Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tumba

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Lars_L »

Kristofer skrev:Det hade alltså varit bra om man kunnat vända fler tåg i Upplands Väsby. Jag förstår mig inte på järnvägsteknik, men jag tänker så här:

Det räcker alltså inte med dagens lösning, med ett mellanspår och två(?) vändspår. Det kritiska faktorn (antar jag) är att det tar tid att tömma tåget när det kommer till Upl Väsby. Att lasta ett tåg som utgår därifrån torde inte ta längre tid än att lasta ett tåg som kommer från Märsta eller Uppsala.
Skulle man då kunna tänka sig en budgetvariant som bygger på att man - istället för att bygga om stationen helt till en fyrspårsstation - lägger in några nya växlar så att tåg från vändspåren kan komma till det yttre södergående plattformsspåret? Då kan ett vändande tåg gå in till mittspåret, tömma, köra in till vändspåren, och sedan när det är dags att avgå, rulla in på nedspåret och lasta på utsidan av plattformen.

Det finns antagligen ett gäng hakar som talar emot detta.
Jo precis - man kan väl minska vändtiden något genom att köra med hopparlag etc - annars tar det ju minst sex minuter rent tekniskt att vända ett tåg och det behövs ca tre minuter innan nästa tåg kan använda samma spår att vända vid. Att använda uppställningsspåren bakom innebär ju också att det därifrån tar längre tid att köra in/ut från plattformen - så det blir nästan ingen vinst - om man inte har en växel från något av de yttre spåren. I sådana fall skulle man använda mittspåret för ankommande tåg. Frågan är väl dock om inte avståndet är för knappt för att få till en sådan växel? I alla fall om man ska nå båda uppställningsspåren. Men kanske skulle man ta bort det södra av dem och då kunna lägga om spåret så att det fungerar? Dock blir kapaciteten ändå knapp. Men med en sådan lösning klarar man att det kan komma in/ avgå två tåg relativt nära varandra. Att vända sex tåg i timmen i kvartstrafik utgör ju en särskild problematik oavsett. Men det skulle räcka för att vända med tiominutersintervall.

Det överlägset bästa är ju dock två plattformsspår och kunna vända där. Om spår bakom ska kunna användas effektivt, måste man kunna köra in/ut från dem i relativt hög fart och det kräver långa uppställningsspår, där inte stoppbock, signal blockerar - går ju att se problemet med även i t-banan (exempelvis Odenplan)
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av TKO »

Är det den moderna teknik som dagens pendeltågssystem är bestyckat med som gör att det "tekniskt sett" tar 6 minuter att vända ett tåg?
Det går ju lite fortare i den tydligen inte fullt så moderna tunnelbanan...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Lars_L »

TKO skrev:Är det den moderna teknik som dagens pendeltågssystem är bestyckat med som gör att det "tekniskt sett" tar 6 minuter att vända ett tåg?
Det går ju lite fortare i den tydligen inte fullt så moderna tunnelbanan...

/TKO
Ja, eller kontrollsystemen, som förlänger omstarten - men det är ju också längre gångtid mellan hytterna.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av TKO »

Lars_L skrev:
TKO skrev:Är det den moderna teknik som dagens pendeltågssystem är bestyckat med som gör att det "tekniskt sett" tar 6 minuter att vända ett tåg?
Det går ju lite fortare i den tydligen inte fullt så moderna tunnelbanan...

/TKO
Ja, eller kontrollsystemen, som förlänger omstarten - men det är ju också längre gångtid mellan hytterna.
Jo att tåglängden förlänger vändtiden förstår jag, men det går ju att lösa vid tät trafik.
Och kontrollsystemen.... går väl inte att göra något åt så som vanligt föreslås ny dyr infrastruktur!

Att anlägga två vändspår vid plattform i Väsby är inte så lätt, inte om dessa skall ha förbindelse med uppställningsspåren norr om stationen.

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Lars_L »

TKO skrev:
Lars_L skrev:
TKO skrev:Är det den moderna teknik som dagens pendeltågssystem är bestyckat med som gör att det "tekniskt sett" tar 6 minuter att vända ett tåg?
Det går ju lite fortare i den tydligen inte fullt så moderna tunnelbanan...

/TKO
Ja, eller kontrollsystemen, som förlänger omstarten - men det är ju också längre gångtid mellan hytterna.
Jo att tåglängden förlänger vändtiden förstår jag, men det går ju att lösa vid tät trafik.
Och kontrollsystemen.... går väl inte att göra något åt så som vanligt föreslås ny dyr infrastruktur!

Att anlägga två vändspår vid plattform i Väsby är inte så lätt, inte om dessa skall ha förbindelse med uppställningsspåren norr om stationen.

/TKO
Tyvärr blev ju tiden än längre på de nya tågen. 4 minuter är väl den standardtid som anges för att starta om, även om man nu har 3 minuter för vändning vid Södertälje Hamn. Så med hopparlag skulle man ju i alla fall kunna ha tiominuterstrafik. Problemet är väl dock med förseningar om man därmed blockerar bakomliggande tåg etc, men då har man väl ändå nytta av det nya vändspåret i Sollentuna (när det väl är på plats).

Men det är ju som sagt framförallt kvartsupplägg med två linjer som ställer till det. 20-minuterstrafik till Upplands Väsby fungerar ju alldeles utmärkt, liksom till Uppsala. Så det är ju inte något större problem att kunna vända 12 tåg i timmen totalt (om än att tågen kanske behövs för andra trafikuppgifter sett till antalet tillgängliga tågsätt) norr om Rotebro. Och för att ens köra så många behövs i princip etapp 2 av Citybanan.

Men jämför man med många andra pendeltågssystem så är ju stationerna i Stockholmsområdet riktigt dåligt utformade för tät trafik. För att inte tala om uppställningsspår etc. som ju på många andra håll finns i ganska stor mängd, men som i Stockholm leder till många dyra lösningar och tomkörningssträckor.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Enceladus »

Samrådsmöte tågplan 2020

Det finns en del trafikförändringar som inte nämndes i presentationen. Exempelvis utökas trafikdygnet för pendeltågstrafiken till Västerhaninge och Nynäshamn. På vardagar tidigareläggs första tåget från City från 4:46 till 4:36. På helger senareläggs sista tåget från City från 1:31 till 1:51. Detta är en rimlig förbättring. :D

Däremot senareläggs första tåget från City mot Södertälje både på vardagar och helger, vilket är ganska märkligt. Nu avgår första tåget mot Uppsala nästan en timme innan första tåget mot Södertälje. Efterfrågan ser dock inte riktigt ut så. Huddinges önskemål om bättre anpassning till det faktiska resandet verkar ha ignorerats fullständigt. :(

Graf för Ostkustbanan: 20_X024.pdf
Graf för Mälarbanan: 24_X028.pdf
Graf för Nynäsbanan: 30_X034.pdf
Graf för Södertäljebanan: 31_X035.pdf
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Enceladus »

Här är en sammanställning av alla turer från Mälarbanan. Svart färg indikerar alla dagar. Grön färg indikerar endast vardagar. Röd färg indikerar endast helger.

Från Bålsta: 4:40, 5:10, 5:40, 6:10, 6:40, 7:10, 7:40, 8:10, 8:40, 9:10, 9:40, 10:10, 10:40, 11:10, 11:40, 12:10, 12:40, 13:10, 13:40, 14:10, 14:40, 15:10, 15:40, 16:10, 16:40, 17:10, 17:40, 18:10, 18:40, 19:10, 19:40, 20:10, 20:40, 21:10, 21:40, 22:10, 22:40, 23:10, 23:40, 0:10, 0:40, 1:10 (de flesta till Västerhaninge, några till Nynäshamn och en till City)
Från Bro: 5:00, 5:30, 6:08, 6:38, 7:08 (samtliga till Nynäshamn)
Från Kungsängen: 6:06, 6:36, 7:06, 7:36, 8:06, 8:36, 9:06, 9:36, 10:06, 10:36, 11:06, 11:36, 12:06, 12:36, 13:06, 13:36, 14:06, 14:36, 15:06, 15:36, 16:06, 16:36, 17:06, 17:36, 18:06, 18:36, 19:06, 19:36, 20:06, 20:36, 21:06, 21:36, 22:06, 22:36, 23:06, 23:36 (de flesta till Västerhaninge, några till Nynäshamn)
Från Kallhäll: 6:02, 6:32, 7:02, 7:32, 7:48, 8:02, 8:18, 8:32, 8:48, 14:18, 14:32, 14:48, 15:02, 15:18, 15:32, 15:48, 16:02, 16:18, 16:32, 16:48, 17:02, 17:18, 17:32, 17:48 (de flesta till Älvsjö och Nynäshamn, två till Tumba)

Några observationer:
*Samtliga turer från Bålsta är tidigarelagda med 10 minuter. I riktning mot stan borde en tidigareläggning vara en förbättring.
*De två första turerna från Bro är tidigarelagda med 10 minuter och de tre sista turerna är senarelagda med 5 minuter. Senareläggningen borde vara en förbättring eftersom rusningen ännu inte har tagit slut.
*Samtliga turer från Kungsängen är tidigarelagda med 10 minuter. I riktning mot stan borde en tidigareläggning vara en förbättring.
*Antalet turer från Kallhäll ökar, vilket förlänger rusningstiden. Detta är en stor förbättring.
*Tidig morgon sker fortfarande tomkörning från Brodepån till City (4:24, 4:27 och 4:39), vilket är ett ineffektivt utnyttjande av resurserna. Dessa turer borde tas i trafik.
*Däremot minskar antalet turer som vänder i City från två till en på vardagar och från en till inga på helger. Bra anpassning till efterfrågan!

Det är bra att rusningstiden förlängs. Turtätheten behöver dock utökas under hela mellantrafiken. De tidiga turerna från Brodepån borde också tas i trafik.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av TKO »

Jag gissar att det kommer att vara tämligen glest på tågen som utgår från Kallhäll före kl 16... hur var det nu någon skrev? "Dåligt resursutnyttjande" kanske...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Lars_L »

Det var ju i och för sig förväntat att man skulle justera tiderna på linje 43, för att anpassa till tiderna vid Märsta på linje 41/42x nu när man inte kör snabbtåg och därmed justera tiderna på det sätt som här har gjorts, även om det förstås inte framgick när första/sista avgång skulle bli.

En intressant effekt av detta blir ju dock att Nobinas upplägg för Viksjö med ringlinjer med detta helt upphör att fungera utanför högtrafik, då det inte går att få passningen i båda riktningarna att fungera. Undrar hur populärt det kommer bli...

Men detta visar ju också nackdelarna med kvartstrafik på pendeln och att det alltid brukar sluta med detta, även om det ser bra ut när man planerar linjerna från början....


Men det är klart, man kan ju alltid ha passning på förmiddagen mot stan och eftermiddagen från stan. Problemet är ju att på helger har man ju bara ringlinjer, så då blir det i sådana fall ingen linje som passar till pendeltågen i motrusning.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Enceladus »

Här är en sammanställning av alla turer från Nynäsbanan. Svart färg indikerar alla dagar. Grön färg indikerar endast vardagar. Röd färg indikerar endast helger.

Från Nynäshamn: 4:33, 5:03, 5:33, 6:03, 6:33, 7:03, 7:33, 8:03, 8:33, 9:03, 9:33, 10:03, 10:33, 11:03, 11:33, 12:03, 12:33, 13:03, 13:33, 14:03, 14:33, 15:03, 15:33, 16:03, 16:33, 17:03, 17:33, 18:03, 18:33, 19:03, 19:33, 20:03, 20:33, 21:03, 21:33, 22:33, 23:33, 0:33 (de flesta till Bålsta, Märsta och Kallhäll, en till City)
Från Västerhaninge: 4:36, 5:06, 5:21, 5:51, 6:06, 6:21, 6:36, 6:51, 7:06, 7:21, 7:36, 7:51, 8:06, 8:21, 8:36, 8:51, 9:06, 9:21, 9:36, 9:51, 10:06, 10:21, 10:36, 10:51, 11:06, 11:21, 11:36, 11:51, 12:06, 12:21, 12:36, 12:51, 13:06, 13:21, 13:36, 13:51, 14:06, 14:21, 14:36, 14:51, 15:06, 15:21, 15:36, 15:51, 16:06, 16:21, 16:36, 16:51, 17:06, 17:21, 17:36, 17:51, 18:06, 18:21, 18:36, 18:51, 19:06, 19:21, 19:36, 19:51, 20:06, 20:21, 20:36, 20:51, 21:21, 21:36, 21:51, 22:21, 22:36, 22:51, 23:21, 23:36, 0:36, 1:36 (de flesta till Bålsta och Kungsängen, två till City)

Några observationer:
*På vardagar är samtliga turer från Nynäshamn tidigarelagda med 7 minuter. I riktning mot stan borde en tidigareläggning vara en förbättring.
*På helger är de fyra första turerna från Nynäshamn senarelagda med 23 minuter. Alla andra turer är tidigarelagda med 7 minuter. Detta innebär att 30-minuterstrafiken börjar tidigare, men möjligheten att åka mot stan tidig morgon försvinner. Detta borde vara en försämring.
*Inga turer utgår från Tungelsta. Alla andra turer utgår från Västerhaninge.
*Samtliga turer från Västerhaninge är tidigarelagda med 5 minuter. I riktning mot stan borde en tidigareläggning vara en förbättring.
*Ny tur 23:21 från Västerhaninge, vilken förlänger 15-minuterstrafiken mot Mälarbanan. På samma sätt är Nynäsbanan vinnare på fler genomgående turer från Mälarbanan.

Sammantaget är det inte särskilt stora förändringar. En viss försämring för Nynäshamn och en viss förbättring för Västerhaninge som egentligen handlar om att förtäta kvällstrafiken på Mälarbanan.
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Jag gissar att det kommer att vara tämligen glest på tågen som utgår från Kallhäll före kl 16... hur var det nu någon skrev? "Dåligt resursutnyttjande" kanske...
Antalet arbetsplatser ökar längs Mälarbanan. Hälften av sittplatserna borde i alla fall bli upptagna, vilket är bättre än 15-minuterstrafik med några stående resenärer. Dessutom behövs dessa turer åt andra hållet, så det hade bara varit dumt med tomkörning i en riktning. Av samma skäl tycker jag att turerna från Brodepån borde tas i trafik, även om beläggningen inte blir så hög.
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:En intressant effekt av detta blir ju dock att Nobinas upplägg för Viksjö med ringlinjer med detta helt upphör att fungera utanför högtrafik, då det inte går att få passningen i båda riktningarna att fungera. Undrar hur populärt det kommer bli...
Varför slutar passningen fungera bara för att samtliga turer tidigareläggs med samma tid?
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Jag gissar att det kommer att vara tämligen glest på tågen som utgår från Kallhäll före kl 16... hur var det nu någon skrev? "Dåligt resursutnyttjande" kanske...
Antalet arbetsplatser ökar längs Mälarbanan. Hälften av sittplatserna borde i alla fall bli upptagna, vilket är bättre än 15-minuterstrafik med några stående resenärer. Dessutom behövs dessa turer åt andra hållet, så det hade bara varit dumt med tomkörning i en riktning. Av samma skäl tycker jag att turerna från Brodepån borde tas i trafik, även om beläggningen inte blir så hög.
Redan idag är insatstågen från Kallhäll på eftermiddagen glest besatta fram till Odenplan, ibland ännu längre. Det lär inte bli bättre för att man startar insatstrafiken tidigare...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Enceladus »

Här är en sammanställning av alla turer från Södertäljebanan (exklusive Gnesta). Svart färg indikerar alla dagar. Grön färg indikerar endast vardagar. Röd färg indikerar endast helger.

Från Södertälje: 4:36, 4:51, 5:06, 5:21, 5:36, 5:51, 6:06, 6:21, 6:36, 6:51, 7:06, 7:13, 7:21, 7:36, 7:43, 7:51, 8:06, 8:21, 8:36, 8:51, 9:06, 9:21, 9:36, 9:51, 10:06, 10:21, 10:36, 10:51, 11:06, 11:21, 11:36, 11:51, 12:06, 12:21, 12:36, 12:51, 13:06, 13:21, 13:36, 13:51, 14:06, 14:21, 14:36, 14:51, 15:06, 15:21, 15:36, 15:51, 16:06, 16:21, 16:36, 16:51, 17:06, 17:13, 17:21, 17:36, 17:43, 17:51, 18:06, 18:21, 18:36, 18:51, 19:06, 19:21, 19:36, 19:51, 20:06, 20:21, 20:36, 20:51, 21:06, 21:21, 21:36, 21:51, 22:06, 22:21, 22:36, 22:51, 23:06, 23:21, 23:36, 0:06, 0:36, 1:06, 1:36 (de flesta till Uppsala, Upplands Väsby och Märsta, två till City)
Från Tumba: 6:02, 6:17, 6:32, 6:47, 7:02, 7:17, 7:21, 7:47, 7:51, 8:17, 8:32, 8:47, 9:02, 9:21, 9:51, 10:21, 10:51, 11:21, 11:51, 12:21, 12:51, 13:21, 13:51, 14:21, 14:32, 14:47, 15:02, 15:17, 15:32, 15:47, 16:02, 16:17, 16:32, 16:47, 17:02, 17:17, 17:47, 18:17, 18:32, 18:51, 19:21, 19:51, 20:21 (de flesta till Märsta, två till Kallhäll)

Några observationer:
*Samtliga turer från Södertälje förutom extraturerna är tidigarelagda med 4 minuter. De fyra extraturerna är senarelagda med 10 minuter. I riktning mot stan borde en tidigareläggning vara en förbättring.
*Ny tur 4:36 från Södertälje, vilken utökar trafikdygnet. Detta är en stor förbättring eftersom den första turen från Södertälje har hög belastning. Bra anpassning till efterfrågan!
*Samtliga turer från Tumba är tidigarelagda med 4 minuter. I riktning mot stan borde en tidigareläggning vara en förbättring.
*Antalet turer från Tumba ökar kraftigt. Detta är en stor förbättring.

Många förbättringar för Södertäljelinjen! Behovet var dock akut. Det finns fortfarande behov av förbättringar, speciellt på helger där inget har förändrats. Trafikdygnet behöver utökas och 15-minuterstrafiken behöver tidigareläggas i båda riktningar.
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:Jag gissar att det kommer att vara tämligen glest på tågen som utgår från Kallhäll före kl 16... hur var det nu någon skrev? "Dåligt resursutnyttjande" kanske...
Antalet arbetsplatser ökar längs Mälarbanan. Hälften av sittplatserna borde i alla fall bli upptagna, vilket är bättre än 15-minuterstrafik med några stående resenärer. Dessutom behövs dessa turer åt andra hållet, så det hade bara varit dumt med tomkörning i en riktning. Av samma skäl tycker jag att turerna från Brodepån borde tas i trafik, även om beläggningen inte blir så hög.
Redan idag är insatstågen från Kallhäll på eftermiddagen glest besatta fram till Odenplan, ibland ännu längre. Det lär inte bli bättre för att man startar insatstrafiken tidigare...
Med jämn trafik och samma uppehållsmönster på alla avgångar är det ganska svårt att undvika snedbelastning på Mälarbanan. Hur många resenärer hade Bålstatågen haft utan insatstågen från Kallhäll?
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Enceladus »

Här är en sammanställning av alla turer från Ostkustbanan. Svart färg indikerar alla dagar. Grön färg indikerar endast vardagar. Röd färg indikerar endast helger.

Från Uppsala: 4:26, 4:56, 5:26, 5:56, 6:26, 6:56, 7:26, 7:56, 8:26, 8:56, 9:26, 9:56, 10:26, 10:56, 11:26, 11:56, 12:26, 12:56, 13:26, 13:56, 14:26, 14:56, 15:26, 15:56, 16:26, 16:56, 17:26, 17:56, 18:26, 18:56, 19:26, 19:56, 20:26, 20:56, 21:26, 21:56, 22:26, 22:56, 23:26, 23:56, 0:26, 0:56 (de flesta till Södertälje, två till City)
Från Märsta: 5:00, 5:30, 5:38, 5:53, 6:00, 6:08, 6:23, 6:30, 6:38, 6:53, 7:00, 7:08, 7:23, 7:30, 7:38, 7:53, 8:00, 8:08, 8:23, 8:38, 8:53, 9:08, 9:23, 9:38, 9:53, 10:08, 10:23, 10:38, 10:53, 11:08, 11:23, 11:38, 11:53, 12:08, 12:23, 12:38, 12:53, 13:08, 13:23, 13:38, 13:53, 14:08, 14:23, 14:38, 14:53, 15:08, 15:23, 15:38, 15:53, 16:08, 16:23, 16:38, 16:53, 17:08, 17:23, 17:38, 17:53, 18:08, 18:23, 18:38, 18:53, 19:00, 19:08, 19:23, 19:30, 19:38, 19:53, 20:00, 20:08, 20:23, 20:30, 20:38, 20:53, 21:00, 21:08, 21:30, 22:00, 22:30, 23:00, 23:30, 0:00, 0:30, 1:00, 1:30 (de flesta till Södertälje, Tumba, Nynäsnamn och Älvsjö, några till City)
Från Upplands Väsby: 6:09, 6:39, 7:09, 7:39, 8:09, 8:39, 9:09, 9:39, 10:09, 10:39, 11:09, 11:39, 12:09, 12:39, 13:09, 13:39, 14:09, 14:39, 15:09, 15:39, 16:09, 16:39, 17:09, 17:39, 18:09, 18:39, 19:09, 19:39, 20:09, 20:39, 21:09 (samtliga till Södertälje)

Några observationer:
*Smärre minutjusteringar, annars exakt samma turer. Ostkustbanan fortsätter att ha det bästa utbudet.
*Märkligt nog vänder några turer från Märsta i City mitt på dagen, vilket innebär ännu mer tomkörning och i detta fall kanske även tågköer. Vad är tanken här?
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:
Lars_L skrev:En intressant effekt av detta blir ju dock att Nobinas upplägg för Viksjö med ringlinjer med detta helt upphör att fungera utanför högtrafik, då det inte går att få passningen i båda riktningarna att fungera. Undrar hur populärt det kommer bli...
Varför slutar passningen fungera bara för att samtliga turer tidigareläggs med samma tid?
För att det ju inte är samma förskjutning i båda riktningarna. Tågen går ju tio minuter tidigare norrifrån, men bara fem minuter söderifrån. Nu har det ju alltså fungerat att ha passning samtidigt både från och till stan. Utanför högtrafik blir det nu bara i ena riktningen. Det blir en väldigt stor försämring för Viksjöborna.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:
Enceladus skrev:
Lars_L skrev:En intressant effekt av detta blir ju dock att Nobinas upplägg för Viksjö med ringlinjer med detta helt upphör att fungera utanför högtrafik, då det inte går att få passningen i båda riktningarna att fungera. Undrar hur populärt det kommer bli...
Varför slutar passningen fungera bara för att samtliga turer tidigareläggs med samma tid?
För att det ju inte är samma förskjutning i båda riktningarna. Tågen går ju tio minuter tidigare norrifrån, men bara fem minuter söderifrån. Nu har det ju alltså fungerat att ha passning samtidigt både från och till stan. Utanför högtrafik blir det nu bara i ena riktningen. Det blir en väldigt stor försämring för Viksjöborna.
Tack för förklaringen!

Vad är poängen med att vända i City mitt på dagen? På helgmorgnar är det också märkligt att vissa turer utgår från City trots att trafiken redan har börjat från olika håll. Dessutom är inte uppställningskapaciteten tillräcklig för alla turer som utgår från City, vilket framtvingar ineffektiv tomkörning. Tunnelbanan har inga turer som utgår från T-Centralen, vilket förstås hade varit idiotiskt. Bättre att utöka trafikdygnet!
Lars_L
Inlägg: 2933
Blev medlem: söndag 09 november 2014 11:47

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Lars_L »

Enceladus skrev:
Vad är poängen med att vända i City mitt på dagen? På helgmorgnar är det också märkligt att vissa turer utgår från City trots att trafiken redan har börjat från olika håll. Dessutom är inte uppställningskapaciteten tillräcklig för alla turer som utgår från City, vilket framtvingar ineffektiv tomkörning. Tunnelbanan har inga turer som utgår från T-Centralen, vilket förstås hade varit idiotiskt. Bättre att utöka trafikdygnet!
Fast vad jag kan se i tåglistan (lättare att se om det är specialturer), så är det väl egentligen bara några turer från Märsta när snabbtågen slutar gå på helger (12759 och 12761) och kvällstid vid övergång till halvtimmestrafik till/från Märsta. (12369, 12371) Sedan finns då tomkörning tre minuter senare till Älvsjö. Att det bara är i den riktningen kan jag tänka mig bero på att man då kan tömma tågen bättre vid station och se så att ingen är kvar i vagnarna. Det är ju ganska få minuter till tåget bakom mot Västerhaninge/Nynäshamn. Därtill behövs ju inte heller tågvakten på sträckan till Älvsjö, vilket väl ger en ganska stor vinst i arbetstid. (borde nästan vara en timmes tjänst man kan spara in om tågvakten ska på annat pass/sluta vid SCI, än om hen följer med in i Älvsjödepån). En annan fördel är ju att man kan ställa upp tågen även på annan plats, om det blir en bättre lösning, utan att då behöva köra fram och tillbaka från Älvsjö. Det är ju brist på uppställningsplatser.

Men visst, det hela kan ju verka lite småsnålt, såtillvida då att det inte är punktlighetskälen som har vägt tyngst.
--- Inlägget är signerat Lars Lundqvist,
Enceladus
Inlägg: 11304
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Pendeltågstrafiken 2020 - långa tåg och snabbtåg till Tu

Inlägg av Enceladus »

Lars_L skrev:Men visst, det hela kan ju verka lite småsnålt, såtillvida då att det inte är punktlighetskälen som har vägt tyngst.
Det verkar dumsnålt med tomkörning när merkostnaden för att trafikera ett tåg är så liten i relation till nyttan. Nyttan är synnerligen stor från Bro där nattbussen behöver nästan hela natten för att komma fram.

Kommer nattbussarnas avgångstider ens att anpassas till pendeltågens nya tidtabell? På helger blir det en ganska stor lucka mellan sista avgången på linje 893 och första tåget mot Nynäshamn. Dessutom går sista tåget mot Nynäshamn flera minuter efter första avgången på linje 893. På vardagar blir det en lucka mellan linje 791 och första tåget mot Södertälje. Det finns fler exempel.

Du brukar säga att Keolis är en bättre operatör än Nobina, men när det gäller nattrafiken är tyvärr Keolis usel. Förra året senarelades samtliga avgångar på linje 591 med 10 minuter av Nobina för att anpassa avgångstiderna till pendeltågens nya tidtabell. Keolis struntade i att göra motsvarande anpassning på linje 791 och ett år senare drogs den sista avgången in eftersom den var parallellgående. Som en följd av detta har nu linjen en stor lucka. Det är kanske inte så smart på Sveriges högst belastade nattbuss... :roll:

På det stora hela är jag ändå nöjd med årets trafikförändringar. Det har skett flera små men viktiga förbättringar, t.ex. utökat trafikdygn från Södertälje och förlängd 15-minuterstrafik på Mälarbanan. De stora förändringarna är snabbtåg till Tumba under vardagarnas mellantrafik samt långa tåg på söndagar. Nästa års utmaning blir väl Bålstatågen på helger. Målet bör vara att inte ha sämre utbud än blå linjen under någon tid på dygnet. Underlaget finns redan. :wink:
Skriv svar