussar och trådbussar ungefär lika effektiva medan bränslecellsbussar är betydligt mindre effektiva. Trådbussar kräver mycket infrastruktur och ersätts sakta men säkert av spårtrafik i tyngre stråk samt batteribussar i övriga stråk. Batteribussar kan emellertid även matas med el från luftledningar.
toddetoddelito skrev: ↑söndag 06 oktober 2024 23:32
Sedan bör man heller inte förringa (som artikeln där staplarna är hämtade också nämner) att ett stort antal av våra bussar drivs på biogas. Även om de tekniskt sett släpper ut CO2, och därmed inte platsar i tabellen från samma artikel (som också hänvisas till ett par inlägg upp), så är de ändå att betrakta som i princip klimatneutrala då den är koldioxis som släpps ut redan finns i kretsloppet (nettonoll). Dessutom måste det väl ändå vara bättre för både miljö och samhällsekonomi att ersätta med elbussar i takt med att de gamla bussarna körs slut, än att skrota fungerande biogas-/(bio)dieselbussar bara för att andra huvudstäder använder elbussar?
Bussar med förbränningsmotor ger upphov till buller och avgaser, även om de går på biobränslen eller syntetiska bränslen. Det är en hemsk upplevelse att vänta på en dieselbuss i Stockholm jämfört med Oslo eller Köpenhamn där förbränningsmotorn redan har fimpats eller fimpas nästa år. Stockholm har inte bara extremt få elbussar i trafik, utan fortsätter också att beställa nya dieselbussar - på grund av Keolis. Jag kan tänka mig att SL försöker undvika Keolis efter detta.
Hur klimatneutrala biobränslen faktiskt är varierar stort. Ett annat problem är att det finns en begränsad mängd biobränslen (samma sak gäller grön vätgas). Dessa gör större nytta i användningsområden som inte kan elektrifieras lika lätt, t.ex. flygtrafik. Tack vare Kina är tillgången på ren el i praktiken obegränsad...