Trängselavgifter och utökad SL-trafik

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
TimK
Inlägg: 1368
Blev medlem: söndag 18 augusti 2002 10:41
Ort: Jackson i Mississippi, USA
Kontakt:

Re: Sega uppehåll

Inlägg av TimK »

Martin Andersson skrev:
Jocke S. skrev:jo men uppehållen är väldigt sega i stockholm vad beror det på?
Stockholmarnas oförmåga att respektera "Dörrarna stängs" och ovanan att hålla upp dörrarna (CX) till kompisen? :twisted:

Mvh Martin (tunneltågsförarelev)
Inte bara Cx vilket du kommer att upptäcka med tiden, Martin.

Lycka till med kursen!

Mvh Tim
Kingsthrone
Inlägg: 796
Blev medlem: söndag 23 mars 2003 1:42
Ort: Bromma
Kontakt:

Inlägg av Kingsthrone »

Skönt att det är beslutat med införandet av trängselavgifter. Och att staten betalar för den utökade SL-trafiken som pågår längre än trängselavgiftsförsöket.

Fast jag har kanske fel.
GN

Inlägg av GN »

Och så har föga överraskande kommunfullmäktigemajoritetens beslut angående biltullarna förklarats olagligt.

vänligen

/GN
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5552
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

GN skrev:Och så har föga överraskande kommunfullmäktigemajoritetens beslut angående biltullarna förklarats olagligt.
Artikel i DN

Suck! Sandlådepolitiken fortsätter. Trängselavgiftsmotståndarna hittade ett sätt att sätta käppar i hjulen, och lyckades också. Men sättet som själva projektet kom till är ju minst lika dålig politik det. Det är sånt här som föder politikerförakt...

Miljöpartiet, som ville ha trängselavgifter, har med sitt agerande vid senaste valet i själva verket sett till att sådana inte kommer att införas inom överskådlig framtid, som det ser ut nu. Med sansade, långsiktiga och vettiga förhandlingar med partierna i stadshuset så hade man kanske lyckats arbeta fram en samsyn på hur trafikproblemen ska lösas, som mycket väl hade kunna innebära att även moderater accepterat trängselavgifter (minns dennisuppgörelsen). Men nu blir det som vanligt - partierna kommer inte överens och problemen och lösningarna skjuts på framtiden...

Inlägg av »

kildor skrev:
GN skrev:Och så har föga överraskande kommunfullmäktigemajoritetens beslut angående biltullarna förklarats olagligt.
Artikel i DN

Suck! Sandlådepolitiken fortsätter. Trängselavgiftsmotståndarna hittade ett sätt att sätta käppar i hjulen, och lyckades också. Men sättet som själva projektet kom till är ju minst lika dålig politik det. Det är sånt här som föder politikerförakt...

Miljöpartiet, som ville ha trängselavgifter, har med sitt agerande vid senaste valet i själva verket sett till att sådana inte kommer att införas inom överskådlig framtid, som det ser ut nu. Med sansade, långsiktiga och vettiga förhandlingar med partierna i stadshuset så hade man kanske lyckats arbeta fram en samsyn på hur trafikproblemen ska lösas, som mycket väl hade kunna innebära att även moderater accepterat trängselavgifter (minns dennisuppgörelsen). Men nu blir det som vanligt - partierna kommer inte överens och problemen och lösningarna skjuts på framtiden...
Sandlådepolitik? Att stoppa olagliga beslut är väll aldrig fel? För var går annars gränsen för vilka beslut som kommunfullmäktige kan fatta, trots att de inte har befogenhet för det? Kommunfullmäktige (och andra politiska församlingar) har vissa ramar de måste arbeta innom. Går de utanför dessa är det en välgärning att det finns observanta medborgare som reagerar! Det är bara i diktaturer som makten utövas utan regler och gränser!
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5552
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

LÅ skrev:Sandlådepolitik? Att stoppa olagliga beslut är väll aldrig fel? För var går annars gränsen för vilka beslut som kommunfullmäktige kan fatta, trots att de inte har befogenhet för det? Kommunfullmäktige (och andra politiska församlingar) har vissa ramar de måste arbeta innom. Går de utanför dessa är det en välgärning att det finns observanta medborgare som reagerar! Det är bara i diktaturer som makten utövas utan regler och gränser!
Naturligtvis ska man följa lagar och förordningar, men i det här fallet uppfattar jag det som en teknikalitet som man utnyttjar för att fördröja eller sabotera projektet. Vid tidpunkten för upphandlingen var inte alla avtal mellan staten och staden klara, vilket formellt medför att staden inte hade rätt att påbörja upphandlingen av systemet. Dessa avtal har sedemera blivit klart, men ändå har man från motståndarnas sida valt att överklaga länsrättens beslut, som var till stadens fördel. Kammarrättens beslut gör inte trängselavgiftsförsöket olagligt (man har ju nu full rätt att genomföra en ny upphandling), men innebär att försöket blir politiskt svårt att genomföra, då projektet blir försenat och riskerar att fördröjas in över nästa val.
GN

Inlägg av GN »

kildor skrev:Kammarrättens beslut gör inte trängselavgiftsförsöket olagligt (man har ju nu full rätt att genomföra en ny upphandling), men innebär att försöket blir politiskt svårt att genomföra, då projektet blir försenat och riskerar att fördröjas in över nästa val.
Vilket förvisso inte blir helt enkelt eftersom den proposition som ligger för riksdagens godkännande kommer upp till votering på onsdag klockan 16 är för sen att ändra. Om jag minns rätt innehåller den dels lagen och dels riksdagens godkännande av det specifika så kallade försöket i Stockholm som också innehåller ett slutdatum. Det vill säga det blir inte helt enkelt att förlänga det så kallade försöket nu, men det är klart man kan ju alltid vänta till efter sommaren och lägga en ny proposition......

Å andra sidan så har det ju visat sig att man inte bör underskatta den nuvarande majoritetens vilja att trixa igenom beslut med tvivelaktiga metoder. Så man vet ju aldrig.

En liten lustighet i sammanhanget är att man för sju år sedan lyckades sabotera en verklig lösning på länets trafikproblem genom samma typ av klantighet. Det vill säga man inrättade av populistiska skäl nationalstadsparken innan detaljplanerna för ringen vunnit laga kraft. Trots att dessa fullt ut inte klarade de uppsatta kraven. Därefter godkände regeringen självt regelvidrigt planerna ändå. Ett fullständigt onödigt förfarande som senare givetvis blev stoppat i regeringsrätten på helt formella grunder. Till saken hör att det hål som redan gjorts för norra länkens mynning mot roslagsvägen tillfogar nationalstadparken ett mycket större sår som nu alltjämt står öppet än det lilla också tillfälliga dito som skulle funnits i Bellevue. Tänk om man undvikit denna klantighet då, i så fall hade ringen varit i princip färdig nu och man hade kunnat börja planera vad de frilagda gatutrymmet skulle användas till. En liten ljusning finns dock i tunneln och det är att det nu finns finansiering och att man nu fastslagit nya detaljplaner för den kvarvarande stumpen av norra länken. Dessa är dock givetvis överklagade.

Mer om biltullar och i London; mer england.

Dock tror jag att Kan Livingstones popularitet har att göra med mer än just trängselskatter. Så risken är väl att han vinner trots dessa och att det vantolkas som ett stöd för skatterna där.

För övrigt tycker jag det verkar vara en bra idé att ha lokalval och EU-val samtidigt, då blir det nog båda mer intressanta, som det är nu överskuggar ju riksdagsvalet allt samtidigt som EU-valet blir så ointressant att få orkar gå och rösta. Måhända är det en slump att det blivit samtidigt i England, vet ej, men det vore nog något att pröva i Sverige.


vänligen

/GN
MartinW
Inlägg: 1381
Blev medlem: onsdag 27 augusti 2003 14:51
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

GN skrev:Dock tror jag att Kan Livingstones popularitet har att göra med mer än just trängselskatter. Så risken är väl att han vinner trots dessa och att det vantolkas som ett stöd för skatterna där.
Jag hoppas verkligen att han vinner. Resultatet beräknas komma ikväll. Biltullarna är något av det bästa som har hänt i London och om Ken vinner så kommer förstoringen av området västerut ske. Man har lyckats med målet att få ner trafikmängden i centrala London, alltså måste avgifterna ses som en succé.

Ken gick till val med avgifterna i ryggen och sa klart och tydligt att om folket inte gillade det så får de rösta bort honom, precis som deras demokratiska rättighet är. En politiker som sätter hela sin karriär på spel för en sån ståndpunkt förtjänar all respekt.
GN skrev:För övrigt tycker jag det verkar vara en bra idé att ha lokalval och EU-val samtidigt, då blir det nog båda mer intressanta, som det är nu överskuggar ju riksdagsvalet allt samtidigt som EU-valet blir så ointressant att få orkar gå och rösta. Måhända är det en slump att det blivit samtidigt i England, vet ej, men det vore nog något att pröva i Sverige.
Med valdeltagande på runt 30% vet jag inte om det är så vettigt. Om man lägger lokalvalen i samband med riksdagsval så får man automatiskt högre deltagande även i de lokala valen. Demokratin sätts nästan ur spel när enbart en knapp tredjedel av de röstberättigade röstar.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5552
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

GN skrev:Vilket förvisso inte blir helt enkelt eftersom den proposition som ligger för riksdagens godkännande kommer upp till votering på onsdag klockan 16 är för sen att ändra. Om jag minns rätt innehåller den dels lagen och dels riksdagens godkännande av det specifika så kallade försöket i Stockholm som också innehåller ett slutdatum. Det vill säga det blir inte helt enkelt att förlänga det så kallade försöket nu, men det är klart man kan ju alltid vänta till efter sommaren och lägga en ny proposition......
Det här är ju också ett av grundproblemen - att trängselavgifterna måste beslutas i detalj på riksnivå. Rimligtvis måste kommunerna få rätt att besluta om sådana frågor själva.
Gäst

Inlägg av Gäst »

kildor skrev:
GN skrev:Vilket förvisso inte blir helt enkelt eftersom den proposition som ligger för riksdagens godkännande kommer upp till votering på onsdag klockan 16 är för sen att ändra. Om jag minns rätt innehåller den dels lagen och dels riksdagens godkännande av det specifika så kallade försöket i Stockholm som också innehåller ett slutdatum. Det vill säga det blir inte helt enkelt att förlänga det så kallade försöket nu, men det är klart man kan ju alltid vänta till efter sommaren och lägga en ny proposition......
Det här är ju också ett av grundproblemen - att trängselavgifterna måste beslutas i detalj på riksnivå. Rimligtvis måste kommunerna få rätt att besluta om sådana frågor själva.
Problemet är visst att det inte är lagligt med trängselavgift, men väl med trängselskatt! Och komunen får bara beskatta sina egna medborgare. Därför skulle Stockholmare behöva betala men inte t.ex. Hudingebor! (Det var väll det man kom fram till, när man insåg att det måste vara staten som ansvarar för skatten, eller mins jag fel?) Alltså måse det hela administreras av staten! Och så länge staten inte givit komunen i uppdrag att upphandla de teknisak bitarna i systemet så är det inte tillåtet för komunen att göra det. Och det är naturligt, för innan uppdraget är beslutat och delgivits komunen så har ju inte komunen full kunskap om upphandlingen.
Sen kan man ju fråga sej hur mycket formell makt staten har att tvinga på Stockholm en trängselskatt! Solna har ju sagt blankt nej till alla förändringar på sin sida komungränsen som Stockholm vill genomföra för biltullarna. Och jag har inte hört eller läst att staten tänker tvinga Solna på något vis.

Inlägg av »

Glömde visst signatur i föregående inlägg! :oops:

Vill också säga att jag håller med Kildor om att det är synd att Stockholm inte kan skötaallt med trängselskatten själv. Dels vore det förmodligen enklare och dels så slipper pengarna gå omvägen via stadsbudgeten. Vem vet hur länge de får göra det utan spill. Allra bäst vore det kanske om SL fick hantera det helt på egen hand, då hamnar ju pengarna rätt direkt! För det är väll till kolektivtrafiken som de skall gå, oavkortat?
VeVen
Inlägg: 1452
Blev medlem: tisdag 09 december 2003 21:41
Ort: Södermalm, Stockholm

Inlägg av VeVen »

Det viktigaste problemet med att låta trängselavgifterna vara en rent kommunal angelägenhet är att om Stockholms stad skulle införa trängselskatt skulle det i första hand beröra de som INTE bor i Stockholm, utan i grannkomunerna.

Personligen är jag rätt tveksam till idén med trängselavgifter, men skall man ha det så är det inte helt onaturligt att statern är inblandad, även om länsnivå vore förstahandsalternativet.

Det berör för stort område för att överlåtas till en enda kommun.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5552
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

Angående avgifter och skatter: Kommuner har rätt att besluta om avgift för stillastående (parkerade) bilar (oavsett kommuntillhörighet). Men av någon anledning är det svårare för bilar som står nästan still.
MartinW
Inlägg: 1381
Blev medlem: onsdag 27 augusti 2003 14:51
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Trängselavgifterna blir kvar i London, och utökas!

Ken Livingstone vann gårdagens borgmästarval, och innerstaden får behålla sina trängselavgifter i minst fyra år till samtidigt som området kommer utökas västerut!
Valresultatet skrev:Ken Livingstone (Lab) 828,380
Steve Norris (Con) 667,178
GN

Inlägg av GN »

kildor skrev:Angående avgifter och skatter: Kommuner har rätt att besluta om avgift för stillastående (parkerade) bilar (oavsett kommuntillhörighet). Men av någon anledning är det svårare för bilar som står nästan still.
Nja, vet inte om de har det. Man hänvisar till exempel till att man inte har beslutsrätt i frågan om att befria miljöbilar, när man inte vill göra detta. (Vid jämförelse med andra kommuner anger stadshuset att dessa förmodligen agerar olagligt) Kanske vore det värt att ta rätt på vilken beslutsrätt kommenerna har i frågan egentligen, vem vet det kanske går att överklaga de senaste höjningarna med framgång. :idea:

På tal om överklaganden så hade tydligen länstyrelsen godkänt detaljplanerna för den mer konstruktiva lösningen på problemet, det vill säga norra länken, under torsdagen. Tyvärr så finns det ytterligare ett antal instanser att överklaga till, men trots allt, det går framåt!
MartinW skrev:Ken Livingstone vann gårdagens borgmästarval, och innerstaden får behålla sina trängselavgifter i minst fyra år till samtidigt som området kommer utökas västerut!
Ja, det är ju bara att beklaga att Londonborna tvingas stå ut med eländet i ytterligare fyra år; men där var man i varje fall ärlig och inan valet talade om vad man tänkte göra. Något som knappast skedde här. På tal om vårt finansborgarråds märkliga turer, så vill hon nu tydligen att vägverket skall överta den olagliga upphandlingen som kommunfullmäktigemajoriteten har ägnat sig åt. Vägverkets jurister ställer sig dock tveksamma till om detta är lagligt, förmodligen med rätta. Till exempel så har ju de seriösa entrepenörer som inte velat deltaga i kommunensfulmäktigemajoritetens olagliga upphandling, men mycket väl skulle kunna tänka sig att delta i en laglig dito annordnad av vägverket i så fall inte en chans. För övrigt kan man ju ifrågasätta poängen med ett sådant förfarande. Om vägverket mot förmodan övertar kommunfullmäktigemajoritetens olagliga upphandlig, så lär ju det beslutet i sig ådra sig juridiska prövningar som knappast går fortare än att på ett korrekt sätt påbörja en upphandling från början.

Ett alternativ vore förstås att stå fast vid de vallöften som gavs om att inte införa några biltullar samt att respektera lagar och förordningar samt normala beslutsprocesser samt det faktum att över 80% av de som faktiskt har fått deltaga i folkomröstningar är emot extra skatter genom biltullar. Men så överdrivet demokratisk lär man väl inte bli i en handvändning utan riksdagsmajoriteten lär väl klubba propositionen på onsdag. Men framåt hösten kanske man kommer till insikt?


vänligen

/GN
MartinW
Inlägg: 1381
Blev medlem: onsdag 27 augusti 2003 14:51
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

GN skrev:
MartinW skrev:Ken Livingstone vann gårdagens borgmästarval, och innerstaden får behålla sina trängselavgifter i minst fyra år till samtidigt som området kommer utökas västerut!
Ja, det är ju bara att beklaga att Londonborna tvingas stå ut med eländet i ytterligare fyra år; men där var man i varje fall ärlig och inan valet talade om vad man tänkte göra. Något som knappast skedde här.
Jag förstår inte riktigt varför du beklagar att vi ska tvingas stå ut med "eländet"? Vi har ju valt att ha kvar det. Hade vi inte viljat det så hade inte Ken fått sitta kvar.

Om du nu beklagar dig så mycket över Londons trängselavgifter, så vore det intressant att höra varför. Det har fungerat jättebra här. Trafiken har minskat och luften har blivit renare. Och det var målet.
GN

Inlägg av GN »

MartinW skrev:Jag förstår inte riktigt varför du beklagar att vi ska tvingas stå ut med "eländet"? Vi har ju valt att ha kvar det. Hade vi inte viljat det så hade inte Ken fått sitta kvar.

Om du nu beklagar dig så mycket över Londons trängselavgifter, så vore det intressant att höra varför. Det har fungerat jättebra här. Trafiken har minskat och luften har blivit renare. Och det var målet.
Jag ifrågasätter inte att de demokratiska spelreglerna följts i London, där lovade man biltullar och sådana infördes. Däremot så är det en övertolkning att hävda att ett borgmästarval är ett stöd för just dessa. Om jag har förstått det rätt så Ken Livingstone en hel del profilfrågor där han gått emot det egna partiet (socialdemokraterna) såsom mot Irakkriget och införandet av universitetsavgifter som partiet i övrigt vill ha. Så väljarna kanske så att säga tog eländet med biltullarna på köpet. Angående hur de fungerar, så har jag inte så mycket mer att tillägga just nu än vad som redan framförts. Det vill säga sådant som att miljöproblemen endast flyttat, trängseln har ökat i omlandet och den våldsamma nedgången i handeln.

vänligen

/GN
MartinW
Inlägg: 1381
Blev medlem: onsdag 27 augusti 2003 14:51
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

GN skrev:
MartinW skrev:Jag förstår inte riktigt varför du beklagar att vi ska tvingas stå ut med "eländet"? Vi har ju valt att ha kvar det. Hade vi inte viljat det så hade inte Ken fått sitta kvar.

Om du nu beklagar dig så mycket över Londons trängselavgifter, så vore det intressant att höra varför. Det har fungerat jättebra här. Trafiken har minskat och luften har blivit renare. Och det var målet.
Jag ifrågasätter inte att de demokratiska spelreglerna följts i London, där lovade man biltullar och sådana infördes. Däremot så är det en övertolkning att hävda att ett borgmästarval är ett stöd för just dessa. Om jag har förstått det rätt så Ken Livingstone en hel del profilfrågor där han gått emot det egna partiet (socialdemokraterna) såsom mot Irakkriget och införandet av universitetsavgifter som partiet i övrigt vill ha. Så väljarna kanske så att säga tog eländet med biltullarna på köpet. Angående hur de fungerar, så har jag inte så mycket mer att tillägga just nu än vad som redan framförts. Det vill säga sådant som att miljöproblemen endast flyttat, trängseln har ökat i omlandet och den våldsamma nedgången i handeln.

vänligen

/GN
Labour uteslöt Livingstone för fyra år sedan, och förra mandatperioden satt han som independent. Han blev nu återtagen, trots att han nog hade fått fler röster om han inte gått in igen.

Ja, en del röstade nog på honom för att han kritiserade Irak-kriget. Kanske även universitetsavgifterna. TROTS att han inte har någon makt över någon av dessa frågor. Och han gick inte emot det egna partiet när han uttalade sig om detta, då han inte var medlem vid tidpunkten.

Miljöproblemen har flyttat, ja det är nog så. Men avsikten med avgifterna var att få bort dem från centrala London och det har man lyckats med.
Trängseln har också försvunnit, vilket också var meningen. Om man utökar zonen ännu mer kan man förhoppningsvis få bort trafiken även från det omedelbara omlandet, och folk börjar åka kollektivt.
Nedgången i handeln har aldrig varit en fråga för trängselavgifterna. Avsikten var att minska trafiken, inte att öka eller bibehålla handeln.
Handeln har å andra sidan ökat utanför zonen, så det har skett en förskjutning av kommersen och det har hänt förr. När bilen blev var mans ägodel dog små lokala butiker på många ställen och handeln flyttades till större köpcentrum med parkeringar.

Hur som helst så har Londonborna accepterat trängselavgifterna och jag ser fram emot en utökning av området.

Det finns saker som kunde ha skötts bättre, givetvis. Tekniskt har det inte fungerat 100%, men precis som med många andra nya saker så har det en inkörningsperiod.
GN

Värmdö

Inlägg av GN »

Och så har ytterligare en kommun i länet haft folkomröstning. För första gången en har detta tillåtits av en socialdemokratiskt styrd sådan, Värmdö. 82% sa nej till biltullsskatterna. I Stockholm däremot insisterar fortfarande majoriteten, trots det uttryckliga löftet före valet att inga biltullar skulle införas under mandatperioden att först införa dessa och sedan ha omröstning.

/GN
GN

Inlägg av GN »

Den som faktiskt är intresserad av att höra vad våra politiker anser i frågan, kan på nedanstående länk, just nu, se och lysna på allmänt floskelspridande och kanske ett och annat riktigt argument.

Riksdagen

vänligen

/GN
Skriv svar