GN skrev:MartinW skrev:Jag förstår inte riktigt varför du beklagar att vi ska tvingas stå ut med "eländet"? Vi har ju valt att ha kvar det. Hade vi inte viljat det så hade inte Ken fått sitta kvar.
Om du nu beklagar dig så mycket över Londons trängselavgifter, så vore det intressant att höra varför. Det har fungerat jättebra här. Trafiken har minskat och luften har blivit renare. Och det var målet.
Jag ifrågasätter inte att de demokratiska spelreglerna följts i London, där lovade man biltullar och sådana infördes. Däremot så är det en övertolkning att hävda att ett borgmästarval är ett stöd för just dessa. Om jag har förstått det rätt så Ken Livingstone en hel del profilfrågor där han gått emot det egna partiet (socialdemokraterna) såsom mot Irakkriget och införandet av universitetsavgifter som partiet i övrigt vill ha. Så väljarna kanske så att säga tog eländet med biltullarna på köpet. Angående hur de fungerar, så har jag inte så mycket mer att tillägga just nu än vad som redan framförts. Det vill säga sådant som att miljöproblemen endast flyttat, trängseln har ökat i omlandet och den våldsamma nedgången i handeln.
vänligen
/GN
Labour uteslöt Livingstone för fyra år sedan, och förra mandatperioden satt han som independent. Han blev nu återtagen, trots att han nog hade fått fler röster om han inte gått in igen.
Ja, en del röstade nog på honom för att han kritiserade Irak-kriget. Kanske även universitetsavgifterna. TROTS att han inte har någon makt över någon av dessa frågor. Och han gick inte emot det egna partiet när han uttalade sig om detta, då han inte var medlem vid tidpunkten.
Miljöproblemen har flyttat, ja det är nog så. Men avsikten med avgifterna var att få bort dem från centrala London och det har man lyckats med.
Trängseln har också försvunnit, vilket också var meningen. Om man utökar zonen ännu mer kan man förhoppningsvis få bort trafiken även från det omedelbara omlandet, och folk börjar åka kollektivt.
Nedgången i handeln har aldrig varit en fråga för trängselavgifterna. Avsikten var att minska trafiken, inte att öka eller bibehålla handeln.
Handeln har å andra sidan ökat utanför zonen, så det har skett en förskjutning av kommersen och det har hänt förr. När bilen blev var mans ägodel dog små lokala butiker på många ställen och handeln flyttades till större köpcentrum med parkeringar.
Hur som helst så har Londonborna accepterat trängselavgifterna och jag ser fram emot en utökning av området.
Det finns saker som kunde ha skötts bättre, givetvis. Tekniskt har det inte fungerat 100%, men precis som med många andra nya saker så har det en inkörningsperiod.