Sida 5 av 6

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Postat: fredag 28 april 2023 11:50
av 4330
Fyrgeit skrev: torsdag 27 april 2023 12:15 Jag vet ärligt talat inte riktigt vad som menas med tunnelbanans "unika status", men av min erfarenhet fungerar tunnelbanan - jämfört med Stockholms andra trafikslag - unikt bra.
Så är det.

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Postat: fredag 26 maj 2023 16:35
av Enceladus
Kommundirektörens kallade till krismöte om pendelkaoset
märsta.nu skrev:– Vi vill att vår kommun fortsatt ska vara en attraktiv kommun att leva, bo och verka i, såväl idag som i framtiden. Under vintern och våren har folk hört av sig och berättat att de inte kan ta sig till sina arbeten, i många fall samhällsbärande arbeten som till exempel sjukvård och barnomsorg. Den mycket allvarliga situationen gjorde att vi från kommunen ville få till detta möte, säger Pettersson.

[...]

– I Region Stockholms trafikförsörjningsplan är visionen att regionen ska vara en attraktiv tillväxtregion. Sigtuna kommun växer och vi har byggt ut med nya bostadsområden, satsat på nya skolbyggnader och gjort stora investeringar för att fler ska attraheras att flytta hit. Inom samhällsbyggnadskontoret fortsätter vi att vara aktiva i våra nätverk på tjänstepersonnivå med Region Stockholm och försöker påverka där vi kan, uppger samhällsbygnadschefen i Sigtuna kommun, Peter Andersson.
SL har precis kastat in handduken - MTR måste bara köra 90 procent av trafiken framöver. Troligen ryker Märstatågen först. Mitt tips är att satsa på t-bana!

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Postat: måndag 30 oktober 2023 15:56
av Enceladus
Ansvar i kris – Budget 2024 för Region Stockholm (se sidan 124)
Mittenkoalitionen i Region Stockholm skrev:Uppdrag
3. Trafiknämnden uppdras att utreda förutsättningarna för nattpendeltågstrafik i hela länet och över länsgränsen utifrån resenärsunderlag, personaltillgång, godstrafikens behov och service- och underhållsbehov samt se över övriga trafikslags nattrafik.
Hur kommer det sig att Tamsons inte ens utredde frågan under alla sina år? Intressant nog har Moderaterna samma förslag i sin skuggbudget (se sidan 38):
Moderaterna i Region Stockholm skrev:För att möta ökade behov planerar vi också att införa nattrafik på pendeltågen under nätterna mot lördag, söndag och helgdagar, som ett första steg för att göra Stockholmsregionen ännu mer livfull dygnet runt och längre ut i kollektivtrafiksystemet. Trafiknämnden ges även i uppdrag att inleda ett samarbete med Mälardalstrafik i syfte att införa giltighet för SL-kortet på Mälartågen. I ett första steg genom en pilot för resande till och från Nykvarns station.
Det är lätt att lova guld och gröna skogar i opposition. En annan sak är att göra det i styrande ställning. Förhoppningsvis blir det äntligen en förbättring.

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Postat: måndag 30 oktober 2023 18:51
av Odd
Enceladus skrev: måndag 30 oktober 2023 15:56...

Det är lätt att lova guld och gröna skogar i opposition. En annan sak är att göra det i styrande ställning. Förhoppningsvis blir det äntligen en förbättring.
Är det verkligen så? Jag tror att minnet hos partiets väljarkår är selektivt, och anpassar sig efter vilken agenda som partiets väljare identifierar sig med.

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Postat: onsdag 08 november 2023 13:30
av Enceladus
Odd skrev: måndag 30 oktober 2023 18:51
Enceladus skrev: måndag 30 oktober 2023 15:56...

Det är lätt att lova guld och gröna skogar i opposition. En annan sak är att göra det i styrande ställning. Förhoppningsvis blir det äntligen en förbättring.
Är det verkligen så? Jag tror att minnet hos partiets väljarkår är selektivt, och anpassar sig efter vilken agenda som partiets väljare identifierar sig med.
Budget 2024: En bättre fungerande kollektivtrafik för pendlare
Region Stockholm skrev:Pendeltågstrafiken har under delar av 2023 haft en mycket svår situation och krafttag behövs för att skapa en pålitlig trafik som kan återfå tilliten hos resenärerna. Ett permanent tillskott om 75 miljoner kronor avsätts från och med 2024 för att finansiera insatser för en tryggare, säkrare och bättre fungerande pendeltågstrafik. Det kan exempelvis handla om personal som rör sig ombord på tåg och bidrar till en ökad trygghet. Trafiknämnden ska utreda förutsättningar för nattpendeltågstrafik i hela länet och över länsgränsen.
Kanske det, men det nuvarande styret har gjort mer under detta år än vad Moderaterna gjorde under sina hela 16 år. Det blev inte ens någon utredning! Enligt Tamsons själv kostar det bara 3,5 miljoner kronor att förlänga pendeltågstrafiken - rena kaffepengar i sammanhanget. Varför gjorde han inget då?

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Postat: tisdag 21 november 2023 13:55
av Enceladus
Odd skrev: måndag 30 oktober 2023 18:51
Enceladus skrev: måndag 30 oktober 2023 15:56...

Det är lätt att lova guld och gröna skogar i opposition. En annan sak är att göra det i styrande ställning. Förhoppningsvis blir det äntligen en förbättring.
Är det verkligen så? Jag tror att minnet hos partiets väljarkår är selektivt, och anpassar sig efter vilken agenda som partiets väljare identifierar sig med.
Region Stockholm vill testa nattrafik på pendeltågen
SVT Nyheter skrev:Region Stockholm vill på prov införa nattrafik på pendeltågen. Exakt hur det ska gå till kommer att utredas under våren. Målet är att nattrafiken ska sätta igång på prov under 2025.

– Vi vet att många vill åka kollektivt till vänner sent på kvällen eller till jobbet om man har obekväma arbetstider – och den möjligheten finns ju inte idag inom pendeltågstrafiken, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).
Som bekant har Tamsons ständigt blockerat utredningar om nattrafik med varierande ursäkter. Kolla hur snabbt det går när han nu är borta från makten!

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Postat: söndag 10 mars 2024 18:53
av Enceladus
Utlovad nattrafik dröjer: "Inga konkreta planer"
Mitt i skrev:– Vi hade en sådan lösning utredd och klar när vi lämnade ifrån oss makten 2022. Det gäller fortfarande. Det som saknas nu är politisk vilja, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd.

[...]

I november 2023 lovade istället trafikregionrådet Anton Fendert (MP) att frågan skulle utredas under våren 2024, med målet att ny nattrafik ska startas på prov under 2025.

[...]

Analysen visar att det finns både ett resenärsunderlag och ett behov av ökad nattrafik, framhåller han.
Det tycks inte bli någon ny nattrafik nästa år heller. Däremot utreds frågan i alla fall, vilket Tamsons inte gjorde. Tamsons menar dock att han hade fixat trafiken.

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Postat: tisdag 12 mars 2024 16:56
av Majkey
Stockholms största clown Tamsons har talat. Gör inget vettigt när han styr men i opposition går det bra att snacka massa strunt.
Nuvarande styre har inte bevisat sig än men Tamsons styre har redan bevisat sig vara värdelöst.

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Postat: fredag 15 mars 2024 17:23
av Enceladus
Majkey skrev: tisdag 12 mars 2024 16:56 Stockholms största clown Tamsons har talat. Gör inget vettigt när han styr men i opposition går det bra att snacka massa strunt.
Nuvarande styre har inte bevisat sig än men Tamsons styre har redan bevisat sig vara värdelöst.
Klart: Tamsons föreslås ta över efter Svenonius
Mitt i skrev:Moderaternas nomineringskommité var enhälliga i sitt beslut att föreslå tidigare trafikregionrådet Kristoffer Tamsons som gruppledare och Sundbybergsmoderaten Axel Conradi till ny vice gruppledare i regionen, skriver partiet i ett pressmeddelande.
Tamsons föreslås bli Moderaternas toppnamn i Region Stockholm. Hur påverkar detta kollektivtrafiken i allmänhet och pendeltågen i synnerhet?

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Postat: tisdag 11 juni 2024 14:02
av Enceladus
Socialdemokraterna och Alliansen i Upplands-Bro kommun vill förbättra nattrafiken:
Upplands-Bro kommun skrev:I avsnittet om nattrafik läggs till ”Ytterligare någon tur på pendeltåget även på vardagsnätter (en senare natt-tur och/eller en tidigare morgontur) behövs för att de många människor som arbetar skift i bl.a. Brunna verksamhetsområde ska kunna resa kollektivt.”

Alliansens yrkar på bifall till Socialdemokraternas ändrings- och tilläggsförslag.
Barkarby får senare trafik på vardagsnätter och tidigare trafik på vardagsmorgnar tack vare nya tunnelbanan. Går det att förbättra nattrafiken utan tunnelbana?

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Postat: torsdag 16 januari 2025 19:33
av Enceladus
Debatt: Så kan priset på SL-biljetterna sänkas – 5 förslag
Bättre stadsdel skrev:5. Utöka öppettiderna – låt stationerna arbeta dygnet runt
Stationer står tomma nattetid. Längre öppettider gör att ytor kan hyras ut till nattöppna caféer och evenemang. Det ökar SL:s intäkter och gör staden tryggare.

Stockholm betalar mer än andra europeiska städer för kollektivtrafiken. Genom att effektivisera SL, öka reklamintäkter och utnyttja fastigheter bättre kan vi sänka biljettpriserna och förbättra servicen.
Enligt OECD betalar stockholmare mer än dubbelt så mycket som Londonbor för en enkelresa med kollektivtrafiken som andel av dagslönen. Centerstudenter i Stockholm, Centerpartiets ungdomsförbund i Storstockholm och Centerpartiet Södermalm föreslår därför att SL:s pendeltågsstationer hålls öppna dygnet runt.

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Postat: torsdag 16 januari 2025 22:06
av daniel_s
Fast i London har man väl typ dubbla lönen… och fyrdubbel hyra.. så det där säger väl inget egentligen.

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Postat: torsdag 16 januari 2025 23:17
av Lennart Petersen
Enceladus skrev: torsdag 16 januari 2025 19:33 Debatt: Så kan priset på SL-biljetterna sänkas – 5 förslag
Bättre stadsdel skrev:5. Utöka öppettiderna – låt stationerna arbeta dygnet runt
Stationer står tomma nattetid. Längre öppettider gör att ytor kan hyras ut till nattöppna caféer och evenemang. Det ökar SL:s intäkter och gör staden tryggare.

Stockholm betalar mer än andra europeiska städer för kollektivtrafiken. Genom att effektivisera SL, öka reklamintäkter och utnyttja fastigheter bättre kan vi sänka biljettpriserna och förbättra servicen.
Enligt OECD betalar stockholmare mer än dubbelt så mycket som Londonbor för en enkelresa med kollektivtrafiken som andel av dagslönen. Centerstudenter i Stockholm, Centerpartiets ungdomsförbund i Storstockholm och Centerpartiet Södermalm föreslår därför att SL:s pendeltågsstationer hålls öppna dygnet runt.
Tror jag inte ett smack på, enkelbiljetter i London är mycket dyra särskilt.långa resor,eftersom det är zontaxa. Och löner för vanligt,folk,i tjänsteyrken är låga . Om nu t.ex bankfolk,drar,upp snittlönerna så är det inte till glädje för t.ex en servitör eller,busschaufför. Och det är mycket svårt rekrytera folk till serviceyrken eftersom boende är,astronomiskt dyrt. Svenska ungdomar som prövar att jobba i London brukar dela på ett rum typ. Och vad dygnetruntöppna pendelstationer skulle ha för inverkan på,SL,biljettpriser åtetstår att förklara.

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Postat: torsdag 16 januari 2025 23:36
av Joakim W
Lennart Petersen skrev: torsdag 16 januari 2025 23:17
Enceladus skrev: torsdag 16 januari 2025 19:33 Debatt: Så kan priset på SL-biljetterna sänkas – 5 förslag
Bättre stadsdel skrev:5. Utöka öppettiderna – låt stationerna arbeta dygnet runt
Stationer står tomma nattetid. Längre öppettider gör att ytor kan hyras ut till nattöppna caféer och evenemang. Det ökar SL:s intäkter och gör staden tryggare.

Stockholm betalar mer än andra europeiska städer för kollektivtrafiken. Genom att effektivisera SL, öka reklamintäkter och utnyttja fastigheter bättre kan vi sänka biljettpriserna och förbättra servicen.
Enligt OECD betalar stockholmare mer än dubbelt så mycket som Londonbor för en enkelresa med kollektivtrafiken som andel av dagslönen. Centerstudenter i Stockholm, Centerpartiets ungdomsförbund i Storstockholm och Centerpartiet Södermalm föreslår därför att SL:s pendeltågsstationer hålls öppna dygnet runt.
Tror jag inte ett smack på, enkelbiljetter i London är mycket dyra särskilt.långa resor,eftersom det är zontaxa. Och löner för vanligt,folk,i tjänsteyrken är låga . Om nu t.ex bankfolk,drar,upp snittlönerna så är det inte till glädje för t.ex en servitör eller,busschaufför. Och det är mycket svårt rekrytera folk till serviceyrken eftersom boende är,astronomiskt dyrt. Svenska ungdomar som prövar att jobba i London brukar dela på ett rum typ. Och vad dygnetruntöppna pendelstationer skulle ha för inverkan på,SL,biljettpriser åtetstår att förklara.
Seså, klart att en dygnet runt-öppen pub ska in i Södertälje hamn! Då kommer SLs priser sjunka drastiskt.

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Postat: torsdag 16 januari 2025 23:59
av Lennart Petersen
Joakim W skrev: torsdag 16 januari 2025 23:36 [

Tror jag inte ett smack på, enkelbiljetter i London är mycket dyra särskilt.långa resor,eftersom det är zontaxa. Och löner för vanligt,folk,i tjänsteyrken är låga . Om nu t.ex bankfolk,drar,upp snittlönerna så är det inte till glädje för t.ex en servitör eller,busschaufför. Och det är mycket svårt rekrytera folk till serviceyrken eftersom boende är,astronomiskt dyrt. Svenska ungdomar som prövar att jobba i London brukar dela på ett rum typ. Och vad dygnetruntöppna pendelstationer skulle ha för inverkan på,SL,biljettpriser åtetstår att förklara.
Seså, klart att en dygnet runt-öppen pub ska in i Södertälje hamn! Då kommer SLs priser sjunka drastiskt.
[/quote]

Ja vem vet , kreativa lösningar är underhållande. De där kulturpersonerna som föreslpg det gigantiska projektet.att gräva ned tunnelbanan Gamla stan-Slussen ansåg att projektet skulle betala sig självt. En ihopslagen statipn Slussen-Gamla stan skulle ge kortare restid som skulle locka fler resenäret och mer intäkter. Men det blev inget med det.

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Postat: fredag 17 januari 2025 16:26
av twr
Lennart Petersen skrev: torsdag 16 januari 2025 23:59 Ja vem vet , kreativa lösningar är underhållande. De där kulturpersonerna som föreslpg det gigantiska projektet.att gräva ned tunnelbanan Gamla stan-Slussen ansåg att projektet skulle betala sig självt. En ihopslagen statipn Slussen-Gamla stan skulle ge kortare restid som skulle locka fler resenäret och mer intäkter. Men det blev inget med det.
Ja, det är galet på många sätt. En är att resenärerna till just den stationen skulle få betydligt längre restid när den ligger djupare. En annan är att de hade ritat stationen med brantare lutning än vad som är tillåtet. Ytterligare en är att det nästan inte går att föreställa sig vad konsekvenserna skulle bli under byggtid.

Dessutom, om man tänker på enbart stadsmiljöfrågan, finns det ju faktiskt ett värde i att tågen går på bron och att resenärerna får se Gamla stan. Antagligen betydligt fler varje dag än som faktiskt besöker Gamla stan.

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Postat: torsdag 05 juni 2025 22:29
av Enceladus
Enceladus skrev: onsdag 08 november 2023 13:30 Enligt Tamsons själv kostar det bara 3,5 miljoner kronor att förlänga pendeltågstrafiken - rena kaffepengar i sammanhanget.
Genomförande av pilotprojekt med nattpendeltågstrafik utifrån nattrafikutredningens slutsatser
Trafikförvaltningen skrev:Pilotprojektet med nattpendeltågstrafik avser sträckan Södertälje centrum – Stockholm City – Upplands Väsby – Märsta/Arlanda – Uppsala C. På sträckan finns det största resandeunderlaget i pendeltågsnätet. Arlanda flygplats ligger på sträckan och har efterfrågan på resor dygnet runt. Den här sträckan har till största delen ett funktionellt fyrspår (fler än två spår) vilket bör underlätta samordning med eventuellt infrastrukturunderhåll. För trafiken norr om Arlanda/Märsta krävs en nära dialog med Region Uppsala för att få en fungerande nattpendeltågstrafik.

Nattpendeltågstrafiken planeras enligt principen ”förlängning (framskjutning) av befintliga avgångstider för att täcka en större del av natten samt tidigare start av vissa avgångar på morgonen”. Det ger avgångar från slutstationerna Uppsala och Södertälje fram till strax före kl. 02:00 med pendeltågstrafik genom centrala Stockholm delar av natten. Trafiken startar igen från Uppsala, Södertälje och Stockholm vid 04:00. Utökningen innebär fyra tillkommande avgångar i vardera riktningen.

[...]

Bussarna har passning till/från pendeltågen. Principen är att områden som idag har nattrafik med buss även under pilotprojektet för nattpendeltågstrafiken ska ha nattrafik. I vissa fall behöver exakta linjesträckningar och tidtabeller ses över för att säkerställa byten mellan trafikslag och skapa en rimlig trafikekonomi.

[...]

Trafikupplägget innebär utökade kostnader för pendeltågsverksamheten.. För pilotprojektet med nattpendeltågstrafik finns en uppskattning om en ökad årlig driftkostnad om cirka 20 MSEK och en uppstartskostnad (engångskostnad) om cirka 20 MSEK. Den tillkommande kostnaden föreslås inkluderas i kommande budget för pendeltågsverksamheten år 2026 och 2027.
Det nya regionstyret ska införa utökad nattrafik mellan Södertälje och Uppsala, delvis i linje med den stora pendeltågsutredningen inför Citybanans öppnande:
Trafikförvaltningen skrev:Med ett genomgående regionaltågsystem får stråket Södertälje–Flemingsberg–Stockholm–Arlanda–Uppsala en utbudsmix där
•Regionaltåget kan ta en roll för ändpunktsresandet
•Skipstoppare om så önskas får en roll att försörja centrala Södertälje och de större matarbussflödena i stråket
•Slutligen kan stompendeltåget ta det lokala resandet och de mindre stationerna
Vartefter resandet minskar under trafikdygnet kan de olika produkterna plockas bort. Som nattrafikupplägg som alltid går kan då stompendeltåget Södertälje–Stockholm–Arlanda–Uppsala fungera.
Den utökade trafikeringen, både nattliga pendeltåg och matarbussar, beräknas kosta 20 miljoner kronor per år. Detta överstiger Tamsons uppskattning, men är fortfarande kaffepengar. Däremot blir det inte så kallad avbrottsfri trafik, utan det blir ett till­fälligt uppe­håll i förloppet, så tunnelbanan behåller sin unika status.
Enceladus skrev: torsdag 29 maj 2025 19:31 Missar SL chansen att införa nattrafik på tvärförbindelser? Nattliga pendeltåg till Huddinge och Flemingsberg kan ju "öppna upp resandet" i södra länshalvan!
Pendeltågens viktigaste matarlinje är förstås Tvärbanan. Den behöver verkligen få utökad nattrafik i motsvarande omfattning, vilket ju inte borde kosta mycket. Utökad nattrafik på linje 172 och 179 skulle också kunna "öppna upp resandet" i södra respektive norra länshalvan, för att parafrasera Sundbybergs kommun!

Då återstår frågan varför Tamsons inte gjorde ett jota under alla sina år. Eller visst, han drog väl in en nattlig avgång mot Bålsta som nu inte får delta i piloten...

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Postat: torsdag 05 juni 2025 22:42
av dr Cassandra Nojdh
Ja, mera nattrafik åt folket! Helg som söcken. Vad är avbrottsfri trafik - dvs. hur långa intervall mellan avgångarna tolereras?

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Postat: torsdag 05 juni 2025 22:47
av Enceladus
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 05 juni 2025 22:42 Ja, mera nattrafik åt folket! Helg som söcken. Vad är avbrottsfri trafik - dvs. hur långa intervall mellan avgångarna tolereras?
Konsensus är att avbrottet får högst vara en timme:
metrobits.org skrev:To be listed here, metros/subways, LRTs, or commuter metros need to operate at least every 60 minutes throughout the night at least once a week. (Most of them operate every 10 to 30 minutes, though.) Metro services on special occasions like New Year's Eve don't count, and replacement bus or tram services don't count as well, of course.
Notera att den länkade sidan inte är fullständig. Exempelvis saknas Sveriges stolthet Öresundstågen som ju uppfyller definitionen...

Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"

Postat: torsdag 05 juni 2025 22:49
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev: torsdag 05 juni 2025 22:47
dr Cassandra Nojdh skrev: torsdag 05 juni 2025 22:42 Ja, mera nattrafik åt folket! Helg som söcken. Vad är avbrottsfri trafik - dvs. hur långa intervall mellan avgångarna tolereras?
Konsensus är att avbrottet får högst vara en timme:
metrobits.org skrev:To be listed here, metros/subways, LRTs, or commuter metros need to operate at least every 60 minutes throughout the night at least once a week. (Most of them operate every 10 to 30 minutes, though.) Metro services on special occasions like New Year's Eve don't count, and replacement bus or tram services don't count as well, of course.
Notera att den länkade sidan inte är komplett. Exempelvis saknas Sveriges stolthet Öresundstågen, vilka ju uppfyller definitionen...
Jag vet inte om en webbsida någonstans representerar "koncensus". Referensen säger bara
To be listed here, metros/subways, LRTs, or commuter metros need to operate at least every 60 minutes throughout the night
Däremot är det korrekt att Öresundstågen under lågtrafik har den turtätheten som lägst: https://www.datocms-assets.com/56794/17 ... -12-13.pdf