Jo precis - man kan väl minska vändtiden något genom att köra med hopparlag etc - annars tar det ju minst sex minuter rent tekniskt att vända ett tåg och det behövs ca tre minuter innan nästa tåg kan använda samma spår att vända vid. Att använda uppställningsspåren bakom innebär ju också att det därifrån tar längre tid att köra in/ut från plattformen - så det blir nästan ingen vinst - om man inte har en växel från något av de yttre spåren. I sådana fall skulle man använda mittspåret för ankommande tåg. Frågan är väl dock om inte avståndet är för knappt för att få till en sådan växel? I alla fall om man ska nå båda uppställningsspåren. Men kanske skulle man ta bort det södra av dem och då kunna lägga om spåret så att det fungerar? Dock blir kapaciteten ändå knapp. Men med en sådan lösning klarar man att det kan komma in/ avgå två tåg relativt nära varandra. Att vända sex tåg i timmen i kvartstrafik utgör ju en särskild problematik oavsett. Men det skulle räcka för att vända med tiominutersintervall.Kristofer skrev:Det hade alltså varit bra om man kunnat vända fler tåg i Upplands Väsby. Jag förstår mig inte på järnvägsteknik, men jag tänker så här:
Det räcker alltså inte med dagens lösning, med ett mellanspår och två(?) vändspår. Det kritiska faktorn (antar jag) är att det tar tid att tömma tåget när det kommer till Upl Väsby. Att lasta ett tåg som utgår därifrån torde inte ta längre tid än att lasta ett tåg som kommer från Märsta eller Uppsala.
Skulle man då kunna tänka sig en budgetvariant som bygger på att man - istället för att bygga om stationen helt till en fyrspårsstation - lägger in några nya växlar så att tåg från vändspåren kan komma till det yttre södergående plattformsspåret? Då kan ett vändande tåg gå in till mittspåret, tömma, köra in till vändspåren, och sedan när det är dags att avgå, rulla in på nedspåret och lasta på utsidan av plattformen.
Det finns antagligen ett gäng hakar som talar emot detta.
Det överlägset bästa är ju dock två plattformsspår och kunna vända där. Om spår bakom ska kunna användas effektivt, måste man kunna köra in/ut från dem i relativt hög fart och det kräver långa uppställningsspår, där inte stoppbock, signal blockerar - går ju att se problemet med även i t-banan (exempelvis Odenplan)