Oklart när de kommer i trafik, utbildningen har inte dragit igång ännu och provkörningar pågår allt jämt. Det skulle förvåna mig om de kommer i trafik i år men man ska aldrig säga aldrig.antaeus skrev:Och för att återkomma till ursprungsämnet: när sätts de i trafik, alltså ordinarie trafik?Sparkfot skrev:Nej det var inte den sjätte C30:n att levereras utan den fjärde. 03,04,05,06 är de som levererats.LÅ1 skrev:Ursäkta om jag byter ämne till C30.
Hur många är levererade? Vagn 2306 nämndes tidigare. Betyder det att det är 6:e C30:an? Finns alla vagnar i Norsborgsdepån eller finns det någon i Nyboda? För Norsborgsdepån är väl färdig och tagen i drift, eller?
Är det nån vagn som redan rullar?
Status C30?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Status C30?
Re: Status C30?
Är inte driftstarten för C30 rejält försenad? Vill minnas att de skulle vara itrafik redan.
Re: Status C30?
Nu ska C30 ut och köra även dagtid. Men utan passagerare. Omkring årsskiftet kommer man att "genomföra de första testen med resenärer i daglig trafik". Vågar man inte ha premiär med buller och bång som när C20 skulle visas upp? Det gick ju inte så bra.
Mitt i skriver om detta och sätter rubriken "Häng med på premiärtur i röda linjens nya t-banetåg". Men det handlar om en pressvisning.
Även Stockholm direkt skriver om att tågen rullar på dagtid snart. "FILM: Nu testas nya tunnelbanetågen på dagtid".
Mitt i skriver om detta och sätter rubriken "Häng med på premiärtur i röda linjens nya t-banetåg". Men det handlar om en pressvisning.
Även Stockholm direkt skriver om att tågen rullar på dagtid snart. "FILM: Nu testas nya tunnelbanetågen på dagtid".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Status C30?
Färre säten men mer plats när nya t-banevagnar ser dagens ljus
Kritiken lät inte vänta på sig. I princip samtliga kommentarer är negativa till de nya vagnarna. SL kan komma att behöva kompensera med ökad turtäthet. 10-minutertrafik till Norsborg med dessa vagnar är knappast ett recept för att behålla tunnelbanans höga kundnöjdhet...
Kritiken lät inte vänta på sig. I princip samtliga kommentarer är negativa till de nya vagnarna. SL kan komma att behöva kompensera med ökad turtäthet. 10-minutertrafik till Norsborg med dessa vagnar är knappast ett recept för att behålla tunnelbanans höga kundnöjdhet...
Re: Status C30?
"Här kan du se SL testa sina nya tunnelbanetåg idag".
Jag är osäker på om rubriken syftar på videon i artikeln eller på att man utmed hela röda linjen kan ha turen att se tåget.
Jag är osäker på om rubriken syftar på videon i artikeln eller på att man utmed hela röda linjen kan ha turen att se tåget.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Status C30?
Ny tunnelvagn C30
Bloggen "Stockholmiana" har ett inlägg om den nya tunnelvagnen C30. Bland annat finns en jämförelse med de gamla tunnelvagnarna Cx och C20 samt vagnlayouten. På pappret är kapaciteten i princip oförändrad, utan det verkar främst handla om kortare uppehåll. I en tidigare tråd om röda linjen påstås följande:
Vagnlayouten är också ganska märklig. Varför är det inte fler sittplatser i mitten av vagnen och fler ståplatser i ändarna?
Bloggen "Stockholmiana" har ett inlägg om den nya tunnelvagnen C30. Bland annat finns en jämförelse med de gamla tunnelvagnarna Cx och C20 samt vagnlayouten. På pappret är kapaciteten i princip oförändrad, utan det verkar främst handla om kortare uppehåll. I en tidigare tråd om röda linjen påstås följande:
Är detta ännu en prognos som grundar sig på de verklighetsfrämmande befolkningsframskrivningarna i RUFS 2010? Är det någon som tror på detta idag? Visserligen har det skett en överströmning av trafikanter till Citybanan, men det var ju en engångshändelse. Roslagsbanans utbyggnad av dubbelspår kan avlasta röda linjen till viss del, men Roslagsbanan går fortfarande bara till Tekniska högskolan. Sverigeförhandlingens tre projekt borde kraftigt avlasta röda linjen, men de är inte klara innan 2030.CS skrev:2025 ska Nacka/Hagsätrabanan vara klar och då kommer trycket på röd/grön minska en del. Sammantaget visar 2030-prognoserna på ett minskat resande på T-röd jämfört med dagens situation.
Vagnlayouten är också ganska märklig. Varför är det inte fler sittplatser i mitten av vagnen och fler ståplatser i ändarna?
Re: Status C30?
Är det inte ganska vanligt att man ger utrymme för barnvagnar och skrymmande bagage etc. i vagnsändarna? Dessutom kan det kanske få passagerarna att fördela sig mer jämt i tågen.Enceladus skrev:Vagnlayouten är också ganska märklig. Varför är det inte fler sittplatser i mitten av vagnen och fler ståplatser i ändarna?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Status C30?
Absolut. Det är ju därför jag ställde frågan! De två yttre delarna borde ha internationell layout (längsgående säten) medan de två inre delarna kunde ha svensk layout.LÅ1 skrev:Är det inte ganska vanligt att man ger utrymme för barnvagnar och skrymmande bagage etc. i vagnsändarna? Dessutom kan det kanske få passagerarna att fördela sig mer jämt i tågen.Enceladus skrev:Vagnlayouten är också ganska märklig. Varför är det inte fler sittplatser i mitten av vagnen och fler ståplatser i ändarna?
Re: Status C30?
Jag missuppfattade frågan, fast den var tydlig. Jag borde läst den två gånger!Enceladus skrev:Absolut. Det är ju därför jag ställde frågan! De två yttre delarna borde ha internationell layout (längsgående säten) medan de två inre delarna kunde ha svensk layout.LÅ1 skrev:Är det inte ganska vanligt att man ger utrymme för barnvagnar och skrymmande bagage etc. i vagnsändarna? Dessutom kan det kanske få passagerarna att fördela sig mer jämt i tågen.Enceladus skrev:Vagnlayouten är också ganska märklig. Varför är det inte fler sittplatser i mitten av vagnen och fler ståplatser i ändarna?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Status C30?
Att ha stolarna i sittgrupper mot varandra är knappast vad man kalla för svensk layout. Den brukar kallas europeiskt layout och har varit mycket vanlig i europeiska metrosystem. Numera börjar den ersättas av den amerikanska layouten (stolar längs med sidorna).
.
.
Re: Status C30?
Nu går vi mot mars-månad och det är väldigt tyst om C30. Har SL och MTR problem med vagnarna eller?
Re: Status C30?
En polares mamma åkte med en C30 tåg igår... Så de testkör tågen med passagerare iaf.
Re: Status C30?
Också nyfiken. Hade förväntat mig att se dem i trafik vid det här laget!
Re: Status C30?
TF (f.d SL) har gett startsignal för MTRs 12-veckors förberedelseperiod. MTR tar över 3 vagnar 20/3 (preliminär övertagning), förarutbildningen är tänkt starta 20/4. Trial operation (spöktåg mellan ordinarie tåg) avses börja i april och förhoppningsvis delvis med resenärer i maj. Trafikstart beräknas ske 19/6 med ett tåg på linje 13. Nästa vagn kommer inom kort.M224 skrev:Nu går vi mot mars-månad och det är väldigt tyst om C30. Har SL och MTR problem med vagnarna eller?
- Hans Wibacke
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
- Ort: Stockholm + Åbo
Re: Status C30?
I kväll när jag kom cyklandes noterade jag denna kärra vid Årstadal/Liljeholmen.
Re: Status C30?
Några nyheter här?
Re: Status C30?
Förarutbildningen pågår för fullt och varje vecka blir 3st nya förare klara. Hittills borde det vara runt 15 pers klara. Provdriften (trial operation) där tågen ska mellan ordinarie tåg är tänkt starta i månadsskiftet maj/juni enligt det senaste jag hörde.Traesk skrev:Några nyheter här?
Re: Status C30?
Så snällt av dig att översätta ”provdrift” till engelska åt ossSparkfot skrev:Förarutbildningen pågår för fullt och varje vecka blir 3st nya förare klara. Hittills borde det vara runt 15 pers klara. Provdriften (trial operation) där tågen ska mellan ordinarie tåg är tänkt starta i månadsskiftet maj/juni enligt det senaste jag hörde.Traesk skrev:Några nyheter här?

Re: Status C30?
Idag vid T-centralen vid pass kl två på eftermiddagen dök det på plattformsskylten upp ett tåg benämnt "Norsborg Kort tåg". Det stannade men öppnade inte dörrarna för trafikutbyte. Det var ett C30-tåg, så provdriften mellan ordinarie tåg verkar ha börjat...Sparkfot skrev:Förarutbildningen pågår för fullt och varje vecka blir 3st nya förare klara. Hittills borde det vara runt 15 pers klara. Provdriften (trial operation) där tågen ska mellan ordinarie tåg är tänkt starta i månadsskiftet maj/juni enligt det senaste jag hörde.Traesk skrev:Några nyheter här?
observerade
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!