Status C30?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Sparkfot
Inlägg: 3589
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Status C30?

Inlägg av Sparkfot »

antaeus skrev:
Sparkfot skrev:
LÅ1 skrev:Ursäkta om jag byter ämne till C30.
Hur många är levererade? Vagn 2306 nämndes tidigare. Betyder det att det är 6:e C30:an? Finns alla vagnar i Norsborgsdepån eller finns det någon i Nyboda? För Norsborgsdepån är väl färdig och tagen i drift, eller?
Nej det var inte den sjätte C30:n att levereras utan den fjärde. 03,04,05,06 är de som levererats.
Och för att återkomma till ursprungsämnet: när sätts de i trafik, alltså ordinarie trafik?
Är det nån vagn som redan rullar?
Oklart när de kommer i trafik, utbildningen har inte dragit igång ännu och provkörningar pågår allt jämt. Det skulle förvåna mig om de kommer i trafik i år men man ska aldrig säga aldrig.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Status C30?

Inlägg av M224 »

Är inte driftstarten för C30 rejält försenad? Vill minnas att de skulle vara itrafik redan.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Status C30?

Inlägg av LÅ1 »

Nu ska C30 ut och köra även dagtid. Men utan passagerare. Omkring årsskiftet kommer man att "genomföra de första testen med resenärer i daglig trafik". Vågar man inte ha premiär med buller och bång som när C20 skulle visas upp? Det gick ju inte så bra.

Mitt i skriver om detta och sätter rubriken "Häng med på premiärtur i röda linjens nya t-banetåg". Men det handlar om en pressvisning.

Även Stockholm direkt skriver om att tågen rullar på dagtid snart. "FILM: Nu testas nya tunnelbanetågen på dagtid".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 11437
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Status C30?

Inlägg av Enceladus »

Färre säten men mer plats när nya t-banevagnar ser dagens ljus

Kritiken lät inte vänta på sig. I princip samtliga kommentarer är negativa till de nya vagnarna. SL kan komma att behöva kompensera med ökad turtäthet. 10-minutertrafik till Norsborg med dessa vagnar är knappast ett recept för att behålla tunnelbanans höga kundnöjdhet...
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Status C30?

Inlägg av LÅ1 »

"Här kan du se SL testa sina nya tunnelbanetåg idag".
Jag är osäker på om rubriken syftar på videon i artikeln eller på att man utmed hela röda linjen kan ha turen att se tåget.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 11437
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Status C30?

Inlägg av Enceladus »

Ny tunnelvagn C30

Bloggen "Stockholmiana" har ett inlägg om den nya tunnelvagnen C30. Bland annat finns en jämförelse med de gamla tunnelvagnarna Cx och C20 samt vagnlayouten. På pappret är kapaciteten i princip oförändrad, utan det verkar främst handla om kortare uppehåll. I en tidigare tråd om röda linjen påstås följande:
CS skrev:2025 ska Nacka/Hagsätrabanan vara klar och då kommer trycket på röd/grön minska en del. Sammantaget visar 2030-prognoserna på ett minskat resande på T-röd jämfört med dagens situation.
Är detta ännu en prognos som grundar sig på de verklighetsfrämmande befolkningsframskrivningarna i RUFS 2010? Är det någon som tror på detta idag? Visserligen har det skett en överströmning av trafikanter till Citybanan, men det var ju en engångshändelse. Roslagsbanans utbyggnad av dubbelspår kan avlasta röda linjen till viss del, men Roslagsbanan går fortfarande bara till Tekniska högskolan. Sverigeförhandlingens tre projekt borde kraftigt avlasta röda linjen, men de är inte klara innan 2030.

Vagnlayouten är också ganska märklig. Varför är det inte fler sittplatser i mitten av vagnen och fler ståplatser i ändarna?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Status C30?

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:Vagnlayouten är också ganska märklig. Varför är det inte fler sittplatser i mitten av vagnen och fler ståplatser i ändarna?
Är det inte ganska vanligt att man ger utrymme för barnvagnar och skrymmande bagage etc. i vagnsändarna? Dessutom kan det kanske få passagerarna att fördela sig mer jämt i tågen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 11437
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Status C30?

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Vagnlayouten är också ganska märklig. Varför är det inte fler sittplatser i mitten av vagnen och fler ståplatser i ändarna?
Är det inte ganska vanligt att man ger utrymme för barnvagnar och skrymmande bagage etc. i vagnsändarna? Dessutom kan det kanske få passagerarna att fördela sig mer jämt i tågen.
Absolut. Det är ju därför jag ställde frågan! De två yttre delarna borde ha internationell layout (längsgående säten) medan de två inre delarna kunde ha svensk layout.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Status C30?

Inlägg av LÅ1 »

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Vagnlayouten är också ganska märklig. Varför är det inte fler sittplatser i mitten av vagnen och fler ståplatser i ändarna?
Är det inte ganska vanligt att man ger utrymme för barnvagnar och skrymmande bagage etc. i vagnsändarna? Dessutom kan det kanske få passagerarna att fördela sig mer jämt i tågen.
Absolut. Det är ju därför jag ställde frågan! De två yttre delarna borde ha internationell layout (längsgående säten) medan de två inre delarna kunde ha svensk layout.
Jag missuppfattade frågan, fast den var tydlig. Jag borde läst den två gånger!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Status C30?

Inlägg av M224 »

Att ha stolarna i sittgrupper mot varandra är knappast vad man kalla för svensk layout. Den brukar kallas europeiskt layout och har varit mycket vanlig i europeiska metrosystem. Numera börjar den ersättas av den amerikanska layouten (stolar längs med sidorna).
.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Status C30?

Inlägg av M224 »

Nu går vi mot mars-månad och det är väldigt tyst om C30. Har SL och MTR problem med vagnarna eller?
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2116
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Hägersten
Kontakt:

Re: Status C30?

Inlägg av ADDE »

En polares mamma åkte med en C30 tåg igår... Så de testkör tågen med passagerare iaf.
Traesk
Inlägg: 625
Blev medlem: tisdag 19 juni 2007 19:10
Ort: Stockholm

Re: Status C30?

Inlägg av Traesk »

Också nyfiken. Hade förväntat mig att se dem i trafik vid det här laget!
Sparkfot
Inlägg: 3589
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Status C30?

Inlägg av Sparkfot »

M224 skrev:Nu går vi mot mars-månad och det är väldigt tyst om C30. Har SL och MTR problem med vagnarna eller?
TF (f.d SL) har gett startsignal för MTRs 12-veckors förberedelseperiod. MTR tar över 3 vagnar 20/3 (preliminär övertagning), förarutbildningen är tänkt starta 20/4. Trial operation (spöktåg mellan ordinarie tåg) avses börja i april och förhoppningsvis delvis med resenärer i maj. Trafikstart beräknas ske 19/6 med ett tåg på linje 13. Nästa vagn kommer inom kort.
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 755
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Status C30?

Inlägg av Hans Wibacke »

I kväll när jag kom cyklandes noterade jag denna kärra vid Årstadal/Liljeholmen.
C30 2308 i väntan på vidare färd till lämplig tunnelbana.
C30 2308 i väntan på vidare färd till lämplig tunnelbana.
C30-2308-20200329.jpg (96.43 KiB) Visad 6562 gånger
Traesk
Inlägg: 625
Blev medlem: tisdag 19 juni 2007 19:10
Ort: Stockholm

Re: Status C30?

Inlägg av Traesk »

Några nyheter här?
Sparkfot
Inlägg: 3589
Blev medlem: söndag 14 augusti 2005 12:43
Kontakt:

Re: Status C30?

Inlägg av Sparkfot »

Traesk skrev:Några nyheter här?
Förarutbildningen pågår för fullt och varje vecka blir 3st nya förare klara. Hittills borde det vara runt 15 pers klara. Provdriften (trial operation) där tågen ska mellan ordinarie tåg är tänkt starta i månadsskiftet maj/juni enligt det senaste jag hörde.
daniel_s
Inlägg: 14419
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Status C30?

Inlägg av daniel_s »

Sparkfot skrev:
Traesk skrev:Några nyheter här?
Förarutbildningen pågår för fullt och varje vecka blir 3st nya förare klara. Hittills borde det vara runt 15 pers klara. Provdriften (trial operation) där tågen ska mellan ordinarie tåg är tänkt starta i månadsskiftet maj/juni enligt det senaste jag hörde.
Så snällt av dig att översätta ”provdrift” till engelska åt oss ;-)
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Status C30?

Inlägg av TKO »

Sparkfot skrev:
Traesk skrev:Några nyheter här?
Förarutbildningen pågår för fullt och varje vecka blir 3st nya förare klara. Hittills borde det vara runt 15 pers klara. Provdriften (trial operation) där tågen ska mellan ordinarie tåg är tänkt starta i månadsskiftet maj/juni enligt det senaste jag hörde.
Idag vid T-centralen vid pass kl två på eftermiddagen dök det på plattformsskylten upp ett tåg benämnt "Norsborg Kort tåg". Det stannade men öppnade inte dörrarna för trafikutbyte. Det var ett C30-tåg, så provdriften mellan ordinarie tåg verkar ha börjat...

observerade
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Status C30?

Inlägg av TKO »

En bild:
C30.jpg
C30.jpg (127.9 KiB) Visad 5469 gånger
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Skriv svar