Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjuten
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- dr Cassandra Nojdh
Re: Trafikstart Tvärbanan till Bromma Flygplats är uppskjute
Så kan det vara, och anledningen till att flygplatser är olönsamma är att de har lite eller ingen flygtrafik. Med en annan transportpolitik och -teknik skulle inrikesflyget har en viktig uppgift att fylla men den nuvarande politiken verkar istället vara att det ska dö sotdöden, till förmån för höghastighetsjärnvägarna.
Jag utvecklar inte detta tema ytterligare här eftersom det strängt taget faller utanför trådens ämne.
Jag utvecklar inte detta tema ytterligare här eftersom det strängt taget faller utanför trådens ämne.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Att flygplatserna är olönsamma beror helt och hållet på att man erbjuder en tjänst som inte efterfrågas av tillräckligt många. Detta glöms oftast bort i debatten.
Att flygplatserna är olönsamma beror helt och hållet på att man erbjuder en tjänst som inte efterfrågas av tillräckligt många. Detta glöms oftast bort i debatten.
- dr Cassandra Nojdh
Ja, det var tydligen så viktigt att det måste upprepas tre gånger.
Som jag skrev ser jag ingen anledning att utveckla detta tema ytterligare, eftersom det faller utanför ramen för trådens ämne. Men det kanske var svårt att läsa innantill.
Som jag skrev ser jag ingen anledning att utveckla detta tema ytterligare, eftersom det faller utanför ramen för trådens ämne. Men det kanske var svårt att läsa innantill.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Ingen tvingar dig att utveckla något, det är helt upp till dig själv. Vissa verkar dock ha större behov än andra att få sista ordet.dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, det var tydligen så viktigt att det måste upprepas tre gånger.
- dr Cassandra Nojdh
Jag tackar kamraten BSB101 så hjärtligt för den informationen, men det hade jag faktiskt räknat ut själv - det tror jag att de flesta här är kapabla att göra. Anledningen har jag förklarat ett flertal gånger, men jag kan ta det igen om det är svårt att förstå: Jag anser att det är viktigt att försöka hålla sig till trådens ämne och inte inleda olika sidodiskussioner, även om vissa är sämre på detta.BSB101 skrev:Ingen tvingar dig att utveckla något, det är helt upp till dig själv. Vissa verkar dock ha större behov än andra att få sista ordet.dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, det var tydligen så viktigt att det måste upprepas tre gånger.
Beträffande viljan att få sista ordet är ju kamraten BSB101 just rätt person att påpeka det.
- Nils Carl Aspenberg
Det er en lang diskusjon. Men er det noe nytt om når den kan åpnes? Et 20-talls flyplasser rundt i verden betjenes i av sporvei, men hvorfor ikke i Stockholm?
- dr Cassandra Nojdh
Bra fråga, Nils Carl. Det skulle jag också vilja veta. Men Swedavia anser att man kan resa med Tvärbanan : https://www.swedavia.se/bromma/tvarbana/Nils Carl Aspenberg skrev:Det er en lang diskusjon. Men er det noe nytt om når den kan åpnes? Et 20-talls flyplasser rundt i verden betjenes i av sporvei, men hvorfor ikke i Stockholm?
"Vi trafikstartar när det står helt klart att vi uppfyller alla regler",
https://www.mitti.se/nyheter/tvarbanans ... ngraAII9w/
Ämnet har varit uppe flera gånger, både här, på Facebook och på andra ställen. Det enkla svaret är att i fallet Bromma Flygplats så har det inte med spårvägen vid flygplatsen i sig att göra. Det går alldeles utmärkt att ha spårväg nära Bromma Flygplats men i just detta fall så har en olycklig låsning mellan olika offentligt ägda verksamheter uppstått utan någon förmåga att lösa det snabbt, trots att det varit känt i nära 4 år....Nils Carl Aspenberg skrev:Det er en lang diskusjon. Men er det noe nytt om når den kan åpnes? Et 20-talls flyplasser rundt i verden betjenes i av sporvei, men hvorfor ikke i Stockholm?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
- Nils Carl Aspenberg
Jeg er klar over det som har skjedd og jeg har skrevet om det flere ganger, men kan man ikke i Sverige klare å finne en løsning? Nå er det snart gått et halvt år på overtid. Om to dager kommer jeg til å skrive at man i Sverige ikke klarer å finne en løsning. Det er jo ingen god lesning.
Sverige hit och Sverige dit, såna här infekterade problem saknas det väl inte exempel på i Norge heller.Nils Carl Aspenberg skrev:Jeg er klar over det som har skjedd og jeg har skrevet om det flere ganger, men kan man ikke i Sverige klare å finne en løsning? Nå er det snart gått et halvt år på overtid. Om to dager kommer jeg til å skrive at man i Sverige ikke klarer å finne en løsning. Det er jo ingen god lesning.

Det är klart att man kommer att finna en lösning, men om det blir i år, det vete tusan förstås...
- Nils Carl Aspenberg
Jeg kjenner ingen motsvarende problemer fra Norge. Men hvis du kjenner noen problemer fra Norge, eller andre steder i Norden, så skriver jeg gjerne om det også. Lund og Oslo har problemer med sine CAF-vogner og man ligger mange måneder på etterskudd. I Oslo betyr det ingen ting om vognene blir for sene siden det fins eldre vogner. Problemene er større i Lund.
Vy Flygbussarna startar linjen till Bromma flygplats igen
Tråkigt att de resenärer som inte vill krångla med ersättningsbussar nu troligen väljer att åka buss hela vägen från Cityterminalen.
Trafikutskottet säger nej till regeringens Brommaförslag
Föga förvånande är historien om Bromma flygplats ännu inte avslutad. Men det spelar ingen större roll för spårvägen. Enligt Region Stockholm ska sträckan till Ursvik börja trafikeras våren 2022. Förvisso bådar det illa för förlängningen när den inte nämns i årets trafikförändringsremiss, men snart måste ändå spårvägen förbi flygplatsen tas i bruk - oavsett om flygplatsen trafikeras eller inte!
Tråkigt att de resenärer som inte vill krångla med ersättningsbussar nu troligen väljer att åka buss hela vägen från Cityterminalen.
Trafikutskottet säger nej till regeringens Brommaförslag
Föga förvånande är historien om Bromma flygplats ännu inte avslutad. Men det spelar ingen större roll för spårvägen. Enligt Region Stockholm ska sträckan till Ursvik börja trafikeras våren 2022. Förvisso bådar det illa för förlängningen när den inte nämns i årets trafikförändringsremiss, men snart måste ändå spårvägen förbi flygplatsen tas i bruk - oavsett om flygplatsen trafikeras eller inte!
Nu borde man ju kunna köra spårvagnarna till flygplatsen. I alla fall fram till mitten av augusti. Risken för isbildning borde vara noll, och det är ju isbildning som är problemet.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Vet inte vilken stad du bor i, men här i Stockholm är det fortfarande kallt på nätterna, minusgrader förekommer.LÅ1 skrev:Nu borde man ju kunna köra spårvagnarna till flygplatsen. I alla fall fram till mitten av augusti. Risken för isbildning borde vara noll, och det är ju isbildning som är problemet.
- Nils Carl Aspenberg
Jeg bor i Oslo og vi har frost om nettene. Det kan det også være i Bergen og Tallinn som har sporvei til flyplassen. Andre steder med sporvei til flyplassen som Minneapolis og Seattle har sikkert også sine frostproblemer.
Jag tänkte dagtrafik. Men det ät klart, risken finns väl. Man får då inspektera ledningarna och ha ersättningsbussar till lämpligt klockslag.daniel_s skrev:Vet inte vilken stad du bor i, men här i Stockholm är det fortfarande kallt på nätterna, minusgrader förekommer.LÅ1 skrev:Nu borde man ju kunna köra spårvagnarna till flygplatsen. I alla fall fram till mitten av augusti. Risken för isbildning borde vara noll, och det är ju isbildning som är problemet.
Finns det inte ett värde av att visa att det går spårvagnar, även om det blir buss på mornarna?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
- dr Cassandra Nojdh
Enkelt att ta reda på: https://www.smhi.se/vader/observationer ... w#id=97200daniel_s skrev:Vet inte vilken stad du bor i, men här i Stockholm är det fortfarande kallt på nätterna, minusgrader förekommer.LÅ1 skrev:Nu borde man ju kunna köra spårvagnarna till flygplatsen. I alla fall fram till mitten av augusti. Risken för isbildning borde vara noll, och det är ju isbildning som är problemet.
Temp. observationer från Stockholm-Bromma under den senaste tiden:

- dr Cassandra Nojdh
Problemet kan ju inte vara principiellt olösbart. Som jag har förstått det krävs någon form av ingrepp i flygplatsens radioanläggning. Det är alltså fråga om ett chicken race om vem som ska betala detta, och här sitter Swedavia med trumf på hand. Det är ju inte Swedavias problem om Tvärbanan inte kan komma igång med trafiken.Nils Carl Aspenberg skrev:Jeg bor i Oslo og vi har frost om nettene. Det kan det også være i Bergen og Tallinn som har sporvei til flyplassen. Andre steder med sporvei til flyplassen som Minneapolis og Seattle har sikkert også sine frostproblemer.