Re: Tamsons: "det finns fortsatta möjligheter för pendeltågen"
Postat: fredag 28 april 2023 11:50
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
SL har precis kastat in handduken - MTR måste bara köra 90 procent av trafiken framöver. Troligen ryker Märstatågen först. Mitt tips är att satsa på t-bana!märsta.nu skrev:– Vi vill att vår kommun fortsatt ska vara en attraktiv kommun att leva, bo och verka i, såväl idag som i framtiden. Under vintern och våren har folk hört av sig och berättat att de inte kan ta sig till sina arbeten, i många fall samhällsbärande arbeten som till exempel sjukvård och barnomsorg. Den mycket allvarliga situationen gjorde att vi från kommunen ville få till detta möte, säger Pettersson.
[...]
– I Region Stockholms trafikförsörjningsplan är visionen att regionen ska vara en attraktiv tillväxtregion. Sigtuna kommun växer och vi har byggt ut med nya bostadsområden, satsat på nya skolbyggnader och gjort stora investeringar för att fler ska attraheras att flytta hit. Inom samhällsbyggnadskontoret fortsätter vi att vara aktiva i våra nätverk på tjänstepersonnivå med Region Stockholm och försöker påverka där vi kan, uppger samhällsbygnadschefen i Sigtuna kommun, Peter Andersson.
Hur kommer det sig att Tamsons inte ens utredde frågan under alla sina år? Intressant nog har Moderaterna samma förslag i sin skuggbudget (se sidan 38):Mittenkoalitionen i Region Stockholm skrev:Uppdrag
3. Trafiknämnden uppdras att utreda förutsättningarna för nattpendeltågstrafik i hela länet och över länsgränsen utifrån resenärsunderlag, personaltillgång, godstrafikens behov och service- och underhållsbehov samt se över övriga trafikslags nattrafik.
Det är lätt att lova guld och gröna skogar i opposition. En annan sak är att göra det i styrande ställning. Förhoppningsvis blir det äntligen en förbättring.Moderaterna i Region Stockholm skrev:För att möta ökade behov planerar vi också att införa nattrafik på pendeltågen under nätterna mot lördag, söndag och helgdagar, som ett första steg för att göra Stockholmsregionen ännu mer livfull dygnet runt och längre ut i kollektivtrafiksystemet. Trafiknämnden ges även i uppdrag att inleda ett samarbete med Mälardalstrafik i syfte att införa giltighet för SL-kortet på Mälartågen. I ett första steg genom en pilot för resande till och från Nykvarns station.
Är det verkligen så? Jag tror att minnet hos partiets väljarkår är selektivt, och anpassar sig efter vilken agenda som partiets väljare identifierar sig med.
Budget 2024: En bättre fungerande kollektivtrafik för pendlare
Kanske det, men det nuvarande styret har gjort mer under detta år än vad Moderaterna gjorde under sina hela 16 år. Det blev inte ens någon utredning! Enligt Tamsons själv kostar det bara 3,5 miljoner kronor att förlänga pendeltågstrafiken - rena kaffepengar i sammanhanget. Varför gjorde han inget då?Region Stockholm skrev:Pendeltågstrafiken har under delar av 2023 haft en mycket svår situation och krafttag behövs för att skapa en pålitlig trafik som kan återfå tilliten hos resenärerna. Ett permanent tillskott om 75 miljoner kronor avsätts från och med 2024 för att finansiera insatser för en tryggare, säkrare och bättre fungerande pendeltågstrafik. Det kan exempelvis handla om personal som rör sig ombord på tåg och bidrar till en ökad trygghet. Trafiknämnden ska utreda förutsättningar för nattpendeltågstrafik i hela länet och över länsgränsen.
Region Stockholm vill testa nattrafik på pendeltågen
Som bekant har Tamsons ständigt blockerat utredningar om nattrafik med varierande ursäkter. Kolla hur snabbt det går när han nu är borta från makten!SVT Nyheter skrev:Region Stockholm vill på prov införa nattrafik på pendeltågen. Exakt hur det ska gå till kommer att utredas under våren. Målet är att nattrafiken ska sätta igång på prov under 2025.
– Vi vet att många vill åka kollektivt till vänner sent på kvällen eller till jobbet om man har obekväma arbetstider – och den möjligheten finns ju inte idag inom pendeltågstrafiken, säger trafikregionrådet Anton Fendert (MP).
Det tycks inte bli någon ny nattrafik nästa år heller. Däremot utreds frågan i alla fall, vilket Tamsons inte gjorde. Tamsons menar dock att han hade fixat trafiken.Mitt i skrev:– Vi hade en sådan lösning utredd och klar när vi lämnade ifrån oss makten 2022. Det gäller fortfarande. Det som saknas nu är politisk vilja, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd.
[...]
I november 2023 lovade istället trafikregionrådet Anton Fendert (MP) att frågan skulle utredas under våren 2024, med målet att ny nattrafik ska startas på prov under 2025.
[...]
Analysen visar att det finns både ett resenärsunderlag och ett behov av ökad nattrafik, framhåller han.
Klart: Tamsons föreslås ta över efter Svenonius
Tamsons föreslås bli Moderaternas toppnamn i Region Stockholm. Hur påverkar detta kollektivtrafiken i allmänhet och pendeltågen i synnerhet?Mitt i skrev:Moderaternas nomineringskommité var enhälliga i sitt beslut att föreslå tidigare trafikregionrådet Kristoffer Tamsons som gruppledare och Sundbybergsmoderaten Axel Conradi till ny vice gruppledare i regionen, skriver partiet i ett pressmeddelande.
Barkarby får senare trafik på vardagsnätter och tidigare trafik på vardagsmorgnar tack vare nya tunnelbanan. Går det att förbättra nattrafiken utan tunnelbana?Upplands-Bro kommun skrev:I avsnittet om nattrafik läggs till ”Ytterligare någon tur på pendeltåget även på vardagsnätter (en senare natt-tur och/eller en tidigare morgontur) behövs för att de många människor som arbetar skift i bl.a. Brunna verksamhetsområde ska kunna resa kollektivt.”
Alliansens yrkar på bifall till Socialdemokraternas ändrings- och tilläggsförslag.
Enligt OECD betalar stockholmare mer än dubbelt så mycket som Londonbor för en enkelresa med kollektivtrafiken som andel av dagslönen. Centerstudenter i Stockholm, Centerpartiets ungdomsförbund i Storstockholm och Centerpartiet Södermalm föreslår därför att SL:s pendeltågsstationer hålls öppna dygnet runt.Bättre stadsdel skrev:5. Utöka öppettiderna – låt stationerna arbeta dygnet runt
Stationer står tomma nattetid. Längre öppettider gör att ytor kan hyras ut till nattöppna caféer och evenemang. Det ökar SL:s intäkter och gör staden tryggare.
Stockholm betalar mer än andra europeiska städer för kollektivtrafiken. Genom att effektivisera SL, öka reklamintäkter och utnyttja fastigheter bättre kan vi sänka biljettpriserna och förbättra servicen.
Tror jag inte ett smack på, enkelbiljetter i London är mycket dyra särskilt.långa resor,eftersom det är zontaxa. Och löner för vanligt,folk,i tjänsteyrken är låga . Om nu t.ex bankfolk,drar,upp snittlönerna så är det inte till glädje för t.ex en servitör eller,busschaufför. Och det är mycket svårt rekrytera folk till serviceyrken eftersom boende är,astronomiskt dyrt. Svenska ungdomar som prövar att jobba i London brukar dela på ett rum typ. Och vad dygnetruntöppna pendelstationer skulle ha för inverkan på,SL,biljettpriser åtetstår att förklara.Enceladus skrev: ↑torsdag 16 januari 2025 19:33 Debatt: Så kan priset på SL-biljetterna sänkas – 5 förslag
Enligt OECD betalar stockholmare mer än dubbelt så mycket som Londonbor för en enkelresa med kollektivtrafiken som andel av dagslönen. Centerstudenter i Stockholm, Centerpartiets ungdomsförbund i Storstockholm och Centerpartiet Södermalm föreslår därför att SL:s pendeltågsstationer hålls öppna dygnet runt.Bättre stadsdel skrev:5. Utöka öppettiderna – låt stationerna arbeta dygnet runt
Stationer står tomma nattetid. Längre öppettider gör att ytor kan hyras ut till nattöppna caféer och evenemang. Det ökar SL:s intäkter och gör staden tryggare.
Stockholm betalar mer än andra europeiska städer för kollektivtrafiken. Genom att effektivisera SL, öka reklamintäkter och utnyttja fastigheter bättre kan vi sänka biljettpriserna och förbättra servicen.
Seså, klart att en dygnet runt-öppen pub ska in i Södertälje hamn! Då kommer SLs priser sjunka drastiskt.Lennart Petersen skrev: ↑torsdag 16 januari 2025 23:17Tror jag inte ett smack på, enkelbiljetter i London är mycket dyra särskilt.långa resor,eftersom det är zontaxa. Och löner för vanligt,folk,i tjänsteyrken är låga . Om nu t.ex bankfolk,drar,upp snittlönerna så är det inte till glädje för t.ex en servitör eller,busschaufför. Och det är mycket svårt rekrytera folk till serviceyrken eftersom boende är,astronomiskt dyrt. Svenska ungdomar som prövar att jobba i London brukar dela på ett rum typ. Och vad dygnetruntöppna pendelstationer skulle ha för inverkan på,SL,biljettpriser åtetstår att förklara.Enceladus skrev: ↑torsdag 16 januari 2025 19:33 Debatt: Så kan priset på SL-biljetterna sänkas – 5 förslag
Enligt OECD betalar stockholmare mer än dubbelt så mycket som Londonbor för en enkelresa med kollektivtrafiken som andel av dagslönen. Centerstudenter i Stockholm, Centerpartiets ungdomsförbund i Storstockholm och Centerpartiet Södermalm föreslår därför att SL:s pendeltågsstationer hålls öppna dygnet runt.Bättre stadsdel skrev:5. Utöka öppettiderna – låt stationerna arbeta dygnet runt
Stationer står tomma nattetid. Längre öppettider gör att ytor kan hyras ut till nattöppna caféer och evenemang. Det ökar SL:s intäkter och gör staden tryggare.
Stockholm betalar mer än andra europeiska städer för kollektivtrafiken. Genom att effektivisera SL, öka reklamintäkter och utnyttja fastigheter bättre kan vi sänka biljettpriserna och förbättra servicen.
Seså, klart att en dygnet runt-öppen pub ska in i Södertälje hamn! Då kommer SLs priser sjunka drastiskt.Joakim W skrev: ↑torsdag 16 januari 2025 23:36 [
Tror jag inte ett smack på, enkelbiljetter i London är mycket dyra särskilt.långa resor,eftersom det är zontaxa. Och löner för vanligt,folk,i tjänsteyrken är låga . Om nu t.ex bankfolk,drar,upp snittlönerna så är det inte till glädje för t.ex en servitör eller,busschaufför. Och det är mycket svårt rekrytera folk till serviceyrken eftersom boende är,astronomiskt dyrt. Svenska ungdomar som prövar att jobba i London brukar dela på ett rum typ. Och vad dygnetruntöppna pendelstationer skulle ha för inverkan på,SL,biljettpriser åtetstår att förklara.
Ja, det är galet på många sätt. En är att resenärerna till just den stationen skulle få betydligt längre restid när den ligger djupare. En annan är att de hade ritat stationen med brantare lutning än vad som är tillåtet. Ytterligare en är att det nästan inte går att föreställa sig vad konsekvenserna skulle bli under byggtid.Lennart Petersen skrev: ↑torsdag 16 januari 2025 23:59 Ja vem vet , kreativa lösningar är underhållande. De där kulturpersonerna som föreslpg det gigantiska projektet.att gräva ned tunnelbanan Gamla stan-Slussen ansåg att projektet skulle betala sig självt. En ihopslagen statipn Slussen-Gamla stan skulle ge kortare restid som skulle locka fler resenäret och mer intäkter. Men det blev inget med det.
Genomförande av pilotprojekt med nattpendeltågstrafik utifrån nattrafikutredningens slutsatserEnceladus skrev: ↑onsdag 08 november 2023 13:30 Enligt Tamsons själv kostar det bara 3,5 miljoner kronor att förlänga pendeltågstrafiken - rena kaffepengar i sammanhanget.
Det nya regionstyret ska införa utökad nattrafik mellan Södertälje och Uppsala, delvis i linje med den stora pendeltågsutredningen inför Citybanans öppnande:Trafikförvaltningen skrev:Pilotprojektet med nattpendeltågstrafik avser sträckan Södertälje centrum – Stockholm City – Upplands Väsby – Märsta/Arlanda – Uppsala C. På sträckan finns det största resandeunderlaget i pendeltågsnätet. Arlanda flygplats ligger på sträckan och har efterfrågan på resor dygnet runt. Den här sträckan har till största delen ett funktionellt fyrspår (fler än två spår) vilket bör underlätta samordning med eventuellt infrastrukturunderhåll. För trafiken norr om Arlanda/Märsta krävs en nära dialog med Region Uppsala för att få en fungerande nattpendeltågstrafik.
Nattpendeltågstrafiken planeras enligt principen ”förlängning (framskjutning) av befintliga avgångstider för att täcka en större del av natten samt tidigare start av vissa avgångar på morgonen”. Det ger avgångar från slutstationerna Uppsala och Södertälje fram till strax före kl. 02:00 med pendeltågstrafik genom centrala Stockholm delar av natten. Trafiken startar igen från Uppsala, Södertälje och Stockholm vid 04:00. Utökningen innebär fyra tillkommande avgångar i vardera riktningen.
[...]
Bussarna har passning till/från pendeltågen. Principen är att områden som idag har nattrafik med buss även under pilotprojektet för nattpendeltågstrafiken ska ha nattrafik. I vissa fall behöver exakta linjesträckningar och tidtabeller ses över för att säkerställa byten mellan trafikslag och skapa en rimlig trafikekonomi.
[...]
Trafikupplägget innebär utökade kostnader för pendeltågsverksamheten.. För pilotprojektet med nattpendeltågstrafik finns en uppskattning om en ökad årlig driftkostnad om cirka 20 MSEK och en uppstartskostnad (engångskostnad) om cirka 20 MSEK. Den tillkommande kostnaden föreslås inkluderas i kommande budget för pendeltågsverksamheten år 2026 och 2027.
Den utökade trafikeringen, både nattliga pendeltåg och matarbussar, beräknas kosta 20 miljoner kronor per år. Detta överstiger Tamsons uppskattning, men är fortfarande kaffepengar. Däremot blir det inte så kallad avbrottsfri trafik, utan det blir ett tillfälligt uppehåll i förloppet, så tunnelbanan behåller sin unika status.Trafikförvaltningen skrev:Med ett genomgående regionaltågsystem får stråket Södertälje–Flemingsberg–Stockholm–Arlanda–Uppsala en utbudsmix där
•Regionaltåget kan ta en roll för ändpunktsresandet
•Skipstoppare om så önskas får en roll att försörja centrala Södertälje och de större matarbussflödena i stråket
•Slutligen kan stompendeltåget ta det lokala resandet och de mindre stationerna
Vartefter resandet minskar under trafikdygnet kan de olika produkterna plockas bort. Som nattrafikupplägg som alltid går kan då stompendeltåget Södertälje–Stockholm–Arlanda–Uppsala fungera.
Pendeltågens viktigaste matarlinje är förstås Tvärbanan. Den behöver verkligen få utökad nattrafik i motsvarande omfattning, vilket ju inte borde kosta mycket. Utökad nattrafik på linje 172 och 179 skulle också kunna "öppna upp resandet" i södra respektive norra länshalvan, för att parafrasera Sundbybergs kommun!
Konsensus är att avbrottet får högst vara en timme:dr Cassandra Nojdh skrev: ↑torsdag 05 juni 2025 22:42 Ja, mera nattrafik åt folket! Helg som söcken. Vad är avbrottsfri trafik - dvs. hur långa intervall mellan avgångarna tolereras?
Notera att den länkade sidan inte är fullständig. Exempelvis saknas Sveriges stolthet Öresundstågen som ju uppfyller definitionen...metrobits.org skrev:To be listed here, metros/subways, LRTs, or commuter metros need to operate at least every 60 minutes throughout the night at least once a week. (Most of them operate every 10 to 30 minutes, though.) Metro services on special occasions like New Year's Eve don't count, and replacement bus or tram services don't count as well, of course.
Jag vet inte om en webbsida någonstans representerar "koncensus". Referensen säger baraEnceladus skrev: ↑torsdag 05 juni 2025 22:47Konsensus är att avbrottet får högst vara en timme:dr Cassandra Nojdh skrev: ↑torsdag 05 juni 2025 22:42 Ja, mera nattrafik åt folket! Helg som söcken. Vad är avbrottsfri trafik - dvs. hur långa intervall mellan avgångarna tolereras?
Notera att den länkade sidan inte är komplett. Exempelvis saknas Sveriges stolthet Öresundstågen, vilka ju uppfyller definitionen...metrobits.org skrev:To be listed here, metros/subways, LRTs, or commuter metros need to operate at least every 60 minutes throughout the night at least once a week. (Most of them operate every 10 to 30 minutes, though.) Metro services on special occasions like New Year's Eve don't count, and replacement bus or tram services don't count as well, of course.
Däremot är det korrekt att Öresundstågen under lågtrafik har den turtätheten som lägst: https://www.datocms-assets.com/56794/17 ... -12-13.pdfTo be listed here, metros/subways, LRTs, or commuter metros need to operate at least every 60 minutes throughout the night